Ik heb afgelopen voorjaar mijn eindexamen Havo gedaan, met als vakkenpakket Cultuur & Maatschappij. Wie niet zo goed weet wat dit inhoud qua vakken, dit zijn ze: Nederlands, Wiskunde, Engels, Frans, Geschiedenis, Aardrijkskunde en Tekenen ( Kunstgeschiedenis dus ook wel ) .. nu heb ik prachtig gescoord op mijn cijferlijst, en vertrek ik in November voor een jaar naar Nieuw-Zeeland omdat ik tot nu toe nog absoluut geen idee had van wat ik als vervolgopleiding zou willen doen. Eventjes een sabbatical, mezelf goed leren kennen, leek me hiervoor de juiste oplossing.
Tot ik 2 weken geleden stuitte op een studie die me ontzettend interessant lijkt: Viticulture en Oenologie. Dit heeft alles met wijnbouw te maken, en ik voel me ontzettend aangesproken tot alles wat ik er tot nu toe over gelezen heb. Maar er zit ook een minpuntje aan, ik moet namelijk wel ervaring hebben met biologie en scheikunde, twee vakken die ik allebei al in geen 3 jaar meer gevolgd heb. Dusss.. I come to you to call for help.
Heeft iemand misschien handige tips? Cursussen o.i.d? De studie zou ik graag in Zuid-Afrika willen volgen, aan de Universiteit van Stellenbosch. Dus als hier mensen zijn die daar ook misschien gestudeerd hebben, ik hoor graag jullie verhalen en ervaringen! 
Groetjes en bedankt,
Gitta