Deeltijd studeren, hoe waar wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_RMHorse_

Deeltijd studeren, hoe waar wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 14:01

Hoi allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik met me neus in de boeken heb gezeten. Ik heb mijn vmbo-tl diploma, daarna ben ik naar media college in amsterdam gegaan maar dit heb ik niet afgemaakt. Ik ben gaan werken en nu ben ik bijna 21 en besef ik hoe dom ik ben geweest.

Ik zou heel graag nog een opleiding willen volgen alleen weet ik al me hele leven niet wat ik wil worden. Iets in de paarden lijkt me leuk maar dat raad iedereen af. Verder vind ik achter de computer werken leuk, heb in een drukkerij gewerkt, dtp-er.
Website's ontwerpen vond ik ook altijd leuk.

Daarnaast heb ik ook een paard dus daarom wil ik deeltijd gaan studeren. Omdat het al zo lang geleden is en ik allerlij dingen hoor over dat de stufi stopt heb ik jullie raad nodig. Ook heb ik door dat de keus van een opleiding in deeltijd niet zo breed is.

Hoe werkt het met deeltijd studeren, hoe gaat het met de kosten en het lesgeld en zijn er meedere die dit doen en daarnaast nog werken om hun paard te betalen?

Per 1 oktober ga ik verhuizen naar voorthuizen. Dus ik zou daar in de buurt willen gaan studeren.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met tips en adviezen. Heb al veel gegoogled maar ben al een tijdje uit het 'wereldje' ik weet niet meer hoe dat allemaal gaat

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:29

Ik begrijp dat je dan een MBO opleiding zoekt in deeltijd, dus BBL?

Ik zou dan gaan informeren bij een ROC bij jou in de buurt. Er zijn genoeg opleidingen in deeltijd, alleen moet je bij de meeste wel zelf je werkplek vinden. En dan hangt het er weer vanaf hoeveel werkplekken er beschikbaar zijn in de richting die je zoekt...
Bij een BBL opleiding werk je 3 of 4 dagen per week, en ga je 1 of 2 dagen naar school. Je krijgt dan een salaris van het bedrijf waar je werkt. Stufi ontvang je dan niet.
Kosten van de opleiding zijn wel op de ROC websites te vinden.

Djonah

Re: Deeltijd studeren, hoe waar wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:34

Je kunt ook een 21+ toets gaan doen en mocht je die halen naar het HBO gaan. Ik zou zeggen ga is kijken op diverse sites van hogescholen/ROC's en ga naar open dagen om te kijken wat je het meeste aanspreekt. Ook kan je misschien een dagje mee lopen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:39

Wat ook een optie is is een thuisstudie, wel wat pittiger dan een BBL, maar vaak wel te combineren met werk en paard.
Zoals dus b.v. de LOI, die bieden tal aan opleidingen aan.
Ook in de tak die jij interessant vind.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 14:48

Thanx hier kom ik echt alweer een stuk verder mee. Van zo'n 21+ toets wist ook helemaal niet. Ik kan weer een eindje verder op weg met zoeken dank jullie wel!

Een bbl opleiding wordt ook lastig denk ik, is onstabiel qua werkplek vinden en behouden en salaris. Het liefst blijf ik gewoon werken bij een v&d (daar werk ik nu) of hema ofzo en ga los daarvan studeren

Edit:foutje

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 15:07

grafisch lyceum?