Wie is verantwoordelijk als kassa niet klopt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Wie is verantwoordelijk als kassa niet klopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 16:59

Ik heb laatst in een stand gewerkt op een evenement.
Ik werd gevraagd om de stand van iemand over te nemen, alles ging een beetje last-minute.
Ik kreeg niet veel info over hoe en wat. Alleen dat ik alle verkochte artikelen moest noteren (een soort van 'rekening' elke keer).
Er werd zowel contant betaald als met bancontact.
Nu blijkt dat de kassa niet klopt. Er ontbreekt ongeveer 200-300 euro.
Nu vroeg ik mij af: moet ik voor het ontbrekende bedrag opdraaien? Hier zijn op voorhand nooit afspraken over geweest of hier is nooit iets over vermeld.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:02

Ik weet niet hoe dat werkt met een stand o.i.d.
Zelf heb ik gewerkt bij de action en de newyork pizza.
Bij beide was er natuurlijk wel eens sprake van een kasverschil, soms een paar euro, maar soms ook 30 euro.
Daar werd diegene dan wel op aangesproken, maar nog nooit heeft iemand iets terug moeten betalen.
Ik zou het raar vinden als de werknemer het kasverschil moet terug betalen.

Maar iets meer duidelijkheid is misschien handig.
Werd jij door een bekende gevraagd om ineens alleen op die stand te staan?
Wat voor stand moet ik aan denken (een kraampje op een evenement oid?)

purny

Re: Wie is verantwoordelijk als kassa niet klopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:05

Als jij op iemands anders la draait kan je geen verantwoordelijke aanspreken lijkt mij. Je weet dan niet wie er de fout heeft gemaakt. Draai jij alleen op een la dan ben jij verantwoordelijk denk ik. Hoe staat dat in je contract? Wat is de policy van het bedrijf in dit soort gevallen?

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 17:05

Ik heb dit nog nooit eerder gedaan, en ook niet soortgelijk werk in de verkoop ofzo.
dus ik weet niet of ik hier nu voor zou moeten opdraaien of niet.
Overigens vraag ik mij ook een beetje af of de verantwoordelijke wel juist geteld heeft. Ik bedoel, je kan je snel eens vergissen of iets verkeerd rekenen.
Maar het is mijn woord tegen dat van hem.
En ik had niet echt een contract ofzo, dus daarom vroeg ik mij af hoe dit nu gaat aflopen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:08

tsja volgende x even een tussentotaal maken op moment dat jij gaat draaien en weer een tussentotaal als jij stopt, heb je altijd bewijs dat JIJ je kas goed gedaan hebt en kan niemand jou bij fouten ter verantwoording roepen of aansprakelijk stellen. En lijkt me voor je zelf ook een goed gevoel dat jij zeker weet dat je het goed gedaan hebt.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 17:08

purny schreef:
Als jij op iemands anders la draait kan je geen verantwoordelijke aanspreken lijkt mij. Je weet dan niet wie er de fout heeft gemaakt. Draai jij alleen op een la dan ben jij verantwoordelijk denk ik. Hoe staat dat in je contract? Wat is de policy van het bedrijf in dit soort gevallen?

Daar heb ik eigenlijk geen idee van.
Omdat alles zo last-minute was, is mij alleen verteld dat ik een uurverloning kreeg. Maar tot een contract is het niet gekomen. Ik dacht, dat zal in de loop van de tijd wel nog gebeuren want de verantwoordelijke was er niet enzo.(en misschien ben ik te goed gelovig).
En de persoon die mij vroeg of ik wou invallen, 'ken' ik wel en vertrouw(de) ik dus ook.
Ik had vooraf eigenlijk nooit bedacht wat er zou zijn als er een kasverschil zou zijn enzo :s
Dat had ik misschien beter moeten bespreken en op papier zetten...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:09

En wat heel erg belangrijk is: Geld koppen en terugtellen. Controle voor jezelf en voor de klant.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:11

200 -300 euro kwijt :oo Het lijkt me dan stiekem meer waarschijnlijk dat iemand een graai in de kassa heeft gedaan óf dat er echt flink verkeerd geteld is. Hier kom je namelijk niet bij met een keertje verkeerd wisselgeld teruggeven.

Is er een coördinator of manager van de stand oid? Die zou ik dan aanspreken over hoe en wat.

speurneusc schreef:
tsja volgende x even een tussentotaal maken op moment dat jij gaat draaien en weer een tussentotaal als jij stopt, heb je altijd bewijs dat JIJ je kas goed gedaan hebt en kan niemand jou bij fouten ter verantwoording roepen of aansprakelijk stellen. En lijkt me voor je zelf ook een goed gevoel dat jij zeker weet dat je het goed gedaan hebt.

Hier ben ik het mee eens.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 17:15

Foaly schreef:
200 -300 euro kwijt :oo Het lijkt me dan stiekem meer waarschijnlijk dat iemand een graai in de kassa heeft gedaan óf dat er echt flink verkeerd geteld is. Hier kom je namelijk niet bij met een keertje verkeerd wisselgeld teruggeven.

Is er een coördinator of manager van de stand oid? Die zou ik dan aanspreken over hoe en wat.

speurneusc schreef:

Hier ben ik het mee eens.

Inderdaad. Ik ben zeker dat er correct betaald is geweest en dat ik correct heb terug gegeven.
Elke avond werd de kassa opgehaald door de tussenverantwoordelijke. Dus elke dag startte ik weer met een lege kassa.
De telling gebeurde echter achteraf, dus na die week.
Het is inderdaad een vrij groot bedrag (het gaat dan ook niet over koopwaren van 5 euro, maar over grotere bedragen van 50-70-150 euro per stuk)

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:15

heb een poosje in de horeca gewerkt. Wij moesten met overnemen van de dienst de kassa tellen met zijn 2en, lijst invullen en handtekening zetten. Wij hadden namelijk ook wel eens kassa verschillen en zo was er makkelijk uit te maken wie als laatste de kassa draaide en wie er dus verantwoordelijk was voor het te kort, en ja bij ons werd het van ons salaris ingehouden.
Is een andere situatie dan bij jou natuurlijk, kan mij niet voorstellen dat zoals het bij zo snel snel gegaan is dat jij dan verantwoordelijk bent.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 17:20

Ik weet het dus niet. Ik deed het ook meer om deze mensen uit de nood te helpen dan om er zelf iets aan te verdienen. Maar ik zou het ook wel bijzonder spijtig vinden als ik daar enkele dagen mijn best heb gedaan om hun winkel draaiende te houden, en dan zelf hiervoor moet opdraaien. dan hou ik er ook niet veel aan over voor al dat werk.
Overigens kan ik ook niks bewijzen, omdat er bv geen kassasysteem (automatisch) was zoals bv in een winkel/supermarkt ofzo. Dus ik weet niet waar de fout(en) zit, en ik kan ook niks bewijzen natuurlijk.
Heb ik een fout gemaakt, heeft de tussenverantwoordelijke verkeerd nageteld of heeft iemand geld uit de kassa genomen? Ik heb geen idee wat er gebeurd is...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:29

Volgens mij kun jij juist niet verantwoordelijk gesteld worden als het niet duidelijk is dat het jouw schuld is, en al helemaal niet als dat niet officieel jouw taak is.

(Kasverschil inhouden op personeel is trouwens ook niet helemaal de bedoeling. http://www.tabaksdetailhandel.nl/person ... erschillen )

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:48

Wie heeft de kassa geteld? Was jij bij het tellen? Was er iemand anders bij het tellen of was hij alleen? Is er iemand alleen met de kassa geweest met opbergen aan het einde van de dag? Zijn ook zeker belangrijke vragen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 17:59

wyoming schreef:
Wie heeft de kassa geteld? Was jij bij het tellen? Was er iemand anders bij het tellen of was hij alleen? Is er iemand alleen met de kassa geweest met opbergen aan het einde van de dag? Zijn ook zeker belangrijke vragen.

Nee, hier was ik niet bij.
De kassa is ook niet elke dag nageteld, maar enkel op het einde. Dus we weten niet welke dag het verkeerd is gelopen. De tussenverantwoordelijke heeft de kassa op het einde geteld en ook elke avond opgehaald en leeg gemaakt.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:08

Nou dan kan jij er iig niet verantwoordelijk voor worden gehouden, al is het wel vervelend dat er zoveel geld mist natuurlijk.

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 19:17

Is er niet een fout gemaakt met het noteren van een product dat verkocht is? Hier kan namelijk ook de fout zitten.. bijv. er is wel opgeschreven dat iets verkocht is maar niet daadwerkelijk verkocht/betaald. zo krijg je dus ook een verschil.

Ik weet niet of ik er overheen gelezen heb maar ben jij de enige die achter de kassa heeft gestaan en dus het geld in handen heeft gehad?

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 21:31

Ik denk niet dat er een fout gemaakt is met het noteren. Het kan natuurlijk wel. Fouten maken is menselijk.
Maar er is toch niks dat ik kan bedenken dat fout gelopen kan zijn.
Ik ben grotendeels de enige geweest die achter de kassa stond, ja.
Enkel de laatste dag heeft de tussenpersoon enkele klanten bediend.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 21:35

De baas mag kasverschil niet laten betalen door het personeel(slid).
Ook al is het heel duidelijk dat alleen diegene een fout heeft gemaakt (omdat alleen die op de kassa heeft gedraaid).
Wel mag de baas je (na vaker kassaverschil of vermoeden op verduistering) je een officiële waarschuwing geven en je daarna ontslaan (of bij verduistering aangifte doen).

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 21:40

Brainless schreef:
Ook al is het heel duidelijk dat alleen diegene een fout heeft gemaakt (omdat alleen die op de kassa heeft gedraaid).
Wel mag de baas je (na vaker kassaverschil of vermoeden op verduistering) je een officiële waarschuwing geven en je daarna ontslaan (of bij verduistering aangifte doen).

Dat wist ik niet dat de baas het verschil niet mag laten betalen door de medewerker.
Volgende keer zorg ik inderdaad dat er iets op papier staat, zodat ik deze situaties voorkom.
Maar ik had al het gevoel dat ze de schuld in mijn schoenen probeerden te schuiven (ik weet niet of het mijn schuld is of niet) en ik vond dat als het inderdaad mijn schuld was, dat ik dan niet anders kon dan het tekort te vergoeden...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 21:50

kasverschil op je salaris inhouden mag niet.

Is er geen telfout gemaakt? Ik heb bijv. wel eens 1252 koffie aangeslagen ipv 2 koffie voor tafel 125 :=

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 21:58

Sammie schreef:
kasverschil op je salaris inhouden mag niet.

Is er geen telfout gemaakt? Ik heb bijv. wel eens 1252 koffie aangeslagen ipv 2 koffie voor tafel 125 :=

Ik weet het niet...
Ik ben vrij zeker dat de bonnetjes die ik geschreven heb kloppen.
Er kan altijd een foutje ingeslopen zijn natuurlijk, maar toch niet voor zo een groot bedrag.
Het natellen van de bonnetjes en het geld, dus de eindafrekening heb ik niet gedaan en daar was ik ook niet bij.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:09

Er mag GEEN kasverschil ingehouden worden op loon, al wordt dat wel geprobeerd.

Zodra er meerdere mensen werken op 1 lade kan er ook niemand meer aansprakelijk gesteld worden voor kasverschil, ook al heeft die andere persoon maar 1 klant geholpen op die lade.

Zeker als je met grotere bedragen werkt kan je best een kasverschil krijgen van een paar honderd euro, dat hadden wij vroeger aan de kassa van een middelgrote attractie, dagelijkse opbrengst kassa toen gemiddeld tussen de 10.000 (winter) en 100.000 (zomer) gulden met uitschieters ook wel, zeker als er een paar betrekkelijk onervaren caissieres aan het werk zijn geweest. Procentueel valt dat ook wel mee. Dat is niet verbazingwekkend, toen werd een bepaald percentage kasverschil acceptabel geacht. Pas daarboven werden er vragen gesteld en eventueel extra controles ingevoerd. (is bij ons nooit voorgekomen).

Toen ik echter bij een supermarkt werkte werd elke cent verschil ingehouden, ook als er aantoonbaar andere mensen op jouw lade hadden gewerkt en je was verplicht je lade te delen. Het verschil werd na afloop verrekend naar hoeveel tijd wie op die lade had gezeten. Dat was me een makkelijke manier om je collega's een hak te zetten! Moest je even invallen op de lade van iemand die je niet mocht omdat die pauze had of zo, kon je vrijwel ongestraft een greep uit de kas doen, of mensen veel meer geld teruggeven en zo een groot kasverschil veroorzaken waar je collega voor opdraaide. Daar zijn nog rechtszaken over geweest die betreffende supermarkteigenaar verloren heeft.

Kastekorten zijn bij normale inzet van de caissieres en geen onmin onder de collega's gewoon risico van het ondernemerschap en de enige conclusie die daaruit getrokken mag worden is dat de werknemers beter opgeleid moeten worden, en in uitzonderlijker gevallen kan je de conclusie trekken dat een van de collega's niet te vertrouwen is.

Je hebt trouwens volgens mij het recht om de controlelijsten in te zien, en in elk geval vroeger had ik het recht om mee te kijken als mijn lade geteld werd. Hoewel men er zeker bij de supermarkt alles aan deed dat te voorkomen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:20

Brainless schreef:

Hmm dat wist ik ook niet.
Werk al 11 jaar voor dezelfde winkel.
Jaren geleden een fout gemaakt met een storting waardoor ik een verschil had ban 400 euro.
Mooi wel dat ik dit moest gaan terug betalen. |(
Verder heb ik nooit verschillen.
Hooguit een paar cent.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:26

Ik vind dat altijd zo raar dat managers dat wel doen (of proberen) om kasverschil terug te halen bij de kassamedewerker.
Als personeel in de winkel een doos met wijn laat vallen hoeven zij dat toch ook niet te betalen?!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:28

Klopt Brainless. Hoe vaak ik idd een doos wijn heb laten vallen in die 11 jaar.
En eens eens een complete pallet bier :')
En daar hoor je niks van >;)