Master na Bachelor - deeltijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Master na Bachelor - deeltijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 15:48

Hallo,

ik ga dit jaar -eindelijk- mijn HBO bachelor diploma halen. Ik ben inmiddels 27 dus ik wil graag aan het werk, full time studeren ga ik niet meer doen. Echter ik zou ook graag nog mijn Master behalen, maar dan in deeltijd. Helaas kun je met je bachelor niet gewoon doorstromen naar de uni en ik zal dus een voorbereidingsjaar moeten doen, waarbij ik geen college geld maar het hoge instellingsgeld zal moeten betalen.

Ik zou graag ervaringen horen van mensen die hun (pre) master in deeltijd hebben gedaan, was dit te doen?
Wat is jullie ervaring met de voordelen van een Master op de arbeidsmarkt? Heeft dit meer deuren geopend bijvoorbeeld?

Ik zit in de bedrijfskundige hoek te zoeken, voor wat het waard is. :)

OdiEtAmo

Re: Master na Bachelor - deeltijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 17:09

Ik lees even mee.
Begin 2015 afstuderen en daarna wil ik graag, als het lukt, parttime aan het werk en deeltijd een master volgen (na voorbereidingsjaar).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:56

Of je daarna uitzicht hebt op een WO baan hangt heel erg af van je studie. Omdat er zoveel studenten WO afstuderen moet je in veel richtingen een bijzonder goede student zijn met een uitgebreid cv willen ze voor jou gaan ipv de WO student met goede cijfers en een goed cv. Want keus is er tegenwoordig genoeg.

Ook missen hbo'ers vaak een bepaalde manier van denken en analyseren. Dit is in bepaalde beroepsgroepen duidelijk merkbaar en hbo studenten worden dan ook niet voor WO functies aangenomen ongeacht hun pre master en master.

Een pre master is in veel gevallen erg zwaar en het zal dus lastig worden in deeltijd. Het is een hele andere manier van denken en studeren is m'n ervaring. Een master in deeltijd is prima te doen :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 08:56

Die overvloed aan verse studenten is er op het HBO ook, dus daar zal weinig verschil in zijn. :D

Wat is er precies anders aan de manier van denken en studeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 11:05

Pantykous schreef:
Die overvloed aan verse studenten is er op het HBO ook, dus daar zal weinig verschil in zijn. :D

Wat is er precies anders aan de manier van denken en studeren?

Daar zal weinig verschil in zijn, maar het gevolg is wel dat de studenten die op WO niveau geen baan kunnen vinden, een hbo baan zoeken. Dus blijven er te weinig hbo banen over en gaan hbo'ers ook onder hun niveau werken.
Dus of het zin heeft hangt volledig van je studierichting af.

Denken op WO niveau is een stuk analytischer. De manier waarop WO studenten onderzoek doen en vragen beantwoorden is verschilt substantieel van de hbo studenten.
Het studeren is een stuk anders omdat het hbo meer praktijk gericht is. Je werkt op het hbo vaak in groepen aan opdrachten en je loopt stages. Vaak heb je vrij veel contacturen en het is redelijk schools.
Op het WO ben je een nummer, het is erg individueel, je werkt niet aan opdrachten in groepen en je hebt geen stage.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 11:36

Oh ok, ik heb de laatste jaren van m'n HBO alles thuis alleen gedaan dus dat ben ik wel gewend. Ik denk dat ik dat wel aan kan, HBO vond ik niet zoveel aan. :n

Ik heb liever als WO-er een HBO baan dan als HBO-er een WO baan ;) Het is niet anders ben ik bang. Door het in deeltijd te doen doe ik in ieder geval werkervaring op, dus dat heb ik dan weer in m'n voordeel.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:26

Ik ben op mijn 30ste begonnen aan mijn schakeljaar fulltime, naast fulltime werken. Dat was afzien, maar de nieuwsgierigheid en gedrevenheid en goed organiseren, brachten dit tot een goed eind.
Mijn masterjaar heb ik in 2 jaren gedaan, naast fulltime werken, omdat het eerste semester niet te combineren viel (te veel vakken) met mijn werk.
Deze jaren heb ik ook tot een goed einde gebracht.

Mijn conclusie: je gedrevenheid is de grootste factor die meespeelt bij het wel of niet slagen. Gedurende deze 3 jaren was ik in mijn koppie altijd gedreven, maar op een gegeven moment begon mijn lichaam fysiek te protesteren. Toen heb ik mijn andere activiteiten (zoals paardrijden) op een zeer laag pitje moeten zetten. Ik heb nu mijn diploma en als je bij de overheid zou werken, betekent dit heel veel. Daar kijken ze namelijk niet naar je kunnen, maar naar je diploma en zo word je ingedeeld in je loonschaal. Een belachelijk systeem, maar het is nu eenmaal zo.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:05

Ik ga nu ook (wegens een slechte arbeidsmarkt) een master beginnen na mijn HBO. Ik moet idd ook een premaster doen, maar mijn premaster bestaat uit 3 blokken 1 dag in de week en een blok thesis schrijven. Dit kan ik dus naast een parttime baan makkelijk doen, maar zoals ik het heb kunnen zien is dit per premaster en master verschillend.

Ik moet nog wel mijn premaster assesment maken aankomende zaterdag om toegelaten te kunnen worden tot mijn premaster in september.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:20

Ik weet niet wat voor opleiding je hebt gedaan en aan wat voor master je zit te denken? Voor de ene opleiding is een master veel waardervoller dan voor de andere...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 15:37

Als ik eind van het jaar klaar ben heb ik een bachelor of business administration. Ik studeer international business and management. In die richting wil ik dus ook een master gaan doen.