Vriend vanuit Zweden naar Nederland immigreren. Toeslagen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Vriend vanuit Zweden naar Nederland immigreren. Toeslagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 16:50

Hallo,

Even een prangende de vraag: Mijn vriend (uit zweden) en ik willen in NL samen gaan wonen, alleen ik kan financieel gezien niet voor 2 mensen zorgen. Nu vraag ik me dus af: Heeft een Zweedse immigrant recht op toeslagen of enigszins anders support zodat we rustig op zoek kunnen gaan naar een baan hier in NL?

Verder heeft hij ook een aandoening waarbij hij +/- 1 keer per maand last heeft van verlammingsverschijnselen. Dit heeft weinig tot geen impact op zijn werk indien er duidelijke afspraken gemaakt worden. Kunnen we hier nog wat mee?

Thanks!

Woogy

Re: Vriend vanuit Zweden naar Nederland immigreren. Toeslagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:54

ik zou dat bij het UWV neerleggen, die zullen je de duidelijkste antwoorden kunnen geven. Maar of je direct een uitkering of ww zou krijgen geloof ik niet zo in.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:02

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:27

Solliciteren in NL voor iemand met een beperking + het (nog) niet spreken van de taal lijkt me moeilijk anno 2014.
Is het niet mogelijk dat jij naar Zweden gaat?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:30

heeft hij een opleiding gevolgd ergens toe? Is dat diploma nuttig in Nederland?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:49

ik ga juist weg uit NL naar zweden haha := , is het niet mogelijk dat jij daar heen gaat?

Over het inschrijven in NL, dat is een stuk meer werk als andersom :j

De diploma's zijn bijna niet verglijkbaar :n

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:04

Lijkt mij niet. Sorry maar dan komt iedereen hier.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:09

Misschien dat hij een bijstandsuitkering wel krijgt? Al die Turken, Marokkanen, Polen etc. houden ook allemaal hun hand op, dus het lijkt me sterk dat hij dat dan niet zou (kunnen) krijgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:20

MyHorseGirl schreef:
Misschien dat hij een bijstandsuitkering wel krijgt? Al die Turken, Marokkanen, Polen etc. houden ook allemaal hun hand op, dus het lijkt me sterk dat hij dat dan niet zou (kunnen) krijgen.

Dat gaat echt niet zo makkelijk als je hier stelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:22

Bijstand wordt alleen verstrekt als er GEEN inkomen en/of vermogen aanwezig is.
Is er een inkomen hoger of gelijk aan de (gezins)Bijstand dan kan er niets worden aangevraagd.
Er zijn uitzonderingen vb hoge huur maar geen of minimaal inkomen dan kan er Woonkostentoeslag worden aangevraagd bij de Gemeente. Met het vriendelijke doch zeeeer dringende verzoek om naar andere woonruimte uit te kijken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-14 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:23

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:30

Heel eerlijk? Hoop het niet het is zijn keus om naar Nederland te komen en daar hoeven wij allemaal niet voor te betalen. Klinkt heel onaardig zo bedoel ik het niet maar het zou raar zijn dat iemand die vrijwillig naar een ander land verhuist daar een uitkering gaat ontvangen.
Dus eerst zorgen dat hij hier wat zekerheid heeft en wat reserve heeft of dat jij wat reserve hebt om hem te onderhouden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:32

Saintelette schreef:
Brainless schreef:
Nee er zijn daar geen regelingen voor.
Jij zal de eerste periode financieel voor alles opdraaien.
Hij zal een inburgeringscursus moeten doen.
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... rland.html

http://www.naarnederland.nl/

Zweden is toch gewoon EU lid? Daar gelden deze regels niet voor

Oh ja, dan mag je wel solliciteren in Nederland.
Maar je hebt de eerste 5 jaar sowieso geen recht op bijstand oid.

http://www.europa-nu.nl/id/vha4ozv8cev0 ... e_europese
Citaat:
Wel wordt nog steeds geëist dat EU-burgers die zich in een andere lidstaat willen vestigen, een economische activiteit uitoefenen of over voldoende bestaansmiddelen beschikken. Na vijf jaar onafgebroken in een ander land te hebben gewoond, krijgen EU-burgers en hun familieleden echter een permanent verblijfsrecht, waaraan geen voorwaarden zijn verbonden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:19

MyHorseGirl schreef:

Euhm.... Zo werkt het niet helemaal. Je krijgt dat alleen als je Nederlander bent, niet als je gewoon immigreert :Y) zou mooi wezen zeg .. ;)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:26

verootjoo schreef:
MyHorseGirl schreef:

Euhm.... Zo werkt het niet helemaal. Je krijgt dat alleen als je Nederlander bent, niet als je gewoon immigreert :Y) zou mooi wezen zeg .. ;)

http://www.hln.be/hln/nl/922/Nieuws/art ... anen.dhtml

Dit las ik onlangs, als het in België is dan zal Nederland toch ook zo een regeling moeten hebben?
Wel gek, een land met schulden en 13500 Europese mensen een leefloon geven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:36

Furrow schreef:
http://www.hln.be/hln/nl/922/Nieuws/art ... anen.dhtml

Dit las ik onlangs, als het in België is dan zal Nederland toch ook zo een regeling moeten hebben?
Wel gek, een land met schulden en 13500 Europese mensen een leefloon geven.

Daarvoor moet je wel als een inwoner van de EU een verblijfs/werkvergunning hebben van meer dan 3 maanden.
Ook kun je hier pas gebruik van maken NA 3 maanden en niet bij iemand inwonen die wel voldoende middelen heeft om je te onderhouden.
Dus dat krijg je niet zomaar als je binnen komt wandelen.

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:37

Lijkt mij niet. Ik bedoel het niet gemeen, maar dan zou iedereen toch hierheen kunnen verhuizen om een uitkering te krijgen.. Zou te makkelijk worden dan denk ik :)

Ik hoop dat jullie een oplossing vinden!!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:24

Je kan niet zomaar verhuizen naar een ander land en daar een uitkering aanvragen. Je "eigen" EU land blijft verantwoordelijk voor de uitkering en stelt waarschijnlijk eisen aan of je al dan niet ergens anders mag gaan wonen. Hij heeft wel recht op werk in Nederland, aangezien Zweden een EU land is. Maar dat betekent nog niet recht op een uitkering. Dan moet hij eerst rechten opbouwen. Inburgeringcursussen en dergelijke zijn niet nodig.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:44

NM -> STW

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:49

Op het moment dat je als EU-er wilt verhuizen naar een ander land binnen de EU zijn er wel wat mogelijkheden MAAR het is niet mogelijk om hierheen te komen en zonder een nederlands arbeidsverleden een uitkering aan te vragen. Hij zal dus zelf moeten zorgen voor een inkomen en/of voldoende geld om tijdelijk te overbruggen tot hij een baan vindt.

Heb je een arbeidsongeschiktheids (WIA bv) uitkering vanuit een EU land, dan heb je recht om die uitkering mee te nemen naar een ander EU land zolang daar een verdrag mee is afgesloten.