Contract tekenen maar niet met elk punt eens...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Robin

Contract tekenen maar niet met elk punt eens...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 19:20

Beste bokkers,

Per 1 september heb ik een nieuw contract aangeboden gekregen op mijn huidige werk. Door omstandigheden is er nog veel onduidelijk betreffende exacte invulling van mijn functie.

Nu heb ik zojuist met de post mijn nieuwe contract toegestuurd gekregen, echter staat er op 2 september een gesprek gepland tussen mijn leidinggevenden en mij om de 'laatste puntjes op de i te zetten'.
Dit zal gaan over o.a. inschaling, functie inhoud, werkdagen etc.

Als ik dit contract teken (wat ze dus van mij vragen) dan stem ik in met de voorwaarden van dit contract, toch? Maar ik ben het niet met elk punt eens, dit heb ik van tevoren al aangegeven en dit zou dus op de agenda staan tijdens eerder genoemd gesprek op 2 september.

Toch, 1 september is weer mijn eerste werkdag. Nu vertelde iemand mij dat ik dan eigenlijk 'automatisch' al instem met mijn toegestuurde nieuwe contract als ik die dag kom werken. Klopt dat?

Op dit moment is mijn werk gesloten in verband met zomervakantie. Ze gaan pas eind augustus weer open. Zal ik tot die tijd wachten en dan meteen contact met ze opnemen? Of gewoon niet tekenen en wachten tot 2 september en het gesprek?

Hopelijk zijn er bokkers die hier meer ervaring mee hebben. Het is voor mij voor het eerst dat ik in deze situatie terecht kom.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:23

:+ Heb dat ook een keer gehad.

Contract ingevuld, getekend, MAAR! Wel met aantal opmerkingen etc. ernaast gezet :+ .

Hadden zij wat en ik wat.
Later in overleg zo gemaakt dat iedereen tevreden was.

Robin

Re: Contract tekenen maar niet met elk punt eens...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 19:26

Dus op het contract kan ik gewoon mijn opmerkingen zetten, dus eigenlijk tekenen 'onder voorbehoud'?
Ik ga er vanuit dat ik er gewoon uit kom met ze hoor, ze weten wat mijn punten zijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:29

Ik heb dat toen wel gedaan, weet niet of jouw bazen het waarderen, maar ik ging niets tekenen waar ik het niet mee eens was.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:33

Je kan en mag het best niet eens zijn met het geboden contract maar maken of breken die punten voor jou het contract?

Als het voor jou hele belangrijke punten zijn, zou ik eerst wat vragen gaan stellen (desnoods hele vervelende) om te kijken waar het probleem zit en dat eventueel oplossen voordat je tekent.

Indien het om details gaat, zou ik tekenen onder voorbehoud van de uitslag van het gesprek op 2 sept. en de punten eventueel specifiek benoemen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:36

Robin schreef:
Toch, 1 september is weer mijn eerste werkdag. Nu vertelde iemand mij dat ik dan eigenlijk 'automatisch' al instem met mijn toegestuurde nieuwe contract als ik die dag kom werken. Klopt dat?

Nee, dit is niet waar. Als je niets tekent en 1 september wel gaat werken, dan werk je onder dezelfde voorwaarden als je oude contract. Dat wordt dan automatisch met dezelfde termijn verlengd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:52

Anoeska27 schreef:
Robin schreef:

Nee, dit is niet waar. Als je niets tekent en 1 september wel gaat werken, dan werk je onder dezelfde voorwaarden als je oude contract. Dat wordt dan automatisch met dezelfde termijn verlengd.

Ehm, wacht even, dat geldt als de werkgever vergeet om voor die tijd een nieuw contract op te stellen. DAT heeft de werkgever echter wel gedaan en daarmee ligt dit zeer waarschijnlijk toch iets genuanceerder dan wat je hier schetst.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:05

ikke schreef:
Ehm, wacht even, dat geldt als de werkgever vergeet om voor die tijd een nieuw contract op te stellen. DAT heeft de werkgever echter wel gedaan en daarmee ligt dit zeer waarschijnlijk toch iets genuanceerder dan wat je hier schetst.

Nee hoor, voor het kantongerecht zal je altijd in het gelijk worden gesteld. Want de werkgever is er verantwoordelijk voor dat er op tijd een nieuw contract wordt getekend. Anders moet hij per 1/9 de toegang ontzeggen en ts niet aan het werk laten gaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:21

Anoeska27 schreef:
ikke schreef:

Nee hoor, voor het kantongerecht zal je altijd in het gelijk worden gesteld. Want de werkgever is er verantwoordelijk voor dat er op tijd een nieuw contract wordt getekend. Anders moet hij per 1/9 de toegang ontzeggen en ts niet aan het werk laten gaan.

Die optie heeft ie in ieder geval tot 31-08. Ik vrees dat je dat op deze manier niet gaat redden, aangezien ze blijk lijken te geven op de hoogte te zijn van de regels.

Ik denk eerlijk gezegd ook dat TS er meer mee opschiet door met de werkgever in overleg te gaan dan aan te sturen op juridische stappen. "verstoorde arbeidsrelatie" is ook nog een optie.......

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 19:40

Schrap er gewoon altijd alles uit waar ik niet mee akkoord ben. concurrentiebeding bijvoorbeeld, no way dat ik een contract teken waar zoiets in staat.

Ik zie een dergelijk contract als een "voorstel" :D 9vd 10 keren krijg je de standaard optie die ze op hun computer hebben staan

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:33

Je kan niet zomaar dingen schappen, zoals in bovenstaand bericht staat. Moet wel in overleg gaan. Daarnaast hoeft een concurrentiebeding niet altijd negatief te zijn. Je hebt hele redelijke concurrentiebedingen. Het is geen eenrichtingsverkeer, het is een samenwerking waarvoor een werkgever best wat terug mag verwachten, vind ik.

Als ik in jouw positie was, zou ik even bellen en aangeven met welke punten je het niet eens bent of uitleg vragen. Dan kun je beslissen of het een 'big deal' is en alvast ovb kan tekenen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:46

Ik zie concurentie-beding als een motie van wantrouwen. Daar heb ik werkgevers op afgewezen (ze waren daar zeer verbaast over, goh....)

In bepaalde, specifieke funkties kan ik me nog iets voorstellen bij zo'n afspraak, maar in de praktijk heeft het niks om het lijf, zeker in de technische funkties waarin ik werk.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:59

ik zeg niet krabbelen en 2 september alles aangeven wat je anders wilt hebben in het contract concessies maken en nieuw contract meekrijgen. Tenzij ze dusdanig er aan vast klampen, dan is de kans dat je geen contract meer krijgt en zeg maar...niet aangenomen word

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:03

Kan je niet vragen of dat gesprek eerder kan, gezien je nog op en aanmerkingen hebt en 2 september dan te laat is, gezien het 1 september in gaat?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:15

Ik zou eind augustus als je bedrijf weer open gaat even bellen met je leidinggevende en dit voorleggen. Nog niet tekenen! Contract voorzien van jouw opmerkingen en ongetekend teruggeven.

Als jij het al met je baas besproken hebt zal het wle goed komen, maar je hebt altijd werkgevers die hier toch misbruik van maken.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:16

nog beter idee. Communiceer per mail! overleg je probleem. Als hij dan per mail bevestigd dat jullie dit op 2 september verder bespreken heb je jezelf ingedekt en je hebt het zwart op wit.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:17

In een normale situatie als de werkgever niets over de arbeidsovereenkomst vermeld, je komt werken op 1 sept. dan is er sprake van stilzwijgende verlenging onder dezelfde voorwaarden.

Echter aan jou TS is al een arbeidsovereenkomst aangeboden, enkel zijn jullie het niet eens over de voorwaarden.

Als arbeidsrechtjurist kan ik je zeggen dat je niet de voorwaarden van je nieuwe arbeidsovereenkomst accepteert als je op 1 september gaat werken. Voorts zou ik niet speculeren over welke voorwaarden dan wel gelden, dat zou ik pas doen als er problemen zijn. Gewoon naar dat gesprek gaan en dan daarna pas verder kijken

Als je hulp nodig hebt bij de voorwaarden staat mijn pb box open.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:20

Wat in jouw geval lastig is, is die zomerstop. Dat maakt het vervelend om te onderhandelen. Welke punten ben je het niet mee eens? En hoeveelste contract is dit? Wijkt dit contract af van het vorige dat je heb getekend?

Ik heb ook ooit in een dergelijke situatie gezeten, kreeg pas NA mijn proeftijd mijn contract en er stonden dingen in die zelfs bij de wet verboden waren (duits bedrijf met vertaalde contracten en daardoor afwijkend van NL wetgeving) Ik weigerde te tekenen en dat gaf een heel raar en vervelend arbeids conflict uiteindelijk...

Denk even goed na of de punten waar je het niet mee eens bent echte deal breakers zijn, en probeer toch eerder een afspraak te maken of desnoods via e-mail wat punten aan te laten passen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:54

Wieldop schreef:
Je kan niet zomaar dingen schappen, zoals in bovenstaand bericht staat. Moet wel in overleg gaan. Daarnaast hoeft een concurrentiebeding niet altijd negatief te zijn. Je hebt hele redelijke concurrentiebedingen. Het is geen eenrichtingsverkeer, het is een samenwerking waarvoor een werkgever best wat terug mag verwachten, vind ik.

Als ik in jouw positie was, zou ik even bellen en aangeven met welke punten je het niet eens bent of uitleg vragen. Dan kun je beslissen of het een 'big deal' is en alvast ovb kan tekenen.

Waarom zou je geen dingen schrappen die jou niet aanstaan ? zij willen graag dat je daar werkt toch ? En een concurrentiebeding is altijd negatief behalve voor de opdrachtgever! in dit geval werkgever.

Heb nog nooit een opdracht verloren omdat ik het niet eens was met het contract.

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 09:31

Ik wil geen risico lopen op het verliezen van dit contract, ik zeg mijn studie er voor op (ja, een risico ik weet het).

Er is al overeengekomen dat we het 2 september gaan hebben over o.a. salaris en functie-inhoud. Dit contract is onder dezelfde omstandigheden als mijn vorig contract.

Mijn punt is meer, als ik nu teken, dan hoeft dat gesprek over bijvoorbeeld mijn salaris op 2 septemberook niet meer toch? Dan kunnen ze zeggen dat ik al getekend heb..

Mijn leidinggevende is op dit moment op vakantie, ik zal toch een mail sturen dat ik het contract ontvangen heb, maar graag het gesprek van 2 september afwacht tot ik teken?

Het is geen wereldramp hoor als ik onder deze voorwaarden ga tekenen, zo heb ik het afgelopen jaar ook gewerkt. Maar er is mij dus gezegd dat we het nog over bepaalde punten zouden hebben, daarom voelt het 'gek' om te tekenen terwijl er dus nog iets kán veranderen..

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:37

Als jij niet tekent, op 1 september komt werken en vervolgens pas op 2 september dat gesprek hebt, kunnen ze niet zeggen dat je hebt getekend of akkoord bent gegaan

En idd een mail sturen met de bevestiging dat hij op 2 september het gesprek hebt over de navolgende punten en dan een opsomming geven

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 09:50

Ik heb zojuist de mail verstuurd, waarin ik verwijs naar een eerder verstuurde mail met opsomming van punten.

Bedankt voor de tips in ieder geval, ik was even bang dat ik mijn eigen ruiten in aan het gooien was.