Problemen mbt regelen vakantie op het werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

different1

Problemen mbt regelen vakantie op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 14:04

Mijn vakantie was ingepland en goedgekeurd door de assistent manager, helaas is zij tijdelijk ziek geweest en we hebben een andere manager gekregen.
Nu ben ik tijdens mijn vakantie gewoon ingepland, heb al aangegeven dat dit niet kon kloppen maar mijn huidige manager zet me min of meer voor het blok.
Ik kan de gehele zomervakantie van mijn kind geen vrij krijgen, ook augustus is niet meer mogelijk.
Alle andere collega's kunnen en gaan wel op vakantie.

Daarnaast is mijn kind 2 dagen opgenomen geweest in het ziekenhuis, de dag dat ze weer naar huis mocht werd ik ook verplicht te komen werken, terwijl ik bij de opname al aangegeven had hoe het allemaal zat en dat ik graag vrij wilde.
Hier is niet op gereageerd, schijnbaar staat de manager z'n telefoon uit in het weekend, ook na 18u is er geen contact meer mogelijk terwijl wij open zijn tot 21u.
Kreeg dus 's ochtends te horen dat ik moest komen werken.

Ook toen ik mij een dag ziek melde vanwege gruwelijke buikpijn, ik kon amper lopen, moest ik komen werken.
De dag erna kreeg ik wel vrij, maar toen was het niet meer noodzakelijk...

Ik word vrijwel elke week 1 of 2 keer gebeld om ergens in te vallen, als ik kan doe ik het, maar ik krijg er niets voor terug, extra uren worden voornamelijk omgezet in vrije tijd, maar ik heb meer dan een maand aan extra uren.

Nu wil ik het hogerop gaan zoeken, met de manager kom ik er sowieso niet uit, dus dan maar een telefoontje plegen met personeelszaken of iets dergelijks.
Wat zijn mijn rechten?

Ik vind het werk leuk, maar op dit moment ben ik in staat om ontslag te nemen.
Ik krijg het met oppas voor mijn kind amper rond gebreid, terwijl we bij de vorige manager vaste diensten hadden en iedereen was hier tevreden mee.
Ook worden we ineens ingepland op andere locatie's, waar ik(en mijn collega's) ook niet bepaald blij mee ben ivm moeilijke tijden en andere systemen die wij niet kennen.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:11

ik zou denken je hebt toestemming voor je vakantie dus daar kunnen ze niet meer aankomen. Dat er een andere manager is gekomen is "niet jouw probleem"

heb je dat niet voorgelegd dan dat je toestemming hebt voor jouw vakantie?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:12

Niet mee akkoord gaan, jouw vakantie is al goedgekeurd, dat kunnen ze niet zomaar terugdraaien, dan moet er echt heel wat aan de hand zijn!

Zie bv
Citaat:
Wijzigen van een reeds vastgestelde vakantie

Op grond van artikel 7: 638 lid 5 BW kan een werkgever ook een reeds vastgestelde vakantie wijzigen als hij voor deze wijziging gewichtige redenen kan aanvoeren. De werkgever kan dit alleen doen in overleg met de werknemer. Als de werknemer schade lijdt omdat zijn vakantie wordt gewijzigd, dient de werkgever deze te vergoeden.

http://www.intermediair.nl/carriere/sal ... n-weigeren

Als je lid bent van een vakbond: vraag hen om hulp, en je kunt ook met het juridisch loket een brief opstellen. Maar dit kan echt niet.

Petpa

Re: Problemen mbt regelen vakantie op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:14

Heb je een schriftelijke bevestiging van het feit dat je vakantie goedgekeurd was?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:26

Hebben de overige collega's ook kinderen zo nee dan heb jij geloof ik ook nog voorran g omdat je een reden heb om juist in die periode vrij te hebben. Als alle vakantie doorgaan als gepland alleen de jouwe niet, zou ik graag willen weten welke gewichtige reden daarvoor is.

Als er eerder verlof is geweigerd, mag je ook geen verlof meer geweigerd worden totdat ook bij andere collega'sverlof geweigerd is (stel dat meerdere tegelijk vrij hebben, dan mag niet steeds dezelfde de dupe zijn) mits je dezelfde functie vervult.
Laatst bijgewerkt door sonjim op 08-07-14 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 14:27

Ik heb geen schriftelijke bevestiging, stond wel vast in de agenda van de assistent manager.
Ik werk op een kleine locatie, 5 man personeel en je staat altijd zelfstandig.
Nu is er al 2 maanden 1 personeelslid ziek, waarvan we ook diensten op moeten vangen.
Ik ben de enige die geen vakantie krijgt in de zomervakantie.
De huidige manager wil alles via mail geregeld hebben, maar hij is na de planning van de vakantie's pas bij ons gekomen.
Nu word het mij verweten dat ik mijn vakantie niet per mail door heb gegeven, terwijl ik van 1 collega weet dat zij dit ook niet heeft gedaan, en dat de assistent manager de planning aan onze manager heeft gegeven.
De enige reden die ik krijg is dat ik het niet via mail aan de huidige manager bevestigd heb, terwijl hij alles wél door heeft gekregen.
In augustus kan ik geen vrij krijgen, want dan gaan 11 van de 20 man(totaal personeelsaantal over 4 locatie's) op vakantie.
Dit heeft hij ook over de mail bevestigd gekregen, maar word afgeschoven op de vorige manager.

Er zijn een aantal collega's met kinderen, maar ook een heel aantal collega's (andere locatie's) zonder kinderen.

Ik kan na de zomervakantie eventueel een maand vakantie krijgen, maar daar heb ik niets aan.
M'n kind is net 5 jaar, dit is haar eerste officiële zomervakantie en mama mag fulltime werken(terwijl ik een parttime contract heb)
Laatst bijgewerkt door different1 op 08-07-14 14:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:30

Maar volgens mij hoef jij niet meer aan te tonen dat jij dit hebt gedaan hoor. Als het in de agenda van die assistent manager stond, mag jij ervan uitgaan dat het geregeld is, en is het aan je werkgever om de zwaarwichtige redenen aan te tonen waarom die vakantie niet door kan gaan. Dat zij hun planning niet op orde hebben en geen vervanger in willen schakelen is in principe niet jouw probleem en ook niet zomaar voldoende reden om jouw vakantie te blokkeren. Je moet je alleen niet laten afbluffen, want daar hopen ze op.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 14:41

Nog een leuk puntje, vorig jaar heb ik 2 ipv 3 weken vakantie opgenomen omdat ik het rot vond voor mijn collega's dat ze meer moesten werken, ik heb ongeveer nog 100 uur aan vrije dagen staan, die ik eigenlijk voor mei jl. op had moeten nemen.
Maar er is geen mogelijkheid voor het opnemen van vrije dagen, omdat m'n collega's al veel moeten werken of niet in willen/kunnen vallen(ook van andere locatie's amper).
De huidige manager zou het allemaal regelen, maar ik heb nog niets gehoord.
Ook over het verlengen van mijn contract eind deze maand heb ik nog niets vernomen.
Hier zit ik uiteraard zelf wel achteraan, maar ik heb ook nog een hele hoop andere dingen te regelen, o.a dat mijn kind waarschijnlijk op korte termijn geopereerd gaat worden, maar als ik al geen vakantie kan krijgen, hoe ga ik dan zorgverlof op kunnen nemen?!

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:44

Als je er niet uit komt met je huidige manager, dan zou ik naar de manager van jouw manager gaan. Wel je eigen manager hiervan eerst op de hoogte brengen.

Volgens mij is wel de tendens tegenwoordig dat er meer rekening gehouden dient te worden met werkende ouders, neem dat mee.

Probeer wel van je oude manager de bevestiging te krijgen dat jouw vakantie vast stond. Tevens zou ik samen met je collegae een meeting met je huidige manager regelen en al jullie bezwaren kenbaar maken, omdat dit anders gaat escaleren.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:46

Heb je een rechtsbijstand verzekering? Die gewoon even bellen voor info. hebben wij een tijdje geleden ook gedaan voor mijn vriend die enorm veel moest overwerken en ook geen tijd op kon nemen. Veel bruikbare tips gehad.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 14:50

Helaas geen rechtsbijstandsverzekering of lid van een vakbond, dat maakt het best lastig om in je uppie op te boksen tegen een manager, hoewel mijn collega's absoluut verontwaardigd zijn en achter me staan.
Momenteel ben je blij als je werk hebt, en ga je niet snel degene in hogere functie tegen de haren instrijken.
De manager boven mijn manager is 1 pot nat, beetje vriendjespolitiek etc.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:55

Je had het over een afdeling personeelszaken. Ik zou daar eens mee gaan praten. Zij weten wat er wel of niet is toegestaan en kunnen hier welllicht ook bemiddelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:56

Het is dan misschien in elk geval een idee om lid te worden van de vakbond. Voor advies kun je gelijk terecht, voor meer hulp moet je een jaar lid zijn, maar het klinkt alsof de kans groot is dat je er vaker profijt van kunt hebben.

Maar het juridisch loket is gratis voor advies!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:58

Je zegt overigens dat je contract afloopt, ga je een dag werken na einde contract dan wordt het automatisch verlengt met dezelfde periode, het is hun taak om op te zeggen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:02

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:07

Wacht even, begrijp ik het nu goed?
- je contract loopt af op 31 juli 2014
- jouw vakantie die je had opgenomen in juli / augustus 2014 kun je niet meer krijgen
- jij kunt pas vanaf september 2014 vakantie opnemen
- je hebt nog een meer aan overuren en verlofuren staan

ben ik dan zo wantrouwend dat ik denk dat je geen contractverlenging gaat krijgen en dat je op moet passen dat je je uren ook kwijtraakt, omdat je die niet hebt opgenomen? En dat dit aan jou wordt aangerekend. Want ze kunnen / mogen die overuren niet uitbetalen.

Zorg aub dat je snel lid wordt van een bond ofzo en zorg dat je vanalles vastgelegd gaat krijgen! (Want ik hoop echt dat ik het mis heb, maar je weet nooit!)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:10

werk je soms bij een kledinggigant? Eigenaresse van mn bijrijdmerrie had net zulke verhalen als die van jou namelijk... en nu ben ik wel nieuwsgierig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:13

Rocamor: als het contract niet verlengd wordt, worden die uren toch uitbetaald? Waarom zou dat niet kunnen?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 15:23

@ amaris: nee, ik werk niet in de kledingbranche, je hebt pb.

Buitengewone vakantiedagen worden uitbetaald bij uitdiensttreding, gewone vakantiedagen niet. Althans, zo heb ik het begrepen.
Net de AM gesproken, de manager weigerde haar planning over te nemen en vond dat zij daar geen zeggeschap over mocht hebben.

Heb het verlengen van m'n contract aangekaart, hoefde ik me geen zorgen over te maken maar ik houd er zeker wel rekening mee.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:24

different1 schreef:
@ amaris: nee, ik werk niet in de kledingbranche, je hebt pb.

Buitengewone vakantiedagen worden uitbetaald bij uitdiensttreding, gewone vakantiedagen niet. Althans, zo heb ik het begrepen.
Net de AM gesproken, de manager weigerde haar planning over te nemen en vond dat zij daar geen zeggeschap over mocht hebben.

Heb het verlengen van m'n contract aangekaart, hoefde ik me geen zorgen over te maken maar ik houd er zeker wel rekening mee.

Langs gaan voor een babbel: ik vind het vervelend dat ik nu geen vakantie heb, terwijl mijn kind wel vakantie heeft. Kunnen we hiervoor een oplossing zoeken?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:36

Shadow0 schreef:
Rocamor: als het contract niet verlengd wordt, worden die uren toch uitbetaald? Waarom zou dat niet kunnen?

Bij ons worden die uren wel gewoon uitbetaald, afhankelijk van hoeveel werk er is. Ik kan me ook (helaas) voorstellen dat er bedrijven zijn, die zeggen dat er niet uitbetaald wordt, maar dat je die uren dan maar moet opnemen. En vervolgens geen mogelijkheden hebben om alles op te nemen en de rest dus kwijt zijn.

nogmaals, geen idee of dat zo mag of kan, maar ik zou er niet op willen gokken (zeker niet als wat TS zegt bewaarheid is)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:38

Nee het mag niet, een werkgever moet die uren uitbetalen. Wij hebben dat laatst allemaal uit laten zoeken door de rechtsbijstand. Als je zoekt op arbeidstijdenwet vind je vaak ook wel info. Daarbij heeft TS een niet fulltime contract dus zij mag werk weigeren zodra de vraag niet meer redelijk is (dat was in elk geval bij mijn vriend zo)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:41

MarjanB schreef:
Nee het mag niet, een werkgever moet die uren uitbetalen. Wij hebben dat laatst allemaal uit laten zoeken door de rechtsbijstand. Als je zoekt op arbeidstijdenwet vind je vaak ook wel info. Daarbij heeft TS een niet fulltime contract dus zij mag werk weigeren zodra de vraag niet meer redelijk is (dat was in elk geval bij mijn vriend zo)

Eens, maar ik zou die bedrijven de kost niet willen geven die het proberen. Als je dan geen RBS of lidmaatschap van Bond hebt, en kunt schermen met de juiste teksten, dan kun je nog wel eens aan kortste eind trekken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:49

Rocamor schreef:
Bij ons worden die uren wel gewoon uitbetaald, afhankelijk van hoeveel werk er is. Ik kan me ook (helaas) voorstellen dat er bedrijven zijn, die zeggen dat er niet uitbetaald wordt, maar dat je die uren dan maar moet opnemen. En vervolgens geen mogelijkheden hebben om alles op te nemen en de rest dus kwijt zijn.

Ja maar zo werkt dat dus niet helemaal. En als je toch niets meer te verliezen hebt omdat je dienstverband al is geeindigd, kun je het ook gewoon voor de rechter laten komen. Soms moet je ook niet alles pikken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:50

Ben het met je eens hoor Rocamor, daarom vind ik het (ook vanuit mijn verleden als verzekeringsmedewerker) heel belangrijk om een rb verzekering te hebben. Het kost niet veel per maand en je kan er zo veel rottigheid en ellende mee voorkomen.

Woon nu zo'n 5 jaar samen met mijn vriend en hebben nu 3 keer goede hulp gehad. 1 keer bij de koop van een huis. Dag voor overdracht ineens hele boel overstroomd door nalatigheid verkoper. 1 keer bij uitdienstreding en 1 keer bij werkweken van 80 uur en dag en nacht diensten met 3 uur slaap tussendoor.