Geen kantoorbaan!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sammiesam

Geen kantoorbaan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 19:13

Hoihoi,

Omdat hier op bokt veel tips aan elkaar gegeven worden en mijn vriend niet op een forum zit, open ik dit topic. Een jaar geleden vroeg ik ook al tips, [STW] Afgestudeerd rechten en dan? maar nu is hij wel op een moment dat er serieus gesolliciteerd moet gaan worden.

Een baan bij de recherche lijkt hem het mooiste. Helaas staat daar maar 1x per jaar (meestal rond april) een vacature voor open. Dit jaar had hij ook gesolliciteerd maar ze verwachten al een diploma op moment van solliciteren (ondanks dat de procedure maanden kan duren)

Deurwaarder lijkt hem ook mooi, alleen is die markt nu best lastig. Daarnaast lijkt luchtverkeersleider hem ook een echte uitdaging.

De marechaussee lijkt hem ook heel leuk, alleen wilt hij niet uitgezonden worden dus dat maakt het lastig. Dus iets wat hier op lijkt zonder uitgezonden te worden zou ook top zijn!

Maargoed echt verder dan dit komt hij niet en is dus op zoek naar meer opties en tips. Hij wilt geen hele dagen op kantoor zitten, werkt het liefst in een team en onregelmatige zijn ook niet echt een probleem. Hij heeft als goed is in augustus zijn bachelor Nederlands recht. Daarnaast is hij onwijs goed in Engels, zowel woord als geschrift en zeer sportief (kickboksen en vanaf oktober semi-prof)

Doorstuderen voor een master is geen optie gezien het financiële plaatje, daarnaast zal een master waarschijnlijk geen extra toevoeging zijn voor zijn gewenste beroep.

Dus alle tips, ervaringen, beroepen etc zijn welkom! Ook eventueel traineeships of korte cursussen die naast het werken gedaan kunnen worden. Natuurlijke zou het fijn zijn als bij de baan hbo/wo vereist is, zodat hij toch een beetje op niveau zit (bedoel me niet verkeerd, niks tegen mbo maar is gewoon zonde met een wo bachelor)

Alvast bedankt!

Captain

Re: Geen kantoorbaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:15

Uitzending bij Marechaussee kies je zelf voor. Tenminste, mijn broer wil heel graag maar die moet er heel wat moeite voor gaan doen. Die werkt nu zelf overigens op Schiphol.
Luchtverkeersleider is een hele strenge selectie, maar waarom probeert hij het niet als hij het leuk vindt?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:18

Hoe jong is hij? Want boven de 27 mag je geen opleiding meer volgen tot luchtverkeersleider.

Werken bij een vreemdelingenaanmeldcentrum niets voor hem? Past bij de opleiding :)

sammiesam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 19:21

Oja leeftijd is wel handig, hij is 23! Hij gaat daar waarschijnlijk ook solliciteren, maar wel fijn om even wat meer dingen vast de bekijken. Maanden solliciteren is nou geen gewenste situatie.

Wat we op de Marechaussee lazen is dat uitzending er gewoon bij hoort en dat er hele strenge regels zijn rondom het thuisblijven..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:22

Wat is je opleidings niveau? ( andere topic niet doorgelezen)

Ik heb een sales buitendienst functie. Kan ook niet goed tegen op kantoor zitten. Betaald behoorlijk goed, zeer uitdagend en eigen baas over je agenda(grotendeels dan)

Sorry niet goed gekeken. HBO/WO. Prima. Dat moet je ook hebben.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 02-07-14 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:23

Werken bij de douane dan? In een auto rondrijden, dijkbewaking, schip controle?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:57

Ik zal mijn broer zo even bellen! :) Vraag ik het even aan hem voor je.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:24

Ik heb hem even gebeld, en als je bij de Marechaussee gaat ben je wel verplicht om op uitzending te gaan als je ze je daarvoor kiezen. Doe je dat niet ben je strafbaar en kun je zelfs vervolgd worden.
Voor uitzending moet je nog speciaal opgeleid worden, die opleidingen daar is flink op bezuinigd en er zijn ook minder plaatsen beschikbaar.

Oudere mensen gaan voor jongere mensen. Dus iemand van 40 wordt sneller uitgekozen dan iemand van 30.
Het kan zijn dat je nooit uitgekozen wordt, mijn broer staat op nummer 33 omdat hij ook graag wil maar [***] staan op plaats 900 en zullen dus waarschijnlijk nooit uitgezonden worden.

Is politie anders niks voor hem?

sammiesam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 10:16

Sales buitendienst/accountmanager ga ik zelf doen. Wat ik zie is dat je daar toch een flinke commerciele drive voor nodig hebt. Werkervaring en uitsluitende opleiding is vaak een van de eisen..

Bedankt Vuurneon, douane past ook wel in het rijtje! :)

Aah al gebeld Captain, thanks! Jammer natuurlijk om te horen dat het zeker verplicht is.. Ook al sta je dan als nr 900, als er echt weer wat in de wereld gebeurt hebben ze iedereen nodig...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:47

sammiesam schreef:
Sales buitendienst/accountmanager ga ik zelf doen. Wat ik zie is dat je daar toch een flinke commerciele drive voor nodig hebt. Werkervaring en uitsluitende opleiding is vaak een van de eisen..

.

Commerciele drive ontegenzeggelijk. Maar iedere HBO/WO opleiding is voldoende. Als je maar dat denk niveau hebt. Je word door het bedrijf zelf verder opgeleid.
(ik ben accountmanager in de farma)