Reistijd voor studie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jippyhorse

Reistijd voor studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 16:10

Ik ga komend jaar naar havo 5 en zal dus dat jaar erop gaan studeren. Nu heb ik een HBO opleiding gevonden die me aanspreekt (ook de enige tot nu toe), maar die is in Tilburg en dan zit ik 1 uur en drie kwartier in de trein, en dan nog een kwartier met de bus. Ik ben binnen een paar minuten met de fiets op het station hier in het dorp. Ik moet dan alleen in Arnhem overstappen.
Ik ga sowieso nog niet op kamers, ik heb een klas overgeslagen dus ben dan in april net 16 geworden.
Is 2 uur heen en 2 uur terug qua reistijd te doen? Meer bokkers die dit doen? Zoja, heb je dan ook nog tijd voor je paard? Ik kan eventueel na een jaar overwegen om toch op kamers te gaan, maar het eerste jaar sowieso niet.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:16

Het scheelt dat je maar 1 keer over hoeft te stappen. In mijn geval was mijn reistijd ruim 2 uur geweest met 3 overstappen, of ruim 2,5 uur met 2 overstappen.

Kan je in de trein huiswerk maken? (bv last van reisziekte, maar bv ook veel practisch werk kan niet in trein) dan is het denk ik wel te doen (al heb ik geen ervaring ermee) maar wel zwaar.
Nog een ding waarvan het afhangt of het te doen is is het aantal (verplichte)contacturen. Als dat er niet veel zijn/veel thuisstudie dan is het makkelijker te doen als wanneer je lange dagen hebt.

Hoe dan ook, ik denk niet dat je met deze reistijden veel tijd overhoud voor je paard.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:17

Het is te doen. Juist wanneer die opleiding absoluut is wat je wil, moet een reistijd van bijna 2 uur je niet tegen houden. Later alsnog op kamers gaan is wel aan te raden (voor je eigen ontspanning en de tijd met mede studenten e.d.).

Ik reis momenteel anderhalf uur naar mijn werk en anderhalf uur naar mijn eigen opleiding (afstuderen). In beide gevallen moet ik ook 1 keer overstappen. Tijdens al die studiejaren, en uren in de trein, heb ik geleerd hoe ik mijn tijd tijdens het reizen goed kan benutten. Huiswerk bijvoorbeeld had ik altijd al af voordat ik thuis was :)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:17

Eerlijk? Ik weet natuurlijk niet om wat voor studie het gaat maar het eerste jaar is altijd zwaar dan zou je naast je reistijd echt geen tijd hebben voor nog andere dingen. Uiteraard heb je het weekend waar je ook in zal moeten studeren maar wel tijd hebben voor hobby tenzij je moet werken voor je studie.

Ook even de praktische kant meenemen. Red je het wel als je 's ochtends naar school moet om op tijd p school te zijn? Niet overal rijdt het OV al vroeg. Idm voor late uren er zijn scholen waarbij je ook 's avonds les hebt. Afhankelijk van je opleiding.

Ondanks je leeftijd zou ik dan toch overwegen om op kamers te gaan of bij een gastgezin oid. Dan houd je tenminste ook nog wat tijd over om te leven. Als dit de opleiding is die je echt zou willen volgen zou dat toch iets zijn wat je niet moet tegenhouden ook al ben je nog erg jong. Het gaat maar om vijf dagen per week hé weekend kun je sowieso naar huis.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:20

Mwah ik weet niet, ik heb op het MBO vaak ook wel 2 uur over de reis gedaan. Ik reisde naar Rotterdam, half uurtje bus - half uurtje trein - 15 minuten lopen. Alles bij elkaar, met overstappen en soms niet meezittend OV deed ik er vaak wel 2 uur over.

Nu op het HBO zit m'n school iets gunstiger, echt naast het station (Blaak) en reis ik een uur en 10 minuten.

Prima te doen hoor. Nooit problemen met te vroeg beginnen of te laat klaar ofzo.
En dan rijdt de bus maar 1x per uur buiten de spits hier :') (overdag 2x per uur)
Ik heb er geen probleem mee in ieder geval.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:21

Ik heb afgelopen jaar een opleiding gevolgd 1 dag in de week ik moest 3 uur heen en 3 uur terug. Ik moet zeggen het viel mij tegen en zeker op die dag had ik geen puf meer om te rijden ,meestal mesten en even longeren. En de dag erna ook bekaf

RoosTaffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:22

Ik woon in rotterdam, en deed mijn opleiding in zwolle, ik had 2 dagen per week een reistijd van 2 uur enkeltje, en 2 dagen van 2,5 uur enkeltje (andere locatie les). Dit was erg zwaar en vermoeiend, ik hield amper tijd over voor paarden en vrienden. Inmiddels ben ik ook gestopt met deze opleiding, ondanks dat het echt was wat ik wilde..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:23

Ik vind het zelf teveel, ik had het niet gekund omdat ik ook nog een bijbaan had. Studie, paard en werk lukte, maar met 4 uur per dag reizen was het vooral studie.. Eten, bed vrees ik := sociaal leven is dan dood :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-07-14 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:23

Ja, het is te doen, of je het wil is alleen de vraag..

Bedenk dat als je rond half negen/negen uur moet beginnen je dus half 7 of 7 uur de deur uit moet en als je pech hebt om half 6 klaar bent dus dan pas rond half 8 of misschien zelfs 8 uur pas thuis bent als je een aansluiting mist..

Echter zou ik als het dé opleiding is die je wil doen jezelf niet tegen laten houden door reistijd. :)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:26

RoosTaffy schreef:
Ik woon in rotterdam, en deed mijn opleiding in zwolle, ik had 2 dagen per week een reistijd van 2 uur enkeltje, en 2 dagen van 2,5 uur enkeltje (andere locatie les). Dit was erg zwaar en vermoeiend, ik hield amper tijd over voor paarden en vrienden. Inmiddels ben ik ook gestopt met deze opleiding, ondanks dat het echt was wat ik wilde..

Kon je niet ergens in de buurt tijdelijk wonen? Ik woon in zutphen en dat is 40 minuutjes met de trein. Ook zijn de huurprijzen hier in de buurt niet heel hoog dus voor tijdelijk miss toch iets geweest?

Zonde!

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:27

Ik ga voor een college dat om 11 uur begint om kwart voor 9 de deur uit. Tja, het kost wat tijd, maar met een boek of de laptop in de bus/trein, muziek aan, kom je het prima door. Ik vind het ergens ook heerlijk, na een lange collegedag is het voor mij mijn rustmomentje voor ik thuis weer aan de slag ga.

RoosTaffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:29

ilaan schreef:
RoosTaffy schreef:

Kon je niet ergens in de buurt tijdelijk wonen? Ik woon in zutphen en dat is 40 minuutjes met de trein. Ook zijn de huurprijzen hier in de buurt niet heel hoog dus voor tijdelijk miss toch iets geweest?

Zonde!

had ik wel naar gekeken, maar dan zat ik nog steeds met mn paarden en bijbaantjw hier..

_CP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:33

Ik reis nu al twee jaar lang naar mijn opleiding. Duurde voor mij ook 2 uur, en dit jaar iets meer dan 1,5 uur vanwege de nieuwe reistijden. Ik had altijd een dag vrij dus tijdens mijn eerste jaar kon ik dat prima combineren met een paard. Dit jaar was de werkdruk alleen veel hoger, dus ik ben halverwege mijn tweede jaar gestopt met rijden helaas. Het was niet mijn eigen paard, dus dat maakte het ook minder lastig. Ook al vind ik het nog steeds heel jammer, je studie is echt belangrijker.

Ik kon geen goede kamer vinden binnen mijn budget, maar anders is het wel aan te raden. Ik vond reizen heel erg vermoeiend, had als ik thuis kwam geen puf meer om te rijden. Daar komen nog vertragingen, uitvallende treinen en rotte aansluitingen bij. Het bespaart je een hoop tijd en frustratie over het ov om op kamers te gaan. :+ Misschien kun je het combineren met een bijrijder?
Laatst bijgewerkt door _CP op 02-07-14 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

EllisL

Re: Reistijd voor studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:38

Ik reis 2,5 uur enkele reis als t mee zit, heb ernaast mijn wielrensport (parawielrennen) en 3 x pw fysio, is erg veel, dus lig vaak vroeg op bed

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:41

ik reis 1 uur en 3 kwartier enkele reis. Is prima te doen. Neem altijd lekker boekje mee (e-reader, ideaal!) muziekje op of ga bij slapen haha.
Tevens ben ik er gewoon naast blijven voetballen en paardrijden (2 paarden). Ik heb nooit getwijfeld, ben er op ingesteld en ben het gewend. Ik kan vroeg op staan dus het vroeg vertrekken (af en toe) is voor mij geen probleem.

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:47

Toevallig studeer ik ook in Tilburg en was het ook voor mij ruim 2 uur reizen. Het is te doen maar als je zoals ik elke ochtend om half 9 op school moet staan ben je op een gegeven moment compleet uitgeput. Ik ben zelf na een half jaar op kamers gegaan, ik was toen 17. Beste beslissing die ik ooit gemaakt heb! Ik was wel al 15 toen ik van de havo af kwam dus ik had al een jaar gestudeerd.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:50

Ik reis al 3 jaar 1 uur heen en 1 uur terug.
Ik heb het er wel voor over :)

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:54

Ik ga volgend jaar een opleiding doen in Rotterdam... Met 1 overstap is het van station naar station anderhalf uur... zonder overstap is t als ik het goed heb zo'n twee uur... dat wordt vanaf september 20 schoolweken om zes uur/ kwart over zes de deur uit omdat ik in de trein van half zeven moet zitten als de les om half negen begint...

Ik heb het er graag voor over... en gelijke opleiding maar dan een jaar langer zit dichter bij maar dat kost me dan weer een jaar langer qua studie...

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:55

Heb 4 jaar lang met minimaal 1,5 uur gerezen. Reistijd liep op de terugweg vaak op naar +2 uur, in verband met slechte aansluitingen. Vond het altijd wel goed te doen :) Nam ook altijd een boek mee in de trein en bus. Heb me die tijd altijd goed vermaakt, vond het wel leuk al dat reizen. Zou 't zo weer doen, maar voor m'n nieuwe opleiding hoeft het niet meer. Was voor MBO.
Laatst bijgewerkt door Leverage op 02-07-14 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:55

Als het echt is wat je wil, dan zul je het er wel voor over hebben.
Vergis je alleen niet in hoe zwaar het kán zijn.

Voor mijn MBO studie was ik 1,5 uur heen en 1,5 uur terug aan het reizen en stond ik om 6.45 bij de bushalte en was ik vaak niet voor 17.00 thuis.
NU voor mijn HBO zit ik 10 minuten in de trein heen en 10 minuten terug :D
Maar stage die ik vanaf feb nu loop, (ben nu net klaar, maar ga er nog 8 weken werken) ben ik 2 uur heen en 2 uur terug bezig. Dan ben ik dus om 6.15 de deur uit en ben ik om 18.15 weer thuis, en na zo'n dag werken ben ik echt wel moe. En einde van de week ook meestal bekaf. Ik vind het er erg leuk, en dat zorgt dat ik het er voor over heb, maar zal blij zijn als mijn lessen weer beginnen 1 september. Dan kan ik weer op een normaal tijdstip (voor mij normaal) mn bed uit.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:56

Ik kan als ik huiswerk heb dat goed in de trein maken... dan hoef ik dat thuis niet meer echt te doen...

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:57

Ik denk dat het wel te doen is.. In die 4 uur reistijd (trein?) kun je prima aan school werken! Doe ik ook altijd, al zit ik maar 40 minuten in de trein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:59

Je kunt het proberen maar denk dat je het na verloop van tijd niet echt meer volhoudt... Al moet ik zeggen dat het zékér geen straf is om in Tilburg te wonen hoor! :) Hartstikke leuke stad met veel studenten haha.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:02

Volgens mij krijg je pas OV als je 18 bent.. wordt een dure studie dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:04

Dat geldt enkel voor MBO Slina :) Voor zover ik weet in ieder geval.