Sfeer op werk, te bizar voor woorden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Sfeer op werk, te bizar voor woorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:01

Voordat ik neer ga zetten wat er hier gaande is, weet ik niet of het wel verstandig is. Maar het is te frustrerend voor woorden. Ik wil wat kwijt over mijn werk, gewoon mijn hart luchten, maar wat voor risico loop ik daarmee? Het is puur sfeer gerelateerd, en ik ga over een paar weken uit dienst. Wat kunnen ze me maken als ik over de sfeer info op internet zet? Ach barst toch, helemaal niks...

Toen ik hier binnen kwam merkte ik al snel dat de hiërarchie nogal ouderwets was, de baas is de baas en als die wat van je wilt doe je dat meteen! Nou ja ok goed, prima. Maar daar bleef het niet bij, als je iets fout deed werd je echt afgestraft, omlaag gepraat en niet bepaald gemotiveerd. Er werd regelmatig collega's geschreeuwd dat ze beter ontslagen konden worden want ze waren toch geen fiets waard. Mensen werken hier hard, uit angst dat ze op hun flikker krijgen(letterlijke woorden van baas; 'ik heb 'Frits' even goed op zijn flikker gegeven'....)
Maar nu de laatste weken, het gaat echt naar het extreme. Mensen worden uitgescholden, gekleineerd en wanneer de baas op ze in staat te schreeuwen, krijgen ze niet de kans om het uit te leggen. Mocht dat wel gebeuren en de ander heeft gelijk, loopt de baas al vloekend weg. Ik blijf enigszins uit de wind, al kan een normale mededeling er nauwelijks meer vanaf en wordt er gesnauwd. Maar heel vervelende is dat ik in het midden van het bedrijf zit, dus ik hoor alles. Niet letterlijk, maar wel het geschreeuw, gescheld en gedreig en met enige regelmaat gebeurd dit ook nog eens recht voor mijn neus.
Ik voel me hierdoor echt onwijs poedersuiker. Werken wordt een overlevingsslag. Met collega's doen we er nog wat lacherig over in de zin van 'wie was er nu weer de banketstaaf' maar eigenlijk is het te bizar voor woorden.
Ik wilde het eigenlijk niet op internet gooien, maar ik hoorde mijn baas net echt compleet uit haar stekker gaan waardoor ik er een heel, heel naar gevoel van kreeg dus ik moet dit gewoon van mij af schrijven. Daarna kwam de gedupeerde collega terug, en ik durfde hem niet aan te kijken...
Collega's komen dan ook naar mij toe te vragen wie er nu weer de sjaak was. In het begin merkte ik dat mensen er niet over praatte maar steeds meer collega's krijgen de behoefte het er even over te hebben, gezien de situatie.

Ik moet nog 2 dagen deze week, dan 3 weken vakantie en nog 4 dagen. Ik tel de dagen, zo niet de uren af dat ik hier werk. Ik laat me niet uit het veld slaan, maar het is zwaar, heel zwaar om hier te zitten.

(gelieve niet te speculeren welk bedrijf dit is, als je nieuwsgierig bent mag je mij best een pb sturen, maar gaarne niet online zetten)

meggiemeg

Re: Sfeer op werk, te bizar voor woorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:06

Vreselijk om in zo'n sfeer aanwezig te moeten zijn en dan ook nog je werk foutloos te moeten verrichten, dat is eigenlijk onmogelijk lijkt mij! Snap goed dat je hard aan het aftellen bent!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:07

Heftig! Ik ken het niet op die manier maar wel het gevoel om gekleineerd te worden door je 'meerdere' (lees; een snotblaag van 23). Ik werd er bijna depressief van! Kan je niet eerder weg? Wat een kwelling zeg

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:07

gaat lekker daar dan.. zijn er niet veel meer collega's die weg willen?

Je baas heeft zeker nog nooit een boekje bedrijfskunde of iets open geslagen waarin staat hoe je je personeel kunt motiveren?

Gelukkig kan je bijna weg! heerlijk gevoel lijkt me dat!
heb je al iets nieuws op het oog?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:09

Dat roept eigenlijk om een walk out. Allemaal het werk laten liggen en vertrekken. Maar ja, dat doe je natuurlijk niet zomaar.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:12

Sjonge, die is duidelijk niet competent om leiding te geven aan een bedrijf }:0 Komt vast vaker voor dan we denken. Sommige mensen zijn prima zakenmannen/vrouwen, maar kunnen totaal niet met mensen omgaan.

Geef het boek "leren communiceren" cadeau bij je vertrek! ;) Sterkte met de laatste dagen, gelukkig is het einde voor jou al in zicht

manumol

Tjeetje wat erg zeg. Voor jou fijn dat het eind in zicht is... maar voor de mensen die er blijven is het wel een hel, elke dag weer.

Misschien een idee om die mensen, die er blijven werken, naar een bedrijfsarts te verwijzen.....

Sterkte!

Apple

Gaat lekker daar inderdaad :+

Ik heb in een heel erg ver verleden ook ooit ergens gewerkt waar de grote directeur ook regelmatig om niets (en onterecht) uit zn stekker ging. Eindresultaat was dat niemand hem meer serieus nam en het af deed met 'oh, dat is die en die weer'.

Als manager/directeur zijnde maak je jezelf volkomen belachelijk en ongeloofwaardig met als gevolg dat medewerkers of ergens anders gaan werken of hun schouders ophalen en lekker hun eigen plan trekken.

Gelukkig ben je er snel vanaf :(:)

StillAngel

Zo zeg, lijkt mij rot. Ik had iets soortgelijks maar dan een stuk minder. Wel een manipulatieve bazin die het allemaal op een rare manier deed. Ik kan mijzelf niet inhouden als iemand mij als minder behandeld en heb ook flink ruzie met haar gehad de dag voordat ze gingen sluiten. Kun je het hebben om weg te gaan? Zo ja, ga dan gewoon. Laat jezelf toch niet zo zitten en kom voor jezelf op. Geld is nodig maar eigenwaarde is nog belangrijker..

KentaroJarig

Onvoorstelbaar dat je het in zo'n bedrijf nog een tijd volgehouden hebt!
Moet er echt niet aan denken!
Eigenlijk zouden jullie met z'n allen massaal ontslag moeten nemen.... Maar of er dan een belletje zou gaan rinkelen bij de baas.....
Heel veel sterkte nog om je tijd daar uit te zitten!

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:15

Oef wat vervelend. Ik herken het wel een klein beetje. Ik tel soms ook de minuten voordat ik weer naar huis mag. Ik probeer er samen met de collega's die nog wel gezellig zijn er het beste van te maken.

Wel een heerlijk idee dat je bijna klaar bent daar. Misschien nog een kleine sneer geven op je laatste dag al was het alleen maar om een beetje frustratie kwijt te raken _-:( Hahah.

Heb je al iets nieuws?

Anoniem

Ja ik heb al een andere baan, dus dat komt wel goed. Ga ook studeren, dus heel iets anders doen.
Er willen idd meerdere collega's weg, weet er genoeg die aan het solliciteren zijn maar het is zo poedersuiker in deze tijd.

Ik vraag me af, kun je hier iets tegen doen? Kun je de ARBO-dienst inschakelen? Kun je aangeven dat de sfeer onhoudbaar is?

Weet je wat het is in deze tijd, voor jou 10 anderen dus weglopen doe je niet zomaar.
Ik heb wel met mezelf de afspraak gemaakt dat als het echt te ver gaat, ik de deur uit loop. Het toppunt is bij mij al bereikt, als er nog 1 keer iets buitensporigs gebeurd voor mijn neus of jegens mij, dan ben ik weg.

Lins_Vetra

Wat voor bedrijf werk je? Mijn baas (directeur) heeft ook nog een leidinggevende. Misschien zou je het daar kunnen aankaarten?

Heeft jouw werk een ondernemingsraad? Andere managementleden?

Als je over een aantal weken daar weggaat, zou de drempel voor mij minder hoog zijn om dit te doen.

Veel succes met overleven de komende weken!

tesseke

Wat een vreselijke sfeer. Kunnen jullie niet met de collega's samenspannen als er weer eens iemand wordt uitgescholden? Dit is echt niet normaal :-s

Of anders eens naar de vakbond gaan (als jullie in Nederland die hebben).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:16

Lins_Vetra schreef:
Wat voor bedrijf werk je? Mijn baas (directeur) heeft ook nog een leidinggevende. Misschien zou je het daar kunnen aankaarten?

Heeft jouw werk een ondernemingsraad? Andere managementleden?

Als je over een aantal weken daar weggaat, zou de drempel voor mij minder hoog zijn om dit te doen.

Veel succes met overleven de komende weken!

Zij zijn de directeuren. En een pv of or is er niet :+ En als je een probleem hebt, meot je dat bij de directrice melden :')

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:20

Vreselijk lijkt me dat. Op je flikker krijgen... Mwa. Maar dat ook nog open en bloot doen. Nee. Daar bereik je niks mee. Mensen zitten er, maar kunnen er vaak niet weg. Een nieuwe baan heb je niet zomaar en vaak zijn ze toch ook kostwinner. Succes met je laatste dagen. Denk maar zo; het wordt vanzelf 5 uur!

KentaroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:21

In iedere regio heeft de Arbeidsinspectie een vertrouwensinspecteur aangesteld. Daar kan men met klachten terecht.
Misschien eens informeren of die iets voor je betekenen kan!?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:22

Ik zou denk een bijeenkomst inplannen met al je collega's en het gewoon duidelijk maken.
Misschien is er wat met je baas aan de hand en raakt hij zichzelf kwijt.

Je weet het niet. Ik heb ook zoiets meegemaakt en hebben als collega's onder elkaar een muur gevormd en de "baas"voor het blok gezet en duidelijke gemaakt dat we daar niet van gediend zijn.

Mijn huidige baas heeft mij ook een keer verrot gescholden.
Ben opgestapt en weggelopen. de mazzel.
Dag later kreeg in een bos bloemen

Succes in ieder geval.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:24

jeetje daar ben je lekker mee, wel fijn dat je uitzicht hebt op het 'met piepende banden vertrekken' en achter je kan laten verbranden.
Ben wel benieuw hoe je collega's hier verder mee omgaan.

Ik laat me echt niet kleineren op het werk, dat durven ze hier (overheidsinstantie) niet hoor.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:25

Eigenlijk zou je eens bij elkaar moeten gaan zitten en met zijn allen aan haar vragen "Goh, we merken dat je niet zo lekker in je vel zit, kan je het allemaal wel aan? We hebben de indruk dat het niet zo goed met je gaat, lijkt me vervelend voor je!" Ofzoiets :+

Maar arbo inschakelen is hier een goed idee, je kan zo contact opnemen met de bedrijfsarts. Hier worden mensen ziek van, is in ieders belang dat er wat gebeurt. Veel sterkte nog de laatste dagen!

Edit: zelfde gedachte als Daks dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:27

Als ik nog zou blijven had ik zeker actie ondernomen, maar ik kan het sowieso doorgeven aan mijn collega's.

De uitgefoeterde collega liep net langs, een leuke vent van in de 50, liet zijn hoofd hangen en keek schichtig richting het kantoor van de baas... Dat doet echt pijn.

En ik kan je verzekeren dat vragen of ie t wel aan kan er voor zorgt dat het gebouw ontploft _O- dus dat gaat m niet worden. Ze dreigen bij mij al met het kan goedschiks of kwaadschiks, dus dan vanuit ons(de collega's) ook maar kwaadschiks, jammer dan. Maar hoe...
Er is overigens wel iets gaande hoor hier, maar dat ga ik niet op internet zetten.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:30

Als ik jou was, was ik al lang opgestaan en had ik mijn boeltje gepakt..wat willen ze dan? Je ontslaan? :D

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:33

Hé, zijn wij toevallig collega's? :+
Ik zit in dezelfde rotsituatie op dit moment. Heb een baas die met kop en schouders uitsteekt als ergste die ik ooit heb gehad, en dan heb ik al rotzakken gehad :+ . Alles word afgebrand, ik werk er nu zo goed als 4 maanden en ik heb in die 4 maanden nog geen één keer een "alles goed?" "en lukt het een beetje" oid dergelijks gehoord. Ik mag blij zijn als ik 's morgens een goedemorgen kan krijgen. Positieve feedback nooit, als ik iets goed heb gedaan krijg ik hooguit een "ok" knikje, maar wee als ik iets niet vlot genoeg heb gedaan...Klinkt misschien stom maar echt, gewoon dat beetje respect voor de mens die ik ben zou mij zoveel meer gemotiveerder maken. Hij heeft écht het reinste inlevingsvermogen in mensen, echt nul.

Sinds ik er werk hoor ik ook hoe de vork er aan de steel zit. Er zit een team van mensen dat er al jaren werkt met een olifantenhuid die al heel wat scheldpartijen gewoon zijn en braaf knikken en slikken, en de rest die bijkomt houdt het gemiddeld drie weken, soms zelfs maar drie dagen, vol. Nieuwkomers krijgen het er het hardste te verduren. Het is een ingewikkelde job en bij mijn aanstellingen zeiden ze dat het zeker anderhalf à 2 jaar zou duren voordat ik het echt volledig zelfstandig zou kunnen. Ik krijg na bijna 4 maanden al blikken van mijn baas of ik lomp ben dat ik het nog niet zelf kan.

Zelfs mijn collega is vorige week naar me toe gekomen met de boodschap dat ze het verschrikkelijk vond hoe de baas tegen me deed, dat ik dat absoluut niet verdien en dat ik zo snel mogelijk ander werk moest zoeken. En daarbij dat mijn voorganger was begonnen als een lieve enthousiaste vrouw, die door de baas zo hard is afgekraakt en de grond in geboord dat ze hulp heeft nodig gehad...dat ik het niet zover moest laten komen.

Dus ik ben volop op zoek naar ander werk. Alleen heb ik een tijdelijk contract en volgens de regels van het spel heb ik nu iets meer dan een maand om iets anders te zoeken, anders ben ik verplicht om het volledig uit te doen. Ik mag zelf niet stoppen zonder dat ik ander werk heb want dan krijg ik problemen met mijn uitkering. Ookal is het maar tijdelijk, het idee dat ik het nog helemaal zou moeten uitdoen ik word er letterlijk ziek van. Nooit gedacht dat ik dat zou zeggen maar ik hoop elke dag dat hij mij gewoon zelf ontslaat.

En ergens heen met mijn klachten kan ik niet. Heel het personeel klaagt over de aanpak, maar niemand durft zijn mond open te doen.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:36

Jeetje wat een pre-historische toestanden! Lijk me inderdaad echt hels om daar te werken..als er zoveel collega's met het lood in de schoenen naar dit werk gaan kunnen jullie misschien met z'n allen iets doen zoals idd de arbo inschakelen.

Sterkte joh de laatste weken..gelukkig ga je nog op vakantie tussendoor!

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:37

Misschien wel fijn voor je collega's om externe hulp in te schakelen d.m.v. arbeidsinspectie, zeker als je intern nergens terecht kan. Het lijkt me verschrikkelijk om onder een leidinggevende te werken die geen goed woord over heeft, dan zit je naar mijn idee toch in het verkeerde vak en moet je serieus hard naar jezelf kijken en aan jezelf gaan werken...