Is Lord of the Rings literatuur?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Is Lord of the Rings literatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:56

Hoihoi! :)

Ik moet voor Engels nog iets inhalen voor school, en daarvoor moet ik Engelse literatuur hebben gelezen. Helaas is het een beetje moeilijk om in een halve dag een heel Engels boek te lezen, wanneer je ook nog een Natuurkunde toets moet voorbereiden.

Daarom vroeg ik me af of Lord of the Rings ook als literatuur wordt beschouwd, aangezien ik dit ook al meerdere keren in het Engels heb gelezen. Engels is verder ook geen probleem voor mij, omdat ik 4 jaar op een tweetalige school heb gezeten.

Als Lord of the Rings geen literatuur is, hebben jullie dan misschien nog andere tips?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:00

Literatuur is nogal een subjectief begrip...ik zou het met je docent overleggen.

Ik ben zelf docent Engels en zou LoTR wel accepteren als literair werk, door de complexiteit van het taalgebruik en de redelijk diepgaande symboliek. Tolkien was zelf linguïst en dat is ook wel terug te zien in zijn werk.

Of LotR als deel kan worden gezien van het Engelstalige literaire canon is een andere discussie. Canonvorming is flexibel en altijd in beweging. De Norton Anthology neemt tegenwoordig bv. ook schrijvers op die 50 jaar geleden echt not done zouden geweest. En Dickens is tegenwoordig redelijk geaccepteerd als zijnde deel van het canon, terwijl hij dat in zijn eigen tijd echt niet was.

Kortom, overleg met je docent. ;)

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:02

Lord of the rings is geen literatuur volgens mij, iig op mijn middelbare school mochten we dat soort boeken niet lezen.
Op sparknotes.com staan veel boeken die wel geschikt zijn hiervoor. Jier kun je hele uitgebreide samenvattingen vinden, filmpjes, plot per hoofdstuk, maatschappelijke problemen die er in voorkomen uitgelegd, beschrijving vd personages etc. Ik heb nooit boeken gelezen voor Engels, maar gewoon alles op deze site over het betreffende boek. Dit resulteerde dan in een 8 of een 9..

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:06

Lioony schreef:
Lord of the rings is geen literatuur volgens mij, iig op mijn middelbare school mochten we dat soort boeken niet lezen.
Op sparknotes.com staan veel boeken die wel geschikt zijn hiervoor. Jier kun je hele uitgebreide samenvattingen vinden, filmpjes, plot per hoofdstuk, maatschappelijke problemen die er in voorkomen uitgelegd, beschrijving vd personages etc. Ik heb nooit boeken gelezen voor Engels, maar gewoon alles op deze site over het betreffende boek. Dit resulteerde dan in een 8 of een 9..

Totdat je een docent treft die het betreffende boek ook daadwerkelijk recentelijk nog gelezen heeft. Sparknotes is een handig hulpmiddel, maar hun samenvattingen zijn precies dat; samenvattingen. Een hoop details die belangrijk zijn voor het plot worden niet vermeldt. Dus als daarnaar gevraagd wordt op een toets ben je het haasje...

StormMilagro

Re: Is Lord of the Rings literatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:08

Ik zou het ook overleggen met je docent. Officieel wordt het beschouwd als literatuur, maar het is wel fictie (dus niet 'echt'). Dat was voor mijn Engels docent op de middelbare een probleem. We moesten van de 4e tot en met de 6e alleen non fictie lezen. Ik zou dat dus navragen, Tolkien schrijft wel degelijk literatuur ^^, maar ik principe is bijna alles dat geschreven wordt literatuur, het is nogal subjectief wat literatuur nou is.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:11

Bij de boeken die wij moesten lezen was sparknotes wel zeer gedetailleerd. Ik las ook een blz of 20-30 van info van Sparknotes.
Wij kregen dan ook wel allemaal 3 x per jaar het meest saaie boek wat er te vinden was voorgeschoteld. Ik ga dat echt niet helemaal lezen, een goed boek wat ik zelf leuk vind heb ik binnen 2 dagen uit, maar ik ga echt niet zoveel tijd besteden aan een saai boek. En ik lees snel in bet Engels zonder problemen, maar daar bedank ik echt voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:12

Ik moet zegmaar twee boeken hebben, en dan van elk boek drie fragmenten kiezen en er dan over schrijven waarom dit belangrijk is voor het boek.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:24

Tolkien lijkt me dusdanig cultuurbepalend dat het alleen daarom al literatuur zou moeten zijn.

(Dat het fictie is lijkt me niet relevant, bijna alle schrijven is fictie, ook als het in een wereld speelt die verdacht veel op de onze lijkt. En twee voorbeelden van echt heel erg fictief: 1984 van George Orwell, Gulliver's travels van Jonathan Swift, Picture of Dorian Grey van Oscar Wilde.)

Maar docenten kunnen soms hele beperkte opvattingen hebben, dus overleggen lijkt me zeker handig, als dat mogelijk is.
Bij ons mocht LotR wel, 6vwo, lang, lang geleden, maar het werd als 1 boek gezien, en niet 3.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:48

Shadow0 schreef:
(Dat het fictie is lijkt me niet relevant, bijna alle schrijven is fictie, ook als het in een wereld speelt die verdacht veel op de onze lijkt. En twee voorbeelden van echt heel erg fictief: 1984 van George Orwell, Gulliver's travels van Jonathan Swift, Picture of Dorian Grey van Oscar Wilde.)

Dit was bij mij op school dus wél relevant, vandaar dat ik het noem. ;)

Bij mij was het ook 1 boek per schrijver ja

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:51

Natuurlijk is Lord of the Rings literatuur!!! De enige reden dat ik me kan voorstellen dat ze het niet toestaan is dat velen de film kijken en dan denken dat ze dat met het boek mogen vergelijken. Het is overigens inderdaad 1 boek met 3 delen, niet 3 boeken.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:55

Mijn man had deze boeken op zijn literatuurlijst staan. Dus wat zijn docent betrof: ja, het is literatuur!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:03

Hm ik weet het niet hoor. Ik moest hele saaie boeken lezen voor Engels. Van Ira Levin en Daphne du Mourier en Catcher in the Rye enzo.

Edit:
Heb gegoogled en zag inderdaad LOTR en zelfs Harry Potter op de literatuurlijst voor Engels Havo/VWO staan.
Nou ja.... dat had in mijn tijd moeten zijn. -O-

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:09

CarolineCF schreef:
Natuurlijk is Lord of the Rings literatuur!!! De enige reden dat ik me kan voorstellen dat ze het niet toestaan is dat velen de film kijken en dan denken dat ze dat met het boek mogen vergelijken. Het is overigens inderdaad 1 boek met 3 delen, niet 3 boeken.

Die vallen dan binnen 2 sec door de mand, gezien de vele stukken uit de boeken die niet in de films zitten. Om maar te zwijgen over incidenten die in het boek heel anders gaan dan in de films.

Ik vind LotR ook onder literatuur vallen, maar vraag idd je docent voor de zekerheid.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:12

Het kan natuurlijk dat LOTR nu door sommige mensen niet als literatuur wordt gezien. Er zijn ook mensen die dat vinden van Bridget Jones' Diary van Helen Fielding.

Ik heb college gehad over Fielding's roman. Als argument voerde de docente aan dat literatuur een afspiegeling is van de synchrone en vooral diachrone cultuur waarin het is geschreven. En dat de opvattingen daarover kunnen verschuiven in de loop der jaren/decennia/eeuwen, zoals dat bij voorbeeld ook gebeurde bij de werken van Jane Austen.

Als je een dergelijke koppeling kunt maken voor fantasyliteratuur denk ik dat je stevig in je schoenen staat. Alleen denk ik dan dat je je niet moet beperken tot de plot maar dat je die moet koppelen aan de maatschappij door de eeuwen heen, en waarom de tekst juist nu belangrijk is.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:14

Sterker nog, het is 1 boek, bestaande uit 6 delen.

Harry Potter mocht ik op school niet lezen ivm de vertaling naar Nederlandse boeken en de verfilming.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:21

LOTR is literatuur.
Ben je al even het boek beginnen lezen? Dan weet je direct dat de film maar een aftreksel is (alhoewel in mijn ogen toch wel een geslaagd aftreksel in de extended versie, niet de tv versie)
Mogelijk kun je de filmjes vinden die ze bij de extended cuts gegeven hebben. Hierin staat veel info over Tolkien en over hoe hij gezien was toen hij het boek schreef en ervoor.
Hierdoor kun je toch dingen van de harde WOI realiteit terug vinden in LOTR.

Ik zou het bespreken met je leerkracht.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:25

Ik heb het gewoon mogen lezen voor mijn lijst op het VWO 18 jaar geleden, al telde het als 1 boek. Maar omdat het zo weg las vond ik dat niet zo erg en het was een fijn evenwicht tegen alle droge kost die je -helaas- ook moet lezen. Bij mijn mondelinge tentamen heeft de docent er bijna niks over gevraagd trouwens, hij wilde vooral over Shakespeare praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:38

Ik heb het net gevraagd, en het mag inderdaad! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:40

xxCYNNxx schreef:
CarolineCF schreef:

Die vallen dan binnen 2 sec door de mand, gezien de vele stukken uit de boeken die niet in de films zitten. Om maar te zwijgen over incidenten die in het boek heel anders gaan dan in de films.

Ik vind LotR ook onder literatuur vallen, maar vraag idd je docent voor de zekerheid.

Haha, dan val ik sowieso niet door de mand. Ik heb de hele reeks boeken in het Engels al ongeveer 5x gelezen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:43

Dan zit het met je Engels dus ook wel goed :D :D

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:44

Dat verschilt per school. Bij ons is het wel literatuur, maar op een school in de buurt weer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:57

Apple schreef:
Dan zit het met je Engels dus ook wel goed :D :D

Dat zat het sowieso wel! :) Ik heb 4 jaar op een tweetalige school gezeten, en kreeg dus altijd bijna alles in het Engels.

Het is wel heel grappig, het is echt een tweede taal nu. Ik kan ook moeilijk dingen vertalen van de één naar de andere taal en terug, maar ik spreek allebei de talen vloeiend. Ik hoef er echt niet meer over na te denken, ik schakel gewoon om, zegmaar.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:02

Ik zou het wel accepteren. Als ze bij ons in 5 havo nog de Hungergames mogen lezen, dan zou LOTR zeker mogen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:03

Suzanne F. schreef:
Heb gegoogled en zag inderdaad LOTR en zelfs Harry Potter op de literatuurlijst voor Engels Havo/VWO staan.
Nou ja.... dat had in mijn tijd moeten zijn. -O-

Wij mochten harry potter ook wel lezen voor een aantal opdrachten, maar niet voor de literatuur opdrachten alleen voor leesvaardigheidsopdrachten. Was het echt een literatuur lijst geen leeslijst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:06

Ik mocht 20 jaar geleden LOTR al op mijn lijst hebben ( toen was de film er dus nog niet ... :) )
Gelukkig dat dat nog steeds gezien wordt als literatuur, dat is het nml. En zeer gezichtsbepalend voor het fantasy genre.
succes !