Leerplichtig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vera96

Leerplichtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 22:06

Hoi,

Ik hoor nogal veel tegenstrijdige verhalen, maar ik vroeg me af of deze situatie mogelijk is:
Ik ben over een kleine maand 18, doe nu havo 4, kan ik volgend school jaar stoppen met school voor een tussen jaar, en dan over een jaar vavo voor mijn havo diploma doen?

Lienek
Blogger

Re: Leerplichtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:08

Ja heb ik ook gedaan.
Werd 18 in het land waar ik mijn tussen jaar deed.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:08

Nee, want je bent leerplichtig tot 21 jaar als je nog geen middelbare school diploma of mbo niveau 1/2 hebt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:09

kimberly1995 schreef:
Nee, want je bent leerplichtig tot 21 jaar als je nog geen middelbare school diploma of mbo niveau 1/2 hebt.

Minimaal havo

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:10

Na de HAVO ben je niet meer leerplichtig.
Of dit slim is is een ander verhaal.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:11

Lienek
Blogger

kimberly1995 schreef:

Oh ter correctie ik had wel een vmbo diploma en zat net als ts in 4 havo toen ik een tussen jaar nam

Goyaja

Lastig, dat weet ik ook niet precies. Ik zou als ik jou was DUO bellen of mailen, die weten dat precies.
Plus, niet ieder land mag je voor langere tijd in als je nog geen 18 bent. Zo weet ik dat je, als je naar Australië wil, 18 jaar moet zijn op het moment dat je daar het vliegtuig uit stapt.

@kimberly1995 is het overgangsrapport van HAVO 3 naar 4 niet net zo iets als je VMBO diploma? Want je kan namelijk vanaf HAVO 3 naar het MBO (niveau 3 zelfs dacht ik...)
Laatst bijgewerkt door Goyaja op 29-06-14 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:12

Ja dat kan. Als je 18 bent, ben je sowieso nier meer leerplichtig.
Of als je minimaal havo gehaald hebt, ben je ook nier meer leerplichtig. Ik heb nu net de havo gehaald, ben 17 en neem een tussenjaar. Dat kan ook gewoon :)
Maar of t verstandig is, is een ander verhaal... Je doet nu dus havo 4 en wilt gaan stoppen? Heb je t niet gehaald dan?
Om de vavo te doen, heb je toestemming nodig van je oude middelbare school. Ze moeten denken dat je t aan kan, anders willen ze je dat niet geven en wordt je dus niet aangenomen bij de vavo. Vooral als je nog een tussenjaar gaat nemen...

Lienek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:12

Goyaja schreef:
Lastig, dat weet ik ook niet precies. Ik zou als ik jou was DUO bellen of mailen, die weten dat precies.
Plus, niet ieder land mag je voor langere tijd in als je nog geen 18 bent. Zo weet ik dat je, als je naar Australië wil, 18 jaar moet zijn op het moment dat je daar het vliegtuig uit stapt.

Dit klopt niet!
Is juist andersom.
Ik mocht er niet in omdat ik 18 werd tijdens dat jaar. Ben toen uiteindelijk naar nieuw zeeland gegaan

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:13

Je kunt stoppen met school, maar ik zou het afraden. Havo 5 duurt maar 8,5 maand ( inclusief vakanties ) en dan zijn de examens al. De vavo neemt je niet zomaar aan, je moet dan een positieve aanbeveling hebben van je oude school of een goede medische reden waarom je met regulier onderwijs gestopt ben. Daarnaast heb je met vier jaar havo geen 'startkwalificatie' voor werk, die krijg je pas na een mbo niveau 2 opleiding. Mag ik vragen waarom je wilt stoppen?

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:14

Lienek schreef:
Goyaja schreef:

Dit klopt niet!
Is juist andersom.
Ik mocht er niet in omdat ik 18 werd tijdens dat jaar. Ben toen uiteindelijk naar nieuw zeeland gegaan

Dat snap ik niet helemaal... hoe bedoel je andersom?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:14

Goyaja schreef:

@kimberly1995 is het overgangsrapport van HAVO 3 naar 4 niet net zo iets als je VMBO diploma? Want je kan namelijk vanaf HAVO 3 naar het MBO (niveau 3 zelfs dacht ik...)

Nope, je moet echt je diploma hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:15

Eileen_ schreef:
Of als je minimaal havo gehaald hebt, ben je ook nier meer leerplichtig. Ik heb nu net de havo gehaald, ben 17 en neem een tussenjaar. Dat kan ook gewoon :)
Maar of t verstandig is, is een ander verhaal... Je doet nu dus havo 4 en wilt gaan stoppen? Heb je t niet gehaald dan?
Om de vavo te doen, heb je toestemming nodig van je oude middelbare school. Ze moeten denken dat je t aan kan, anders willen ze je dat niet geven en wordt je dus niet aangenomen bij de vavo. Vooral als je nog een tussenjaar gaat nemen...

Dit klopt ook niet, vavo wil je overgangsbewijs hebben van 4 naar 5, met goede cijfers. Of een 3 naar 4 met goede cijfers dan mag je daar jaar 4 of 5 gewoon starten. Je moet dan zelf betalen en je oude school heeft niks meer met je te maken als jij 18+ bent ;)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:16

Lienek schreef:
kimberly1995 schreef:

Oh ter correctie ik had wel een vmbo diploma en zat net als ts in 4 havo toen ik een tussen jaar nam

Maar de overgang van 3 naar 4 havo 'telt' hetzelfse als tl-havo diploma, voor zover ik weet... Daarom mag je na 4 havo ook naar mbo (4).

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:17

Het is óf een startkwalificatie (mbo2, havo of vwo) óf 18 jaar om van je leerplicht af te zijn.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:18

Eileen_ schreef:
Lienek schreef:

Maar de overgang van 3 naar 4 havo 'telt' hetzelfse als tl-havo diploma, voor zover ik weet... Daarom mag je na 4 havo ook naar mbo (4).

Klopt, maar ben je nog steeds leerplichtig tot je je mbo diploma (minimaal niveau 1/2) hebt of 21 bent.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:18

@goyaha, havo en vmbo is absoluut niet met elkaar te vergelijken, sowieso scheelt het aantal vakken. In het derde jaar van het vmbo werk je al aan je examencijfer ( jaar 3 is 25% van je schoolexamen cijfer, jaar 4 is 75% van je s.e cijfer ) bij de havo is dat dus in jaar vier. We krijgen genoeg leerlingen die afstromen van de havo naar tl en dan doorzakken naar kb omdat ze op tl geen goede werkhouding hebben, ondanks dat ze het qua intelligentie niveau goed aan moeten kunnen moeten ze wel leren en meedoen in de les en dat doen ze vaak niet omdat ' ze van de havo komen', maar dit is offtopic ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:19

Het is inderdaad.
Havo afgerond of een MBO 1/2 of 21 jaar.
Zo niet, dan leerplichtig.
18 jaar is absoluut niet meer voldoende.

kimberly1995

Faya__ schreef:
Het is óf een startkwalificatie (mbo2, havo of vwo) óf 18 jaar om van je leerplicht af te zijn.

Nee. Het is of een startkwalificatie, wat jij noemt. Of 21.

Lienek
Blogger

Goyaja"
[quote="Lienek schreef:
Goyaja schreef:

Dit klopt niet!
Is juist andersom.

Dat snap ik niet helemaal... hoe bedoel je andersom?[/quote]
Ik mocht er niet heen omdat ik 18 werd en dat was te oud! Dus onder de 18 kun je wel een tussen jaar nemen in australie!

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:20

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:21

Beloven schreef:
Eileen_ schreef:

Dit klopt ook niet, vavo wil je overgangsbewijs hebben van 4 naar 5, met goede cijfers. Of een 3 naar 4 met goede cijfers dan mag je daar jaar 4 of 5 gewoon starten. Je moet dan zelf betalen en je oude school heeft niks meer met je te maken als jij 18+ bent ;)

Hmm, ik ken 3 mensen die aankomend jaar vavo gaan doen. Hebben stuk voor stuk handtekening vam de decaan van hun oude middelbare school nodig. Ligt misschien aan de school (deltion hier in zwolle) dat ze dat dan willen? Zijn alle 3 18+. Maar komen wel van t (v)mbo, misschien dat dat nog verschil is.
Dan nog geldt hetzelfde als wat ik wilde zeggen: het is een risico, want je weet niet of je wordt aangenomen.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:21

Als je tegenwoordig zakt, maakt niet uit op welk niveau, dan ga je naar een mbo instroomtraject, je mag niet meer zomaar naar een niveau naar keuze. Dat doen ze om ongemotiveerde leerlingen te weren. Tijdens dat traject gaan ze dan kijken waar jij het beste op je plek bent.

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:23

Lienek schreef:
Goyaja schreef:
Dit klopt niet!
Is juist andersom.

Dat snap ik niet helemaal... hoe bedoel je andersom?

Ik mocht er niet heen omdat ik 18 werd en dat was te oud! Dus onder de 18 kun je wel een tussen jaar nemen in australie![/quote]

Even offtopic: dat hangt dan helemaal af van het visum dat je aanvraagt.