PWS strafrecht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

power1997

PWS strafrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 08:50

Hoihoi,
Wij zijn net begonnen aan ons profielwerkstuk. Het onderwerp is strafrecht in de VS en Nederland. Onze hoofdvraag is: Wat zijn de verschillen in het strafrechtssysteem in de VS en Nederland en welk systeem werkt het best?
We lopen nu alleen al een beetje vast. }:0 We moeten nu al een lijst opstellen van bronnen die we gaan gebruiken. Nu hebben we alleen geen flauw idee wat voor deskundigen we hiervoor kunnen vragen en hoe we hiermee in contact kunnen komen. Dus nou was mijn vraag: Zijn er hier toevallig mensen die veel verstand hebben van strafrecht, bijvoorbeeld door hun werk. Of heeft iemand verder tips met wie we contact op zouden kunnen nemen?
Alvast bedankt!

Winged

Re: PWS strafrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:53

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:58

Wat leuk dat je je pws over strafrecht doet.
Je zou ook eens strafrechtliteratuur kunnen raadplegen? Ik had bij mijn vorige studie een heel fijn en duidelijk boek over het Nederlands strafrecht. Eventueel stukje geschiedenis erbij pakken?
Je zou best eens een wat groter advocatenkantoor bij jou in de omgeving kunnen bellen en vragen of ze bereid zijn voor het geven van een interview/informatie? (Ik zie dat je in Leeuwarden woont, als je de ballen er voor hebt zou je de gebroeders Anker kunnen vragen?)
Daarnaast vind ik jou hoofdvraag eigenlijk best breed. En strafrecht kan je ook zo breed maken als je wilt ;)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:02

Leuk onderwerp, maar wel heel breed! Het gehele rechtssysteem in de VS is anders dan dat van Nederland.
Heb je al deelvragen?

Ik doe trouwens nu een master strafrecht. Helaas is het Amerikaanse Strafrecht niet echt mijn ding. Sowieso denk ik dat een dergelijk onderzoek naar verschillen, vooral een literatuuronderzoek wordt :)

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:06

Lijkt mij ook erg breed. Het 'strafrechtsysteem' omvat zoveel meer dan je nu waarschijnlijk vermoedt dat jullie er goed aan doen de vraag te beperken, bijvoorbeeld tot de rol van de officier van justitie/aanklager de rechter/jury & rechter en de taak en positie van de verdachte en zijn raadsman of raadsvrouw tijdens een procedure. Zelfs dit zal denk ik al wat teveel worden maar dan laat je in ieder geval de onderdelen die zien op bijvoorbeeld rechten van de verdachte kort na aanhouding, voorwaardelijke straffen, gevangenisregimes, klachtprocedures ed. buiten schot ;)

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 09:10

Boeken hebben we al naar gekeken, we moeten namelijk van te voren ook een literatuurlijst maken. Deze hebben we bijna af. Weet je nog welk boek dat was Domi_94? De gebroeders Anker vragen is wel een goede, ik moet dan eerst alleen wel even wat moed verzamelen :o
En Winged: Ik had zelf ook al gegoogled inderdaad, maar ik kom dan vooral uit op welke functies mensen in de rechtszaak hebben, niet hoe je er mee in contact kan komen.
We hadden best wel moeite om een goede hoofdvraag te vinden. Andere ideeën zijn dus ook heel erg welkom!
We hebben nu de volgende deelvragen:
Hoe was het strafrecht vroeger geregeld in Nerderland?
Hoe was het strafrecht vroeger geregeld in de VS?
Is er sprake van discriminatie in zowel het Nederlands als Amerikaans starfrecht?
Wat kan er volgens ons verbeterd worden?
Waarom heeft de VS de doodstraf en Nederland niet?
Hoe is het strafrecht nu geregeld in de VS?
Hoe is het strafrecht nu geregeld in Nederland?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:16

Nog wel een interessante trouwens: hoe wil je gaan meten welk systeem het beste werkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:19

Hm, ik vrees eerlijk gezegd dat je een te ingewikkeld onderwerp hebt gepakt. Ik weet niet hoelang het werkstuk moet zijn, maar voor de gemiddelde jurist is dit al niet gemakkelijk :D
Nog lastiger is dat je niet toegang hebt tot de echte literatuur van de universiteiten en van de bronnen van universiteiten.

Maar het belangrijkste verschil tussen de strafrechter in de VS en Nederland kan je zien aan de rol van de rechter. Amerika heeft een adversarial trail met 2 partijen die op basis van gelijkheid tegenover elkaar staan. Er moet sprake zijn van equality of arms, beide partijen (verdachte en aanklager) moeten dezelfde mogelijkheden hebben om hun zaak optimaal voor te bereiden. De rechter is meer een soort scheidsrechter en laat zich enkel leiden door hetgeen partijen inbrengen.

In Nederland hebben we een inquisitorial system. Een systeem, waarbij de rechter een actieve rol heeft in de waarheidsvinding. In plaats van enkel een scheidsrechter gaat de rechter actief opzoek naar de echte waarheid. De partijen staan niet zo tegenover elkaar als in het adversarial system. De rechter is een echte leider in het proces en laat het proces niet bepalen door enkel het OM en de verdachte.

Dit is heel erg enorm samengevat en enorm gesimplificeerd, maar het is iets. Wellicht kan je met de genoemde termen wat meer informatie vinden die het verder kunnen uitleggen.

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 09:20

M_i_R schreef:
Nog wel een interessante trouwens: hoe wil je gaan meten welk systeem het beste werkt?

Ja dat vroegen we onszelf ook al af. We willen vooral kijken naar het aantal recidieven. Bijvoorbeeld omdat je in Amerika het three strikes and you are out law systeem hebt, maar in Nederland bijvoorbeeld juist hulp bij reclassering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:23

power1997 schreef:
Boeken hebben we al naar gekeken, we moeten namelijk van te voren ook een literatuurlijst maken. Deze hebben we bijna af. Weet je nog welk boek dat was Domi_94? De gebroeders Anker vragen is wel een goede, ik moet dan eerst alleen wel even wat moed verzamelen :o
En Winged: Ik had zelf ook al gegoogled inderdaad, maar ik kom dan vooral uit op welke functies mensen in de rechtszaak hebben, niet hoe je er mee in contact kan komen.
We hadden best wel moeite om een goede hoofdvraag te vinden. Andere ideeën zijn dus ook heel erg welkom!
We hebben nu de volgende deelvragen:
Hoe was het strafrecht vroeger geregeld in Nerderland?
Hoe was het strafrecht vroeger geregeld in de VS?
Is er sprake van discriminatie in zowel het Nederlands als Amerikaans starfrecht?
Wat kan er volgens ons verbeterd worden?
Waarom heeft de VS de doodstraf en Nederland niet?
Hoe is het strafrecht nu geregeld in de VS?
Hoe is het strafrecht nu geregeld in Nederland?

Kijk even hoe je deelvragen de probleemstelling steunen. Groot aantal vragen kan je zonder meer schrappen, omdat ze niet echt relevant zijn voor jouw probleemstelling.

''Wat kan er volgens ons verbeterd?''. Is sowieso niet echt een deelvraag, maar een aanbeveling. Echter, durf je je aan dat terrein te wagen als niet-jurist? Voordeel, nakijkende docent is ook geen jurist natuurlijk :D

Meten van welk systeem het beste werkt, daar breken wetenschappers al jaren hun hoofd over :D Er kan niet echt tot een beste systeem gekomen worden. Het heeft voor- en nadelen.
Ik zou mij heel erg richten op het beschrijven van de systemen en niet overgaan waardeoordelen. Dan heb je de grootste kans dat je er zelf nog echt iets van leert en dat jouw werkstuk redelijk correct kan worden.

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 09:24

hollywood86 schreef:
Hm, ik vrees eerlijk gezegd dat je een te ingewikkeld onderwerp hebt gepakt. Ik weet niet hoelang het werkstuk moet zijn, maar voor de gemiddelde jurist is dit al niet gemakkelijk :D
Nog lastiger is dat je niet toegang hebt tot de echte literatuur van de universiteiten en van de bronnen van universiteiten.

Maar het belangrijkste verschil tussen de strafrechter in de VS en Nederland kan je zien aan de rol van de rechter. Amerika heeft een adversarial trail met 2 partijen die op basis van gelijkheid tegenover elkaar staan. Er moet sprake zijn van equality of arms, beide partijen (verdachte en aanklager) moeten dezelfde mogelijkheden hebben om hun zaak optimaal voor te bereiden. De rechter is meer een soort scheidsrechter en laat zich enkel leiden door hetgeen partijen inbrengen.

In Nederland hebben we een inquisitorial system. Een systeem, waarbij de rechter een actieve rol heeft in de waarheidsvinding. In plaats van enkel een scheidsrechter gaat de rechter actief opzoek naar de echte waarheid. De partijen staan niet zo tegenover elkaar als in het adversarial system. De rechter is een echte leider in het proces en laat het proces niet bepalen door enkel het OM en de verdachte.

Dit is heel erg enorm samengevat en enorm gesimplificeerd, maar het is iets. Wellicht kan je met de genoemde termen wat meer informatie vinden die het verder kunnen uitleggen.

We zouden dus beter de hoofdvraag kunnen veranderen naar:
Wat is het verschil tussen de rol van de rechter in de Vs en Nerderland?

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:27

Ik had het boek: grondtrekken van het Nederlands Strafrecht, let wel, ik deed een rechtenstudie, dus voor jou zal het misschien een toch wat pittiger boek zijn ;)
Ik ben ook met M_i_R eens; hoe wil je het gaan meten? Wordt de uitkomst objectief of juist subjectief?
Daarnaast is de doodstraf ook lang niet meer in elke staat in de VS ;)

En... Nu bevind ik mij misschien een beetje op dun ijs, maar ik dacht dat het in Nederland zo was: 'je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen is' en dat het in Amerika soms andersom is 'Je bent schuldig tot het tegendeel bewezen is'.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:28

power1997 schreef:
hollywood86 schreef:

We zouden dus beter de hoofdvraag kunnen veranderen naar:
Wat is het verschil tussen de rol van de rechter in de Vs en Nerderland?

Dit is opzicht ook een goede, zo sluit je al heel veel onderwerpen uit. Alleen moet je er dan wel strafrechter van maken, want er zijn zoveel rechtsgebieden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:29

Nee, niet echt, want er zijn nog een aantal andere belangrijke verschillen. Denk aan bewijsregels, de plea bargain, de jury-rechtspraak etc. Laatste 3 aspecten zijn terug te vinden in Amerika. Bewijsregels verschillen van elkaar in NL en Amerika door de verschillende systemen.

Hét cruciale verschil imo is adversarial vs inquisitorial, maar voor een rechtsvergelijking is jouw eerste hoofdvraag wel correct, mede gezien het ook een pws is en geen afstudeerscriptie van een jurist.
Zou alleen het deel 'wat werkt het best'' weglaten. Geloof mij, je kan gerust 1000 pagina's vullen over het eerste deel van je hoofdvraag. Je hebt dat waardeoordeel niet nodig om pagina's te rekken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:30

Domi_94 schreef:
En... Nu bevind ik mij misschien een beetje op dun ijs, maar ik dacht dat het in Nederland zo was: 'je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen is' en dat het in Amerika soms andersom is 'Je bent schuldig tot het tegendeel bewezen is'.

Nope, de onschuldpresumptie (behoort) in beide landen tot de elementaire rechtsbeginselen. In beide landen ben je innocent until proven guilty.

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 09:34

hollywood86 schreef:
Nee, niet echt, want er zijn nog een aantal andere belangrijke verschillen. Denk aan bewijsregels, de plea bargain, de jury-rechtspraak etc. Laatste 3 aspecten zijn terug te vinden in Amerika. Bewijsregels verschillen van elkaar in NL en Amerika door de verschillende systemen.

Hét cruciale verschil imo is adversarial vs inquisitorial, maar voor een rechtsvergelijking is jouw eerste hoofdvraag wel correct, mede gezien het ook een pws is en geen afstudeerscriptie van een jurist.
Zou alleen het deel 'wat werkt het best'' weglaten. Geloof mij, je kan gerust 1000 pagina's vullen over het eerste deel van je hoofdvraag. Je hebt dat waardeoordeel niet nodig om pagina's te rekken :D

Ik zou dus gewoon de hoofdvraag kunnen laten: Wat zijn de verschillen tussen het strafrecht in de VS en Nederland?

Ik vind het trouwens super dat iedereen zo meedenkt!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:40

power1997 schreef:
M_i_R schreef:

Ja dat vroegen we onszelf ook al af. We willen vooral kijken naar het aantal recidieven. Bijvoorbeeld omdat je in Amerika het three strikes and you are out law systeem hebt, maar in Nederland bijvoorbeeld juist hulp bij reclassering.

Maar dan ga je er (dus) vanuit dat de waarde van een strafrechtsysteem bepaald wordt door de recidive. Recidive hoeft echter helemaal niet (alleen) samen te hangen met de eerder opgelegde straffen maar ook door sociaal maatschappelijke aspecten die losstaan van eventuele eerdere sancties. Een andere factor die mijns inziens van groot belang is om te bepalen wat een strafrechtsysteem tot een goed systeem maakt is de vraag in hoeverre partijen daadwerkelijk de kans hebben gehad zich te verdedigen en daaruit voortvloeiend: hoeveel mensen er ten onrechte veroordeeld zijn. Dit laatste is met name in Amerika maar ook hier in Nederland (denk aan de Schiedamse Parkmoord en Lucia de B) een terugkomend probleem.

Jullie hebben een leuk onderwerp gekozen maar bedenk wel: in de beperking toont zich de meester: kader je hoofdvraag verder in (en als ik eerlijk ben zou ik het tweede deel van de vraag gewoon lozen ;))

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 09:46

M_i_R schreef:
Maar dan ga je er (dus) vanuit dat de waarde van een strafrechtsysteem bepaald wordt door de recidive. Recidive hoeft echter helemaal niet (alleen) samen te hangen met de eerder opgelegde straffen maar ook door sociaal maatschappelijke aspecten die losstaan van eventuele eerdere sancties. Een andere factor die mijns inziens van groot belang is om te bepalen wat een strafrechtsysteem tot een goed systeem maakt is de vraag in hoeverre partijen daadwerkelijk de kans hebben gehad zich te verdedigen en daaruit voortvloeiend: hoeveel mensen er ten onrechte veroordeeld zijn. Dit laatste is met name in Amerika maar ook hier in Nederland (denk aan de Schiedamse Parkmoord en Lucia de B) een terugkomend probleem.

Jullie hebben een leuk onderwerp gekozen maar bedenk wel: in de beperking toont zich de meester: kader je hoofdvraag verder in (en als ik eerlijk ben zou ik het tweede deel van de vraag gewoon lozen ;))

Dat is inderdaad wel zo, we moeten in 3 dagen tijd het hele plan maken en inleveren, we hebben ons dus nog niet zo goed verdiept in alles..
Het tweede deel van de hoofdvraag gaan we sowieso laten vallen. We zitten nu alleen heel erg te twijfelen wat we nu wel als hoofdvraag gaan doen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:53

Je hebt wel een heel breed onderwerp voor je PWS, dat kan t heel moeilijk maken. Daarbij is t onderwerp zelf ook niet heel makkelijk denk ik. Kijk uit dat je het jezelf niet te moeilijk maakt! Ik had Forensisch Onderzoek, en dat was al redelijk pittig en breed. Misschien kijken of je het iets minder breed kan maken?
Jullie beginnen er wel vroeg aan trouwens, het is nog niet eens het nieuwe schooljaar :+
En vergeet vooral niet je PWSbegeleider te vragen voor hulp! Daar zijn ze voor, al debken ze dat niet allemaal want mijn pwsbegeleider heeft helemaal niks gedaan..

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 09:58

Eileen_ schreef:
Je hebt wel een heel breed onderwerp voor je PWS, dat kan t heel moeilijk maken. Daarbij is t onderwerp zelf ook niet heel makkelijk denk ik. Kijk uit dat je het jezelf niet te moeilijk maakt! Ik had Forensisch Onderzoek, en dat was al redelijk pittig en breed. Misschien kijken of je het iets minder breed kan maken?
Jullie beginnen er wel vroeg aan trouwens, het is nog niet eens het nieuwe schooljaar :+
En vergeet vooral niet je PWSbegeleider te vragen voor hulp! Daar zijn ze voor, al debken ze dat niet allemaal want mijn pwsbegeleider heeft helemaal niks gedaan..

Klopt! De voorbereidingen hebben we dit jaar voor het eerst al in havo 4, zodat je in havo 5 niet meer alles hoeft te doen. Het onderwerp kunnen we helaas niet meer wijzigen. Dit is al opgegeven en we hebben er ook al andere opdrachten bij gemaakt. We kunnen alleen nog de hoofdvraag en deelvragen aanpassen. PWS begeleider krijgen we pas volgend jaar helaas..

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:00

Hebben jullie in NL geen werken over rechtsvergelijking in de rechtenopleiding?

Veel van de punten die je hier opsomt hebben wij in de les gezien. Jammer dat het boek nog op kamers ligt. Kan je niet even naar de bib van de rechtsfaculteit? Daar is onder de afdeling rechtsvergelijking vast heel wat te vinden!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:05

Als oud rechtenstudent denk ik dat dit onderwerp te breed is. Ik zou het veel kleiner maken.

Als tip kan ik je geven: ga naar een universiteitsbibliotheek voor naslagwerk

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 10:10

Universiteitsbibliotheek willen we zeker opzoeken! Dat kan alleen vandaag niet meer, we moeten daarvoor namelijk naar de RUG in Groningen.

Heeft er iemand een idee van hoe je het onderwerp/de hoofdvraag wat kleiner kunnen maken?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:14

Om het onderwerp kleiner te maken kun je ervoor kiezen om 1 deel er uit te halen wat opvallend is.

Je kunt bijvoorbeeld het gaan hebben over juryrechtspraak (wel in VS en niet in NLD).

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:19

Dat is een mooi/interessant kader Apple, dan kan je ook ingaan op de rol van de jury mbt schuldig/niet schuldig en dat de rechter de strafmaat koppelt