Last minute hulp nodig! Break Even Analyse

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nessie

Last minute hulp nodig! Break Even Analyse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 22:10

Morgen is het zover, de allerlaatste kans voor mij om te slagen vpor de 1.5 studiepunt welke mij van mijn diploma afhoud. Na navragen aan studiegenoten en google raadplegen wordt ik op 1 onderdeel niet wijzer, de break even analyse.

Ik ken de formule BEA is C / (p-v) .

Daarnaast kan ik gebruik maken van het volgende systeem, wat ik dacht te snappen maar toch niet.

Omzet
- Inkoopwaarde van de omzet (+eventueel overige variabele kosten)
Geeft de dekkingsbijdrage
-Constante kosten
Geeft 0 als uitkomst van de winst (break-even punt)

Nu kan ik het rijtje invullen als de benodigde punten gegeven zijn maar als er ook maar iets veranderd raak ik in de war.

Mijn grote vraag is: Moet je altijd met een dekkingsbijdrage percentage werken om de variabele kosten van de omzet steeds te kunnen berekenen? (Tenzij er een andere manier is aangegeven om de variabele kosten van omzet te berekenen)

En hebben jullie nog andere tips en tricks?

Ik heb de regels doorgegeven en hoop dat jullie mijn laatste advies kunnen zijn voor de 5e kans van de financieel management toets.

Djonah

Re: Last minute hulp nodig! Break Even Analyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:46

Als tip wil ik je geven voor die tweede manier om het eigenlijk heel anders aan te pakken. Namelijk als volgt:

Met een beetje mazzel kun je een exploitatieoverzicht maken. Namelijk als volgt:

Consumentenomzet (omzet inclusief BTW dus 121%)
BTW (21%) -
(netto) omzet (omzet exclusief BTW dus 100%)
Inkoopwaarde van de omzet -
Brutowinst
Kosten (variabel/constant) -
Bedrijfsresultaat

De inkoopwaarde is altijd variabel. Die hangt immers af van hoeveel je verkoopt.
Wat je dan doet is de desbetreffende getallen invullen en daar de procenten achter zetten. Ga er vanuit dat de constante kosten in euro's niet veranderen want die blijven hetzelfde. Het maakt immer niet uit hoeveel je verkoopt. In procenten kunnen de constante kosten wel veranderen. De variabele kosten als deze proportioneel zijn veranderen zij in procenten niet. In euro's uiteraard wel. Het bedrijfsresultaat zet je bij BEP op nul. Break-even wil namelijk zeggen het aantal stuks/ de omzet die je maakt als er geen winst of verlies wordt gemaakt. Dan kan je gaan stoeien met getallen en kom je uiteindelijk op de (netto) omzet uit als er geen winst/verlies wordt gemaakt.

Ik hoop dat je het zo snapt. Anders geef even een voorbeeld en dan werk ik het op deze manier voor je uit.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:56

C+W/P-V = afzet, waarin w 0 is.

Dus w = c-(a-(p-v))