Wat wil ik nu hierna?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Wat wil ik nu hierna?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 21:30

Ik weet het namelijk echt niet meer....

Ik zit nu op een MBO niveau 4 opleiding, namelijk doktersassistente.
Ik zit nu in het 2e jaar en volgend jaar is mijn 3e jaar.

Maar wat wil ik hierna?

Ik roep al een tijdje, ik ga werken, als wat maakt me niet uit, al is het in een winkel of wat dan ook, als ik het maar naar mijn zin heb en geld verdien en niet hoef te leren.
Maar ik heb opzich best een goed geheugen en kan best goed leren (op wiskunde/rekenen na, ik kan het wel als ik het door heb). En dus vind ik het wel een beetje zonde om hier niks mee te doen, want ik weet dat ik beter kan dan wat ik nu doe. Maar mijn motivatie is gewoon weg -O-

En omdat ik niet weet wat ik precies wil, heb ik ook niet echt super erge motivatie voor het hbo, heel veel mensen hebben een doel voor ogen, maar ik weet het echt niet, en dit was al in de 4e van het VMBO-T toen ik mijn keuze moest maken op 16-jarige leeftijd.

Wat ik nu doe vind ik opzich leuk en interessant maar al die ingreepjes enz. hoeft van mij niet, zet mij maar achter de balie en ik vind het prima. Ik wil absoluut geen mensen gaan verzorgen of wassen, dus verpleegkundige is denk ook geen optie. Dieren vind ik erg leuk maar zie hier geen banenkans in en uiterlijke verzorging lijkt me ook super leuk. Het liefste zie ik mij dan wel een werken en leren opleiding doen. Gezondheidszorg vind ik leuk zolang ik maar geen hele enge dingen zie en patienten moet wassen enz.

Dus wie heeft er een idee voor mij?

Quir

Re: Wat wil ik nu hierna?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:13

Gezondheidszorg... wat denk je van beeld vormende onderzoeken doen? Röntgenfoto's maken, ct, MRI, echografie, etc. En mensen met kanker bestralen?

Geen mensen wassen wel gezondheidszorg... opleiding mbrt is dan misschien wel wat voor je, door ik zelf ook een vind het echt ontzettend leuk en interessant.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 23:05

Allereerste dankje voor je reactie na bijna 100 mensen die lezen maar niet reageren :-)

Dat met die scannen lijkt me nogal saai en weinig uitdaging in. Kun je over de opleiding mbrt wat meer vertellen? Ken het niet....

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 23:09

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 23:10

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 23:11

MBRT is volgens mij wel degelijk een uitdagende opleiding! Tenminste, ik doe het zelf niet, mijn vriend wel. De indruk die ik krijg is dat het een combinatie is van begrijpen hoe de apparatuur werkt qua achterliggende technieken, de apparatuur kunnen bedienen, goed met patiënten omgaan, begrijpen/weten hoe het menselijk lichaam in elkaar steekt en vervolgens ook nog de scans etc. die je maakt kunnen interpreteren.

Welliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 23:12

Ik weet toevallig dat een vriendin van mij een soort werken en leren traject (hbo niveau) deed in het ziekenhuis
je kon dan kiezen uit anesthesieassistent of die persoon die röntgenfoto's dingen deed.
maar het schijnt heel leuk, interessant en uitdagend te zijn.

Je geeft aan dat je het prima vind achter een bureautje, maar gezondheidszorg ook interessant vind. Wat dacht je van management in de zorg?

edit: volgens mij is dikgedrukte mbrt hihi :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 23:29

En apotheekassistente? Eventueel zelfs mwd/sph. Ook soort van gezondheidszorg, maar dan vooral psychologisch en begeleidend om mensen weer goed te kunnen laten functioneren of begeleiding van mensen. Kan van alles zijn

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:26

Dik gedrukte is inderdaad mbrt, haha.

Het is juist totaal geen opleiding zonder uitdaging, maar juist heel erg veel en ook met veel verantwoordelijkheden. Je moet zelf dingen interpreteren en beslissen, wat moet je voor onderzoeken doen en hoe kan je bij die patiënt het onderzoek zo goed mogelijk doen.

Je hebt vier domeinen, radiodiagnostiek (röntgen onderzoeken en hier horen ook ct en MRI bij), echografie (dus het zelfstandig maken van echo's), nucleaire geneeskunde (plaatjes maken met behulp van radioactieve stoffen die je bij de patiënt in spuit) en radiotherapie (zelfstandig bestraling plannen en uitvoeren, bij patiënten die dus kanker hebben).

Heel erg veel dingen mogelijk dus. Werken met mensen, medische kennis hebben, anatomie volledig kennen, begrijpen en interpreteren ook op plaatjes, pathologie kennen en herkennen (als je iets op een plaatje ziet, wat moet je dan doen? Wanneer is het spoed en moet je direct de arts er naar laten kijken, etc.) En veel kennis van stralingsfysica en de apparatuur.

Denk dat er weinig opleidingen zijn waar het zo breed is, haha. ;)
Als je nog wat wilt weten... vraag het maar.

Opleiding is inderdaad wel numerus fixus en dus loten.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 13:32

Klinkt opzich wel interessant! Hoelang duurt deze opleiding en hoevaak in de week moet je naar school en waar is het?

Apothekersassistente is mbo. En fysio therapie en al die therapieën vind ik niks. Vind dat niet zo breed.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 02:18

Opleiding is een HBO,dus 4jaar. Op drie plaatsen, Eindhoven, haarlem en Groningen.

Hoe vaak je in de week naar school moet is elke week anders en ligt ook aan jezelf. Ik ga bijvoorbeeld weinig naar school en doe bijna alles in zelfstudie... er zijn enkele verplichten lessen. Zit zelf op de Fontys in Eindhoven.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 07:49

Is allemaal wel erg ver weg voor mij...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 08:01

Als je zegt, zet mij maar achter een balie, is medisch secretaresse dan niks voor je? Geen handelingen, wel een link met de zorg.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 08:34

MBRT zit volgens mij ook nog in Amsterdam.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 08:47

Ik zou stoppen met studeren. Je komt weinig gemotiveerd over, wijst alles af, wil weinig en laat anderen uitleggen wat opleidingen inhouden ipv zelf enthousiast te zoeken. Je lijkt zelfs niet gemotiveerd om scholen te zoeken waar ze bepaalde opleidingen geven. Zonder motivatie kom je er echt niet op het hbo :n

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:01

Marit schreef:
MBRT zit volgens mij ook nog in Amsterdam.

Nee, er zijn maar drie opleidingsplaatsen in Nederland. :)

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:12

Beste TS,

Misschien helpt het om juist af te gaan strepen wat je echt niet wilt. Dat lijkt nu dus handelingen die je áán mensen moet verrichten op het medisch vlak. Je doet wél graag bureauwerk. Zou je dat graag in een medische omgeving doen of maakt dat niet uit?

Voor wie wil je eigenlijk verder gaan studeren? Voor je zelf, of misschien toch omdat jouw omgeving dat verstandig acht? Komt het écht uit jezelf? Waar word je echt blij van, bij welke werkzaamheden denk je "yessss, leuk, kom maar op!"?

Wanneer je een studie ziet die je leuk lijkt zoek dan alles er over op, en vooral: zorg dat je de boeken te zien krijgt die daarvoor nodig zijn. Zou je je daar doorheen willen worstelen? Denk je dat je een bepaald beroep leuk vindt? Vraag iemand met zo'n baan om mee te mogen lopen.

Veel succes met kiezen!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 10:27

Hhilde schreef:
Ik zou stoppen met studeren. Je komt weinig gemotiveerd over, wijst alles af, wil weinig en laat anderen uitleggen wat opleidingen inhouden ipv zelf enthousiast te zoeken. Je lijkt zelfs niet gemotiveerd om scholen te zoeken waar ze bepaalde opleidingen geven. Zonder motivatie kom je er echt niet op het hbo :n

Ik wijs het af omdat ik het niet leuk vind, dat kan toch? En net alsof ik voor dit topic nog nooit informatie heb opgezocht, heb allerlei testen gedaan, heb sites bekeken heb zelfs informatie gevraagd bij mijn mentor maar daar kom ik ook niet verder mee.

Ik doe hierna doorstuderen echt niet voor mijn omgeving, die vinden het ook prima als ik ga werken. Ik weet het gewoon echt niet meer.

Ik las ook iets over medisch secretaresse. Hier is zulk weinig werk in, er zijn een hele hoop mensen die deze opleiding hebben gedaan en daarna doktersassistente gaan doen voor meer banenkans.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:34

Ruby1995 schreef:
Hhilde schreef:

Ik wijs het af omdat ik het niet leuk vind, dat kan toch? En net alsof ik voor dit topic nog nooit informatie heb opgezocht, heb allerlei testen gedaan, heb sites bekeken heb zelfs informatie gevraagd bij mijn mentor maar daar kom ik ook niet verder mee.

Ik doe hierna doorstuderen echt niet voor mijn omgeving, die vinden het ook prima als ik ga werken. Ik weet het gewoon echt niet meer.

Ik las ook iets over medisch secretaresse. Hier is zulk weinig werk in, er zijn een hele hoop mensen die deze opleiding hebben gedaan en daarna doktersassistente gaan doen voor meer banenkans.

Het ging er denk ik om dat je dingen vroeg als 'vertel daar eens meer over?' en 'waar kun je die opleiding allemaal volgen?' terwijl dat dingen zijn die heel makkelijk zelf te googlen zijn :)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 10:36

Ik had er op dat moment geen tijd voor en was wel nieuwsgierig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 15:33

Heb je al naar mwd of sph gekeken wat ik ook eerder heb aangegeven? Met mwd kun je ook in het ziekenhuis werken om mensen te begeleiden die een erge ziekte hebben bijvoorbeeld. Of binnen de GGZ?

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 16:03

Je kan ook bijvoorbeeld eerst even aan het werk gaan als doktersassistente. Veel huisartsen willen tegenwoordig ook dat hun assistentes meer kunnen dan alleen achter de balie hun werk doen, maar ook extra opleidingen/cursussen waarvoor je bevoegd wordt voor bijvoorbeeld diabetesspreekuren. Dat soort dingen. Dan krijg je ook wat meer verantwoordelijkheid en heb je ook een HBO papiertje, super leuk!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 16:07

Ga je naar dit jaar richting hbo, ik weet niet of dit kan maar als je dat echt wilt gewoon doen, je valt nu nog onder de oude studiebeursregels, houd daar ook rekening mee. En als iets ver weg is doet er niet toe, wat is vier jaar op een heel leven.

RivaldoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 16:20

Toevallig, ik heb in hetzelfde schuitje gezeten! Ik wilde eigenlijk ook HBO gaan doen maar ik vond niks wat me super aansprak, alleen logopedie maar ik wist ook niet goed wat ik daar uiteindelijk precies mee wilde. maar in het 3e jaar doktersassistent veranderde het allemaal. Ik kreeg een baan aangeboden als doktersassistente bij mijn oude stage wat ook wel heel verleidelijk was. Ben net een weekje klaar met de opleiding overigens dus ik moet nog starten. Ik hoop gewoon vanuit de praktijk door te mogen groeien en dan wil ik heel graag praktijkopleider worden als ik daar de mogelijkheden voor krijg. Succes met je keuze!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 17:00

Ik heb nog niet naar die opleidingen gekeken, en psychische gezondheidszorg spreekt mij niet aan (nu lijk ik weer een zeurpiet).

Nee ik ga dit jaar niet naar hbo, ik moet nog een jaar.

Toevallig rivaldo, ga jij dan werken in het zh of de ha? Ik heb alleen nog stage gelopen bij de ha.