wie heeft er verstand van terug betaling stufie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urion

wie heeft er verstand van terug betaling stufie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 14:15

Ik heb twee brieven binnen gekregen. 1 ervan luidt de titel " u heeft teveel stufiefinanciering ontvangen, wij hebben u daarover een bericht gestuurd."

De tweede luidt " u heeft een svhuld omdat u uw studentenreisproduct niet optijd heeft stopgezet."

Ik studeer nog maar ben over gestapt van opleiding naar opleiding en ben nalatig geweest in het optijd wijzigen en doorgeven.

Mijn vraag is of ik deze maand nog studifinanciering krijg of dat dit is stopgezet. Ik heb afgelopen maandag wel kunnen reizen en de brieven dateren van 4 juni.

Ik heb geen brief ontvangen dat mijn stufi stopt. Ik weet ook niet of dit gebruikelijk is. Wie kan helpen?

celano

Re: wie heeft er verstand van terug betaling stufie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:16

Waarom vraag je dit op bokt en niet bij de betreffende instantie?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:17

Ik denk dat even moet bellen of mailen. Denk niet dat de bokkers je kunnen helpen omdat dit een individuele situatie is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:18

Ik kreeg een paar maanden niets meer toen ik een foutje had gemaakt.. Ik zou echt even bellen, is een kleine moeite.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:20

Je vraagt dus eigenlijk: "wie werkt er bij de DUO en heeft hier verstand van?" ..Geen idee of DUO medewerkers ook lid van Bokt zijn ( :+ ) , maar hier kun je ze wel bereiken :j Succes!

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 14:23

Dit is een probleem dat zich vaker voordoet. Er bestaan geen domme vragen. Ik ben niet in staat om te bellen nu en wel om te typen. Kleine moeite om niet te reageren als je geen antwoord hebt.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:27

De 2e ober je OV heb je waarschijnlijk een boete gekregen omdat je je OV niet hebt stop gezet. Dat moet je dus terug betalen en uiteraard zo snel mogelijk je OV Stopzetten bij zo'n paal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:28

Wat ik weet is dat je zelf je stufi stop moet zetten, doe je dit niet, gaan ze kijken naar de maanden dat je te veel hebt gekregen of onterecht hebt gekregen en dat vorderen ze terug.
Wanneer je niet belt en doorgeeft wat er aan de hand is, zul je moeten betalen.

Kortom, even bellen wanneer je tijd hebt, de situatie uitleggen en dan kunnen ze je precies vertellen wat je moet doen en kunnen ze eventueel dingen aanpassen in je dossier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:31

DUO is echt een stel naaiballen (excuse my french) wat dat betreft. Ik had hetzelfde met mijn OV, terwijl er nergens aangegeven was dat ik dat zelf stop moest zetten (ik ging ervanuit dat dit tegelijk gebeurde met het stopzetten van mijn stufi wat ik wel al had geregeld). Vervolgens bel ik, krijg ik alsnog geen fatsoenlijk antwoord. Om vervolgens een brief te krijgen dat ik de eerste twee maanden minder stufi krijg omdat ik die schuld opgebouwd had. Je moet er echt achteraan gaan en het NU stopzetten voor je jezelf nog meer in de schulden draait.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:33

Log even in op Duo, daar staat keurig aangegeven of je deze maand nog stufie krijgt. Bellen zo ik zou veel mogelijk vermijden ;)

Bij mij staat er overigens automatisch dat ik vanaf september geen stufi meer krijg, doe dan nog wel een master maar mijn 4 jaren zijn op. Hier heb ik dus niks voor hoeven doen.

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:34

Ik zou inderdaad zo snel mogelijk bellen. Ik heb ook ervaring met teveel stufi/te weinig stufi/schulden (gelukkig lag de fout bij duo en niet bij mij, ik schrok al bij het woord 'schuld' :+ ) en na een telefoontje was het gelukkig een stuk duidelijker. Ik zou inderdaad ook zo snel mogelijk je OV stopzetten. DUO geeft snel 'boetes' bij te laat inschrijven, (oftewel je stufi terugbetalen) dus daar zou ik mee oppassen.

Als je vorige maand teveel stufi hebt gekregen, is de kans groot dat deze maand je stufi wordt ingehouden. In ieder geval wordt ingehouden wat je vorige maand teveel hebt gekregen. Ik weet (de regels in) jou situatie niet, dus weet niet of je nog recht op stufi hebt. Als je geen recht op stufi hebt, maar wel geld hebt gekregen dan zul je terug moeten betalen wat je (onterecht) hebt gekregen.

Meestal duurt het 1 à 2 maanden voordat alles weer helemaal is omgezet en je weer de stufi krijgt waar je recht op hebt.

succes!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:36

Bij mij werd mijn schuld ingehouden van mijn lopende stufie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:38

Hoelang heb je al je ov? Als dit langer is dan 4 jaar en je hebt voor het vijfde jaar je ov + 0 lening niet aangevraagd, dan heb je onterecht ov, zonder dat je het doorhebt. Elke maand dat je onterecht ov hebt, word een schuld.

En met je studiefinanciering, heb je bijgeleend? En hoe lang heb je studiefinanciering? Heb je ook aanvullend die misschien achteraf Niet klopt?

Zou toch morgen even bellen, dan heb je gelijk goede antwoorden.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:35

Wellicht handig om er ook bij te zetten om welke opleidingen het gaat en of je tussentijds gestopt ben geweest (1 feb uitgeschreven, 1 maart ingeschreven nieuwe opleiding). Daarbij is het nog van belang hoe lang je al studeert.

Basisbeurs (stufie) heb je voor 4 jaar, daarna kan je een lening afsluiten. OV-recht heb je 5 jaar mits je het 4e jaar na basisbeurs een (0-)- lening afsluit. Daarbij moet je aanvraag voor stufie (hbo/wo of MBO) ook kloppen met de opleiding die je volgt. Stufie zal nooit zomaar stoppen, DUO zet dit automatisch om in een lening (van hetzelfde bedrag). Volgens mij kan je via DUO ook zien welke brieven je allemaal hoort te hebben gekregen. Hierin kan je dus terug zoeken of je niet een brief over het hoofd hebt gezien :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:44

Ik weet niet of jullie bekend zijn met DUO maar over het algemeen krijg je meer info op bokt over hoe het zit dan van DUO zelf. Met bellen schiet je over het algemeen weinig op, er zit daar nl het meest incompetente personeel wat ze maar kunnen vinden.

Anyway, gewoon zo snel mogelijk je stufi EN ov stopzetten en ik vrees idd dat je dat terug moet betalen, maar daar krijg je vanzelf een acceptgiro/rekening voor thuis.