Full time baan combineren met meerdere paarden.Hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Full time baan combineren met meerdere paarden.Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 12:02

Er moeten hier vast meer bokkers zijn die een fulltime baan combineren met het trainen van meerdere paarden.
Ik werk 32 uur onregelmatig, heb een hond die ook graag zijn aandacht krijgt maar ook meerdere eigen paarden die in training staan plus alle verzorging rondom die erbij komt kijken zoals mesten voeren etc.
Ik loop soms een beetje vast qua planning en misschien kan ik hier wat tips van bokkers in krijgen of doe ik wat ideetjes op.

Ik ben benieuwd,hoe plannen jullie het? Wat is het minimale qua beweging wat je paard(en) krijgt?
Hou je rekening met de leeftijd/nivo?
Hoe bied je de afwisseling?etc etc

Brand maar los!

Caesar

Re: Full time baan combineren met meerdere paarden.Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:04

Ik krijg het ook niet voor elkaar. Heb om die reden ook een bijrijdster genomen zodat ik 2 dagen even helemaal geen paard had en me kon richten op huihouden / sociale leven.
Mijn paard heeft geen 7dg per week beweging nodig, maar wel een aai en een schone stal. Mijn bijrijdster reed 2 dagen en ik 2 of 3. Zo kreeg mijn paard toch aandacht en zat ik zelf niet tegen het plafond.

Colinda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:05

Lees even mee. Hier zelfde namelijk

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:09

Ik werk 5 dagen per week en heb een paard en shet aan huis en de wei een km verder op liggen. s Nachts staan ze thuis overdag op de wei. Weet alles nog net te combineren maar het is wel mega veel aangezien ik ook nog best vaak op concours ga.

Dus ik sta ook wel open voor handige tips :)

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:10

Ik heb er ook 2, en werk 40 uur per week. Wil je ook nog een sociaal leven, en je vriend af en toe tegenkomen thuis ;) dan is het niet mogelijk. Ik heb om die reden een bijrijdster nu. En dan heb ik gelukkig een vriend die vaak mee gaat en helpt met uitmesten en soms zelfs rijdt.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:14

Ik werk 36 uur (4,5 dag) heb een huishouden en vriend die graag savonds een warme maaltijd heeft en 4 paarden op 3 lokaties.

1 pension gestald mijn eigen rijpaard, die rij ik 5x per week (dins en don vrij) 25 km van huis
2 paarden op een wei bij een boer. die rij ik allebei 2/3x per week half uur en daar is de verzorging helemaal voor mij dus moet ik dagelijks heen (12 km van huis andere kant op als rijpaard)
1 paard staat bij mijn schoonvader, die rij ik als het mooi weer is (soms maand niet bijv) die verzorgt mijn schoonvader en daar ga ik 3x per week heen) weer 20 km de andere kant op)

De tv en het bankstel kunnen we net zo goed verkopen zeg ik altijd.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:16

Het is bijna niet te doen. Of je moet je sociale leven volledig on hold zetten en een ijzeren gezondheid hebben. Ik heb het een paar jaar gedaan. Kwam 'smorgens om 6:00 m'n bed uit en stapte om 23:00 van m'n laatste paard. Het is een periode geweest waarin ik, achteraf, eigenlijk nergens meer echt van genoot.
Nou is dat voor iedereen anders natuurlijk.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 12:17

Kijk er zijn er toch meer :-)
Sociaal leven en vriend heb ik niet,scheelt weer. Begrijp me niet verkeerd ga echt weleens naar een feestje of etentje maar ben geen uitgaanstype ofzo.
Bijrijdsters gehad maar hielden geen stand. (wel op goede voet vertrokken gelukkig). Beetje beu veel energie in te steken in het begin en uiteindelijk niets over te houden.
1 goede vriendin/pensionklantje hier longeert/rijd weleens 1 of 2 paarden.Echter wil ik dit niet geheel uit handen geven.
Het gaat overigens om 5 paarden en 1 shetlander.En 1 pony in pension.

gelukkig gezegend met een ijzeren gezondheid anders heb ik een probleem ;-)
Als ik een vroege dienst heb sta ik idd om 5 uur op om de paarden te gaan doen, anders rond 7 uur.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:19

Jennyj01 schreef:
Het is bijna niet te doen. Of je moet je sociale leven volledig on hold zetten en een ijzeren gezondheid hebben. Ik heb het een paar jaar gedaan. Kwam 'smorgens om 6:00 m'n bed uit en stapte om 23:00 van m'n laatste paard. Het is een periode geweest waarin ik, achteraf, eigenlijk nergens meer echt van genoot.

Ik heb daar nu ook wel een beetje last van moet ik eerlijk zeggen. Liefst zou ik het paard weer in pension zetten. Helaas is de enige stal in het dorp waar ik haar neer zou willen zetten gewoonweg te duur. (370 per maand) Maar denk soms wel eens van ik ga het niet lang meer volhouden..

ElanJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:20

Ik heb dan geen eigen paard maar wel eentje die ik rijd voor iemand, compleet voor mezelf.
Plan was om dit paard te starten maar 0,0 tijd.
Maak 52 uur per week (stage, school en bijbaan) en daarnaast nu eigen huisje, dus huishouden e.d. komen erbij. Ohja en nog een vriend en een sociaal leven ergens..?! Ik red het niet.. niet eens qua energie. Heb kort een bijrijder gezocht maar ze is best pittig, dus dat werd lastig. Nu staat ze helaas veel op het land, ik rijd zelf nog niet eens 1 keer in de week. Vind het super jammer maar kan het gewoon niet opbrengen.. Dus ik denk dat het onmogelijk is TS, een bijrijder zou een optie kunnen zijn? Maar dat moet je maar net willen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:21

oh ja toevoeging die gezondheid laat flink te wensen over..

baarmoederhalskanker
q-koorts gehad
hartkwaal met soort peacemaker

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 12:25

Heftig friesam!

Jenny; hoe heb je dit veranderd?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:29

Ik herken het van Jenny. Ik werkte 36 uur, huishouden, partner, hond en 7 paarden.
Er was geen hol meer aan.

Nu werk ik nog steeds 90 uur per week, maar ingericht zoals ik dat wil.
24 uur werken voor de baas, zzp-er, 3 paarden waarvan 1 uitbesteed en geen partner.

Heb het zo prima voor elkaar denk ik! :P

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:32

Met 1 paard vind ik het al krap worden qua tijd :Y) Ik werk 40 uur per week, heb dieren thuis die verzorgt moeten worden, vriend die soms wel eens aandacht wil, en het huishouden. Op het moment is het helemaal erg qua tijd, want we zijn ook nog bezig met het opknappen van ons huis wat veel tijd opslokt. Paard staat volpension, en gelukkig op het moment 24/7 op de wei met maatjes. In het weekend maak ik echt tijd voor mijn paard zodat ze toch nog een beetje aandacht en beweging krijgt. Mijn bijrijdster heeft me een paar dagen geleden laten weten dat zij ook te druk is voor mijn paard, dus moet ook op zoek naar iemand die 2x per week mijn paard verzorgt/beweging geeft....

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 12:36

Klinkt goed zooist, maar jij zit ook qua werk in de paarden toch?

Ik lees hier toch veel terug over bijrijders.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:42

Bijrijder is voor mijn paard geen optie hihi die heeft echt 1 duidelijke ruiter nodig anders wordt ze stout :D. Ik sta elke dag om 6.30 op dan doe ik eerst de paarden, voeren, naar wei brengen (1km lopen) stal uitmesten. Dan kleed ik me snel om en ga naar het werk. Werk tot half 5 en ben rond 5 uur thuis. Ga dan paarden ophalen en voer daarna gelijk brok. Dan even eten maken (en soms ook boodschappen doen) na het eten even uitbuiken en dan rijden. Na het rijden hooivoeren en waterbakken bijvullen en als ik geluk heb ben ik rond 9 uur binnen en kan ik douchen. En dat 5 dagen per week. Probeer 2 dagen niet te rijden maar dan heb ik vaak andere klusjes zoals weide verzetten of mest wegbrengen. In het weekend vaak schoonmaken en op concours en tussendoor feestjes/familie. Oh ja en mn vriend vind het ook nog wel fijn als ik naast hem op de bank zit.

Nu is dit schrijf bedenk ik me wel dat dit best een beetje gekkenwerk is en ik lang niet meer zoveel plezier heb als eerst.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:42

MarjanB schreef:
Jennyj01 schreef:

Ik heb daar nu ook wel een beetje last van moet ik eerlijk zeggen. Liefst zou ik het paard weer in pension zetten. Helaas is de enige stal in het dorp waar ik haar neer zou willen zetten gewoonweg te duur. (370 per maand) Maar denk soms wel eens van ik ga het niet lang meer volhouden..

Hier ook een groot rijpaard en een shetlander op een eigen weide op 15 km van huis. 2x per dag ben ik er om te voeren/mesten etc. Ik werk 36 uren en heb op dinsdag en vrijdagnamiddag wel vrij. Paard is op dit ogenblik geblesseerd en buiten hoe sneu ik het vind, opent dat wel mijn ogen dat ik er eigenlijk liever niet weer 5x per week mee wil rijden etc.

Het is allemaal wel bol te werken maar ook ik roep met enige regelmaat dat ik hem terug op pension wil. Mijn man wil dat echter niet omdat hij dat weggegooid geld vindt en we voor dat budget ook de weide per maand kunnen aflossen en die uiteindelijk in eigendom hebben en dan niets meer moeten betalen :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:43

Ik kan je echt de hand schudden MarjanB...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:44

Yontheke schreef:
Ik kan je echt de hand schudden MarjanB...

En dat voor iets wat hobby moet zijn...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:49

Thanks dames... ben weer even bevestigd in alle redenen waarom ik geen paard moet hebben :)

mariellerio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:55

Ik werk 40 uur . Heb een man . Twee katten en twee konijnen die graag aandacht hebben . Huishouden en zelf weide alles zelf doen dus en vijf paarden en ook regelmatig weg uitstapjes . En gaat prima geen probleem . Zou niet anders willen .

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:57

ik redde het niet eens met een fulltime baan en 1 paard (ben wel chronisch ziek)maar het vroeg echt te veel van mij

(en dan reed ik nog niet eens vaak per week, had een jong paard 3-5 jaar)dus 2/3 en soms 4x per week even 30 min was genoeg.

Kwa afwisseling ik reed veel buitenritten, goed voor paard en mens, houd ze lekker fris in het koppie en ze worden er poepie mak van

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:01

En dit doet mij twijfelen om mijn paard aan te houden..

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:04

Ik herken het ook van Jenny. Ik zit momenteel ook met stage en bijbaan, waardoor ik meestal ma en di avond vrij ben en za en zo tot 17:00. Het voelt dan als een verplichting om op die momenten te 'moeten' rijden als je je paarden in conditie wilt houden. Dus momenteel rijdt ik nauwelijks, alleen af en toe een buitenritje met dezelfde pony, de andere twee staan alleen maar in het land. Ze staan gelukkig aan huis, en vriend werkt op zee dus heb die 'verplichting' :P ook niet altijd. Het huishouden is een zootje, 1x in de week maak ik alles netjes en schoon en tussendoor maak ik me er maar niet druk om. Stage is bijna afgelopen, dan kan ik weer los :D

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:07

Mijn man werkt zo'n 60 uur per week ( als het niet meer is) ik werk 30 uur per week.
Wij hebben 4 paarden, 2 op pensionstal in training 15 min rijden en doen daar alles zelf. 2 andere paarden staan eigenlijk zowat in de tuin (200m stappen).

Wij hebben nog 3 honden maar kunnen buiten en binnen wanneer ze willen. ik heb dan nog een aquarium en 2 konijnen. Ja veel tijd voor iets anders schiet er niet over maar we doen het beide met veel liefde en plezier. En ja het huishouden doen wij samen regelmatig dan valt het goed mee.

Ik denk zo als alle beesten maar gedaan zijn en wij gegeten hebben is het goed. Wat vandaag niet af is komt morgen wel.