Debat voor Nederlands, hulp gevraagd!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dietmdb

Debat voor Nederlands, hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 20:36

Hoi bokkers!

Voor Nederlands moeten ik en een klasgenoot een debat voorbereiden die we zullen voeren tegen een ander tweetal.
De stelling is: "Mensen die ongezond leven moeten een hogere premie betalen voor de zorgverzekering dan mensen die gezond leven."
Wij zijn de voorpartij, en we hebben al een paar argumenten. Onder andere dat we niet de 'ongezonde' mensen moeten bestraffen door ze meer te laten betalen, maar dat we juist de 'gezonde' mensen tegemoet moeten komen door hun een keuze voor te leggen om een lagere premie te betalen.

Nu lopen we een beetje vast, want hoe controleer je of een persoon gezond leeft? Wanneer leef je gezond?

Ik wou aan jullie vragen of jullie misschien nog tips hebben waar we aan kunnen denken, en of jullie misschien nog argumenten hebben?
Tegenargumenten zijn ook fijn, kunnen we daar ook rekening mee houden.

Alvast bedankt, groetjes! :)
Laatst bijgewerkt door dietmdb op 16-06-14 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Re: Ongezonde mensen moeten een hogere gezondheidspremie betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:37

je titel is een beetje raar haha. ik denk dat je qua ongezond moet stellen roken, drinken, drugs en overgewicht ( door niet medische reden :P )

Eunomia

Re: Debat voor Nederlands, hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:51

Ongezond kan zijn wat unihorses zegt: roken, drinken, drugs gebruiken, overgewicht dat niet door ziekte komt. Ik denk ook dat dit tijdens het debat bedoelt wordt omdat er staat "mensen die ongezond leven" Wanneer je ongezond bent in de zin van een ziekte hebben leef je niet ongezond, maar ben je dat "gewoon".

Tegenargumenten vind ik lastig, omdat ik vind dat als je bewust kiest extra gezondheidsrisico's te nemen je ook extra mag betalen. Als jij een pakje shag per dag rookt weet je dat de kans op gezondheidsproblemen groter is, maar toch kies je ervoor. Dan mag je best meer gaan betalen.. :j Daar moeten de mensen die bewust gezond leven niet onder hoeven te leiden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:56

Bewust gezond leven gaat echter niet voorkomen dat je kanker krijgt of toch een hartinfarct krijgt. Ik denk dat er toch naar de genetische voorbelasting voor bijv. kanker moet gekeken gaan worden. En als iemand als achternaam bijv. korteleven heeft, zou je wel degelijk moeten kijken naar de genetische factor voor bijv. acute hartstilstanden.

Dus nee, ik kan je niet helpen met argumenten voor degenen die voor zijn.

dietmdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 21:03

@Cassidy, het gaat er meer om dat je ziek wordt door bewust er voor te kiezen om ongezond te leven, dus wat @_Cowgirl ook al zegt. Daarom willen we ook niet de mensen die ongezonde keuzes maken benadelen, maar juist de mensen die wel bewust gezonde keuzes maken tegemoet komen! Wel bedankt voor je reactie :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:09

Je geeft zelf aan dat jullie vastlopen. Hoe wil je genetische factoren uitsluiten?

En dan, ik heb zelf overgewicht, en kom er nu zelf achter dat ik misschien insulineresistentie heb. Er is geen arts die me daarop heeft gewezen, dat heb ik zelf uit moeten vinden. Stel dat ik bij jullie in jullie "systeem" zou belanden, ben ik afhankelijk van de diagnose van een of andere huisarts? Ook als hij het mis heeft? Hoe kun je beoordelen of iemand er echt van alles aan doet om toch op gewicht te blijven als er een diagnose aan vasthangt die gemaakt wordt door een mens? Hoeveel second opinions willen jullie zien voordat jullie een oordeel vellen : deze persoon mag meer betalen, en deze persoon kan er niets aan doen?

dietmdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 21:22

@Cassidy, ik snap je punt, we gaan er wat mee doen dankje!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:16

Het is natuurlijk de bedoeling dat je zélf je huiswerk maakt. Vragen om voor- en tegenargumenten is niet de bedoeling, en daarom zijn huiswerktopics dan ook niet toegestaan op bokt. Hier een slotje.