Teveel aanmeldingen voor Master, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise_

Teveel aanmeldingen voor Master, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 15:09

Na mijn universitaire bachelor+master (geschiedenis), was het mijn plan om vanaf september 2014 aan een Educatieve Master te beginnen. Deze master duurt 1 jaar, en daarmee zou ik mijn eerstegraads lesbevoegdheid halen. Nu kreeg ik echter een mail dat er teveel aanmeldingen zijn, en dat ik op de reservelijst ben geplaatst. Ik hoor voor 21 juni of er nog een plekje is vrijgekomen, maar als ik niks hoor is dat niet het geval en moet ik een plan B bedenken. Dit betekent ook dat ik mijn studentenkamer moet opzeggen en terugga naar de regio waar mijn ouders wonen. Ik vind die regio heel fijn om te wonen en keer er heel graag naar terug, maar het liefst zou ik er op mijzelf wonen. Mijn ouders zijn echter schatten en vinden het prima dat ik thuis kom wonen.

Mijn aanvankelijke plan was om dit jaar mijn eerstegraadsbevoegdheid te halen, en vanaf juli 2015 in de regio van mijn ouders/vriendinnen op zoek te gaan naar (hopelijk) een baan in het onderwijs (of ieder ander werk, ik heb tevens een diploma als gastouder) en een appartement/studio vinden om te wonen, en hopelijk in deeltijd de PABO ernaast te doen. Ik werk sinds een jaar of 3 als gastouder naast mijn studie, en de PABO heeft mij sindsdien altijd getrokken en kan ik door mijn vooropleidingen verkort in 2 jaar deeltijd halen. Maar wat ga ik nu vanaf september doen? Ik heb verschillende opties op een rijtje gezet:

Verschillende factoren spelen een rol:
- Na 5 jaar op mijzelf te hebben gewoond wil ik het liefst zo kort mogelijk thuis wonen. Als het moet doe ik dat natuurlijk, maar het liefst vind ik een goedkope studio/appartement waar ik kan wonen. In de regio van mijn ouders zijn echter geen kamers te huur, maar alleen studio's/appartementen waarvoor ik toch wel parttime zou moeten werken. Tegelijkertijd wil ik mijn studiekeuze en carrièreperspectief niet hiervan af laten hangen.
- ik wil zowel mijn (eerstegraads)lesbevoegdheid halen, maar ook nog de PABO doen. Dit laatste kan ik vanwege mijn vooropleidingen verkort 2 jaar in deeltijd doen. Ik baal er echter nu gewoon van dat ik nu 1,5 of 2 jaar over mijn eerstegraadsbevoegdheid moet doen, terwijl ik het als er plek is op de uni in een jaar kan halen.

Opties
- Ik start vanaf september 2014 met een kopopleiding van een jaar aan een HBO-instelling, om zo mijn tweedegraadsbevoegdheid te halen. Hopelijk word ik dan in september 2015 wel toegelaten tot de educatieve master. Ik heb dan na een jaar in ieder geval mijn tweedegraads op zak en wordt hopelijk in 2015 wel toegelaten tot de educatieve master. Ik woon dan sowieso vanaf september 2014-januari/juni 2015 nog thuis.
- Ik start vanaf september 2014 met een kopopleiding van een jaar aan een HBO-instelling, om zo mijn tweedegraadsbevoegdheid te halen. Ik zou dan daarna naar een parttime baan in het onderwijs kunnen solliciteren als ik die zou vinden, en vanaf september 2015 de deeltijd PABO starten. Hierbij woon ik thuis. Ik heb dan na een jaar in ieder geval mijn tweedegraads op zak en kan op zoek naar een baan in het voortgezet onderwijs.
- Ik ga vanaf september 2014 starten met de verkorte (2jarige) deeltijdvariant van de PABO, en werk ondertussen als gastouder (en pak alle andere baantjes er naast aan) om in mijn levensonderhoud te voorzien en hopelijk op mijzelf te kunnen gaan wonen. De bevoegdheid voor het voortgezet onderwijs wordt daarbij echter wel daarbij op de langere baan geschoven en dit zou ik toch wel zonde vinden, want ik heb hard gewerkt voor mijn bachelor en master.

Waarschijnlijk zijn er nog andere opties, maar zie ik nu door de bomen even het bos niet meer, en ik wil een weloverwogen keuze maken.

Wat zouden jullie doen bokkers?

MilesNF

Re: Teveel aanmeldingen voor Master, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:12

Mijn eerste gedacht was: is het niet mogelijk je master aan een andere universiteit te doen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:13

Of in België?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:19

Lieke schreef:
Mijn eerste gedacht was: is het niet mogelijk je master aan een andere universiteit te doen?

Precies dit ja :)

Anders zou ik toch voor de PABO gaan, dan ben je toch nog bezig met je uiteindelijke doel. Dan kan je daarna je eerstegraads bevoegdheid nog halen.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:20

Begint de master niet ook in februari? Mijn vriend had iets soortgelijks, hij kon in september nog niet starten , maar is vervolgens in februari begonnen.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:26

Het ligt eraan waar TS woont, maar soms is het moeilijk om een andere school te vinden.
Stel er is echt geen mogelijkheid meer is om de master te doen, waarom ga je dan niet eerst de PABO doen ? Je zegt dat je van plan was je PABO naast de master te doen. Je kan sowieso nog aan de PABO beginnen, en dan in ieder geval volgend jaar en het jaar erna (of elk moment van de master aanmeldingen) weer proberen om in de master te beginnen. lijkt me dat je dan een puntje voor hebt omdat je je eigenlijk al voor eerder had aangemeld en er toch niet aan mee kon doen door te veel aanmeldingen
Het is dan inderdaad erg jammer dat je nu dan nog zo lang moet wachten voor je aan die master begint, maar zoals hierboven, de enige reden die ik zie om alsnog dit jaar de master te beginnen is een andere school of hopen dat je 21 juni toch bericht krijgt dat je er aan kan beginnen.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 13:49

Bedankt allemaal voor de snelle reacties!
Ik was vergeten erbij te vermelden dat het volgen van de master aan een andere uni geen optie is,
ook daar zijn er meer aanmeldingen dan plekken. Sommige uni's hebben zelfs selectieprocedures die al zijn afgerond. Mocht ik vandaag niks meer horen (waar ik eigenlijk vanuit ga), dan ga ik vanaf september aan de deeltijdpabo beginnen. Ik vind het zonde om een jaar te besteden aan een tweedegraadsbevoegdheid terwijl ik mijn eerstegraad in een jaar kan doen met mijn afgeronde studies. Ik zit er nu alleen nog over te twijfelen of ik die studie in mijn huidige studentenstad ga volgen of dat ik terug ga naar mijn ouders. Ik heb in ieder geval al veel zin om te beginnen :) .

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:54

Ik snap alleen de meerwaarde niet van de PABO doen En je eerstegraadsbevoegdheid aan de uni te halen. Wat is je uiteindelijke doel met het "stapelen" van deze opleidingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:56

Waarom ga je niet even werken, dan reizen en volgend jaar aan je educatieve master beginnen?

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 14:01

blue_sky schreef:
Ik snap alleen de meerwaarde niet van de PABO doen En je eerstegraadsbevoegdheid aan de uni te halen. Wat is je uiteindelijke doel met het "stapelen" van deze opleidingen?

Beide opleidingen, werken met tieners en kinderen, trekken mij heel erg. Studeren gaat mij goed en vlot af, en aangezien er nog weinig werk is (en de vacatures in het onderwijs vaak tijdelijk/inval/parttime) zijn, wil ik beide diploma's halen zodat ik op meerdere gebieden aan het werk zou kunnen. Ik weet nog niet in welk vakgebied van de twee ik uiteindelijk wil werken of iets hoop te vinden. Het lijkt me gewoon allebei erg leuk.

Rowdine schreef:
Waarom ga je niet even werken, dan reizen en volgend jaar aan je educatieve master beginnen?

Ik heb altijd meerdere dagen naast mijn studie gewerkt en wil dat komend jaar ook blijven doen. Maar een (zo voelt dat voor mij) 'leeg' jaar zitten wachten op een studie waarvan ik niet zeker weet of ik volgend jaar wel wordt toegelaten is niet echt mijn ding. Reizen om het reizen trekt me ook niet zo, dan doe ik liever half om half werken en studeren.