Welke opleiding? DTP/Grafisch

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nomes

Welke opleiding? DTP/Grafisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 22:47

Hoi bokkers,

Een vraagje voor de ervaringsdeskundigen...

Ik heb communicatiewetenschap gestudeerd en ben al een jaar of 7 werkzaam in de marketing communicatie. Ik merk dat ik het heel leuk vind om te bedenken hoe een uiting eruit zou moeten zien en zit er dus serieus over na te denken om een aanvullende opleiding te doen, zodat ik ook op creatief vlak meer kan. Ik denk dat dit elkaar mooi aanvult en misschien zou ik dan ooit voor mezelf willen beginnen.

Maar ikben op het gebied van vormgeven, DTP etc echt een nitwit met niveau nul. Welke opleiding zou ik het beste kunnen doen? Hebben jullie nog nuttige tips and tricks?

Ik heb zitten kijken naar de opleiding Creatief DTP'er aan bv het Mediacollege in Rotterdam, of de digitale academie in Deventer (wel erg ver weg..) maar hoe is bijv een cursus van het NTI om mee te beginnen?

En als ik dan ga investeren in een pc, hebben jullie dan nog tips?

Anoniem

Re: Welke opleiding? DTP/Grafisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:33

(c)DTP'en is echt rete saai als jezelf dingen wil gaan maken. Je leert daarbij schetsen van iemand anders vertalen naar een eindproduct en hebt (vrijwel) geen inspraak in het uiteindelijke resultaat. Als je echt zelf wil leren ontwerpen ga dan een studie grafisch ontwerpen doen. Tijdens die studie leer je wel zelf dingen bedenken en vertalen naar een eindproduct.

En wbt een pc; ik zeg Mac.

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 14:30

Maar dat is neem ik aan vooral als je ergens in dienst bent? En welke aanbieder qua opleiding is goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:57

Tijdens een DTP studie leer je simpel weg niet verder denken. Tuurlijk kun je dat wel, maar je krijgt niet de basis die je nodig bent om concepten goed te ontwikkelen.

En ik heb een voltijd studie gedaan, geen cursus of thuisstudie.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:01

Ik ben afgestudeerd Grafisch Vormgever die heb ik in Enschede gedaan.
Mediacollege in Rotterdam staat goed aangeschreven en die in Utrecht ook :j

Ik zou absoluut grafisch vormgeven doen of multimedia vormgever, écht niet DTP'en. Ik ben van reclamebureau naar drukkerij gegaan, om meer ervaring om te doen in drukprocessen etc. Dit was imo tijdelijk en puur voor de ervaring, toen kregen we opeens iets met economie. En probeer ik hier al 3/4 jaar weg te komen zonder enig succes.

:') met als gevolg dat ik met héél veel lood in m'n schoenen iedere morgen uit bed rol en naar het werk ga. Omdat ik gék wordt van het werk wat ik doe.

Net wat WiancaR zegt, je hoeft niet heel veel verder te denken.

[STW] Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 20:28

Welk niveau? Anders zou je naar CMD (Communcation & Multimedia Design) kunnen kijken :)

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 21:10

Nou ik wil geen voltijd opleiding meer doen, die heb ik al achter de rug zeg maar :-). Maar ik moet toch ergens beginnen... Een grafische opleiding zonder enige kennis van bepaalde programma's lijkt me ook niet handig toch?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:52

Mah, er zitten bij mij ook HAVO mensen, die krijgen ook geen Adobe op school :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 00:37

Kennis van de programma's.. Dat is een essentieel deel van je opleiding tot grafisch ontwerper. Of je de kennis nou wel of niet hebt, die modules moet je volgen.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:40

Er zijn cursussen specifiek voor bepaalde programma's, mijn werkgeefster heeft die vorig jaar oid nog gevolgd in Zwolle..