Volwassenonderwijs Groningen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaWitch

Volwassenonderwijs Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 23:05

Hallo,

Aangezien ik nogal loop te mieren met opleidingen momenteel & het liefst zo snel mogelijk ga werken, ben ik benieuwd naar de VAVO opleidingen te Groningen.
Ik ben nog leerplichtig en zal graag mijn HAVO afmaken.

Zijn hier mensen die mij hier wegwijs in kunnen maken, mij eventueel tips kunnen geven en/of scholen in Groningen kunnen aanraden?

Het zal mij niet echt uitmaken of dit dag of avond opleiding is.

Liefs.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 23:43

Ik heb m'n Havo diploma gehaald op het Alfa College in Groningen. Het is me heel goed bevallen, heb het in 2 jaar gedaan omdat ik niet echt haast had, maar ik geloof dat het ook in 1 jaar kon. Ik kwam van het MBO (niet afgemaakt) en had een VMBO diploma.
Heb eigenlijk - niet verwacht - een super leuke tijd gehad daar en kon het allemaal prima bijbenen. :) Je hebt alleen de vakken waar je eindexamen in doet, dus geen extra vakken als gym en ckv enzo.

Het was trouwens gewoon overdag.

KarmaWitch

Re: Volwassenonderwijs Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 23:49

Oh fijn!
Ja Alfa is ook de eerste die uit mijn zoeken kwam, maar ervaringen van mensen zijn toch realistischer.
Ik wil zelf graag iets met dieren doen uiteindelijk & dus met deeltijd bezig gaan met vakken als: Engels, Nederlands, Duits (misschien), Wiskunde, Biologie.
Weet jij ook hoe dat werkt?

Ik heb zelf 3 jaar havo gedaan op VO, maar afgestroomd en dus een VMBO diploma. MBO bevalt mij gewoon niet & verveel me te pletter omdat het te "makkelijk" is. Je hebt dus wel echt uitdaging op VAVO?

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 23:57

Hmm ik weet zo niet hoe dat werkt, maar dat kunnen ze je daar op school vast vertellen.

Ik heb precies hetzelfde gehad als jij, eerst 3 jaar havo en daarna afgestroomd naar VMBO en door met MBO maar dat was nogal onder m'n niveau.

Voor mij was het op de VAVO niet perse een uitdaging, ik deed het gewoon puur voor het papiertje omdat ik graag naar het HBO wilde. :) Maar het is nou ook weer niet dat alles je komt aanwaaien, je moet wel wat discipline en motivatie hebben. Leraren zitten je bv. niet meer achter de broek met verplicht huiswerk etc., ze verwachten wat meer zelfstandigheid van de leerlingen. Maar nogmaals, echt een top tijd gehad daar. Veel vrienden gemaakt, hele fijne sfeer daar. Het is vrij kleinschalig (althans, toen ik er op school zat, heb in 2010 m'n diploma gehaald) de leraren kennen je ook allemaal persoonlijk. Iets wat ik erg fijn vond, ik kwam van een behoorlijk grote middelbare school waar je slechts een nummertje was maar op het Alfa was er genoeg persoonlijke aandacht.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 00:01

Welke alfa college is dit dan?
Ik wil juist liefst beetje mijn eigen kunnen doppen. Niet steeds zo'n leraartje die je als kleuter behandeld etc.
Wel fijn om te weten dat ik iemand heb gevonden die precies zelfde schuitje zit.

Niks komt je aanwaaien. Je moet er zelf voor knokken als je iets wil & persoonlijke aandacht is erg fijn. Helemaal in mijn situatie (leg ik graag in pb uit)
Doe jij nu HBO?

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 00:21

Er is maar 1 Alfa College in de stad Groningen waar je Vavo kan doen. :P Waar 'ie nu zit weet ik zo niet, hij is 2 jaar geleden ong. verhuisd naar een andere locatie namelijk.

Nou als je dat wil zit je wel goed op 't Alfa. :)

Ja, ik doe nu HBO. In september 4e jaars alweer. :D

En je mag altijd PB-en :)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:12

Het VAVO van het Alfa-college zit op het moment bij de Admiraal de Ruyterlaan.
Ze zijn vorig jaar daarnaar toe verhuisd.

Als je informatie wilt over de opleiding kun je even bellen met 0800-8100. Dat is het nummer voor opleidingenadvies.

Hier http://www.alfa-college.nl/volwassenen/ ... fault.aspx
vind je ook wat meer info over het VAVO, maar ik denk dat je dit al gelezen hebt?

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:23

ah, vorig jaar verhuisd! Ik dacht al langer geleden :)
Iig succes met je keuze TS! Ik weet dat het Noorderpoort college ook Vavo aanbied, maar daar heb ik geen ervaring mee.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:28

Ze zijn twee keer verhuisd. Twee jaar geleden een keer en vorig jaar toen de nieuwbouw e.d. klaar was zijn ze van de Travertijnstraat naar de Admiraal de Ruyterlaan gegaan :j

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 18:10

Aaaah ja Sakkia: dat heb ik allemaal gelezen inderdaad, maar ik vind persoonlijke ervaringen fijn om te horen hihi

Okee zal ook ff van Noorderpoort uitzoeken, waar die dan precies zit :)

Ik pb je ff Samiya

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 18:11

Noorderpoort heeft sinds dit jaar geen VAVO meer :(

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:12

SAKKIA schreef:
Ze zijn twee keer verhuisd. Twee jaar geleden een keer en vorig jaar toen de nieuwbouw e.d. klaar was zijn ze van de Travertijnstraat naar de Admiraal de Ruyterlaan gegaan :j

Ah, vandaar! Ik ben nog van het oude gebouw aan de dierenriemstraat :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:14

TS, je zegt dat je leerplichtig bent, maar in je profiel ben je 19, dan zou je niet meer leerplichtig zijn.
Wat niet wil zeggen dat je dan maar moet stoppen met je opleiding.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 18:15

Samiyah schreef:
SAKKIA schreef:

Ah, vandaar! Ik ben nog van het oude gebouw aan de dierenriemstraat :)

Ik heb daar in 2011 Verpleegkundige gedaan ^^

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 18:16

siskeh schreef:
TS, je zegt dat je leerplichtig bent, maar in je profiel ben je 19, dan zou je niet meer leerplichtig zijn.
Wat niet wil zeggen dat je dan maar moet stoppen met je opleiding.

Ik ben leerplichtig tot mijn 23e omdat ik geen HAVO diploma heb.
Heb vorig jaar bij de leerplichtambtenaar gezeten, dus ja daarom maar HAVO afronden & dan misschien maar HBO gaan doen. Iets wat ik sowieso al heeeel lang wil ^^

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:18

Er waren twee Alfa College's aan de dierenriemstraat, ik denk dat jij op de andere zat op nr. 100 :) (het gebouw waar ik zat is inmiddels ook afgebroken)

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 18:20

Weet niet meer. Zal best kunnen whahah

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:30

alfa college heeft morgen (24e) van 17.00 tot 19.00 open dag.
ik wil alleen even een lijstje met vragen maken, maar weet niet zoveel :+
iemand suggesties? ik heb nu;
-hoe is de verdeling van de lesuren, tussenuren en moet je vaak naar school? (zou voor 3 deelcertificaten zijn)
- wat zijn de exacte toelatingseisen en wat houden deze in?
- hoe zit het met vergoeding, is er mogelijkheid voor vergoeding bij 3 vakken, en reiskostenvergoeding?