Reiskostenvergoeding normaal zo laag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Reiskostenvergoeding normaal zo laag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 16:07

Hallo,

vandaag kreeg ik de brief met info over mijn salaris en reiskostenvergoeding voor mijn vakantiewerk bij mijn stage.

De reiskostenvergoeding is daar € 0,06 per gereden kilometer met een max van 50 kilometer op een dag.
Nou is mijn enkele reis alleen al 67 km, en dus zou ik per dag maar 3 euro vergoed krijgen (ik kom met de auto)

Nou is mijn vraag of dit normaal is zo laag. Ik kreeg namelijk bij mijn vorige werk meer vergoed, maar heb verder geen ervaring met reiskostenvergoeding. In de CAO van mijn vakantiewerk staat dat dit het standaardbedrag is wat elke werknemer krijgt, dus onderhandelen over meer lijkt mij er niet in te zitten.

Over mijn salaris ga ik maar niks zeggen, dat vind ik iets te prive. Maar ook dat ligt beduidend lager dan dat mij in eerste instantie was verteld dat ik "ongeveer" zou gaan verdienen.
Beetje jammer, want het geeft een domper op mn enthousiasme. Maar leer voor de volgende keer. Eerst alles zwart op wit voor je blij wordt _O-

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:10

6 cent is wel érg weinig hoor !! :oo
Verder geen ervaringen met vakantiewerk, maar ik vind dat er geen verschil mag wezen tussen ''gewoon'' werk en vakantiewerk.. :n

Edit: Ik krijg 28 cent per km vergoed momenteel
Laatst bijgewerkt door _Dracarys op 31-05-14 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:11

Is het niet wettelijk vastgesteld dat het minimaal 0,19 cent per gereden kilometer moet zijn?

Silly1972

Re: Reiskostenvergoeding normaal zo laag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:13

Yep wettelijk is inderdaad 0.19 per gereden km

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:14

Dat is wel erg weinig. Gebruikelijk is 19 cent per km.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:15

Cchanny schreef:
Is het niet wettelijk vastgesteld dat het minimaal 0,19 cent per gereden kilometer moet zijn?

Nee, een werkgever mag maximaal 19 cent onbelast geven. Meer mag, maar alles boven de 19 is belast.
Minder mag ook, een werkgever mag ook geen vergoeding geven.
Woonwerkverkeer is overigens anders, daar staan vaste bedragen voor en boven de 30 km mag niet worden vergoed.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:15

Die 19 cent is wat maximaal vergoed mag worden zonder belasting er over te betalen. Informeer bij de belastingdienst of je in dit geval de andere 12 cent via je belastingopgaven terug kan krijgen, want er was is? wel een aftrekpost voor reiskosten woon-werk verkeer.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:16

De minima voor vergoeding is er niet. Allen die 0,19 hoef je geen inkomstenbelasting voor te betalen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:21

Die 19 cent geldt alleen in principe niet voor woonwerkverkeer. Alleen voor zakelijke kilometers naar bv klanten.
Woonwerkverkeer kent vaste maximale bedragen - iets van 123 euro per maand voor 30 km enkele reis of verder, bij 5 dagen in de week.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:22

ik krijg 0.12 euro per kilometer (in vaste dienst)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:23

nee hoor, dat mag ook bij woon werk verkeer, maar dan zit het in de werkkosten regeling van het bedrijf
en dat is max 0.19 p km, althans dat is mij laatst verteld op het werk
En reiskosten mogen nog steeds afgetrokken worden van de belastingdienst, maar wel met maximale bedragen die in een tabel staan

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:24

Ik krijg 19 cent per km en reis in totaal zo'n kleine 40 km voor mijn werk (17 heen en terug). Met die vergoeding kom ik goed uit met mijn zuinige auto, 6 cent vind ik echt idioot laag := en dat gecombineerd met een laag salaris.. Ik zou er wat van zeggen als ik jou was.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:26

Aranel schreef:
Ik krijg 19 cent per km en reis in totaal zo'n kleine 40 km voor mijn werk (17 heen en terug). Met die vergoeding kom ik goed uit met mijn zuinige auto, 6 cent vind ik echt idioot laag := en dat gecombineerd met een laag salaris.. Ik zou er wat van zeggen als ik jou was.

Zou ik ook doen ! :)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:28

Ibbel schreef:
Cchanny schreef:

Nee, een werkgever mag maximaal 19 cent onbelast geven. Meer mag, maar alles boven de 19 is belast.
Minder mag ook, een werkgever mag ook geen vergoeding geven.
Woonwerkverkeer is overigens anders, daar staan vaste bedragen voor en boven de 30 km mag niet worden vergoed.

Vandaar :) Dankjewel!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:30

Ik krijg ook maar 8 cent per km, dus ik krijg er niet eens de benzine mee betaald, laat staan de afschrijving van de auto. Maarja, tegenwoordig moet je blij zijn als je al werk hebt.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:35

Ik krijg 0 euro reiskosten vergoeding (woon-werk)..dus het kan altijd slechter,jammer maar het is niet anders.

Ik zou over je salaris wel eens vragen of dit klopt, dat dit toch wel erg afwijkt van ongeveer...

(zou je anders nog ergens anders aan de slag kunnen gaan?), kwa benzine lever je er ook al op in...

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:39

Sjips Anoli!
Het klinkt alsof je bent 'binnengehaald' met beloftes en dat het zwart op wit toch tegenvalt... :(:)

Als het een CAO-afspraak is qua reiskostenvergoeding, kan je hier weinig aan doen, vrees ik.
Ik zou wel vragen waarom jouw uurloon zoveel lager is dan in eerste instantie is voorgesteld en hoelang het duurt voordat dat omhoog gaat.
In de huidige economie is het een beetje geven en nemen, maar dat betekent niet dat je voor een 'hongerloon' hoeft te werken.

Tja, wat is wijsheid..?
Heb je het werk echt nodig, ook al valt de betaling tegen of kan je er vanaf zien en wat anders gaan zoeken wat beter betaalt?
Dat is aan jou natuurlijk. ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:40

Silly1972 schreef:
Yep wettelijk is inderdaad 0.19 per gereden km

Niks wettelijk aan hoor.

Als je geluk hebt staat er wat over in je CAO (als je deze hebt).
Maar er is geen minimum aantal cent verplicht.
Er zijn genoeg die niets krijgen.

Is juist een belangrijk punt om te bespreken bij in dienst gaan.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 16:46

Dit is vakantiewerk en helaas heb ik het heel hard nodig en dat weten zij ook heel goed.
Ik ben ouder dan de gemiddelde student en heb geen weekendbaan. Na ontelbaar veel sollicitaties heb ik die kans op gegeven. Zonder dit vakantiewerk kan ik mn studie aankomend jaar niet betalen dus ik zal wel moeten.

Ik ga wel vragen waarom mijn uurloon zo veel lager is dan gezegd want dat vind ik persoonlijk nog het minst leuke aan het hele verhaal.

Ondertussen heb ik hier dus weer van geleerd voor een volgende keer :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:56

Maar welk uurloon staat er dan in je contract?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:56

Hier € 0.04 /km met een max van 40km.
Ik kies er zelf voor 80km verderop te wonen/werken...
€ 57 per maand, ik kan er niet eens 1 tank mee volgooien.

Het is aan jezelf om te bepalen of je het waard vind, meer kun je er niet aan doen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:19

Anoli schreef:
Dit is vakantiewerk en helaas heb ik het heel hard nodig en dat weten zij ook heel goed.
Ik ben ouder dan de gemiddelde student en heb geen weekendbaan. Na ontelbaar veel sollicitaties heb ik die kans op gegeven. Zonder dit vakantiewerk kan ik mn studie aankomend jaar niet betalen dus ik zal wel moeten.

Ik ga wel vragen waarom mijn uurloon zo veel lager is dan gezegd want dat vind ik persoonlijk nog het minst leuke aan het hele verhaal.

Ondertussen heb ik hier dus weer van geleerd voor een volgende keer :j

Wat ik dus al dacht... :(:)
Wees met het navragen naar het lagere uurloon wel subtiel en vraag duidelijk wanneer het uurloon hoger wordt.
Als zij vragen waarom jij dat wilt weten, leg dan uit dat je hebt nodig hebt om je studie te betalen en niet om te shoppen ofzo. :roll:
Als jij goed functioneert bij deze job, krijg jij eerder geld erbij.
Dus hup! Wel vragen, antwoord voor lief nemen, vervolgens echt je best doen.
Werk is gewoonweg niet voor het oprapen, dus er wordt fiks misgebruikt gemaakt van deze situatie door werkgevers...
Take it or leave it.

Tja...
Helaas is het nu zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:24

Hier ook maar 8 cent (tot max van 30km), dus die 6 cent die je krijgt is helemaal niet zo gek.
De werkgever kiest er toch ook niet voor dat jij zo ver weg van je werk woont.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:25

Als je uurloon en reiskosten zo laag zijn zou ik eens een berekening maken of je wel geld overhoudt voor je studie aan het einde van de rit.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:26

Maximaal bedrag per maand is volgens mij ook niet waar of maximaal 30 km enkele reis. Ik reis 90 km per dag en krijg daar gewoon 0,19 cent per km voor. Is dus totaal 342 euro per 4 weken.