Er zullen hier al meerdere topics over zijn, maar ik zou graag meningen over mijn eigen luxe probleem willen hebben.
Ik ben bijna klaar (1 juli) met mijn Mbo niv 4 en heb aansluitend aan mijn stage een fulltime baan aangeboden gekregen waar ik nu al zoveel mogelijk uren maak naast mijn school. Doordat ik dit in eerste instantie niet had verwacht ben ik mij gaan oriënteren op Hbo opleidingen en heb mij voor een leraren opleiding zorg en welzijn ingeschreven (ik heb een aantal jaar in de zorg gewerkt en heb 2,5 jaar de verpleegkundige opleiding gevolgd) en heb veel affiniteit met de zorg en ga graag met mensen om. Het lijkt mij leuk om kennis over te dragen en het lijkt mij fijn om een Hbo papiertje op zak te hebben.
Maar...
Ik woon samen, heb een huurwoning en ik ben mijn "studentenleven" (vooral de inkomsten die daarbij horen
) een beetje zat. Ik zie er wat dat betreft ook erg tegenop om weer (minimaal) 4 jaar in de schoolbanken te moeten duiken. Mijn nieuwe baan is leuk, leuk team, sluit aan op mijn huidige opleiding en in principe mooie doorgroei mogelijkheden. Maar hoelang blijft dit werk leuk? Teams veranderen? Onzekere tijd en bij een commercieel bedrijf is het natuurlijk maar de vraag hoelang ze je willen houden, een vast contract zit er voorlopig niet in. Heb nu een 3 maanden contract maar ze hebben al toegezegd dit met een jaar te willen verlengen. Ik besef mij heel goed dat ik echt in een luxe positie zit en niet mag zeuren, maar ik kan gewoon geen keuze maken. Ga ik voor meer mogelijkheden in de toekomst met meer salaris en "leuker" werk maar met het risico dat de studie niet bevalt/niet lukt/studieschuld e.d? Of kies ik nu voor de kans die ik heb gekregen en zie ik wel waar dit uitkomt? Pas over een paar jaar is geen optie meer met het nieuwe leenstelsel. Het voelt ergens heel stom om deze kans met een baan te laten gaan maar het voelt ook niet goed om op één paard te wedden.
Sorry voor mijn lange verhaal, ik ben erg benieuwd naar meningen van buitenaf al zal ik de keuze natuurlijk uiteindelijk zelf moeten maken.