Buitenlands praten op de werkvloer.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Saaaash

Buitenlands praten op de werkvloer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 12:33

Er wordt bij ons Marokkaans gesproken tussen twee medewerkers, ook waar de hotelgasten bij zijn. De ene medewerkers spreekt slecht Nederlands en slechts Marokkaans. Andere gedeelte van de medewerkers spreekt wel Nederlands. Wat vinden jullie hiervan?

EDIT: Dit is niet om racistisch te doen oid, ik ben meer benieuwd naar meningen/
Laatst bijgewerkt door Saaaash op 30-05-14 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 12:34

zeer slecht, je wordt toch geacht abn te spreken op de werkvloer

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:49

Bevorderlijk voor de onderlinge werksfeer is het zeker niet, maar moet eerlijk zijn en zeggen dat ik het wel begrijp. Ik heb zelf in het buitenland gewerkt, en met mijn Nederlandse/Belgische collega's sprak ik ook altijd Nederlands....

Hier op het werk zitten we met redelijk veel buitenlanders (verschillende nationaliteiten), en proberen we zoveel mogelijk het gebruik van het Engels als "gemeenschappelijke taal" te promoten. Maar dat 100% doorvoeren lukt nooit :).

LoveUggs

Re: Buitenlands praten op de werkvloer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:54

Ik vind dat iemand thuis of bij familie lekker zelf moet weten welke taal hij/zij spreekt, maar buiten's huis, spreekt men gewoon Nederlands of Engels. Simpel. Zo kan het grootste deel je gewoon normaal verstaan.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:58

door geen NL's te spreken, leer je het niet ook.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:58

Ik vind het niet kunnen. bij ons op het werk praten sommige collega's fries met elkaar en ook daar kan ik me (als groninger die geen fries verstaat) flink aan ergeren. Gewoon nederlands, of, in het geval van internationaal, engels.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 14:02

Ik vind dat dit aan een werkgever is om te bepalen. Als die het goed vindt is het ok.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 14:26

Ligt er aan.. Ik kan me voorstellen dat degene die slecht NL spreekt het fijn vind om even bij gekletst te worden in het Marokkaans. Ik zou dat ook niet storend vinden. Wel als je met een groepje bent en zij hebben steeds onderonsjes die niemand verstaat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 15:46

Ligt heel erg aan het soort werk vind ik. In een hotel vind ik het gewoon niet kunnen om hele gesprekken in een andere taal te gaan voeren waar gasten bij zijn. Daar zou ik als werkgever om die reden dan ook alleen mensen aannemen die gewoon goed nederlands kunnen spreken.
Ik werk nu tijdelijk bij een wasserij (productie) waar mensen van allerlei nationaliteiten werken, van nederlands tot pools, engels, marrokaans, koreaans enz.. En er wordt heel veel door elkaar gesproken. Veel engels en nederlands, maar de polen spreken onderling pools, en wij spreken onderling limburgs. Maar als je in een groep staat dan spreek je gewoon nederlands of engels.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 15:49

Hmm ik zou het zelf niet prettig vinden,maar de baas beslist. Ik heb met meerdere nationaliteiten collega's gewerkt maar dit eigenlijk nog nooit meegemaakt moet ik zeggen

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 15:56

pff dat is helemaal niet goed voor de groeps cohesie op het werk. Ik zou me als nederlands sprekend persoon echt buitengesloten voelen. Ik hoor het op school ook heel veel, meiden die dan marrokaans spreken en een nederlands meisje die er bij zit van : okeeee :roll:

Ik denk niet dat je er veel aan kan doen, het is gewoon niet zo netjes.
Persoonlijk zou ik elke keer gewoon vragen 'kunnen jullie nederlands spreken, ik versta er niets van en ik voel me er ongemakkelijk bij'

als ze het gewoon kunnen dan willen ze dat vast doen :j , als ze niet anders kunnen dan is er niks aan te doen.

Verder begrijp ik het van hun kant ook goed hoor, ik spreek ook liever nederlands dan bijvoorbeeld duits terwijl ik dat ook kan. IEdereen geeft de voorkeur aan de moedertaal, maar zoals spicegirl zegt : wanneer ze het niet oefenen leren ze het ook nooit!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 16:00

Ik vind het zelf altijd erg vervelend als mensen onderling een taal gaan spreken die jij niet spreekt, ik heb dan altijd het gevoel dat het over iets gaat dat ik niet te weten mag komen. Dan heb ik het alleen nog over een vriend en een vriendin die samen in de pauze dan even in het Arabisch iets gaan bespreken..

Vind het op de werkvloer al helemaal niet netjes, zeker als het team niet bestaat uit enkel mensen die ook Arabisch spreken. Zoals hierboven al eens gezegd: Je kunt een taal niet leren als je het niet probeert te spreken. Ik vind als je woont en werkt in Nederland moet je zoveel mogelijk Nederlands proberen te spreken. Iedereen maakt fouten, ik als 100% Hollander spreek ook niet vlekkeloos Nederlands, maar mensen moeten het wel proberen.

Dat ze het onderling doen als er niemand bij is die die taal niet spreekt vind ik het geen probleem, dan kan er immers niet besproken worden wat een ander niet verstaat. :j Bij ons op de pensionstal wordt ook een loods verhuurt aan een groep Marokkaanse mannen, zij spreken onderling Arabisch en dat vind ik geen probleem, maar als ik met hun zou werken zou ik het wel op prijs stellen dat ze gewoon Nederlands praten en anders hun gesprek maar afmaken als ik niet in de buurt ben. :')
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 30-05-14 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 16:01

Ik denk dat je dat wel kunt verwachten bij mensen die niet goed Nederlands kunnen. Als je dat wilt voorkomen kun je ze beter niet aannemen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 16:02

Wij hebben op de werkvloer een motto.
Spreek een taal die iedereen verstaat!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 16:04

Als werkgever zijnde zou ik het bij de werkplekken waar je in contact (kan) komen met klanten niet waarderen als mijn werknemers niet de Nederlandse taal spreken. Bij contact met klanten heb je een bepaalde functie waarin je gewoon Nederlands hoort te spreken.

Wat mijn werknemers dan weer achter gesloten deuren zouden spreken zou mij niet zoveel uitmaken, al zou ik de Nederlandse taal wel stimuleren. Maar meer zodat alle werknemers fatsoenlijk Nederlands spreken naar de klanten toe.

Als collega zijnde zou ik het wel snappen, maar niet altijd even fijn vinden. Je kent de taal niet en begrijpt niet waar ze het over hebben. Maar draai het eens andersom jij zit als Nederlander in het verre Marokko en hebt 1 collega die ook Nederlands spreekt... :)