Studeren in Schotland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

glenstorm

Studeren in Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 15:42

Zijn hier mensen met ervaring met studeren in Schotland?

Ik wil misschien diergeneeskunde daar studeren.
Hele verhaal volgt nog maar ik moet nu eerst werken dus even geen tijd voor.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:43

Jup, ik! Vraag maar raak zou ik zeggen :)

MonaLieske

Re: Studeren in Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 12:21

Ja, maar in mijn geval ging het over een semester met het Erasmusprogramma. Voor je hele studie in Schotland moet je uiteraard hele andere dingen regelen. :)

In dit topic zitten meer mensen met ervaring op dat gebied: http://o.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=34&t=1357404

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 14:31

Hoe en wat moet je allemaal regelen. Qua verzekering, visum of iets, telefoon, verhuizen, rekeningen ect?

Misschien is mijn vraag een beetje kort door de bocht :')

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 16:10

Een visum heb je niet nodig, aangezien je in de EU zit. Houd dit wel even in de gaten want in september gaat er gestemd worden voor onafhankelijkheid en het is niet duidelijk wat er in dat geval gaat gebeuren wb de EU.

Verzekering moet je gewoon even bellen; sommige verzekeraars kunnen door blijven verzekeren voor bepaalde periodes. Dit hangt af van hoe lang je gaat. Verder een goede reisverzekering afsluiten. Let hier goed op, want lang niet alle dekken een langere periode achter elkaar!

Telefoon contract kan je gewoon hier aanschaffen, zowel prepaid als een vast contract. Ik heb zelf een contract voor een jaar, zelf een telefoon gekocht, kost me 21 pond per maand. Ik heb onbeperkte belminuten (alleen niet naar het buitenland, maar daar heb je skype voor), onbeperkte smsjes en internet.

Rekeningen weet ik niet precies wat je daarmee bedoelt, maar alles werkt hier op dezelfde manier als in Nederland ;). Je opent een bankrekening (hier heb je je identiteitsbewijs en een huurcontract voor nodig) etc.

Verder: houd de deadlines in de gaten en meld je op tijd aan, zoek uit of er toelatingseisen zijn (sommige universiteiten willen een bewijs van je engels hebben en deze testen zijn niet goedkoop en kunnen alleen gedaan worden op bepaalde data), check zorvuldig of wonen op de campus goedkoper is dan prive, dat is namelijk in Glasgow niet zo. Tja, wat wil je verder nog weten?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 16:14

Over de regeling ken ik niks, maar er is wel een programma over diergeneeskunde studenten in Schotland. Als je wil kan ik het eens opzoeken!

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 20:01

Even een snel vraagje:
Hoe zit het eigenlijk met de paardensport in Schotland?

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 01:03

PB anders even bokker Killyen even, die studeert in Schotland :)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:04

Genoeg stallen in Schotland! Wel een andere manier van rijden/omgaan met de paarden, daar moet je even aan wennen. Het dressuur niveau is niet bijzonder hoog, er is een grote focus op springen en cross.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 11:07

Aah dat vind ik helemaal niet erg. Ik dressuur nu eigenlijk alleen maar omdat het meer 'van je verwacht wordt', niet omdat ik het zo geweldig leuk vind.

Zijn er veel wedstrijden?

Ik heb google al geraadpleegd maar dan krijg ik niet echt te weten wat ik zou willen weten.

Ik ga morgen trouwens hopelijk met mijn Engels leraar kijken of alles haalbaar is. Ik wil wel heel graag.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:27

Er zijn redelijk wat wedstrijden, ja, zowel onderling als officieel. Zou je van plan zijn je paard mee te nemen?

Spannend! Waarom zou het niet haalbaar zijn denk je?

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 11:39

Nee paard blijft thuis. Is namelijk die van mn moeder waar ik mee zou gaan rijden.

Engels is nou niet echt mijn sterkste taal en even kijken waar ik allemaal verder aan moet voldoen.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:43

Ah zo :j.

Er zijn genoeg maneges waar je aan de slag kunt, dus aan het rijden kom je wel! Het is hier wel een flink stukje duurder dan in Nederland, maar via de universiteit kan je je meestal wel aanmelden bij een riding club, waar je wat korting krijgt.

Ik weet niet hoe het zit voor een undergraduate study (ik doe een postgrad), maar ik moest een taaltest doen (IELTS, al zijn er meerdere opties). Dit is een engelse test op middelbare school niveau. Sommige universiteiten bieden ook taalcursussen aan, bijvoorbeeld de zomer voor je studie begint. Er zijn vrij veel opties wat dat betreft. En als je er eenmaal zit gaat het heel snel ;)

CuteApplePie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:49

Hier ben ik ook benieuwd naar! Ik wil graag voor een jaartje in Engeland een korte studie/cursus o.i.d. doen en tegelijk daar op een stal werken. Hoe regel jij het met verblijfplaats? Ga je zelf een appartement of iets huren?

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 22:51

Ik ga denk ik iig het eerste jaar gewoon op de campus wonen, anders wordt het direct zo lastig. Daarna zie ik wel, hoe het bevalt op de campus en qua kosten.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 00:28

Ik studeer in Glasgow, heb net mijn derde jaar afgerond. Goede Schotse uni's zijn Edinburgh, Glasgow, Aberdeen, Dundee en St. Andrews, en eventueel Stirling. Kan zijn dat ik er 1 vergeten ben := Daaronder zit je onder het Nederlandse WO niveau, dus dat is af te raden. Aanmeldingen voor undergrads gebeuren hier iets anders dan in NL en gaan via UCAS, de deadline daarvoor ligt in january geloof ik, hoewel dat voor vets eerder zou kunnen zijn, dus hou er rekening mee dat dat vrij vroeg in het jaar ligt. Je moet een personal statement schrijven en iemand uit je school zal een recommendation moeten schrijven. Die zijn erg belangrijk, dus besteed daar zeker genoeg tijd aan :j Ook zijn er voor de uni's in Schotland veel hogere toelatingseisen dan in NL. Vet school is ook vrij populair dus hou rekening met een eis van minimaal 7ens en 8en op je middelbare school diploma. Daar bovenop komt inderdaad een Engelse taal toets. Hou er rekening mee dat je taalniveau echt wel goed moet zijn wil je hier meekomen, het is een universitaire studie dus als je engels niet goed genoeg is ga je het heel zwaar krijgen, zou daar zeker een extra cursus voor doen indien noodzakelijk :j

Wat betreft het process, eerst aanmelden en dan, als je de zekerheid hebt dat je ergens bent aangenomen kun je beginnen met de plannen maken. Wonen op de campus is inderdaad het makkelijkst en ook erg leuk, heb ik ook een jaar gedaan. Zorg ervoor dat je je stufi op tijd aanvraagt want zeker als je naar het buitenland gaat kunnen ze daar lang over doen.

Paardrijden doen ze hier zat, wel iets anders maar daar wen je snel genoeg aan. Ze zijn hier inderdaad meer van het springen maar ook dressuur is te vinden. Volgens mij hebben alle grote uni's wel een paardrij vereniging. Ik rij eens per week, afwisselend flatword, springen en buiten in een prachtige omgeving :D

Eind van deze zomer is er inderdaad een referendum of Schotland independent van Engeland moet worden, als dat een ja wordt dan gaan er inderdaad wat dingen veranderen, maar er komt sowieso eerst een overgansperiode van twee jaar. Dus dat zou dan überhaupt van later zorg zijn :)