Klein (paarden)bedrijfje opstarten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Klein (paarden)bedrijfje opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 12:14

Ik wil graag een zeer kleinschalig paardenbedrijfje beginnen. Ik ben me druk aan het inlezen, want ik ben niet goed op de hoogte van alle regels.

1,5 jaar geleden lagen de plannen er al. Naam, website, alles. Onverwacht werd mij een geweldige baan aangeboden (hoe luxe, in deze tijd niet eens hoeven solliciteren!) en daardoor waren de plannen even 'on hold' gezet. Het paardenwerk was er wel, maar nog voortkomend uit het idee dat ik mijn bedrijfje op zou starten (dus wat ik al had toegezegd aan paardenprojectjes). Mijn communicatiewerk blijft 3 dagen per week en daarom wil ik de andere dagen toch graag met de paarden blijven werken. Ik had verwacht dat het minder zou worden, maar er is eigenlijk alleen maar meer vraag. Om die reden heb ik besloten om de plannen door te zetten en het officieel vast te leggen. :)

Iemand toevallig verstand van de btw-tarieven als je paarden houdt en/of rijdt voor anderen? Ik heb van alles wat. Een verlengde van de opfok (jonge paarden die soms half verwilderd komen en die ik alleen handmak maak), zadelmak maken, doorrijden (vooral ook tijdens zwangerschap), verzorging tijdens vakanties van mensen die paarden aan huis hebben en het overnemen van het verkooptraject. Van wat ik zo heb gelezen valt de ene dienst onder de 6% en de andere dienst onder de 21% btw. Ik moet er nog chocola van maken. }:0

Op dit moment heb ik ook geen flauw idee of mijn eigen paarden in het bedrijf moeten of juist niet. Het kan zijn dat er ooit een wordt verkocht, maar in principe staan ze bij mij om oud te worden en hier dood te gaan. Daar ben ik echt alleen hobbymatig mee bezig.

Hebben jullie tips of informatie voor mij, dan hoor ik het graag! :)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:07

Het is ook lastig in de paardenhouderij hoor! Dit komt onder andere doordat de sector een heel eigen sector is. Mijn ervaring is dat ook niet elke fiscalist of accountant de kennis direct paraat heeft. Ga je zoeken op internet, zoek dan vooral op de site van de belastingdienst en de meest recente berichten, want er is enorm veel veranderd in de afgelopen jaren!

De levering (verkoop) van jonge paarden valt tegenwoordig (sinds 1 januari 2014) onder het tarief van 21%, maar het opfokken voor derden mag je nog wel aanbieden tegen 6%.

Wat onder het lage tarief als opfok mag, staat het best omschreven op de site van de belastingdienst :)

www.belastingdienst.nl schreef:
Opfokken van paarden in opdracht van derden

Het in opdracht opfokken van paarden valt onder het 6%-tarief. Hieronder vallen:

verzorgen en sociaal en handelbaar maken van het paard, zonder dat er prestaties van het paard worden verwacht
africhten en zadelmak maken van het paard, zodat het geschikt wordt als rij- of menpaard
Deze africhtingsfase mag niet langer dan 6 maanden duren. Als dat wel het geval is, moet u aantonen dat er geen sprake is van training. De africhtingsfase eindigt in ieder geval als u of de eigenaar van het paard een startkaart voor wedstrijden aanvraagt of als het paard 6 jaar wordt.
Trainen van paarden tot dressuur- of springpaard valt onder het 21%-tarief.

Verkoop van slachtpaarden, fokmerries of dekhengsten mag nog wel onder het tarief van 6%.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 13:34

Bedankt voor je informatie!

Ik heb net alles door laten rekenen en toen kwamen we tot de conclusie dat ik helemaal legaal verder kan met mijn werkzaamheden zonder btw af te moeten dragen. Geen zakelijke voordeeltjes dus, maar ook geen gedoe. Het blijft daarom zoals het is, zeker zolang ik ook nog een kantoorbaan heb. Dat is toch wel het gemakkelijkst!