Transcriberen interview: tips gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Transcriberen interview: tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 10:35

Dag bokkers!

Ik werk mee aan een onderzoek en ik moet daarvoor een heel aantal interviews letterlijk uittypen (transcriberen). Nu open ik het audiobestand momenteel met mediaplayer en pauzeer ik steeds om een stukje te typen, waarna ik hem weer aanzet etc.

Dit kost veel tijd en het is lastig om steeds van venster te wisselen. Nu heb ik wel eens van iemand gehoord dat het ook mogelijk is om de audio te vertragen tot een snelheid dat je mee kunt typen. Weet iemand hier meer van? En zo ja: hoe doe ik dit? :D

Overige tips en trucs zijn ook welkom :)

Yontheke

Re: Transcriberen interview: tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:37

Ik volg even want ik heb deze namiddag ook nog veel van dit werk voor de boeg. Op de moment doe ik het ook zoals jij omschrijft. Of ik kan net volgen met typen zodat ik niet op pauze hoef te zetten.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:38

Kan je het audiobestand niet afspelen op een ander apparaat, zodat je je computer kan gebruiken om te typen? Bijvoorbeeld via je telefoon. Het blijft hoe dan ook een gedoe.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:39

In de mediaplayer kun je je bestanden ook vertraagd afspelen. Het gaat mij dan nog net iets te snel om mee te schrijven, maar het gaat al vele malen beter dan wanneer je met het normale tempo moet meeschrijven.

Van een vriend kreeg ik net de tip om https://transcribe.wreally.com/ te gebruiken. Kennelijk kun je daar heel makkelijk met sneltoetsen je audio-bestand pauzeren/afspelen/vertragen, waardoor je niet steeds tussen je scherm met tekst en je scherm met audio hoeft te switchen. Je kunt het een week gratis proberen, maar hij zei dat je dat misschien kunt omzeilen door meerdere e-mailadressen te gebruiken. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar hij zweert erbij nu hij tientallen interviews aan het uitwerken is.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 10:42

Imre schreef:
Kan je het audiobestand niet afspelen op een ander apparaat, zodat je je computer kan gebruiken om te typen? Bijvoorbeeld via je telefoon. Het blijft hoe dan ook een gedoe.

Dat is nog lastiger, want dan moet je ja hand verplaatsen naar je telefoon om te pauzeren. Toch bedankt voor het meedenken hoor :)

Szan schreef:
In de mediaplayer kun je je bestanden ook vertraagd afspelen. Het gaat mij dan nog net iets te snel om mee te schrijven, maar het gaat al vele malen beter dan wanneer je met het normale tempo moet meeschrijven.

Van een vriend kreeg ik net de tip om https://transcribe.wreally.com/ te gebruiken. Kennelijk kun je daar heel makkelijk met sneltoetsen je audio-bestand pauzeren/afspelen/vertragen, waardoor je niet steeds tussen je scherm met tekst en je scherm met audio hoeft te switchen. Je kunt het een week gratis proberen, maar hij zei dat je dat misschien kunt omzeilen door meerdere e-mailadressen te gebruiken. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar hij zweert erbij nu hij tientallen interviews aan het uitwerken is.

Weet je ook hoe ik in mediaplayer kan vertragen? Dan ga ik dat eerst proberen. Als dat niet werkt, ga ik even naar de link kijken die je geeft

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:45

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:47

Corelli schreef:
Weet je ook hoe ik in mediaplayer kan vertragen? Dan ga ik dat eerst proberen. Als dat niet werkt, ga ik even naar de link kijken die je geeft

Ik geloof dat ik met de rechtermuisknop op de Play-button klikte, en dan aan kon geven of ik snel - normaal - langzaam wilde afspelen. Met Google had ik dat heel snel gevonden, dus misschien kun je het daar ook vinden als het niet werkt. Het klinkt voor geen meter, maar voor het uittypen vond ik dit het prettigst werken.

Edit: dragon naturally speaking vond ik zelf heel onhandig werken. Ik kon ruim de helft van mijn interviews terug luisteren en herschrijven, waardoor ik per saldo helemaal geen tijdswinst had door dat transcriptieprogramma te gebruiken. Ik had het net zo goed meteen zelf uit kunnen typen. Maar misschien was de kwaliteit van mijn geluidsfragmenten niet goed genoeg daarvoor, omdat ik regelmatig interviews hield in vrij gehorige ruimtes. Voor mij nooit weer, maar ik lees inderdaad veel positieve reviews hierover.
Laatst bijgewerkt door Szan op 26-05-14 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 10:49

Szan schreef:
Corelli schreef:

Ik geloof dat ik met de rechtermuisknop op de Play-button klikte, en dan aan kon geven of ik snel - normaal - langzaam wilde afspelen. Met Google had ik dat heel snel gevonden, dus misschien kun je het daar ook vinden als het niet werkt. Het klinkt voor geen meter, maar voor het uittypen vond ik dit het prettigst werken.

Yes, dat is 'm inderdaad
Het klinkt wel heel mallotig hahaha :') Ik ga eens even proberen hoe dit werkt :) Bedankt!

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:28

Dispar_Vulgo schreef:
Er bestaan toch ook programmaatjes die je gesproken tekst omzetten naar geschreven tekst. Hoef je het alleen nog 'even' te verbeteren.

Even gegoogled:
Programma Dragon Naturally Speaking (niet gratis)

Die heb ik ook geprobeerd, werkte bij mij voor geen meter aangezien het programma moet leren wennen aan je stem (door tekst in te spreken, en steeds te verbeteren). Daardoor werkte het bij mij niet bij een 'vreemde' stem.
Ik heb al mijn interviews uitgetypt zoals je al op dit moment doet, soms met langzamer afspelen. Heb een vrij groot pc scherm dus had het word document op de helft en dan zo dicht mogelijk daarbij mini scherm van mediaplayer.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:32

Heb jesneknoppen van de mediaspeler op je toetsenbord zitten? Dat wekt veel sneller dan steeds van scherm wisselen.

Zo kun je mee typen en als je het niet meer bij houd kun je gelijk op pauE drukke.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:44

Ik gebruikte steeds de sneltoetsen om van scherm te verwisselen en te pauzeren/ te starten:
ALT+tab of Windows-vlaggetje-toets (ff naam vergeten :P) + tab.
Ik vind zelfs Alt+tab handiger omdat die voor mijn hand makkelijker is.
Om van richting te veranderen kan je evt. ook nog de Shift-toets erbij gebruiken.
Dit is sneller dat steeds je muis gebruiken.

Zo goed als alle media-players die ik ken gebruiken de spatie om te starten en te stoppen.
Ook gebruikte ik m'n scherm de helft voor het document waarin ik aan het uittypen was en de helft als mediaplayer. Zo kon ik makkelijk in de gaten houden wat de tijdscode van mijn bestand was en hoe lang ik dus nog ging bezig zijn :=

En inderdaad, de audio vertragen ;).

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 22:41

Ik heb de trage afspeelstand al héél gauw weer uitgezet.. Ik vond het niet te doen! De sneltoetsen op het toetsenbord heb ik inmiddels wel gevonden, dat scheel aannemelijk! :j