Actie: dierenvoer inzamelen voor voedselbanken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Actie: dierenvoer inzamelen voor voedselbanken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 21:18

Hallo Bokkers!
Voor mijn studie is er ons gevraagd deze periode een actie uit te voeren die laat zien waar jij je hard voor wilt maken, en waar jouw maatschappelijke betrokkenheid ligt. Als je mij vraagt wat ik heel belangrijk vind, kom ik eigenlijk meteen uit op het welzijn van dieren. Aangezien ik een sociale studie is het wel de bedoeling dat het een actie voor mensen is :D. Ik ben nu uitgekomen op minder bevoorrechte mensen die huisdieren houden, maar weinig geld hebben voor voer. Ik zou nu graag honden/kattenvoer in willen zamelen, het liefst voor een voedselbank. Nu ben ik op zoek naar ideeën en tips, eigenlijk alles waar ik iets aan heb. Ik heb niet veel tijd meer (3 weken). Ik dacht aan fabrieken benaderen waar hondenvoer wordt gemaakt (om het meteen groots aan te pakken) en kijken wat de mogelijkheden zijn.

Wat denken jullie? Haalbaar of niet?

Ik hoor heel graag jullie input :D

suus_pepper

Re: Actie: dierenvoer inzamelen voor voedselbanken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:21

Ik vind de voedselbank nou niet echt iets om dierenvoer vandaan te halen..
Haal dan eten voor die mensen op, daar hebben ze allemaal wat aan. Mensen met zo weinig geld voor eigen eten kunnen nooit genoeg geld hebben om voor hun dieren te zorgen als ze ziek worden en zouden eigenlijk (in mijn ogen) geen dieren moeten hebben..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:22

Nee, zie je teveel wisseling van producten en veel dieren kunnen daar niet zo goed tegen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 21:25

suus_pepper schreef:
Ik vind de voedselbank nou niet echt iets om dierenvoer vandaan te halen..
Haal dan eten voor die mensen op, daar hebben ze allemaal wat aan. Mensen met zo weinig geld voor eigen eten kunnen nooit genoeg geld hebben om voor hun dieren te zorgen als ze ziek worden en zouden eigenlijk (in mijn ogen) geen dieren moeten hebben..

Vergis je niet, er zijn erg veel mensen die amper genoeg geld voor zichzelf hebben maar toch dieren houden. Dieren zijn vaak voor deze mensen ontzettend belangrijk en ze zouden eerder zorgen dat hun dieren eten hebben dan hunzelf. Dus dat is niet een reden voor mij om het te laten

@Vuurneon, echt heel toevallig dat ik precies voordat ik mijn topic opende hier ineens aan dacht. Mijn hond heeft al zo goed als zijn hele leven dezelfde brokken van royal canin, hij kan er helemaal niet tegen als hij ineens andere brokken krijgt. Dit is wel iets waar ik tijdens mijn idee niet aan had gedacht.

hmm, lastig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:26

Suus pepper, als je altijd dieren hebt gehad, en door omstandigheden afhankelijk worst van de voedselbank. Dan moet je ineens je hond maar weg doen? Terwijl dat misschien je enige lichtpuntje nog is? Nee, vind ik niet.
Goed inititief Ts!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 21:29

Bedankt!
Nog even aan het denken over dat wisselen van eten. Ik denk wel, dat als mensen bijna niet eens geld hebben om voer te kopen, en de honden misschien zelfs wel mee eten met de mensen zelf (dit zie je ook vaak) dat een verandering van brok dan niet het grootste probleem is. Maar goed, het is wel iets om mee te nemen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:36

Ik denk dat dit topic beter op STW op zn plek is dus ik verplaats. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:39

LadyMadonna schreef:
Suus pepper, als je altijd dieren hebt gehad, en door omstandigheden afhankelijk worst van de voedselbank. Dan moet je ineens je hond maar weg doen? Terwijl dat misschien je enige lichtpuntje nog is? Nee, vind ik niet.
Goed inititief Ts!

Afhankelijk worst :') de ironie...

Ik vind 't een goed initiatief hoor. Zeker als het één fabrikant is die alles levert dan zou er qua variatie niet zo'n probleem zijn.

Het is toch mooi dat als iemand door omstandigheden toch naar de voedselbank moet, dankzij diezelfde voedselbank toch zijn/haar hond of kat niet weg hoeft te doen? :)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 21:41

Magrathea schreef:
LadyMadonna schreef:
Goed inititief Ts!

Afhankelijk worst :') de ironie...

Ik vind 't een goed initiatief hoor. Zeker als het één fabrikant is die alles levert dan zou er qua variatie niet zo'n probleem zijn.

Het is toch mooi dat als iemand door omstandigheden toch naar de voedselbank moet, dankzij diezelfde voedselbank toch zijn/haar hond of kat niet weg hoeft te doen? :)

Ja het is voor mij natuurlijk een eenmalige actie, maar het lijkt me heel gaaf om dit dan te kunnen laten voortzetten. Maar wie weet wat 1 zak hondenbrokken voor iemand al kan schelen denk ik dan! Dus al kan ik eenmalig een enorme lading regelen, ben ik al super blij.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:43

Er stonden laatst bij de albert heijn hier nog mensen die kattenvoer inzamelden voor zwerfkatten die worden opgevangen! Ook een idee misschien? :)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 21:45

Dominique_96 schreef:
Er stonden laatst bij de albert heijn hier nog mensen die kattenvoer inzamelden voor zwerfkatten die worden opgevangen! Ook een idee misschien? :)

Ja alleen is de koppeling met het helpen van mensen dan weg. Ik volg de opleiding maatschappelijk werk en dienstverlening dus het moet wel echt iets zijn om mensen te helpen!

Anders had ik zoiets erg leuk gevonden :)

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:52

In Duitsland is dit heel gewoon, daar heb je voedselbanken voor dieren. Ik ben de naam ervoor even kwijt, er was ooit een uitzending over bij "Tiere suchen ein Zuhause".

Ik heb ook weleens gezien dat er in een dierenwinkel een krat stond voor een asiel. Als je daar iets kocht kon je, als je wilde, ook iets extra's kopen en het dan doneren in die krat. Alles wat daarin zat ging dan naar dat betreffende asiel. Er hing een brief bij met info over de actie.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 22:06

Moos99 schreef:
Dominique_96 schreef:

Ja alleen is de koppeling met het helpen van mensen dan weg. Ik volg de opleiding maatschappelijk werk en dienstverlening dus het moet wel echt iets zijn om mensen te helpen!

Anders had ik zoiets erg leuk gevonden :)

Aah oke! Heb erover heen gelezen :')

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 22:11

Op facebook zijn er een aantal groepen actief mbt voedselbank voor dieren. misschien heb je hier iets aan?

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 11:16

Ik heb contact gehad met Supersociaal (budget supermarkt voor mensen die onder de armoedegrens leven) en de ingezamelde artikelen willen zij graag aan hun klanten uit delen! Nu nog een kwestie van de artikelen inzamelen. Ik hoop dat ik het een en ander bij elkaar kan krijgen :)

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 11:18

Kun je niet langs dierenwinkels gaan om te vragen of ze nog voer over hebben wat ze niet meer kunnen verkopen omdat het bijvoorbeeld al bijna over de datum is?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 11:18

Ik vind het best een goed idee maar op deze manier krijg je tientallen verschillende soorten voer. Niet elk dier kan tegen 'naam' eten en niet elk dier kan het aan om iedere maand een nieuw merk te krijgen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 11:19

Ik vind het juist een goed idee, dat dierenvoer. Vaak is voer erg duur, terwijl brood (in vergelijking) een stuk goedkoper is. Nadeel is dat niet iedereen dieren heeft.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 11:21

fourseasons schreef:
Ik vind het best een goed idee maar op deze manier krijg je tientallen verschillende soorten voer. Niet elk dier kan tegen 'naam' eten en niet elk dier kan het aan om iedere maand een nieuw merk te krijgen.

Is al eerder besproken in dit topic en idd iets waar ik tegen aan gelopen ben. Mijn actie is sowieso eenmalig, dus ik probeer gewoon zoveel mogelijk voer in te zamelen. Ik verwacht dat veel dieren van eigenaren die onder de armoede grens leven met de pot mee eten, of misschien wel te weinig eten krijgen? Het is beter dat de dieren gewoon gevoed worden. En idd, mijn teckel krijg ook al heel zijn leven dezelfde teckel brokken, maar dit is iets wat wij voor hem kunnen betalen. Als mensen met hun handen in het haar zitten en hun hond bijna niet meer kunnen voeden, maakt het dan nog uit welk merk het is?

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 11:22

Valerie_V schreef:
Kun je niet langs dierenwinkels gaan om te vragen of ze nog voer over hebben wat ze niet meer kunnen verkopen omdat het bijvoorbeeld al bijna over de datum is?

Ja dat wil ik ook doen. Ik heb sowieso al gebeld naar fabrieken en dierenwinkels, de meeste geven natuurlijk aan dat ze me terug bellen :D maar er waren sommigen die wel oprecht wilde helpen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 11:22

Wat een super initiatief!!!
Geen idee of dat uitvoerbaar is?! Maar zou je als je gaat informeren voor giften, niet kunnen vragen om bonnen, zodat de mensen zelf hun voer kunnen halen?!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 11:24

Kentaro schreef:
Wat een super initiatief!!!
Geen idee of dat uitvoerbaar is?! Maar zou je als je gaat informeren voor giften, niet kunnen vragen om bonnen, zodat de mensen zelf hun voer kunnen halen?!

Dat is idd ook een optie! Die kunnen dan als nog worden uitgedeeld worden bij de budget supermarkt :)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 11:25

Moos99 schreef:
fourseasons schreef:

Is al eerder besproken in dit topic en idd iets waar ik tegen aan gelopen ben. Mijn actie is sowieso eenmalig, dus ik probeer gewoon zoveel mogelijk voer in te zamelen. Ik verwacht dat veel dieren van eigenaren die onder de armoede grens leven met de pot mee eten, of misschien wel te weinig eten krijgen? Het is beter dat de dieren gewoon gevoed worden. En idd, mijn teckel krijg ook al heel zijn leven dezelfde teckel brokken, maar dit is iets wat wij voor hem kunnen betalen. Als mensen met hun handen in het haar zitten en hun hond bijna niet meer kunnen voeden, maakt het dan nog uit welk merk het is?
Ehm ja? Een dier is geen mens die alles naar binnen kan proppen. Mijn hond is bijvoorbeeld ook al gevoelig voor verandering en kan lang niet al het voer hoor. Ik verwacht juist dat hun het geld wat ze hebben uitgeven aan hun dieren en niet aan hun zelf. Als je een gevoelige hond zomaar alles te eten geeft is het zo gedaan hoor.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 11:36

Citaat:
Ehm ja? Een dier is geen mens die alles naar binnen kan proppen. Mijn hond is bijvoorbeeld ook al gevoelig voor verandering en kan lang niet al het voer hoor. Ik verwacht juist dat hun het geld wat ze hebben uitgeven aan hun dieren en niet aan hun zelf. Als je een gevoelige hond zomaar alles te eten geeft is het zo gedaan hoor.

Als mensen dan hun geld uitgeven aan hondenvoer, en hun hond altijd vast voer kunnen bieden zullen zij waarschijnlijk geen gratis hondenvoer mee nemen van een ander merk? Het voer is bedoelt voor mensen die het financieel zo zwaar hebben dat hun huisdieren onderhouden moeilijk is. Ik ken ook een hond (die ondertussen ergens anders is ondergebracht) die bij mensen gewoon maar iedere keer van het avond eten mee at, deze mensen hadden ook heel weinig geld. Dit is ook niet goed voor een hond, maar het gebeurd wel. Liever eenmalig andere brokken, dan helemaal geen brokken.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:37

Moos99 schreef:
Citaat:

Als mensen dan hun geld uitgeven aan hondenvoer, en hun hond altijd vast voer kunnen bieden zullen zij waarschijnlijk geen gratis hondenvoer mee nemen van een ander merk? Het voer is bedoelt voor mensen die het financieel zo zwaar hebben dat hun huisdieren onderhouden moeilijk is. Ik ken ook een hond (die ondertussen ergens anders is ondergebracht) die bij mensen gewoon maar iedere keer van het avond eten mee at, deze mensen hadden ook heel weinig geld. Dit is ook niet goed voor een hond, maar het gebeurd wel. Liever eenmalig andere brokken, dan helemaal geen brokken.

Dat vind ik dan sowieso geen leven voor hun hond, ondanks dat het misschien hun enige lichtpuntje is. En ik zit daarnaast net uit te leggen dat niet elke hond tegen elke soort brokken kan, maar dat ontgaat je volgens mij een beetje. Leuk idee hoor maar niet redelijk uitvoerbaar als je het mij vraagt.