Loonheffing tweede baantje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kimmysan

Loonheffing tweede baantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 01:25

Goedenavond O:) ,

Ik kan er via google slecht uitkomen, dus vandaar dat ik het hier even vraag. Ik ben al een uur het aan het uitzoeken en misschien dat er hier iemand is, wie mij het zo kan vertellen :o? .

Ik ben student en heb op dit moment een baantje in de thuiszorg. Op deze baan heb ik dan ook loonheffingskorting toegepast. Nu heb ik een tweede baantje aangeboden gekregen, wat mij erg leuk lijkt. Ik zal hiernaast dan wel m'n huidige baantje houden en ik zal op het 'tweede' baantje minder uren maken, dan op m'n huidige. Ik zal dus mijn loonheffingskorting niet omzetten naar de evt nieuwe werkgever.

De vraag: hoeveel maakt wel/niet loonheffingskorting uit voor je netto uurloon?

Indien er veel geld vanaf gaat, dan denk ik namelijk dat ik de baan niet aanneem. Ik heb het geld niet ontzettend hard nodig en ik heb het al erg druk, dus ik wil wel 'waar voor m'n tijd', zeg maar :$ .

Aanvullende informatie: ik ben 20 en bruto uurloon nieuwe baan is €11,50.

Ik hoop dat iemand me kan helpen :)

Eleionomae

Re: Loonheffing tweede baantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 07:30

Dr gaat zeg maar zo'n 33% (of 36 en n beetje.. verschilt per jaar) vanaf, al ligt dat er ook nog aan in welke inkomensschaal je zit. Maar als student zijnde zul je met je andere werk ook niet de wereld verdienen gok ik zo. Dus ik denk dat je dan ook in die lage schaal zit.

Dat rest bedrag zou je dan het jaar er op wel weer terug kunnen krijgen via je belasting formulier.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 19:04

Bedankt voor je antwoord! Weet je dan ook hoeveel loonheffing ongeveer bedraagt toevallig? Dan weet ik hoeveel het scheelt :)

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 19:11

Oh even een tip waar je niet om vroeg: let op dat als je beide salarissen bij elkaar optelt je niet niet in een ander belasting tarief valt. Vorig jaar had ik 'gewone' uren en stage uren bij dezelfde werkgever maar het werd apart van elkaar belast en uitbetaald. Nu bleek met de aangifte dat ik 533 moet bijbetalen omdat beide salarissen samengevoegd in een hoger belasting tarief vielen -O-

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 19:18

loonheffing is (bij mij voor 2e baantje ) 36,25%
Dus je houd er weinig van over, maar als je niet zoveel verdient, kan je het uiteraard terugvragen via de belastingen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 19:37

Het is voor inkomens tot 19.000 (en n beetje) idd 36.25% dat van je weer loon wordt ingehouden.

En dan idd even goed in de gaten houden wat je totale inkomen over een jaar is en of dat daar niet bovenuit komt, want anders moet je alsnog bij betalen want dan val je ineens in een hogere schaal ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 19:46

Loonheffingskorting = korting op de belasting die je over je inkomen moet betalen. Het is geen korting op je loon, sterker nog, je houdt er juist meer loon door over ;)

Zoals anderen hier ook al zeggen: let op je jaarinkomen. Als het in totaal tot in de tweede schijf valt en je werkgevers berekenen de loonheffing over de eerste schijf, dan is de kans groot dat je bij moet betalen.

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 20:26

het gaat hier om een bijbaantje naast een studie dus ik verwacht dat je niet in de tweede schijf terecht zul tt komen met je jaarinkomen.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 18:31

Omdat ik er via google ook niet uit kwam en dit topic vond;

krijg je een deel van het geld wat wordt ingehouden het jaar erop terug als student zijnde?

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:10

pipo schreef:
loonheffing is (bij mij voor 2e baantje ) 36,25%
Dus je houd er weinig van over, maar als je niet zoveel verdient, kan je het uiteraard terugvragen via de belastingen.

Zeker als je je studie zelf betaalt, is de kans groot dat je veel van de betaalde belasting terug kunt krijgen, want je mag je studiekosten opvoeren als aftrekpost. Dan moet je die kosten dus wel goed gaan bijhouden. :P

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:21

xSetjeslover schreef:
Omdat ik er via google ook niet uit kwam en dit topic vond;

krijg je een deel van het geld wat wordt ingehouden het jaar erop terug als student zijnde?

Vanzelf in ieder geval niet. Je zal dan dus aangifte moeten doen.

Als ik zo vrij mag zijn, Ik laat mijn belasting altijd invullen. deze man/ accountantskantoor doet het al jaren voor ons en zit er tot nu toe nooit naast. Weet veel en voor die paar centen.. _/-\o_ Maar ik ben geen student.