Niet reanimerenbeleid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mistie

Niet reanimerenbeleid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 12:43

Hallo,

Ik werk in een woon zorg centrum voor ouderen en ben voor mijn afstudeerproject bezig met een onderzoek. Hierin onderzoek ik hoe de wens rondom reanimatie van de cliënt, voor de hulpverleners in acute situaties snel te vinden is.

Veel mensen spreken een NTBR-beleid (niet reanimeren beleid) af, maar vervolgens wordt dit opgeslagen in het elektronische dossier; verder is het nergens weer te vinden. In acute situaties kost het teveel tijd om de wens van de cliënt rondom reanimatie op te zoeken in de computer; maar de wet zegt: bij twijfel altijd reanimeren. Zo kan het dus voorkomen dat iemand tegen zijn/haar wil in gereanimeerd wordt.

In het protocol staat dat cliënten zelf een niet reanimeren-penning van de NVVE kunnen aanvragen. Deze kost echter bijna €40,- en is qua formaat best groot.
In een ziekenhuis is een onderzoek gedaan naar het omdoen van (rode) polsbandjes. Er zijn ook siliconen bandjes in omloop met de tekst 'Niet Reanimeren' erop.

De polsbandjes zijn goedkoper, en misschien net zo herkenbaar voor de hulpverlener als een penning.
Maar wat zijn de voors en tegens voor zo'n bandje? Of werken jullie met andere afspraken, die ik mee zou kunnen nemen in mijn onderzoek?

Jullie zouden me erg helpen door te reageren,
Groetjes Corina

Science90

Re: Niet reanimerenbeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:45

Het eerste waaraan ik denk: een bandje is erg anoniem, wie zegt dat je zelf dat bandje om hebt gedaan?

Ik zou gaan voor een ketting met kokertje met daarin een briefje met handtekening. Je wilt tenslotte toch zeker weten dat het de wens van het slachtoffer is om niet gereanimeerd te worden.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:46

Mistie schreef:
Hallo,

Ik werk in een woon zorg centrum voor ouderen en ben voor mijn afstudeerproject bezig met een onderzoek. Hierin onderzoek ik hoe de wens rondom reanimatie van de cliënt, voor de hulpverleners in acute situaties snel te vinden is.

Veel mensen spreken een NTBR-beleid (niet reanimeren beleid) af, maar vervolgens wordt dit opgeslagen in het elektronische dossier; verder is het nergens weer te vinden. In acute situaties kost het teveel tijd om de wens van de cliënt rondom reanimatie op te zoeken in de computer; maar de wet zegt: bij twijfel altijd reanimeren. Zo kan het dus voorkomen dat iemand tegen zijn/haar wil in gereanimeerd wordt.

In het protocol staat dat cliënten zelf een niet reanimeren-penning van de NVVE kunnen aanvragen. Deze kost echter bijna €40,- en is qua formaat best groot.
In een ziekenhuis is een onderzoek gedaan naar het omdoen van (rode) polsbandjes. Er zijn ook siliconen bandjes in omloop met de tekst 'Niet Reanimeren' erop.

De polsbandjes zijn goedkoper, en misschien net zo herkenbaar voor de hulpverlener als een penning.
Maar wat zijn de voors en tegens voor zo'n bandje? Of werken jullie met andere afspraken, die ik mee zou kunnen nemen in mijn onderzoek?

Jullie zouden me erg helpen door te reageren,
Groetjes Corina

Bij ons wordt elke keer bij de overdracht gemeld dat een patient DNR is. Dan weet iedereen wel welke patient wel en niet DNR is.
Een nadeel van die polsbandjes vind ik dat ze niet zo makkelijk zichtbaar zijn en daarnaast zijn er ook andere bandjes in omloop in verzorgings-/ziekenhuizen. Zo hadden wij een patiente met een rood bandje om haar arm waar geen bloeddruk aan gemeten mocht worden. Die wil je niet per ongeluk niet reanimeren..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:48

Groot nadeel van een bandje is dat deze niet persoonlijk is.
Dus geen foto ed erop.

Ook krijg je alleen een Niet reanimeren penning, als je een formulier (wilsverklaring) hebt ingevuld.
Anders zou je als vreemde iedereen een bandje om kunnen doen zodat diegene niet gereanimeerd zal worden.

Citaat:
Door uw foto en persoonsgegevens op de penning weet de hulpverlener zeker dat u degene bent die de penning ondertekend heeft. U verbiedt met de penning onder alle omstandigheden elke vorm van reanimatie.

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 12:51

Hallo,

Bedankt voor de reacties tot dusver. Nu heb ik goede argumenten om de polsbandjes niet te gaan gebruiken; want die vraag zal in de presentatie door mijn kritische collega's vast gesteld worden :P

Juliettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:52

Dan dus een bandje met een chip er in?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:53

Juliettek schreef:
Dan dus een bandje met een chip er in?

Dan moet je wel een reader bij je hebben en dan de tijd hebben om deze eerst uit te gaan lezen.
Dan heb je de kans dat de patiënt al overleden is voordat er gereanimeerd kan/mag worden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:54

Ik denk dan meteen aan van die militairen-hangers, waar alle gegevens vand e persoon op staan, identiteitsplaatje dus. Kost een tientje. Daar kun je dit soort gegevens op zetten, en meer indien nodig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:56

kleinvosje schreef:
Ik denk dan meteen aan van die militairen-hangers, waar alle gegevens vand e persoon op staan, identiteitsplaatje dus. Kost een tientje. Daar kun je dit soort gegevens op zetten, en meer indien nodig.

Klopt, maar je mag alleen iemand niet reanimeren als deze daar een speciaal formulier voor in heeft gevuld.
Dat is alleen te bewijzen als je die speciale penning om hebt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:57

Ok. Ik had het als alternatief bedacht voor het polsbandje, want daarmee heb je hetzelfde probleem lijkt me. Wellicht is er een soort pons-figuur in te stansen waarmee duidelijk wordt dat het echt is...?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:00

Brainless schreef:
kleinvosje schreef:

Klopt, maar je mag alleen iemand niet reanimeren als deze daar een speciaal formulier voor in heeft gevuld.
Dat is alleen te bewijzen als je die speciale penning om hebt.

En ik denk dat je het met dat systeem ook moet houden. Hoe meer alternatieven er worden aangeboden, hoe fraudegevoeliger en hoe gemakkelijker fouten/vergissingen begaan kunnen worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:00

kleinvosje schreef:
Ok. Ik had het als alternatief bedacht voor het polsbandje, want daarmee heb je hetzelfde probleem lijkt me. Wellicht is er een soort pons-figuur in te stansen waarmee duidelijk wordt dat het echt is...?

Die niet reanimeren penning is dus een dogtag met foto er ingeëtst.

Afbeelding

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:03

@Ts: je hebt pb :-)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:03

En wat nu als je buiten op straat neerploft? Daar heb je geen EPD bijdehand.. En ik ga niet eerst zoeken naar een ketting/armband oid als ik de persoon niet goed ken.. Wat ik wel eens hoorde op de reanimatiecursus is dat mensen het wel eens op hun borst laten tatoeëren :+ best een aantal mensen in mijn omgeving willen niet gereanimeerd worden. En die zijn echt niet zo oud..

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:07

Mijn schoonmoeder wil ook niet gereanimeerd worden. Zij heeft wel zo penning aan een ketting. Ik vind m niet zo groot hoor.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:40

Bij het verzorgingshuis waar ik een tijdje heb gewerkt hing op iedere kamer een grote sticker met wel/niet reanimeren in de kleuren groen (wel) en rood (niet) op het 'dossierbakje'. Best duidelijk wat mij betreft. Maar alleen in het geval als de patiënt zich dus in de kamer bevind. Op ieder ander moment is het vrij onduidelijk wat er gewenst wordt. Zo'n penning heb ik eerlijk gezegd nog nooit gezien, wel een handige oplossing ware het niet dat je als onwetende, in zo'n hectische situatie, waarschijnlijk niet meteen ziet dat het om een "reanimeer mij niet" boodschap gaat.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:51

Nu ik zo'n penning zie snap ik wel waarom deze prijzig zijn, dat komt natuurlijk door die foto die erin staat. Ik vind het zelf wel een goed ding, zou em zelf wel aanschaffen mocht ik ouder worden...

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:35

Bij mij op het werk hangt op elke woning (gehandicaptenzorg) een blad in kantoor waar het op staat. Voor veel cliënten is het helaas nog niet bekend of ze wel of niet gereanimeerd mogen worden...

Ik heb trouwens tijdens mijn reanimatiecursus geleerd dat een ketting ook niet altijd even handig is.. Mensen die ze vergeten om te doen, mensen die op een bepaalde dag toch wel gereanimeerd willen worden (bijv. kleinkind op komst en dat willen ze nog meemaken).. Maar dat zullen niet veel voorkomende dingen zijn :)