Van VWO naar MBO, wat is jullie MBO ervaring?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nina_love

Van VWO naar MBO, wat is jullie MBO ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 14:35

Heee bokkers /3 ,

Even een korte situatie schets:
Ik heb vorig jaar onverwachts mn VWO diploma gehaald. Doordat ik niet verwacht had dat ik zou slagen was ik niet ingeschreven voor een vervolg opleiding. Om in zeer korte termijn onderdak te regelen voor 4 paarden, plus een studie vinden, plus een kamer etc regelen, leek me niet te doen.
Dus heb ik gekozen van MBO ICT. Sinds februari ben ik overgezet van het eerste leerjaar naar het derde. Volgend jaar rond deze tijd kan ik dus examen doen. Tot zover kort mijn verhaal. *D

Nou vroeg ik me af of er meer mensen zijn die deze overstap gemaakt hebben en wat jullie ervaringen zijn. Ik heb namelijk zowel goede als slechte ervaringen tot nu toe.

De slechte:
- Toetsen worden online afgenomen, met google etc.
- Geen controle bij toetsen, je kan 100 vensters open hebben staan.
- Leraren zijn laks, vaak worden oefentoetsen uit het boek ook gewoon als 'echte' toetsen gebruikt.
- Opdrachten worden niet gemaakt, of gewoon overgeschreven.
- Doordat er makkelijk hoge cijfers gehaald worden, overschatten leerlingen zichzelf. Sommigen denken erover een 21 jarigen test te gaan doen bij het hbo, terwijl ze amper een nederlandse zin op papier kunnen zetten.
- In het eerste leerjaar had 90% vd leerlingen nog nooit een samenvatting gemaakt.
- Niveau van nederlands en rekenen in het eerste leerjaar is bedroevend. (schrijf 6 miljoen uit in getallen)
- Leerlingen zijn totaal niet op de hoogte van het verschil tussen VMBO en VWO.
- Het nederlands in verslagen is om te huilen + totaal geen benul welke zaken er in een verslag thuishoren. 0,0 plagiaat controle.
- Derde jaars nemen mij als 'jongere' leerlinge, niet serieus. :n
- Docenten lenen usb-sticks en andere opslagmedia zomaar uit. Alles kan gekopieerd worden.
- Alle toetsen mogen sws 1 en soms zelfs 2 keer herkanst worden.

De goede:
- Docenten nemen mij zeer serieus en scheren niet iedereen over één kam. :j
- Leuke excursies en mogelijkheden tot samenwerken met goede doelen.
- School doet iets met kritiek.
- Veel communicatie.
- Flexibel en goed gepland rooster. +:)+
- Goede sfeer.

De vraag die bij mij vooral speelt is: wat is een MBO diploma eigenlijk nog waard als er eigenlijk bijna niks voor gedaan hoeft te worden? _O-

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Het zou er namelijk aan kunnen liggen dat ICT'ers heel goed met computers overweg kunnen en dat het dus in andere sectoren heel anders gaat.

Monchou

Re: Van VWO naar MBO, wat is jullie MBO ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:38

Naar mijn idee ligthet niveau van de Nederlandse MBO opleidingen veel te laag op de meeste plekken. Mijn ervaring is (op 2 MBO-scholen) namelijk hetzelfde.
Er wordt veel gefraudeerd (gespiekt, gekopieeerd, etc), er wordt weinig van je verwacht, regels zijn flexibel, je krijgt veel te snel hoge cijfers, etc.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:40

Mijn vriend doet momenteel MBO(Hij heeft zelf VMBO gedaan) en ik help hem vaker met projecten. Ik doe zelf HBO, maar heb VWO niveau. Als ik dan zie wat bij hem een 9 waard is, dat zou bij ons nog niet eens een 4 waard zijn. Veel van zijn MBO vriendjes denken er inderdaad over om die 21+ test te doen, een paar ervan heb ik ermee geholpen(Degene die gemotiveerd waren), en dan vaak nog gezakt. Het verschil is enorm groot inderdaad, maar als je snel een diploma hebt maakt dat denk ik voor jou niks uit! Denk dat veel MBO'ers school niet als een noodzakelijk, en dus belangrijk iets zien.

Van alle toetsen zijn trouwens de antwoorden vooraf bekend. Verder valt me op dat er vooral zo'n basisschool mentaliteit is. Dat je echt tot de laatste minuut moet blijven zitten, ook al heb je alles af.

Nino_2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:42

Hoi Nina_love,
Ik heb bijna dezelfde overstap als jou gemaakt, alleen heb ik 5 jaar VWO gedaan en uiteindelijk mijn HAVO diploma gehaald en doe nu een 18+ MBO-opleiding (medewerker Personeel & Arbeid). Wat mij opvalt zijn de slechte punten, deze komen mij erg bekend voor!! Vooral het Nederlands en rekenen was mij ook opgevallen. Ik heb mijn diploma nog niet gehaald, dus op jouw vraag wat een MBO diploma waard is kan ik (nog) geen antwoord geven. Ben ook wel benieuwd naar ervaringen van andere bokkers, dus ik blijf even meelezen! :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:42

Even als oud-HBO-er: Ik merkte aan de MBO-studenten die op mijn opleiding instroomden tegen érg veel moeilijkheden aanliepen. Het niveauverschil tussen MBO en HBO is schijnbaar gigantisch. Persoonlijk vond ik dat wel opvallend, je mag toch wel van MBO4 studenten verwachten dat ze op minimaal HAVO5 niveau zitten qua studie...

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:44

Weet je al wat je na je MBO gaat doen?

Ik had zelfde ervaringen op mbo. Totaal niet serieus en docenten hadden ook regelmatig geen opleiding tot docent gevolgd.
Hbo was stukje serieuzer, maar had nog vaak het idee voor verslagen/projecten een 9 te halen met zomaar iets uit m'n duim te zuigen. Op uni wordt tenminste echt les gegeven, door docenten die onderzoek in dat vakgebied doen. Ook zijn verslagen/projecten op basis van theoretische kennis, en niet obv verzonnen adviezen/ideeën.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:44

Ik ben met een Havo diploma naar het MBO gegaan, creatieve opleiding. Vond het niveau erg laag. Nouja, niet zo zeer van alle leerlingen, maar van sommige leerlingen vond ik het niveau te laag liggen en zij slagen uiteindelijk ook gewoon. Diploma is dus niks waard in mijn geval. Portfolio wel... Moest echt veel uit jezelf komen vond ik.

Heb er wel een hele leuke tijd gehad :+ Was wel chill haha. Heb nu trouwens ook gewoon werk in het vak waar ik voor geleerd heb, maar heb m'n diploma nooit hoeven laten zien.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:48

Winged schreef:
Even als oud-HBO-er: Ik merkte aan de MBO-studenten die op mijn opleiding instroomden tegen érg veel moeilijkheden aanliepen. Het niveauverschil tussen MBO en HBO is schijnbaar gigantisch. Persoonlijk vond ik dat wel opvallend, je mag toch wel van MBO4 studenten verwachten dat ze op minimaal HAVO5 niveau zitten qua studie...

Precies, maar er is dan ook een énorm verschil tussen überhaupt de verschillende HBO opleidingen. Terwijl je overal evenveel EC's voor moet halen.

Nederlands van mijn vriend is ook echt enorm slecht, zelfs in de uitspraak. Ik irriteer me er ondertussen niet meer aan. Hij zegt bijvoorbeeld Panramisch ipv Panoramisch, Machenisme ipv Mechanisme, Ibrofen ipv Ibuprofen etc etc. En soms als hij en zijn vrienden een 'diepe' discussie hebben moet ik van sommige argumenten toch wel even mezelf in mijn gezicht slaan. Maar goed xD

Daarentegen is zijn rekenen weer beter dan die van mij, maar ik heb dan ook wiskunde gehad.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:50

Ik heb HAVO gedaan en mijn diploma behaald. Heb toen een half jaar HBO gedaan, maar was toch net iets te hoog gegrepen nog.
Nu op MBO en dat doe ik met 2 vingers in mijn neus..... Ik merk inderdaad een groot verschil tussen de havo'ers (ik en nog 2 anderen uit mijn klas) en de vmbo'ers. Ik doe HAVO en haal alles met gemak (zonder te leren een 7, met leren een 9,5) terwijl de VMBO'ers erg laks zijn en hun best er niet voor doen, die halen het dan ook niet. Ze geven dan meteen de leraar de schuld, want die kan geen lesgeven. Leraren laten de leerlingen inderdaad ook eindeloos herkansen (klasgenootje maakt nu voor de 4e keer een toets waar ik in 1 keer een 8 voor haalde....).
Ook heb ik in 2,5 jaar mijn niveau 3 diploma gehaald en doe ik binnen een jaar mijn niveau 4. Er zitten een aantal leerlingen nu 4/5 jaar op school die nog niet eens hun niveau 3 of zelfs 2 hebben!
Ik ken je gevoel en je bent dus ook zeker niet de enige hierin ;).
Alles wat jij als slechte punten opnoemt is voor mij enorm herkenbaar.... Ik was altijd slecht in Nederlands, en hier haal ik met gemak 8en en 9s. Maar agh... hierdoor kan ik naast school wel al heel erg veel werken, wat ik eigenlijk veel leuker vind :D

Even een toevoeging: veel klasgenoten zitten er nu dus inmiddels 4/5 jaar zonder enig diploma. Zij willen na dit jaar dan ook gaan stoppen en gaan werken (ik ben benieuwd waar dan..?) of ze willen inderdaad een 21+ test gaan doen. Ik wens ze veel succes! Haha
Laatst bijgewerkt door iirrssjjee op 13-05-14 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:51

Pff... als ik dit zo lees zou ik onwijs gefrustreerd raken als ik MBO zou doen :oo . Trek jij dat allemaal wel? Ik heb vorige maand net mijn theorie voor de MBO cursus Paraveterinair (doe ik naast mijn HBO) afgerond (in totaal 10 weken theorie, 10 weken zelfstudie) en ik zou werkelijk gillend gek worden als ik die stof in vier jaar moest doen :P Jij bent dan nu wel in jaar drie gezet inderdaad, maar das nog lang, haha.

Tevens is het HBO ook niet overal gelijk hoor. Twee of drie jaar terug keek ik een scriptie na van een vriend waarvan al gezegd was dat hij minstens een 5,5 waard was. Ik heb werkelijk nog nooit zoveel spel- en taalfouten gezien, my my... :x

Het gat is groot, veel te groot naar mijn idee.

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:51

Thesserd schreef:
Ik ben met een Havo diploma naar het MBO gegaan, creatieve opleiding. Vond het niveau erg laag. Nouja, niet zo zeer van alle leerlingen, maar van sommige leerlingen vond ik het niveau te laag liggen en zij slagen uiteindelijk ook gewoon. Diploma is dus niks waard in mijn geval. Portfolio wel... Moest echt veel uit jezelf komen vond ik.

Hier eigenlijk hetzelfde verhaal, al ben ik nog bezig met mijn MBO studie. Bewust gekozen voor het MBO, omdat ik niet aangenomen werd op de kunstacademie. Ik zit wel in een klas die de studie versneld doet, met meerdere mensen die van de HAVO komen en ook van het VWO. Hierdoor is het niveau in de klas al wat hoger.
Ik moet nu met een groot project met de eerstejaars regulier werken, en ik merk dat het niveau duidelijk lager is bij die groep.
Wat het diploma waard is? Ik heb geen idee, ik zit hier op mijn plek en ik zie het allemaal nog wel.
Als ik hierna aangenomen word op een kunstacademie is het leuk, anders ga ik op zoek naar werk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:56

Ach, wat betreft die slechte controle, is het HBO niet veel beter.
Eenvoudig frauderen op een computer toets. En zo kan ik je nog een triljoen dingen opnoemen. Zoals antwoorden van een leraar krijgen voor je tentamen. Ach... Wat zal ik er van zeggen...
En dan zit ik op een opleiding die niet heel eenvoudig is.

Het algemene opleidingsniveau is niet heel goed in Nederland. En dat komt omdat kwantiteit voor kwaliteit gaat.

Ik vind dat je te veel kijkt naar je medeleerlingen. Jij bent hier de VWO leerling die voor het MBO heeft gekozen. Dus gewoon twee niveaus lager dan jij kennelijk aankan. Naar een ICT opleiding, waar dus mensen waarschijnlijk eerder een reken- dan een taalknobbel hebben. Iets dat ik eigenlijk echt not done vind.
Als iemand naar het MBO gaat is dat meestal niet omdat ze het gemak opzoeken, maar omdat ze een hoger niveau niet aan kunnen.

En wat betreft toetsen, op mijn opleiding mag je de toetsen van het eerste jaar 6 keer doen (3 keer in het eerste jaar, 3 keer in het tweede jaar), als je dan je propedeuse hebt gehaald mag je alle toetsen van het tweede tot en met het vierde jaar zovaak doen als je wilt. Maar nog steeds 3 keer per jaar...

Ik snap niet waar je je druk om maakt wat betreft de andere leerlingen... Jij hebt voor deze opleiding gekozen.

NLieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:03

Ik heb zelf ook mijn VWO-diploma behaald en heb ervoor gekozen om een HBO-studie te gaan doen. Ik loop op het HBO al tegen heel veel zaken aan die niet kloppen. Waarschijnlijk ga ik na deze studie alsnog een Master doen, omdat ik het gevoel heb dat ik een stukje verdieping mis. Ik heb het gevoel dat ik veel meer kan dan ik nu kan laten zien. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre jij dat gevoel hebt, maar ik kan me voorstellen dat je daar op het MBO wel eens tegenaan gelopen bent.

@Janine1990: Op mijn opleiding is de controle wel beter dan de controle die TS beschrijft hoor.

Ik merk op mijn opleiding ook enorme verschillen tussen studenten die MBO gedaan hebben en studenten die HAVO/VWO gedaan hebben. En daarmee wil ik niet zeggen dat de een beter is dan de ander, absoluut niet, maar een HAVO of VWO-diploma sluit beter aan bij een HBO-opleiding.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:08

chanelle14 schreef:
Thesserd schreef:

Hier eigenlijk hetzelfde verhaal, al ben ik nog bezig met mijn MBO studie. Bewust gekozen voor het MBO, omdat ik niet aangenomen werd op de kunstacademie. Ik zit wel in een klas die de studie versneld doet, met meerdere mensen die van de HAVO komen en ook van het VWO. Hierdoor is het niveau in de klas al wat hoger.
Ik moet nu met een groot project met de eerstejaars regulier werken, en ik merk dat het niveau duidelijk lager is bij die groep.
Wat het diploma waard is? Ik heb geen idee, ik zit hier op mijn plek en ik zie het allemaal nog wel.
Als ik hierna aangenomen word op een kunstacademie is het leuk, anders ga ik op zoek naar werk.

Voordeel van MBO t.o.v. HBO vond ik wel dat het MBO (iig de studie ik deed > Grafisch Vormgeven @ Deltion in Zwolle) veel beter praktijk gericht is dan een kunstacademie. Bovendien leer je op je stages het allermeest! Nadat ik een jaar stage had gelopen had ik totaal geen behoefte meer aan kunstacademie. Ben je weer 4 jaar verder terwijl je in de praktijk op de werkvloer veel meer leert voor mijn gevoel. Maar dat ligt ook wel weer aan jezelf en het bedrijf waar je werkt of stage loopt.

Ik had trouwens idd ook versneld de opleiding gedaan :D

BlueSun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:18

it nu op het mbo jaar 1, kom van vmbo-t. Ik vind het niveau ook bedroevend slecht.
Maar waarom zeg je dat ALLE leerlingen van het vmbo slecht zijn. En het verschil tussen vmbo en vwo niet weten?
Er zitten mensen van havo in mijn klas en sommigen daarvan slechtere cijfers halen en de vaak euren over hoe laag het niveau is en hoe slecht alles is geregeld. Je kiest er toch zelf voor?
Ik vind het niveau ook niet oke, maar daar ga ik niet over lopen klagen, dan had ik maar havo moeten gaan doen....

Mijn tip voor jou is dat je, je niets can anderen aan moet trekken, je zit er voor jezelf.

Ik hoop dat je, je mening iets aanpast en niet alle vmbo-ers over 1 kam scheert.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:21

NLieke schreef:
Ik heb zelf ook mijn VWO-diploma behaald en heb ervoor gekozen om een HBO-studie te gaan doen. Ik loop op het HBO al tegen heel veel zaken aan die niet kloppen. Waarschijnlijk ga ik na deze studie alsnog een Master doen, omdat ik het gevoel heb dat ik een stukje verdieping mis. Ik heb het gevoel dat ik veel meer kan dan ik nu kan laten zien. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre jij dat gevoel hebt, maar ik kan me voorstellen dat je daar op het MBO wel eens tegenaan gelopen bent.

@Janine1990: Op mijn opleiding is de controle wel beter dan de controle die TS beschrijft hoor.

Ik merk op mijn opleiding ook enorme verschillen tussen studenten die MBO gedaan hebben en studenten die HAVO/VWO gedaan hebben. En daarmee wil ik niet zeggen dat de een beter is dan de ander, absoluut niet, maar een HAVO of VWO-diploma sluit beter aan bij een HBO-opleiding.

Zo zie je maar weer, elke opleiding is anders. Binnen dezelfde school heb ik een minor gedaan op een andere instituut, waar alles juist wel heel goed geregeld was. Maargoed, dat was ook bij het instituut voor communicatie :P

Ik heb zowel VWO als HAVO gedaan, na vier jaar VWO werd het me toch een beetje te veel. Met veel moeite had ik het wel kunnen doen, maar ik lag ook niet zo gelukkig in de groep. Toch een mentaliteitsverschil. En ik denk dat je kunnen ligt in je mentaliteit, niet in hoe goed je Nederlands is, of hoe makkelijk je 1 + 1 uit kan rekenen. Het gaat er volgens allemaal om wat je wilt bereiken (je ambities) en hoeveel je je daar voor in wilt zetten. Niet wat je cito score in groep 8 was. Want die van mij was 548, en toch ben ik al 6 jaar met mijn HBO opleiding bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:23

Mbo? Pièce of cake.. ik heb MBO4 gedaan maar nooit een boek open gehad.. :\

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:36

Geldt dat ook voor de échte MBO-ers? Hoe vinden zij het niveau? Werken zij er serieus hard voor, of denken sommigen dat alleen maar te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:41

Ik hoor veel dat mbo makkie is, behalve bv sph.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:53

Jeetje, na een vwo diploma mbo gaan doen lijkt me echt wel the horror, maar ik kan je ervaringen aanvullen.

Ik ben na 3VWO noodgedwongen MBO gaan doen omdat ik van school gestuurd werd omdat ze geen peil op mijn resultaten konden trekken ( het ging van extreem laag naar extreem hoog, en ondertussen had ik op mijn toenmalige school alle niveaus al afgewerkt dus de HAVO wilde ze ook niet meer met me proberen. wat volgens de leerplicht ambtenaar nooit had mogen gebeuren, maar ach. Ik ben een ervaring rijker geworden en mijn motivatie was daarna zo ontzettend groot fat ik nooit meer lage cijfers gehaald heb :D :+ )

En ik vond het echt de hel. Ik kon ook totaal niet overweg met mijn klasgenoten wat zowel was omdat ik een meisje was, als jonger, als kritischer ( wat niet samenging met de eerste twee eigenschappen). De lessen waren super oppervlakkig. Soms had ik een les van 3 uur, en dan ging ik tijdens de les naar buiten naar het dichtsbijzijnde winkelcentrum om spullen te kopen... Maar als ik een uur weg was, kon niemand dat wat schelen.
De projecten werden amper begeleid en, en voor mij was het onmogelijk om tot een goede samenwerking te komen omdat je nu eenmaal anders leert denken op een atheneum dan op een VMBO opleiding ( en ik wil hiermee niemand voor z'n borst stoten en zeggen dat het ene beter is dan het andere ) Ik zie het echt als een zwarte bladzijde in mijn schoolcarrière en na 3 maanden ben ik in overleg met mijn SLB'er gestopt en heb ik alles op alles gezet om weer op een normale middelbare school terecht gekomen en dat af te maken en met het grondige voornemen nóóit meer terug te hoeven.

Dat is gelukt, de havo was echt een verademing vergeleken met het MBO, en ook het verschil tussen het HBO en MBO is echt heel groot imo ( al vind ik ook het HBO niet zaligmakend).
Ik kan echt nog wel een A4'tje schrijven over wat ik niet fijn vond aan het MBO, maar de kern is dat ik echt niemand aan kan raden de overstap te maken ( helemaal niet als meisje naar een typische mannenopleiding :o ) :) al is het natuurlijk ook per onderwijs-instelling en opleiding verschillend.

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:57

Vind het een beetje dubbel, als jij een VWO denk en leer niveau hebt, dan zal MBO inderdaad een makkie zijn. Er zijn ook mensen met een MBO denk niveau waar de opleiding zwaar voor zal zijn, en waar ze serieus hard voor moeten werken. Natuurlijk is er een groep die er niet zijn best voor doet en het er bij laat zitten, alleen geldt dat niet gelijk voor alle MBO-ers.

Zelf heb ik ook een MBO opleiding gedaan, als vervolgopleiding van VMBO-T. Ik heb een goed verstand in mijn bovenkamer zitten, alleen mijn door behoorlijke concentratieproblemen heb ik er toen voor gekozen om VMBO en MBO te gaan doen ipv Havo. Ik ben hier zeer zeker niet slechter van geworden, en heb nu gewoon een goede baan bij een leuk bedrijf.

NLieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:02

Wendy_N schreef:
Zelf heb ik ook een MBO opleiding gedaan, als vervolgopleiding van VMBO-T. Ik heb een goed verstand in mijn bovenkamer zitten, alleen mijn door behoorlijke concentratieproblemen heb ik er toen voor gekozen om VMBO en MBO te gaan doen ipv Havo. Ik ben hier zeer zeker niet slechter van geworden, en heb nu gewoon een goede baan bij een leuk bedrijf.

En ik denk ook dat dat het belangrijkste is, dat je doet wat je leuk vindt :j

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:10

Overigens heb ik MBO Dierverzorging gedaan, toen 3 jaar gewerkt bij een juwelier en toen aan een HBO-opleiding (Leraar Voortgezet Onderwijs Engels) begonnen.

Ik heb in mijn eerste jaar direct mijn Propedeuse gehaald en ook dit jaar lig ik goed op schema en ga ik het weer (gemakkelijk) halen.
Het is dus niet per definitie zo dat je met MBO geen HBO kunt halen. Ook meerdere klasgenoten hebben van het MBO hebben een HBO diploma inmiddels. Het gaat er denk ik vooral om of het er in zit. Je hoeft niet super intelligent te zijn, maar het moet er gewoon wel in zitten.

Ik was ook ontzettend bang voor een heel groot niveau-verschil, maar merkte dat ik (hoewel ik het verschil heus wel merk) toch gemakkelijk mee kan komen. Heeft ook met inzet te maken. :)

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 17:19

Ik heb het inderdaad met jullie eens dat er uitzonderingen zijn op hoe ik de leerlingen beschrijf.
Alleen is mijn ervaring wel echt dat het voor 95% van de gevallen gaat zoals in mijn openingspost beschreven. Ik had even een sterretje moeten zetten met uitzonderingen daargelaten. :j

@izah en @janine1990 Tuurlijk snap ik dat ik hier zelf voor gekozen heb, en ga ook echt nog steeds met plezier naar school. Maar ik snap gewoon niet hoe deze situatie mogelijk kan zijn, zonder dat er ook maar een haan naar kraait.

@Dispar_Vulgo Nee, ik weet nog steeds niet wat ik volgend jaar wil gaan doen. Erg lastig, niet verder in de ICT in elk geval.

@Thesserd Het is idd heel erg wat je er zelf van maakt, met 100% inzet kan je een diploma halen, maar met 5% ook. Je moet wel heel sterk in je schoenen staan om je dan toch volledig in te zetten. En dat DEMOTIVEERD juist weer de leerlingen die in eerste instantie wel goed bezig waren. Het is een soort vicieuze circel. Ik heb 2 mensen in mijn klas, waarvan ik weet dat ze zich goed inzetten. (klas van 26)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:25

Ik heb wel een groot deel van je slechte punten meegemaakt..

Sommige leraren doen inderdaad gewoon oefentoetsen als echte toetsen... waarvan je dus allang weet wat de antwoorden zijn.

Diepbedroevend...