Meningen over Economie en Management opleidingen !

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xWouter

Meningen over Economie en Management opleidingen !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 09:17

Hoihoi!

Ik ben inmiddels een beetje aan het oriënteren voor een studie.
Inmiddels ben ik er aan uit dat ik iets in de economie en management richting wil doen.
Nu trekken 4 opleidingen erg mijn aandacht en ben zeer benieuwd of er bokkers zijn die een van de volgende opleidingen volgt en ik hoor dan ook graag je mening en/of ervaring met deze studie. Ik zou graag willen weten hoe het eraan toe gaat op deze studies en wat voor soort stages en projecten ik man verwachten. Avans vind ik namelijk te globaal informatie geven en geeft me niet echt een erg duidelijk beeld van de studies.

Ik heb de volgende studies op het oog:
Small Business en Retail Management
Human Resource Management
Bedrijfseconomie
Accountancy

Groetjes ! :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:28

Jeetje dat zijn zeer uiteenlopende opleidingen die jij daar noemt.
Wat wil je gaan doen? Waar gaan je interesses naar uit?

Anoniem

Re: Meningen over Economie en Management opleidingen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:14

Valt mee toch Suzanne? Bedrijfseconomie en accountancy heeft zo ongeveer 75% overeenkomst, zowel qua opleiding als wat je ermee kunt doen. Ik denk dat het alle 4 goede brede basisopleidingen zijn waarmee je in het bedrijfsleven kan starten en met een beetje geluk en doorzettingsvermogen kan je doorgroeien naar een leidinggevende of management functie. De een alleen iets meer gericht op financieel/economisch en de ander meer gericht op personeel.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:26

Mijn broer heeft HBO Small Business op het InHolland gevolgd, hij is hier na een jaar mee gestopt. Hij vond de hele manier van lesgeven, als er les was, niks. De hele studie, houding van de school en het niveau was naar zijn mening heel erg bagger.
Nu las ik laatst dat alle economische opleidingen op het InHolland samen gaan tot een opleiding dus misschien gaat het dan heel anders.

Ik ga zelf volgend schooljaar beginnen met de MBO+ opleiding Assistent Accountant van de Finance Academy. (ROC kop van Noord-Holland)
Als mijn tweede keus had ik een opleiding bedrijfsadministratie staan, maar vond dat, in mijn beeldvorming, totaal niet werkgericht.
Maar ik weet natuurlijk niet hoe dat op het HBO en op de door jou gekozen scholen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:37

Vanky schreef:
Ik ga zelf volgend schooljaar beginnen met de MBO+ opleiding Assistent Accountant van de Finance Academy. (ROC kop van Noord-Holland)
Als mijn tweede keus had ik een opleiding bedrijfsadministratie staan, maar vond dat, in mijn beeldvorming, totaal niet werkgericht.
Maar ik weet natuurlijk niet hoe dat op het HBO en op de door jou gekozen scholen is.

Maar hoe zie je dan je doorgroei richting accountant? Is dat je ambitie? Want dan zul je nog door moeten voor een HBO, dan post HBO of universiteit.. Als je meer het bedrijfsleven in wilt op een financiële administratie en dan richting (assistent)controller oid, zul je ook meer hebben aan een HBO, dat is iig mijn ervaring :)

Volgens mij zou ik in jouw positie eerder kiezen voor bedrijfsadministratie en dan door naar het HBO (accountancy of bedrijfseconomie) die je dan versneld, eventueel zelfs in deeltijd en daarmee alvast werkervaring op kan doen

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:39

De opleiding bedrijfsadministrateur is hetzelfde als de assistent accountant. Je zult dezelfde vakken en examens krijgen. De duur van de opleiding zal kunnen verschillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:42

Ah zo, ik kon me al geen voorstelling maken bij het verschil hiertussen, maar dat is er dus ook eigenlijk niet. Voor een assistent accountant wordt bij mijn weten ook altijd HBO accountancy of bedrijfseconomie gevraagd :j

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:46

De assistent accountant opleiding is een opleiding MBO niveau 4. Daarna zou je dus een HBO opleiding kunnen doen. In principe kun je met elke MBO niveau 4 opleiding naar het HBO. Alleen de regering is bezig met een wet(svoorstel) dat je van bepaalde sectoren niet naar een andere sector kan overstappen. Bijvoorbeeld als je MBO medisch hebt gedaan dat je dan geen techniek kunt gaan doen op het HBO.

Mocht je nu de opleiding assistent accountant MBO niv 4 doen en je wilt naar het HBO dan wil ik je aanraden om in dezelfde sector te blijven, dus economie. Je kan wel naar een andere sector maar omdat je basiskennis anders is dan die van een Havist zul je moeite gaan krijgen. HBO's zijn voornamelijk georiënteerd op Havisten en niet op MBO'ers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:17

Djonah schreef:
De assistent accountant opleiding is een opleiding MBO niveau 4. Daarna zou je dus een HBO opleiding kunnen doen. In principe kun je met elke MBO niveau 4 opleiding naar het HBO. Alleen de regering is bezig met een wet(svoorstel) dat je van bepaalde sectoren niet naar een andere sector kan overstappen. Bijvoorbeeld als je MBO medisch hebt gedaan dat je dan geen techniek kunt gaan doen op het HBO.

Mocht je nu de opleiding assistent accountant MBO niv 4 doen en je wilt naar het HBO dan wil ik je aanraden om in dezelfde sector te blijven, dus economie. Je kan wel naar een andere sector maar omdat je basiskennis anders is dan die van een Havist zul je moeite gaan krijgen. HBO's zijn voornamelijk georiënteerd op Havisten en niet op MBO'ers.

Ik weet niet of je op mij reageert, maar ik heb mijn HBO Accountancy al 3 jaar op zak :) Ik kon toen met mijn MBO apothekersassistente nog naar deze opleiding en kan niet zeggen dat ik achterstand had tov de havo studenten.. Behalve dat zij meer economie hadden gehad als ik :j Vind het jammer dat ze beperkingen gaan opleggen in het doorstromen naar het HBO. Door stage ervaringen ed op het MBO kan het heel goed voorkomen dat je totaal iets anders wilt, zoals bij mij het geval was :)

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:24

In het rijtje mis ik dan nog commerciële economie en bedrijfskunde (MER) :)

Ik studeer zelf (deeltijd) commerciële economie aan de Haagse Hogeschool, op deze faculteit is alles super goed geregeld.
Erg leuke en brede studie. Denk dat je jezelf moet afvragen of je juist breed opgeleid wilt worden of dat je meer verdieping wilt zoals bij bedrijfseconomie bijvoorbeeld. Ik vind zelf een brede studie erg leuk, maar dat is persoonlijk.
Wat zou je precies willen uiteindelijk (qua baan, wat trekt je het meest)? Daar kun je dan je studie op selecteren.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:52

Relaxed schreef:
Vanky schreef:

Maar hoe zie je dan je doorgroei richting accountant? Is dat je ambitie? Want dan zul je nog door moeten voor een HBO, dan post HBO of universiteit.. Als je meer het bedrijfsleven in wilt op een financiële administratie en dan richting (assistent)controller oid, zul je ook meer hebben aan een HBO, dat is iig mijn ervaring :)

Volgens mij zou ik in jouw positie eerder kiezen voor bedrijfsadministratie en dan door naar het HBO (accountancy of bedrijfseconomie) die je dan versneld, eventueel zelfs in deeltijd en daarmee alvast werkervaring op kan doen

Ik heb voor nu nog geen idee wat ik daarna wil. Ik ben 19 zodra ik deze opleiding heb afgerond, dan heb ik nog tijd genoeg. Dus of ik daarna wil werken of doorgroeien hangt af of ik bij mijn opleidingsbedrijf kan blijven, hoe het werkaanbod dan is etc. Heb me daar dus ook nog niet in verdiept.

Djonah: Met jouw uitspraak over de vakken ben ik het totaal niet eens. Ik heb bij de AA en bij BA meeloopdagen meegelopen en de vakkenpakketten verschillen toch echt wel een stuk. Daarnaast kun je tijdens de AA opleiding binnen de opleiding verschillende diploma's behalen d.m.v. extra lessen, dit is bij BA niet mogelijk.
Ik weet niet hoe de AA opleidingen buiten de Finance Academy zijn, maar de opleiding die ik wil gaan doen staat echt ver van BA af.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:15

Relaxed schreef:
Djonah schreef:

Ik weet niet of je op mij reageert, maar ik heb mijn HBO Accountancy al 3 jaar op zak :) Ik kon toen met mijn MBO apothekersassistente nog naar deze opleiding en kan niet zeggen dat ik achterstand had tov de havo studenten.. Behalve dat zij meer economie hadden gehad als ik :j Vind het jammer dat ze beperkingen gaan opleggen in het doorstromen naar het HBO. Door stage ervaringen ed op het MBO kan het heel goed voorkomen dat je totaal iets anders wilt, zoals bij mij het geval was :)

Ik ben het met je eens dat het jammer is dat de regeringen beperkingen gaat opleggen. Ik spreek uit eigen ervaring, ervaringen van anderen en feiten dat het lastig is van ene sector MBO naar een andere sector HBO over te gaan. Op dit moment is het MBO wel bezig om die overgang kleiner te maken maar verdwijnen zal die nooit. Als ik kijk naar jouw specifieke overgang dan zul je een achterstand hebben gehad met geschiedenis, wiskunde en economie. Misschien door jouw algemene ontwikkeling heb je dat niet zo gevoeld. Op het MBO heb je vermoedelijk weinig tot geen van deze vakken gehad. Door jouw algemene ontwikkeling kun je die kennis wel hebben opgedaan in tegenstelling tot andere die in hetzelfde pakket zitten. Ik wil je hier niet mee aanvallen of je onderuit halen.

Er is onderzoek geweest over de overgang van MBO naar HBO. Hier kwam uit dat er veel uitval is geweest van MBO'ers in het HBO door diverse omstandigheden. O.a. studiekeuze, manier van onderwijs maar ook de tekortkoming van algemene vakken. Dit is ook logisch omdat je in het MBO wordt opgeleid tot een beroep.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:17

Djonah: Met jouw uitspraak over de vakken ben ik het totaal niet eens. Ik heb bij de AA en bij BA meeloopdagen meegelopen en de vakkenpakketten verschillen toch echt wel een stuk. Daarnaast kun je tijdens de AA opleiding binnen de opleiding verschillende diploma's behalen d.m.v. extra lessen, dit is bij BA niet mogelijk.
Ik weet niet hoe de AA opleidingen buiten de Finance Academy zijn, maar de opleiding die ik wil gaan doen staat echt ver van BA af.[/quote]

Heb je voor mij de crebonummers van de opleidingen? Want in principe is het kwalificatiedossier na genoeg hetzelfde.

Edit: Ik heb de crebonummers even opgezocht van het ROC Kop van Noord Holland zodat ik ook de desbetreffende kwalificatiedossiers erbij kan pakken. Deze komen overeen met wat ik al wist.
Het kan zijn dat het ROC kop van Noord-Holland het onderwijs op een andere manier aanpakt dat een andere ROC bijvoorbeeld d.m.v. de stages. Het diploma daar heeft dezelfde waarde als een ander diploma assistent-account of bedrijfsadministrateur. (Het gevoel kan misschien anders zijn omdat de ene instelling hoger staat aangeschreven dan de ander.) Deze kwalificatiedossiers van deze twee soorten opleidingen zijn nagenoeg hetzelfde.
Ik hoop dat het zo duidelijk is wat ik bedoel. Mocht je vragen hebben dan hoor ik graag van je.
Ter achtergrond: Ik ben docent op het MBO.

V_eraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:29

Ik zit in het eerste jaar van mijn Human Resource Management studie aan de HZ in Vlissingen.
De opleiding bevalt me wel, wij hebben in dit eerste jaar bijna alleen maar dezelfde vakken als CE, BE & MER. Eigenlijk alleen maarr economie en onderzoeksvakken. Wel heb ik allebei de semesters het vak personeelsmanagement gehad. Bij ons op school ga je pas het 3e jaar stage lopen en dan gelijk een half jaar. Voor meer vragen kan je pb'en. Of kijk is in dit topic: [HK] Mensen die HRM studeren of werken in het vakgebied.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:51

Ik heb de crebonummers even opgezocht van het ROC Kop van Noord Holland zodat ik ook de desbetreffende kwalificatiedossiers erbij kan pakken. Deze komen overeen met wat ik al wist.
Het kan zijn dat het ROC kop van Noord-Holland het onderwijs op een andere manier aanpakt dat een andere ROC bijvoorbeeld d.m.v. de stages. Het diploma daar heeft dezelfde waarde als een ander diploma assistent-account of bedrijfsadministrateur. (Het gevoel kan misschien anders zijn omdat de ene instelling hoger staat aangeschreven dan de ander.) Deze kwalificatiedossiers van deze twee soorten opleidingen zijn nagenoeg hetzelfde.
Ik hoop dat het zo duidelijk is wat ik bedoel. Mocht je vragen hebben dan hoor ik graag van je.
Ter achtergrond: Ik ben docent op het MBO.[/quote]

Het diploma van de opleiding heeft dezelfde waarde, maar wat ik bedoelde is dat tijdens de AA opleiding ook de kans gegeven word om de diploma's BKB, BKC en PDB.
Als je die ernaast hebt is dat wel een stuk meerwaarde waar de meeste bedrijven ook naar vragen. :)

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:54

Ik heb zelf gekozen voor de 4e opleiding en begin dus volgend schooljaar aan HBO Accountancy in Amsterdam :)
Keuze lag bij mij vrij simpel, ik ben het meest geïnteresseerd in economie op micro en meso gebied en ben belachelijk analytisch ingesteld. Ik heb ook iets meer met cijfers dan met mensen en heb daarom bijvoorbeeld niet voor HRM gekozen. Daarnaast vind ik het stukje rechtsleer in de opleiding aantrekkelijk en spraken de mensen van deze opleiding me het meeste aan. En dan spreek ik over 3e/4e jaars studenten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:19

Relaxed schreef:
Valt mee toch Suzanne? Bedrijfseconomie en accountancy heeft zo ongeveer 75% overeenkomst, zowel qua opleiding als wat je ermee kunt doen. Ik denk dat het alle 4 goede brede basisopleidingen zijn waarmee je in het bedrijfsleven kan starten en met een beetje geluk en doorzettingsvermogen kan je doorgroeien naar een leidinggevende of management functie. De een alleen iets meer gericht op financieel/economisch en de ander meer gericht op personeel.

HRM is wel heel wat anders dan Accountancy hoor.
De ene focust op cijfertjes en de andere op mensen, even kort door de bocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:45

Suzanne F. schreef:
Relaxed schreef:

HRM is wel heel wat anders dan Accountancy hoor.
De ene focust op cijfertjes en de andere op mensen, even kort door de bocht.

Dat zeg ik toch ook...? Met als toevoeging dat alle 4 brede basisopleidingen zijn om in het bedrijfsleven te beginnen.. :)