Ben ik nu uitwonend of thuiswonend?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JamieShanin

Ben ik nu uitwonend of thuiswonend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 13:50

Goedendag bokkers,

Laatste tijd wat meer berichtjes van mij over school en studie.

Maar ik zit een beetje in een lastig pakketje...
Volgend jaar ga ik naar de kunstacademie in arnhem ArtEZ, waar ik super trots op ben!
Maar ik woon niet meer thuis bij mijn moeder die woon een stukje (180km) verder op, en ik ben bij mijn
biologische vader en zijn vriendin gaan wonen. Maar nu zit ik hier mee, ik ben een tijdje terug naar de
gemeente geweest voor t een en ander en wat blijkt nu mijn vader is niet erkend als mijn vader...
Dus ben ik dan uitwonend of inwonend?

Ik heb het al aan meerdere mensen gevraagd de ene zegt uit wonend en de ander inwonend maar bij de
gemeente wisten ze het ook niet echt...
Op bokt heb ik ook niets gelijken kunnen vinden...

Alvast hartelijk dank!

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:53

pfoe, dat is inderdaad een lastige... hij staat niet geregistreerd als je vader, dus logischerwijs zou ik dan zeggen uitwonend, maar aan de andere kant is hij wel je vader, wat je inwonend zou maken.

Ik denk dat je dit het best even bij duo kan vragen dan weet je zeker hoe of wat/ heb je het op papier als ze later moeilijk gaan doen. zij zijn de enigen die hier met zekerheid wat over kunnen zeggen.
Als je wat risico durft te nemen inschrijven als uitwonend en erop hopen dat ze bij duo er niet achter komen dat je bij je vader woont. Al zullen zij dat dan denk ik wel moeten kunnen bewijzen dat hij echt je vader is.
Laatst bijgewerkt door Rintah op 08-05-14 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:54

als eerst gefeliciteerd met je toelating!

het is idd een beetje een verwarrende situatie en zelf zou ik zeggen uitwonend omdat je biologische vader niet erkend is.
je kan denk ik het beste even duo bellen om te vragen wat hun ervan vinden. al is wel mijn ervaring met hun dat ze ook niet alles weten;)

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:55

Ik zou in dit geval contact opnemen met de DUO en de gemeente. Zij kunnen jou het beste helpen. Je staat dus ingeschreven bij je vader, al is die niet erkend als je vader. Dat is belangrijk om duidelijk te vermelden.

Ben benieuwd wat het antwoord is!

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:55

Rintah schreef:
pfoe, dat is inderdaad een lastige... hij staat niet geregistreerd als je vader, dus logischerwijs zou ik dan zeggen uitwonend, maar aan de andere kant is hij wel je vader, wat je inwonend zou maken.

ik denk dat je dit het best even bij duo kan vragen. of als je wat risico durft te nemen inschrijven als uitwonend en erop hopen dat ze bij duo er niet achter komen dat je bij je vader woont. al zullen zij dat dan denk ik wel moeten kunnen bewijzen dat hij echt je vader is.

ja idd, uitwonend heb je ook recht op meer! maar als ze er achter komen dan moet je alles terug betallen... is ook niet echt een fijne start. maar ik zou ze niet bellen als je dit van pan bent.. geen slapende wolven wakker maken ;)

Kwal

Re: Ben ik nu uitwonend of thuiswonend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:58

Uitwonend, als je vader je niet erkent als kind is hij voor de wet niet je vader :)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 14:03

Ik zal het nog lastiger maken....

Ik ben geboren binnen het huwelijk en heb dus ook zijn naam gedragen maar mijn moeder heeft hem er toen uitlaten halen en daardoor heb ik mijn moeders achternaam en is hij voor de wet en voor de gemeente mijn vader niet meer.

Ik wil idd gewoon geen risico's lopen dus idd maar de duo bellen voor de zekerheid, denk ik zo
Laatst bijgewerkt door JamieShanin op 08-05-14 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 14:03

hannatjuh schreef:
als eerst gefeliciteerd met je toelating!

het is idd een beetje een verwarrende situatie en zelf zou ik zeggen uitwonend omdat je biologische vader niet erkend is.
je kan denk ik het beste even duo bellen om te vragen wat hun ervan vinden. al is wel mijn ervaring met hun dat ze ook niet alles weten;)

Dankje wel!! ja ben zo blij ben eigenlijk 1,5 jaar terug toegelaten haha vorig jaar niet gehaald helaas...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:04

Mijn vader had mij ook niet erkend (kwamen we pas na zijn overlijden achter), maar tijdens mijn studie stond mijn vader wel bekend bij DUO aangezien zijn inkomen werd meegenomen bij de betaling van mijn aanvullende studiefinanciering. Hoe ze wisten dat hij mijn vader was, is ons tot op de dag van vandaag nog een raadsel. Dus ik zou het risico niet nemen en je als thuiswonend te laten staan

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:16

Art. 1 lid 1 Wet studiefinanciering 2000
Thuiswonende studerende: studerende die woont op het adres van zijn ouders of van een van hen

In die omschrijving staat niet of het om juridische of biologische ouders gaat. Strikt genomen is je - alleen biologische - vader niet je juridische ouder. Maar een biologische ouder kan wel een onderhoudsverplichting voor jou hebben. Ik zou eens met DUO bellen en vragen hoe zij de wet wat dat betreft handhaven...

Ho 'es: als jij binnen het huwelijk geboren bent, is hij per definitie wel je wettelijke vader, heeft hij je ook niet voor hoeven erkennen. Alles wat je moeder daarna nog gedaan heeft, heeft waarschijnlijk betrekking op gezag en achternaam gehad, maar niet op de juridische status van het vaderschap - tenzij ze een ontkenning vaderschap heeft opgestart. En dat had je dan waarschijnlijk wel geweten...

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 14:32

Prrrr@ ja ik ben binnen het huwelijk geboren , maar mijn moeder heeft hem er uitgegooid hiervan heb ik de papieren ook, bij de gemeente staat ook dat ik alleen een moeder heb niet meer. Daarom snap ik het ook niet zo goed meer.

Maar ik denk idd dat het het beste is om gewoon op inwonend te blijven.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:37

Hoe kan jij niet erkend zijn als kind, terwijl jij in het huwelijk geboren bent? Al was hij niet jouw biologische vader, dan was hij dat automatisch volgens de wet, gezien je ouders toen getrouwd zijn geweest. Zelfs al was je van de melkboer, dan nog was hij jouw wettelijke vader.

Het lijkt mij dat je gewoon thuiswonend bent, gezien je bij een van je ouders woont.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 14:40

ik stuur ff privé berichtje dianneM

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:19

Mijn gedachte is dezelfde als die van DianneM.
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en je beurs niet op uitwonend laten zetten. Ik neem aan dat je ook geen huur aan je vader hoeft te betalen?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:44

Volgens mij ben je inwonend als je woont bij de personen die aangewezen zijn als jouw ouders. Jouw vader heeft jou niet erkent en is dus alleen biologisch verwekker, en niet jouw vader. In principe heb jij dus maar 1 inkomen wat meetelt bij berekening van je stufi.
Alleen die van je moeder.
Kun je aanvragen. Formulier 'buiten beschouwing laten van inkomen' is wat invulwerk maar zeker de moeite waard als jij geen bijdrage ontvangt vanuit vader. en die heeft jou niet erkent. Dat kun je aanvinken op het formulier.
In principe ben je uitwonend. Je woont niet bij degene in huis die jouw biologische moeder is(Want vader heeft niet erkent) en je (eventuele) stiefvader wordt niet meegerekend bij stufi.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:46

Ik zou maar gewoon even de DUO bellen en er vanuit gaan dat je inwonend bent... DUO kan heel vervelend zijn als ze denken dat je ze oplicht.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:54

Heb je al met DUO gebeld? Is inderdaad een lastige situatie. Ik zou zeggen dat je inwonend bent, maar als jouw biologische vader niet wettelijk jouw vader is, zou je weer kunnen zeggen dat je niet bij een wettelijke ouder woont en dat je dus uitwonend bent...

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 19:29

RoyceMack schreef:
Volgens mij ben je inwonend als je woont bij de personen die aangewezen zijn als jouw ouders. Jouw vader heeft jou niet erkent en is dus alleen biologisch verwekker, en niet jouw vader. In principe heb jij dus maar 1 inkomen wat meetelt bij berekening van je stufi.
Alleen die van je moeder.
Kun je aanvragen. Formulier 'buiten beschouwing laten van inkomen' is wat invulwerk maar zeker de moeite waard als jij geen bijdrage ontvangt vanuit vader. en die heeft jou niet erkent. Dat kun je aanvinken op het formulier.
In principe ben je uitwonend. Je woont niet bij degene in huis die jouw biologische moeder is(Want vader heeft niet erkent) en je (eventuele) stiefvader wordt niet meegerekend bij stufi.

Mijn vader heeft mij wel erkent maar zo als ik al eerder schreef heeft mijn moeder toen een rechtzaak aangespannen waardoor hij niet erkent mocht worden. dus vandaar dat ik mij dit alles afvroeg. Maar ik woon dus wel bij mijn vader en hij 'onderhoud'' mij ook kwa onderdak voedsel en al het andere.

maar okey ik zou dat als uitwonend gerekend worden. bedankt voor het antwoord~!!

helaas heb ik duo nog niet gebeld.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 21:47

nou ik heb stufi aangevraagd, en het is goed gelukt. Op het eind kon ik invullen of ik mijn 2e ouder kende en of ik er contact mee had, dit kwam na aanleiding van dat ze gegevens aanvragen over je ouders bij mij stond er maar 1 dus kon ik mijn vader zelf in vullen, dit heb ik naar waarheid ingevuld en als inwonende gezet.

Dank jullie voor jullie hulp!