Studieschuld van HBO naar MBO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Colien

Studieschuld van HBO naar MBO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 21:37

Nadat ik vandaag weer een enorme tegenslag op mijn opleiding heb gehad heb ik voor mezelf al besloten om te stoppen met mijn opleiding. Morgen ga ik hier alles voor regelen maar nu stuitte ik op een aantal vragen.
Ik heb al 1 jaar studiefinanciering (basisbeurs + aanvullende beurs) en reisproduct gehad voor de PABO, daar heb ik helaas moeten stoppen door een negatief studie advies
Na dit jaar ben ik dit schooljaar begonnen met HBO Pedagogiek. Nu ik hier dus ook mee "moet" stoppen heb ik dus al bijna 2 volle jaren studiefinanciering verbruikt.
Ik ben me ervan bewust dat je max. 4 jaar studiefinanciering krijgt. Omdat ik beide keren op de praktijk ben blijven hangen heb ik besloten een MBO 4 opleiding te gaan doen (wel dezelfde richting, maar als het goed is wordt er minder verwacht, andere richtingen boeien mij totaal niet en heb ik al ondervonden dat mijn motivatie onder bodemniveau is, dus dat werkt niet). Maar nu vroeg ik mij af, als ik straks (we gaan van het beste uit) een MBO 4 diploma heb, moet ik dan mijn HBO studiefinanciering terugbetalen? En de reisproduct, hoe zit dat?

Wie zou mij kunnen helpen?

Ludique96

Re: Studieschuld van HBO naar MBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:42

Ik zou het zelf niet weten, maar kan je ook niet informeren bij mijn duo? Maar ik weet het niet zeker, maar
ik heb wel eens gehoord (gehoord) dat wanneer je je opleiding niet af hebt gemaakt je lening terug moet
betalen. Maar dat is wat ik gehoord heb en dat weet ik dus niet zeker. Ik denk dat je het beste bij mijn
duo moet navragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:45

HBO + reisproduct moet je inderdaad terugbetalen. Dit moet omdat jij straks geen afgeronde HBO opleiding hebt.

MBO en HBO gelden apart van elkaar. Je krijgt voor beide ook 1x 4 jaar studiefinanciering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:25

WiancaR schreef:
HBO + reisproduct moet je inderdaad terugbetalen. Dit moet omdat jij straks geen afgeronde HBO opleiding hebt.

MBO en HBO gelden apart van elkaar. Je krijgt voor beide ook 1x 4 jaar studiefinanciering.

Dit klopt inderdaad. Je zou dus binnen nu nog 8 jaar een HBO diploma moeten behalen om geen schuld terug te betalen.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:34

Je moet inderdaad binnen nu en 8 jaar een hbo studie afgerond hebben en anders moet je alles terugbetalen..

Als je, je mbo haalt dan word heb omgezet in een gift.

Ik heb hetzelfde als jij gedaan, ook 2 hbo studies gedaan en vervolgens gestopt en mbo gaan doen..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:33

Klopt en zolang je nog geen 4 jaar HBO stufi ontvangen hebt, heb je nog recht op 4 jaar MBO stufi + OV. Maar je zal dit, ook nadat je je MBO diploma hebt behaald, terug moeten betalen.

HBO stufi moet je wel pas af betalen nadat je een jaar je MBO diploma hebt. Dus je kan ook altijd nog na het MBO een HBO gaan doen en wanneer je deze binnen die tien jaar haalt, wordt je HBO stufi alsnog een gift. :)

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 15:40

Quir schreef:
Klopt en zolang je nog geen 4 jaar HBO stufi ontvangen hebt, heb je nog recht op 4 jaar MBO stufi + OV. Maar je zal dit, ook nadat je je MBO diploma hebt behaald, terug moeten betalen.

HBO stufi moet je wel pas af betalen nadat je een jaar je MBO diploma hebt. Dus je kan ook altijd nog na het MBO een HBO gaan doen en wanneer je deze binnen die tien jaar haalt, wordt je HBO stufi alsnog een gift. :)

Je bedoelt de 10 jaar vanaf het eerste jaar PABO wat ik heb gevolgd?

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:42

Ja die 10 jaar gaan in vanaf het eerste jaar dat je er gebruik van maakt

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:44

Ja inderdaad, het jaar waarin je voor het eerst aan een HBO studie begonnen bent. :)
Stel dat dat sept 2012 is, heb je tot en met 2022 de tijd om een HBO diploma te behalen.

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 15:49

Dus als ik het goed begrijp moet ik een jaar na mijn MBO diploma mijn HBO gaan terugbetalen (als ik geen HBO studie meer ga doen). En mijn MBO studie moet ik ongeacht of ik een diploma haal terugbetalen, dus kan ik (als we het opgehoest krijgen) net zo goed geen stufi nemen voor MBO.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:00

Als het goed is is (een deel van) je MBO stufi een gift als je het diploma haalt.
Dat was bij mij wel zo (hbo wel begonnen, niet afgemaakt en daarna mbo diploma gehaald)
Maar die regels veranderen nu ieder jaar weer. Bel ze anders gewoon als je het zeker wil weten.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:26

Het was zo dat mbo stufi een gift werd na behalen diploma, maar vanaf komend jaar zou alles lening worden? Zo niet, dan is t nog steeds een gift als je diploma haalt.