[GZ] Ervaringen met lang reizen voor studie / minor

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

[GZ] Ervaringen met lang reizen voor studie / minor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 09:12

Hoihoi,

Ik ben een media design studente uit Limburg (Weert) die in Eindhoven studeert.
Nu moet ik na de zomer een minor gaan volgen, maar mijn school heeft er maar weinig en bovendien vind ik die maar niks, dus ben ik buiten school gaan kijken, een externe minor dus.
Ik heb er een gevonden die heel tof lijkt! Alleen... deze zit in Rotterdam!

Nu is dit voor mij zo'n 2u reizen en zal ik dus rond kwart voor 6 m'n nest uit moeten elke dag.
Men waarschuwt mij ervoor dat dit erg vermoeiend is en dat ik er nog eens goed over na moet denken.

Daarom vroeg ik me af of er misschien mensen zijn die ervaring hebben met lang reizen: Zou je het aanraden/afraden als je hiermee een toffe studie/minor/stage kan doen?
(een kamer wil ik liever niet, wil niet teveel bijlenen, wat in het geval van een kamer wel het geval zou zijn)

xLisa

Steef

Re: [GZ] Ervaringen met lang reizen voor studie / minor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:02

Hoeveel dagen is je minor? Echt 5 dagen id week of een stuk minder? Als je daarvoor 2 dagen vroeg uit bed moet bijvoorbeeld zou ik gewoon zeggen doen! Als deze minor je echt aanspreekt zou ik je hierdoor niet tegen laten houden..

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:42

Ik was naar mijn school 1.5 uur onderweg (enkele reis), en dat vond ik goed te doen. Zeker omdat ik meestal maar drie of vier dagen per week les had. Het is in het begin even wennen, maar na een week of twee denk je er niet eens meer bij na. Verder ben ik het met Steef eens dat als je deze minor écht leuk vindt, je je niet moet laten tegenhouden door de reistijd.

Heb je de mogelijkheid om eens te gaan kijken op die school in Rotterdam? Dan zou ik dat zeker doen. Dat geeft je een goed beeld van de school en de minor, en je ervaart meteen de reis. Ben je daarna nog steeds enthousiast, dan moet je die minor gewoon lekker gaan volgen!

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:14

Ik reis nu zelf ook bijna 1.5 uur naar school (moet 1.5 uur voor mn lessen beginnen van huis), dichterbij heb je hier eigenlijk geen universiteit op de TU na. Vind ik ook goed te doen. Alleen dagen waarop ik langer reis dan ik les heb (vrijwel altijd :')) vind ik wel zonde van mn tijd, maar ach. Ik hoef maar 2/3 keer id week op school te zijn, dus waar maak ik me ook druk om :D

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:18

Toen ik nog op het HBO zat was ik ook 2 uur aan het reizen naar school elke dag heen en weer terug. Dus 4 uur op een dag.
Dit heeft mij uiteindelijk ook wel gebroken, en heb nu een MBO studie in dezelfde richting, maar dan 20 minuten bij mijn huis vandaan op de fiets ;). Als het maar voor een halfjaar is, is het vast wel te doen!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:20

Is het niet mogelijk om tijdelijk een kamer te huren? Ik zou je er niet door laten tegen houden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:21

Hier ook dagelijks een rit van 4 uur retour. Natuurlijk is het vroeg opstaan en ben je 'veel tijd kwijt', maar ik doe het werk met plezier. Vroeg naar bed op de avonden en huiswerk maken/boekje lezen in de trein en voor je het weet ben je op locatie. :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 13:07

Steef schreef:
Hoeveel dagen is je minor? Echt 5 dagen id week of een stuk minder? Als je daarvoor 2 dagen vroeg uit bed moet bijvoorbeeld zou ik gewoon zeggen doen! Als deze minor je echt aanspreekt zou ik je hierdoor niet tegen laten houden..

Volgens mij 3 dagen: Maandag, dinsdag en donderdag. Maar ik weet t niet zeker.

Het scheelt dat ik vaker naar Rotterdam ben geweest (vriendin van me zit daar op school) dus ben daar wel een beetje bekend.

Lieke schreef:
Is het niet mogelijk om tijdelijk een kamer te huren? Ik zou je er niet door laten tegen houden.

Ik heb afgelopen halfjaar in Amerika stage gelopen, dus het geld is een beetje op :P. Wil dus niet te veel bijlenen, heb al genoeg schuld. (ik wil te veel, haha)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:13

Ik heb het gedaan voor mijn stage (drie maanden), soms was ik 1,5 uur enkele reis onderweg, soms bij file 3 uur enkele reis :\ Het vroeg opstaan went, maar ik ging dan ook wel altijd vroeg slapen. Voordeel was dat ik bij mijn stage geen extra werk ernaast moest doen, dus er bleef nog tijd over voor een sociaal leven. Denk dat dat moeilijk wordt als je en veel moet reizen, en veel werk ernaast hebt en vroeg wilt gaan slapen (maar misschien wil je dat niet :P )

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:17

Een klasgenootje van mij reist altijd van zuid limburg naar tilburg. Doet dit al drie jaar. Ik zou het niet willen maar het kan wel en voor jou is het natuurlijk minder lang

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 11:08

Naja ik heb vorig jaar altijd al anderhalf uur naar tilburg moeten reizen: een half uurtje extra lijkt me op zich wel te doen.. Maarja het is toch weer een uur extra per dag..

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:16

Ik zou kijken of je het verwacht te kunnen combineren met alles..

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:21

Ik woon bij Arnhem en heb een paar maanden in Maastricht gestudeerd. Dit was 3 uur reizen voor me, echt een kamer nodig. Als ik de eerste trein nam, kwam ik alsnog te laat. Als je 5 dagen per week daar bent, zal ik toch echt een kamer gaan zoeken..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:38

Ik reis elke dag 2,5 uur heen en 2,5 uur terug. Vind het nog altijd wel goed vol te houden, maar skip nu wel iets sneller college's dan in het begin van het jaar (vooral als het maar 1 college is). Begin van het jaar kon ik ook goed huiswerk maken in de trein als het niet te druk is, nu gebruik ik de uurtjes meestal om te slapen of voor me uit te staren. Haha.

Denk wel dat het erg afhankelijk is hoe gemakkelijk het je af gaat, mijn studie gaat mij nu erg goed en gemakkelijk af en ook met alleen zelfstudie kan ik het gemakkelijk halen. Echter als je die uurtjes echt nodig hebt om te studeren, kan je misschien beter dichterbij kijken of tijdelijk een kamer huren in de buurt. Als je een kamer huurt van iemand die stage heeft oid, is dit vaak ook erg goed betaalbaar! (en al compleet ingericht)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:28

Hier ervaring met lang reizen voor stage. Ik ben iets minder dan 2,5 uur enkele reis onderweg, rond de 5 uur per dag.

Heb je enig idee hoe vol je rooster zal zijn? Ik maak bijvoorbeeld lange dagen, dus dat vind ik wel pittig. In de praktijk ga ik 's ochtends om 6.00 de deur uit, en kom ik 's avonds tussen 19.30 en 20.00 weer thuis. De eerste twee weken was ik gesloopt en viel ik bij thuiskomst meteen in slaap, maar nu gaat het bijzonder goed. Als je eenmaal in het ritme zit en genoeg slaap neemt, is het goed te doen. Het moment dat je de wekker om 5.20 zet went nooit, maar het ritme went (bij mij toch) wel bijzonder snel.

Wat doe je er nog allemaal naast? Ik begrijp uit je verhaal dat je nu nog thuis woont? Ik woonde eerst op mezelf, en vond dat heel zwaar. Ik had totaal geen zin en puf meer om na 19.30/20.00 nog uitgebreid te koken, af te wassen, boodschappen doen, wasje draaien, stofzuigen, kattenbak schoonmaken, eigen regelen (mensen mailen, bellen). Mijn sociale leven stond op 0. Dat gaat nu beter sinds ik samenwoon, omdat het eten al klaar staat en de wasjes overdag al gedraaid zijn ;) Als je nu nog thuis woont, kan dat een verlichting zijn.

Lang verhaal kort: kijk naar je bezigheden, hoeveel tijd je kwijt bent aan lesuren en studeren buiten studie-uren, en baseer daar je keuze op. Ik heb er nooit spijt van gehad, en doe dit met gemak nog een paar jaar. Een kamer onderhuren vind ik een goede suggestie +:)+ Hoewel ik absoluut niet het idee heb dat onderhuur goedkoper is dan gewoon een kamer huren qua maandhuur, maar dat kan aan de regio hier liggen.

Ook niet onbelangrijk: hoe is de treinverbinding? Ik reis over 3 lijnen en moet dus 2 keer overstappen, maar alle treinen gaan 4 keer per uur. Mijn collega daarentegen woont hemelsbreed dichterbij, maar haar haar ene trein gaat slechts 1 keer per uur, de ander 2 keer. Bij het missen van je overstap ben je dus ineens ontzettend veel tijd kwijt. Merk dat dat haar af en toe opbreekt, als ze weer door 5 minuten vertraging bij trein 1 meteen een uur later op kantoor is.