Stufi omzetten in gift na bachelor

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

martinique

Stufi omzetten in gift na bachelor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 16:31

Beste Bokkers,

DUO is vandaag gesloten, dus vandaar dat ik me even tot jullie wend. Ik volg nu een bachelor opleiding aan de universiteit, en als het goed is maak ik die dit jaar af en krijg ik dus mijn bachelordiploma dit jaar. Nu ben ik al een hele tijd aan het wikken en wegen over het doen van een master, maar eigenlijk denk ik niet dat ik dat nog wil. Nu lees ik op de website van DUO dat na het behalen van een bachelor je prestatiebeurs niet automatisch om wordt gezet in een gift, pas na een master gebeurt dit automatisch en na je bachelor moet je vragen om het omzetten naar een gift.
Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben? Is dit een formaliteit of kost het veel moeite om na je bachelor alles om te laten zetten in een gift?
Ik zal binnenkort ook nog een keer naar DUO bellen, maar aangezien de deadlines voor masterinschrijvingen erg snel zijn in sommige gevallen ben ik toch vast op zoek naar wat ervaringen. Ik heb voor de universitaire bachelor een jaar HBO gevolgd, daar heb ik wel studiefinanciering voor gekregen maar geen diploma/propedeuse gehaald, en nu ben ik dus aan mijn derde jaar bachelor op de universiteit bezig.

martinique

Re: Stufi omzetten in gift na bachelor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 20:14

Iemand met ervaringen?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:16

Voor zover ik weet wordt je bachelor altijd omgezet in een gift als je die binnen de 4 jaar die ervoor staat gehaald hebt. Dus ik denk inderdaad dat dat meer een formaliteit is.

Ik heb ook nog een vraag over Stufi, mag ik die hier in het topic zetten?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:22

Mijn broer heeft ook alleen een bachelor, maar 3 jaar stufi werd zonder problemen omgezet in een gift. Het 4e jaar dat hij had gekregen moest hij terug betalen

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 21:06

Thanks voor de reacties!
Als het enkel dat 4e jaar is is het nog te overzien, maar wel balen. Al is dat 4e jaar wel van een andere studie, weet niet of daar nog verschil in zou zitten...

Martine (naamgenoot haha): Ik doe een universitaire bachelor, dus die is 3 jaar en ik begreep van de site van duo dat je na 4jaar hbo een volwaardige opleiding hebt voltooid en het dus automatisch een gift wordt, maar dat bij het wo gerekend wordt dat je 3 jaar bachelor hebt en 1 jaar master en het daarna een gift wordt.
Je mag van mij je vraag hier wel stellen hoor

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:09

Oh sorry dat wist ik niet :+

Ja, ik vroeg me het volgende af:
Er staat op de site van het DUO dat je de aanvullende beurs als gift krijgt als je je diploma binnen 10 jaar haalt. Houdt dat in dat je ook de diploma moet halen van de opleiding waar je aan begonnen bent?
Of mag je ook switchen van opleiding? Is het: 'zolang je maar een HBO diploma haalt binnen 10 jaar?'

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 21:20

Ja wat ik er dus van begreep eigenlijk wel. Ik ben dus ook geswitched van opleiding en volgens mij zou ik alles als gift krijgen wanneer ik nu ook nog een master ga doen. Dus ook het verloren jaar dan zeg maar zou dan gift worden. Maar nu ik die master waarschijnlijk niet ga doen is dat dus niet zeker. Ik ga morgen ofzo wel bellen ook nog, voor de zekerheid zou ik dat als ik jou was ook doen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:22

Okee bedankt :)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:41

Volgens mij krijg je maar 3 jaar kado, omdat je ene bachelor van 3 jaar heb afgerond uiteindelijk, dat je ook een jaar hbo gedaan hebt maakt niet uit, die heb je niet afgerond. Vroeger kreeg je voor een 3 jarige bachelor maximaal 4 jaar stufi, maar dat is ingekort naar 3 jaar.

Vanaf komend jaar krijg je ook geen stufi meer voor de master volgens mij, dit zou worden afgeschaft? maar weet niet of dat nu doorgaat.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 22:00

Komend jaar wordt master nog vergoed, de plannen van de overheid zijn gewijzigd op dat gebied, volgens mij o.a. vanwege de vele kritiek. Jaar daar op wordt het anders. Vandaar dat ik wel goed aan het oriënteren ben op alles, als ik spijt krijg dat ik geen master heb gedaan krijg ik daar over een paar jaar nooit meer vergoeding voor. Ik heb mijn bachelor zometeen in 3 jaar en dus nog een vierde jaar studiefinanciering en ov gehad. Voorheen was dat geen probleem, maar dat moet ik dan dus even goed navragen....
Maar ik ga er dan vanuit dat wel/niet een master volgen daar verder geen invloed op heeft?