Orthopedagogiek of SPH?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MissBonny

Orthopedagogiek of SPH?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 21:19

In september ben ik begonnen met de pre-master Orthopedagogiek. Deze pre-master bestond uit een selectietraject (sep - dec) en pre-master (feb - jun). Nu heb ik helaas één vak niet gehaald, waardoor ik niet door ben naar de pre-master. In september mag ik het vak over doen, moet ik weer wachten tot februari en dan pas kan ik weer verder met de studie. In het begin was ik nog vol overtuiging, ik ga verder met de studie, maar inmiddels een paar maanden later, begin ik toch te twijfelen...

De omstandigheden om mij heen zijn wat veranderd en ik begin mezelf steeds meer af te vragen, wil ik dit 'wachten' allemaal nog wel? Daarnaast ligt het niveau voor mij erg hoog, dus twijfel ik ook nog steeds of ik het niveau daadwerkelijk wel aan kan.
Toch ben ik altijd erg enthousiast geweest over de pre-master en vond ik de vakken onwijs leerzaam en interessant. Maar nu hangt er dus een groot vraagteken boven mijn hoofd...

Moet ik misschien toch niet voor een niveau lager en voor de studie SPH gaan? Tenslotte, als ik naar vacatures in dat vakgebied zoek, wordt er ook vaak gevraagd naar SPH. Of moet ik toch door gaan met de pre-master Orthopedagogiek wat ik altijd al heel graag wilde?

Gelukkig heb ik al wel een papiertje, lerares basisonderwijs. Inmiddels ook één jaar voor de klas gestaan, maar ik weet zeker; dat is niet iets wat ik heel mijn leven wil blijven doen.

Zijn er hier misschien mensen die ervaring hebben met de pre-master Orthopedagogiek of SPH en die tips/meningen etc willen geven? :)

LouLouB

Re: Orthopedagogiek of SPH?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 15:14

Ik heb net als jij de pabo gedaan en daarna de pre-master en master Orthopedagogiek. Ik merkte ook dat een opleiding aan de universiteit een stuk pittiger is dan een hbo opleiding. Net als jij heb ik veel getwijfeld, maar uiteindelijk toch besloten de master af te maken.

Wat ik je kan vertellen is dat ik de master niet moeilijker vond dan de pre-master, misschien zelfs makkelijker. Dat kan ook te maken hebben met het feit dat je stage gaat lopen in je master. Zelf heb ik de master dus als prettiger ervaren dan de pre-mater, maar het blijft natuurlijk een pittige opleiding.

Je kunt jezelf misschien afvragen wat je wilt gaan doen met dit diploma. Wat zijn je toekomstplannen? Wil je echt als orthopedagoog gaan werken of vind je op een groep werken leuker? Er is weinig werk te vinden als orthopedagoog. De meeste klasgenoten van mij die afgestudeerd zijn werken nu op hbo niveau. Toch hebben zij wel doorgroeimogelijkheden. Ik zelf zou de master afmaken. Je kunt met je diploma alsnog gaan werken binnen een hbo functie, maar als je dat over een aantal jaar zat bent en je verder wilt en kan ontwikkelen, is dat met je master wellicht net wat makkelijker.

Succes!

MissBonny

Re: Orthopedagogiek of SPH?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 11:02

Dankje Lou voor je reactie! Als ik jouw verhaal zo lees, denk ik toch ook...ik moet inderdaad door! Maar het blijft zo lastig... :x