Werk en Wajong

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Werk en Wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 15:03

Echt hoofdpijn brekend het uwv _/-\o_

Ik ben gaan werken 2 uur in de week en nu 4 uur , gewoon simpel bijbaantje in de post in de dagen voor kerst veeeel meer gewerkt en daar begon de ellende dan..

Ik kreeg tot die bewuste maand 740 Wajong per maand , in december bij de post 263,25 verdient ik heb gebeld en aangegeven dat het eenmalig is.. Tot ik in februari opeens 328 uitkering kreeg -O- , na een belletje en rustig gebleven aan de lijn werdt er 368 bij gestort en wordt nu paar maanden gekort geloof 55 euro voor 4 maanden . In maart weer 368 euro na een belletje en mijn loonstrook op de post werdt er 226 bij gestort -O- Dus 594 euro :7 , had maar 118 bij de post verdiend dus ja... En nu weer een maand dat ik maar 594 krijg , ik had een brief dat ik 818 krijgen zou maar blijkbaar niet , ik ga maandag knetterboos opbellen want neem het liefst ontslag vandaag . Werken wordt gewoon afgestrafd en dit is gewoon niet tof meer. Vorige maand kon ik de huur niet helemaal betalen en dat moet ik nog extra betalen deze maand , en ben jarig einde van de maand en allemaal extra kosten die ik had ingecalculeerd in die 818 maar blijkbaar is het allemaal niet zoals het moet -O- Had al wat dingen besteld her en der, maar nu ik die 818 niet krijg is het niet echt haalbaar. ik houd niks over en moet nog 3 weken boodschappen als ware en nog een weekend weg en verjaardag :7

Nu werk ik een dag extra , maar kan beter ontslag nemen dit breekt me op en wil gewoon mijn huur kunnen betalen mijn vaste lasten en kunnen eten maar lig bijna elke nacht wakker van dat uwv, We moeten werken maar dit ontmoedigd toch alleen maar -O- . Maandag weer bellen maar ben er compleet klaar mee , dit kunnen ze toch niet maken? Ik hoor toch te verdienen aan werk en er niet op achteruit gaan? -O-

Murthul

Re: Werk en Wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:08

Het is met Wajong zo dat als je werkt dat word gekort op je uitkering. Dus stel dat je 600 euro wajong krijgt en je werkt en daarmee verdien je 100 euro in de maand is je wajong die maand maar 500 euro. Dan kom je in totaal alsnog op dat wajongbedrag.

Hierdoor word je misschien niet gestimuleerd te gaan werken, maar het is wel een "eerlijke" regeling. Op het moment dat jij kunt werken vult de wajong het deel aan wat je niet kunt werken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:12

Vanaf een bepaald bedrag komt dat wel bovenop je wajong. Ik zou als ik jou was even een gesprek met wajong aan gaan dat je dit niet ziet zitten en wilt stoppen met werken als het niet beter wordt.

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:14

De Wajong-uitkering (als je hem volledig krijgt) is gebaseerd op 80-100% arbeidsongeschikt.
Als je gaat werken, kijken ze naar het aantal uur dat je per week werkt, als dit 4 uur is, zou dit 10% zijn en wordt er 10% op je uitkering ingehouden.
Het ligt dan aan het loon wat je ontvangt, of je hier aan over houdt.
Wat belangrijk is dat je de loonheffingskorting toe laat passen op hetgeen waarvan je het meeste geld ontvangt.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:18

Misschien nog een keer bellen naar het UWV of een mailtje doen? Sowieso je loonstrook van je bijbaan/werk erbij houden en het aantonen dat ze het niet goed doen.. of misschien een gesprek aanvragen zodat je het goed kan aantonen?

Ik vind sowieso het UWV en het hele wajong erg ingewikkeld..

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:33

Als je iedere maand hetzelfde inkomen hebt is t uwv best makkelijk, maar als je een wisselend inkomen hebt dan word het steeds later verrekend en is dat allemaal n stuk ingewikkelder.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:44

Wat stom dat je dan gekort wordt op je uitkering. Kun je nog beter vrijwilligerswerk gaan doen.
Snap dat je boos bent, maar zou gewoon even rustig bellen en alles goed uitleggen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:31

Dit zijn van die dingen waar je gewoon rekening mee moet houden als je een uitkering hebt. Staat ook overal aangegeven in alle foldertjes en op de site van het UWV. Je krijgt ook elk jaar een wijzigingsformulier. Zodra er iets verandert in je situatie, ook als je meer of minder gaat werken, moet je dit doorgeven.
Je wordt in eerste instantie terug gevorderd en met een beetje pech krijg je nog een boete ook.
Daarnaast is het wel logisch. De Wajong (en andere uitkeringen) krijg je van de overheid en niet voor niks. Als je ineens wel blijkt te kunnen werken, heb je blijkbaar geen noodzaak voor je uitkering omdat je zelf voor een inkomen kunt zorgen. Ook wanneer dat eenmalig blijkt te zijn. Daar kunnen de computersystemen bij het UWV natuurlijk niet zo goed mee omgaan :-)
Het UWV krijgt eens in de zoveel tijd je inkomstengegevens door van de belasting, dus ook al geef jij zelf niets aan bij het UWV, ze komen er toch wel achter (tenzij je zwart werkt). Beter zelf aangeven dan dat zij erachter komen, want dan krijg je een boete en die zijn niet mals.

Als het werken tijdens de kerstperiode je goed af ging, kun je je afvragen of je niet een gesprek aan wilt gaan met de arbeidsdeskundige om te zien of je naar een baan kunt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:51

Ilja000 schreef:
Daarnaast is het wel logisch.

De uitvoering is niet logisch. Je krijgt per maand minder door de belastingaftrek bv, en dat kan pas veel later met de belasting weer rechtgezet worden. Ook loopt het vaak niet gelijk op (als je de ene maand meer verdient krijg je de volgende maand ook alvast minder.) Het gevolg is dat je niet altijd op tijd je geld krijgt, en dus heel makkelijk in de problemen kunt komen als je weinig reserves hebt - en juist mensen die het met een zeer laag inkomen moeten doen hebben vaak weinig reserves.

Dat probleem is ook allang bekend, ook in de bijstand bv waar mensen doordat ze gaan werken ineens niet genoeg inkomsten hebben om hun rekeningen te betalen, en vervolgens een hele lading aan boetes en administratiekosten over zich heen krijgen waardoor ze nog verder in de problemen komen. De ombudsman heeft dat al eens aangehaald, de vakbonden ook... helaas wordt er weinig aan gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:16

Werken moet toch wat extras geven? heeft het uwv aan de telefoon nog gezegd := , ik regel zelf mijn werk en dit heb ik ook zelf gedaan. ik moet begeleiding voor het wonen en heb iemand voor de financiën maar die zou 2 weken terug al een afspraak maken en nog steeds niet gedaan.

en heb verder geen diploma's en bij de post kan ik niet vaker , er is niet meer werk aangezien er net 2 nieuwen aangenomen zijn :)

En ja zit zeker wel in de knoei , heb 0 op de spaar staan ik heb nog problemen door een persoon die niet mijn pgb verantwoorde en heb was 9000 die de deurwaarder wou en na een tripje advocaat die ik amper betalen kon was het klaar maar nu opeens weer 1200 van de deurwaarder dus elk dubbeltje kan ik gebruiken.

Dus het ligt niet helemaal aan mij Shadow.. , het systeem is gewoon krom.. Morgen bellen vandaag is het bevrijdingsdag en de resterende uitkering staat er nog niet en heb nog wat boodschappen nodig de komende weken.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:03

Enerzijds is het systeem krom, dat ben ik volledig met je eens.
Anderzijds, als je medisch wel in staat bent om meer te werken (ongeacht of je werk meer uren heeft of niet), kun je je afvragen of je nog wel recht hebt op je (gedeeltelijke) uitkering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:11

Ben zeker in staat te werken maar een volle werkweek ga ik niet trekken , vorige week 3 ochtenden gewerkt en normaal had ik 3,5 dag op de zorgboerderij en ochtend vrijwilligerswerk maar ben dan wel moe van alles en slaap dan gerust 10 uur op een dag

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:12

Ilja000 schreef:
Anderzijds, als je medisch wel in staat bent om meer te werken (ongeacht of je werk meer uren heeft of niet), kun je je afvragen of je nog wel recht hebt op je (gedeeltelijke) uitkering.

Anderanderzijds... als dat werk er vervolgens niet is, kun je het natuurlijk nog ingewikkelder maken door dat weer via gedeeltelijke bijstand te laten lopen, maar wat wil je dan precies bereiken? Dat kost alleen maar stapels met stress, kilo's formulieren, nog grotere kans op fouten en vooral heel veel geld aan ambtenaren. En het resultaat is ongeveer hetzelfde.

Daarnaast: medisch in staat om meer te werken is niet altijd eenvoudig te zeggen. Bij veel aandoeningen ligt overbelasting op de loer. Het gaat misschien best een week of misschien zelfs een paar maanden goed, en het lijkt allemaal heel makkelijk, maar daarna blijkt het toch te veel. En dan komt iemand alsnog thuis, maar vaak met grotere problemen (schulden, opnames, dat soort zaken.) Daar schiet echt niemand wat mee op, de persoon zelf niet, maar wij als maatschappij net zo min.
In het begin wat rustiger stabiel opbouwen kan op lange termijn veel beter werken.