Reken/wiskunde boeken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekN

Reken/wiskunde boeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 21:13

Hallo allemaal!
Fijne paasdagen gehad? :)

Even een vraag..
Ik doe onderwijsassistente niveau 4.
Ik wil reken/wiskunde lerares worden.
Ik ben erg goed in rekenen. :o
En ga dit vak versnellen zodat ik 3f snel kan afronden. *\o/*
Zodat ik kan beginnen aan een nieuw boek.
Nu is mijn vraag.. Weet iemand een geschikt boek voor Rekenen niveau 4f.
Is deze überhaupt beschikbaar? En welk Wiskunde boek is anders geschikt.
Ik zou dan een boek willen die mij voorbereid op het hbo of die het hbo heeft.
Richting wiskunde/reken docente..

Even samengevat:
Welk boek is geschikt van rekenen. Bestaat er een 4f boek. Of welk wiskunde boek is geschikt voor richting hbo wiskunde/reken docent?

Hopelijk komen er antwoorden zou super zijn.
Alvast bedankt :wave:

Appelflapje

Re: Reken/wiskunde boeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 23:13

HK > STW

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:28

Ik kan je vraag (dus welk boek je hiervoor kan gebruiken) helaas niet beantwoorden. Ik raad je aan om eens bij een HBO-instelling langs te gaan die de lerarenopleiding wiskunde aanbiedt. Zij kunnen je meer vertellen over het beginniveau dat je moet hebben om aan deze opleiding te beginnen. Houd er wel rekening mee dat ze bij deze opleiding verwachten dat beginnend studenten met wiskunde op minimaal HAVO niveau zitten. Dat is toch heel wat anders dan wat je bij een algemene MBO opleiding krijgt als onderwijsassistente. Ik durf dan ook met zekerheid te zeggen dat je de achterstand niet met het doornemen van 1 boek hebt weggewerkt, daar komt wel wat meer bij kijken. Ik zou me daarom goed laten informeren wat voor jou de korste weg is om toch aan de lerarenopleiding wiskunde te kunnen beginnen.

Als je daarentegen echt rekenen wil geven op een basisschool in plaats van wiskunde op een middelbare school, dan zou ik eerder denken aan de PABO. Voor die opleiding zijn de toelatingseisen in ieder geval lager. Ik geloof niet dat men daar een specifiek wiskundeniveau verwacht bij de start van de opleiding, dus misschien kun je daar zelfs wel gewoon beginnen met een MBO4 diploma.

DrawnHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:38

Ik doe zelf een opleiding tot docent wiskunde en ik raad je dit boek aan.

Basisvaardigheden wiskunde

http://www.bol.com/nl/p/basisvaardighed ... 004869271/

Dit is het boek wat je als één van de eisen in het eerste jaar moet kunnen. Haal je het tentame hiervan niet dan mag je niet verder. Verder moet je als je geen wiskunde b op havo niveau hebt gehad of hoger, vwo a, vwo b, een toelatingstoets maken. Zelf weet ik niet hoe die er uit ziet, want die heb ik nooit hoeven maken.

Daarnaast wordt rekenen als het goed is vanaf volgend school jaar toegevoegd aan de opleiding docent wiskunde.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, anders mag je mij ook wel een pbtje sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 15:18

Dat boek van hierboven heb ik nieuw en is echt super om de basisvaardigheden te leren van het wiskunde!
Ik gebruik hem niet meer, dus je kan hem overnemen van mij :)
Ik heb de nieuwste versie en boek is helemaal.
Stuur maar een pb als je wilt.

AnnemiekN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 10:04

Sorry door omstandigheden nog niet kunnen reageren...
Dit boek is niet om het vak nog te leren toch... Maar meer ter voorbereiding
Echt iets voor hbo niet zoals op vmbo want wiskunde kan ik wel maar ik zoek uitdaging er in.
Ik zal je een pb sturen.

AnnemiekN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 10:16

PanniePannie schreef:
Ik kan je vraag (dus welk boek je hiervoor kan gebruiken) helaas niet beantwoorden. Ik raad je aan om eens bij een HBO-instelling langs te gaan die de lerarenopleiding wiskunde aanbiedt. Zij kunnen je meer vertellen over het beginniveau dat je moet hebben om aan deze opleiding te beginnen. Houd er wel rekening mee dat ze bij deze opleiding verwachten dat beginnend studenten met wiskunde op minimaal HAVO niveau zitten. Dat is toch heel wat anders dan wat je bij een algemene MBO opleiding krijgt als onderwijsassistente. Ik durf dan ook met zekerheid te zeggen dat je de achterstand niet met het doornemen van 1 boek hebt weggewerkt, daar komt wel wat meer bij kijken. Ik zou me daarom goed laten informeren wat voor jou de korste weg is om toch aan de lerarenopleiding wiskunde te kunnen beginnen.

Als je daarentegen echt rekenen wil geven op een basisschool in plaats van wiskunde op een middelbare school, dan zou ik eerder denken aan de PABO. Voor die opleiding zijn de toelatingseisen in ieder geval lager. Ik geloof niet dat men daar een specifiek wiskundeniveau verwacht bij de start van de opleiding, dus misschien kun je daar zelfs wel gewoon beginnen met een MBO4 diploma.

Waarom ik een ander boek wil is voor de uitdaging.
Op het vmbo deed ik kader en had ik een gt boek maar in mijn toets havo opgaven en deze maakte ik zonder problemen. Omdat mijn taalkundig nivo erg laag licht zat ik op kader maar wiskunde licht op havo nivo ik zoek dus een ander boek voor de uitdaging om te laten zien wat ik kan. Ik geef bijles aan klasgenoten omdat ik het volgens hun beter uitleg als de docent mijn wiskunde en rekenen licht hoger dan ik doe wat ook frusterend is voor mij en docent want de uitleg intreseert mij niets en ik lig al verder voor dan de rest daarom wil ik me er verder in ontwikkelinen om reken of wiskunde docent te worden omdat dat mijn kracht is :)

DrawnHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:43

AnnemiekN schreef:
Echt iets voor hbo niet zoals op vmbo want wiskunde kan ik wel maar ik zoek uitdaging er in.
Ik zal je een pb sturen.

Ik neem aan gezien dat je in Friesland woont, dat je naar Leeuwarden gaat als je de opleiding gaat doen?
Ik zit op die opleiding in Leeuwarden en dit boek heb je ook nodig op de opleiding zelf, maar zo kun je je toch al wel een stuk meer voor bereiden op de opleiding.

Dus ik raad je toch echt het boek aan.

Het namelijk wel de vaardigheden die je moet kunnen. Echt leren uit het boek is een twee, het is met name alle vaardigheden van de wiskunde op een rijtje waarmee je nogmaals kunt oefenen en er staat uitleg bij zodat als je even niet weer weet hoe het ook al weer moest, dat je dit wel kunt terug lezen.

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:02

Je geeft aan dat je met gemak HAVO-opgaven maakt, maar zijn dat dan HAVO-opgaven op eindexamen niveau? Dat is namelijk het niveau dat je dient te hebben om aan de lerarenopleiding wiskunde te beginnen. Weet je bijvoorbeeld hoe je moet differentieren en hoe je de cosinusregel toepast? Als je dat soort dingen niet weet, dan kun je beter eerst zorgen dat je qua wiskundekennis op HAVO eindexamenniveau komt voordat je gaat beginnen aan boeken die op het HBO in het eerste jaar worden gebruikt (zoals het boek dat hierboven wordt genoemd).

Wat betreft je taalkennis: houd er rekening mee dat je voor de lerarenopleiding wiskunde een taaltoets dient te doen. Ookal wil je dus les gaan geven in wiskunde, er wordt wel van jou als docent verwacht dat je de Nederlandse taal voldoende beheerst.

DrawnHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:06

@PanniePannie, Sinds wanneer moet je een taaltoets doen? Ik heb er bij mij op de opleiding nog nooit van gehoord dat we die moeten maken.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:10

Je zou ook een 5 havo wiskunde boek kunnen aanschaffen en de opgaven daaruit maken?

@DrawnHorse Op bijna elke (hbo) opleiding moet je een taaltoets doen. Dat is een nieuwe eis volgens mij.

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:30

DrawnHorse schreef:
@PanniePannie, Sinds wanneer moet je een taaltoets doen? Ik heb er bij mij op de opleiding nog nooit van gehoord dat we die moeten maken.

Zoals Slina al zei is dat tegenwoordig bij vrijwel iedere opleiding zo. Soms zijn het zelfs 2 toetsen: eentje voor taal en eentje voor spelling. Het kan tegenwoordig alweer veranderd zijn, maar enkele jaren geleden was het in ieder geval zo dat je voor een lerarenopleiding op Fontys een taal- en spellingstoets moest doen in het eerste jaar.
Maar of je nu een toets moet maken of niet, ik ben van mening dat je als docent de taal sowieso dient te beheersen. :j

DrawnHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:19

Oke. Ja ik heb hem zelf nooit hoeven maken, zit in mijn derde jaar, maar ben het wel eens dat je de taal moet kunnen beheersen omdat je toch wel een voorbeeldfunctie hebt.

F_OrumsterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:28

DrawnHorse schreef:
Oke. Ja ik heb hem zelf nooit hoeven maken, zit in mijn derde jaar, maar ben het wel eens dat je de taal moet kunnen beheersen omdat je toch wel een voorbeeldfunctie hebt.

Precies, om zulke dingen te voorkomen
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:40

Ik heb het boek "wiskunde voor de statistiek" liggen, daarin staan de basisbeginselen van de wiskunde, gebruikt bij toelating op de universiteit (sociale wetenschappen)
Misschien heb je hier wat aan? Of is dat te hoog gegrepen?

AnnemiekN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 09:54

DrawnHorse schreef:
AnnemiekN schreef:
Ik zal je een pb sturen.

Ik neem aan gezien dat je in Friesland woont, dat je naar Leeuwarden gaat als je de opleiding gaat doen?
Ik zit op die opleiding in Leeuwarden en dit boek heb je ook nodig op de opleiding zelf, maar zo kun je je toch al wel een stuk meer voor bereiden op de opleiding.

Dus ik raad je toch echt het boek aan.

Het namelijk wel de vaardigheden die je moet kunnen. Echt leren uit het boek is een twee, het is met name alle vaardigheden van de wiskunde op een rijtje waarmee je nogmaals kunt oefenen en er staat uitleg bij zodat als je even niet weer weet hoe het ook al weer moest, dat je dit wel kunt terug lezen.

Uit verschillende antwoorden blijkt dit boek echt een aanrader. Ik wil mijn vaardigheden dus ook weer opfrissen en inderdaad ik wil naar leeuwarden dus dan is dit boek zeker goed woensdag gelijk voorstellen op school dan moet dit hem worden :) Bedankt!

AnnemiekN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 10:00

F_Orumster schreef:
DrawnHorse schreef:

Precies, om zulke dingen te voorkomen
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

Haha ja al leraar moet je taal beheersen

DrawnHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:30

Graag gedaan en misschien tot volgend school jaar dan?! Je weet ook dat je eventueel een dag kan meelopen bij ons op school?! En ik zou zeker ook naar een open dag gaan, als je dat nog niet gedaan hebt, zo kan je ook dingen vragen aan de docenten en studenten uit alle jaren.

AnnemiekN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 11:55

DrawnHorse, ik ga zeker langs komen maar moet nog 2 a 3 jaar maar ben al bijna klaar met rekenen :)

DrawnHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:45

Dan wens ik je nog veel succes met je opleiding en ik hoop dat het je gaat lukken!

AnnemiekN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 17:15

Dankje wel! Vast wel! :)