Stoppen tijdens schooljaar en gaan werken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Stoppen tijdens schooljaar en gaan werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 17:16

Lieve bokkers!

Ik zit even met het volgende dilemma en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Dit jaar ben ik begonnen aan de opleiding docent Frans. Echter ben ik er in februari achter gekomen dat dit niet mijn opleiding is.
Ik vind het Frans te moeilijk, moet 3 maanden verplicht naar Frankrijk en de kids op de middelbare school zijn te groot.

Aangezien ik het les geven wel erg leuk vind heb ik besloten om volgend jaar pabo te gaan doen. Ik heb al mee gelopen op een basisschool, heb een Infodag en proefstudeerdag gedaan en weet zeker dat dit mijn opleiding is :)

Het jaar Frans wilde ik in eerste instantie wel afmaken want ik was nog in de 'running' voor mijn propedeuse.
Afgelopen tentamenweek heb ik een herkansing niet gehaald waardoor ik mijn P niet meer kan halen.

Ik krijg nu een geweldige baan aangeboden van 40 uur waarbij ik tot en met juli kan werken. Op school heb ik immers niet zoveel te zoeken dus daarom werk ik liever. Ook kan ik mijn stufi stop zetten want het 4e jaar van de pabo zal ik zelf moeten gaan betalen en dan heb ik de laatste 4 maand van dit schooljaar verschoven naar dat 4e jaar. Als ik ga werken zet ik mijn stufi natuurlijk stop.

Alles lijkt mij zo prima maar mijn moeder wil per se niet dat ik ga werken. Ik moet dit jaar maar afmaken...

Aan de ene kant snap ik het wel maar ik heb in principe niks meer op die opleiding te zoeken. Dan verdien ik liever geld voor mijn studie :)

Wat denken jullie?

Groetjes!

suus_pepper

Re: Stoppen tijdens schooljaar en gaan werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:18

Ik zou gaan werken, anders doe je toch de rest van de tijd eigenlijk niks. Het is namelijk een "afgelopen zaak".
Je geeft geld uit aan het collegegeld (als je dat nog moet betalen) en de stufi die je krijgt, krijg je dus later minder.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:22

Heb je je moeder de voors en tegens vanuit jou al laten zien en besproken? Waarom is zij er zo op tegen?

Ik zou ook zeggen stoppen en gaan werken, om dan in september met de pabo te beginnen. :-)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:23

Wij hebben een keer hetzelfde gehad met twee kids, juist het gaan werken in banen die niet zo fijn waren(produktiewerk) heeft hun gestimuleerd om de volgende opleiding wel af te maken. Jouw moeder is waarschijnlijk bang dat je het werk zo leuk vind dat je niet terug naar school gaat, heel begrijpelijk. Als je de geneugten van geld genoeg ondervind moet je echt weer een knop omzetten om te gaan studeren.
Praat er met je moeder over en volg toch je eigen wil, dus ga werken maar schrijf je optijd in voor je volgende opleiding zodat ze ziet dat dat ook echt je bedoeling is, succes.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:26

Ik zie nu totaal de toegevoegde waarde niet voor jou om dit jaar af te maken. Kost alleen meer geld/stufi, beter kun je nu stoppen, werken en daar al een deel van je stufi mee terug te verdienen. En heel snel inschrijven voor je nieuwe opleiding (moet voor 1 mei!!)

Ben je nog heel erg afhankelijk van je moeder? Want in mijn ogen ben je 19, daarmee dus volwassen en kan je zelf bepalen wat je wilt. Ik zou ook gewoon helder en duidelijk het uitleggen tegen je moeder. Ik snap overigens totaal niet waarom jij dit jaar zou moeten afmaken.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 18:07

bigone schreef:
Wij hebben een keer hetzelfde gehad met twee kids, juist het gaan werken in banen die niet zo fijn waren(produktiewerk) heeft hun gestimuleerd om de volgende opleiding wel af te maken. Jouw moeder is waarschijnlijk bang dat je het werk zo leuk vind dat je niet terug naar school gaat, heel begrijpelijk. Als je de geneugten van geld genoeg ondervind moet je echt weer een knop omzetten om te gaan studeren.
Praat er met je moeder over en volg toch je eigen wil, dus ga werken maar schrijf je optijd in voor je volgende opleiding zodat ze ziet dat dat ook echt je bedoeling is, succes.

Precies dit

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 18:16

Ik zou gaan werken.

Je doet nu een opleiding die je niet wilt afmaken, en je P halen lukt ook niet meer dit jaar. Persoonlijk vind ik dan ook dat je weinig op de opleiding te zoeken hebt. Dus dat heeft geen waarde, en is alleen maar zonde van de stuffie en ov-kaart.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 20:01

Ik snap wat je bedoelt maar ik heb mij al ingeschreven voor de pabo :)
En heb daar ook super veel zin in!
Dus dat heb ik haar ook duidelijk gemaakt dat ik echt wel de pabo af ga maken :)

Haar tegen argumenten zijn dat ze dan niet meer een kind heeft dat naar school gaat, dat zij ziet als schaamte..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:10

Maar waarom schaamt ze zich dan? Het is toch tijdelijk?

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:16

Het is toch helemaal geen schande dat je stopt met je studie? En je weet ook al zeker dat je in september weer gaat beginnen! Je moeder hoeft zich echt nergens voor te schamen!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 20:23

Ja dat weet ik ook niet zo goed, ik heb het haar een aantal keer gevraagd maar ze kan het niet echt duidelijk zeggen.

Bedankt voor jullie advies, ik weet dat ik nu een goede keus maak (:

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:26

Ze moet maar gewoon trots zijn dat haar dochter hele bewuste en goed doordachte keuzes maakt :j (en ik weet niet hoe jouw moeder is, maar ik zou dat mijn moeder/vader zeggen als ze zich zouden schamen voor een dergelijke keuze van mij)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:33

Als jouw moeder haar status ophangt aan het feit dat haar kids wel of niet studeren word het tijd dat je haar eens op cursus stuurt,snap haar wel maar dit gaat toch echt om jou toekomst en niet de hare.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:33

Als je eenmaal lekker aan het werkritme gewend bent is het voor je gevoel ineens een stap terug als je weer aan de studie gaat. Ik denk dat je moeder bang is dat je dan besluit die stap niet meer te zetten.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:50

Ik vind je keuze een hele goede.
Ik zou ook gaan werken als ik jou was. Kan je mooi een beetje sparen voor het moment dat je weer gaat studeren

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:56

CaPrIoLe`79 schreef:
Als je eenmaal lekker aan het werkritme gewend bent is het voor je gevoel ineens een stap terug als je weer aan de studie gaat. Ik denk dat je moeder bang is dat je dan besluit die stap niet meer te zetten.

Dat zal wellicht per persoon verschillen. Ik heb anderhalfjaar na mijn middelbare school in het buitenland gewerkt en ik kreeg van sommige mensen (niet mijn ouders) ook dat gemier dat ik dan moeite zou hebben met studeren :roll: Echt een hoop geklets. Sowieso gaat het maar om een hele kleine periode dat ze dan niet studeert.

Daarbij geeft TS aan dat haar moeder zich schaamt omdat ze dan niet meer zou studeren.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 15:16

ik zou ook zeggen. even lekker werken en volgend jaar weer aan de bak.

andere optie is om nu misschien al vakken van de pavo op te pakken?