Raadsels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Inney

Raadsels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 11:28

Voor ons wie is de mol spel zijn wij op zoek naar een leuk raadsel! Maar een waar je echt bij moet door denken.
De doelgroep is: 2e jaars MBO studenten.

We zitten te denken aan iets als dit:
Ik heb een bos zonder bomen, strand zonder zand en een zee zonder water. Wat ben ik?
een landkaart

Maar op internet vind ik alleen maar hele flauwe of simpele. Wie o wie heeft hét raadsel?

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:30

Ik ruik lekker maar zit in een fles en kan er zelf niet uitkomen

Parfum

Iris82

Re: Raadsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:33

Moet het een raadsel zijn van 1 zinnetje waarbij het antwoord 1 woord is zoals je zelf ook omschrijft? Of mag het ook iets groters zijn?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 11:35

Hij mag ook langer zijn. maar het liefst niet een verhaal van vijf minuten :=
Maar wel iets waarop het lastig word om écht zeker te weten dat het het goede antwoord is :D

(als zij namelijk het raadsel goed beantwoorden, krijgen ze van ons een eerlijk antwoord terug op hun vraag. Geven zij een fout antwoord, geven wij een vals antwoord terug op de vraag die hen ons mogen stellen)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:36

Dit is eentje waar je heel goed bij na moet denken:

Citaat:
Er zijn twee deuren. Eén ervan leidt naar het kasteel en de andere naar een gewisse dood. Achter elke deur is een bewaker, de ene spreekt altijd de waarheid, de andere liegt altijd. Het raadsel is nu om door slechts één vraag te stellen aan een van de bewakers te weten te komen welke weg naar het kasteel leidt.

Spoiler:
Aan een van de bewakers vragen wat de andere bewaker zou zeggen, en dan de andere deur in gaan. De liegende weet dat de andere je de juiste deur op stuurt, maar liegt en zal dus de verkeerde deur aanwijzen. De waarheidsprekende weet dat de andere liegt en zal, naar waarheid, de verkeerde deur wijzen. Ze wijzen dus allebei naar de verkeerde deur.

Het leuke is dat het ook nog eens aansluit bij jullie spel. :D

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:38

Vertaling moet je zelf maar maken :)

I’m white, I’m round, but I’m not always around. Sometimes I’m half, sometimes I’m whole, sometimes a slice of me is all you’ll know. Sometimes I’m light, sometimes I’m dark, sometimes I’m both. Everyone wants to walk on me, but only a happy few ever has.

antwoord: de maan

What has eyes but no ears, skin but no hair? It’s white inside and brown outside.

antwoord: een aardappel

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:47

Deze vraagt wel wat meer tijd: Een man ligt doodgebloed in een telefoonhokje met 2 gaten in de glazen zijkanten van het hokje. Naast het hokje ligt een hengel en een hele grote vis. Wat is er gebeurd?

De bedoeling is dan dat zij (ja/nee)vragen mogen stellen en zo moeten ze achterhalen wat er gebeurd is (Hij belde naar huis om te zeggen dat hij vis gevangen had, zijn vroeg vroeg "hoe groot?" en hij toonde het met zijn handen => polsen open door het glas en doodgebloed.

Ofwel met een andere situatie: Je rijdt door de woestijn en ziet plots een schoen liggen, een beetje verder een koffer, en nog wat verder een dode man met een strootje in zijn hand. (Hij vloog met een vriend in een luchtballon over de woestijn, maar ze wogen teveel, dus eerst de bagage er uit, maar op het laatst moest één van hen er uit en hij had het kortste strootje...)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 11:18

Het grote raadsel is het raadsel van de deuren geworden!
De anderen worden echter in een ander spel ook gebruikt.
Ik kan er nog wel 1 of 2 gebruiken :D