Dyslexie, maar toch wel "hogere opleiding genoten"?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Dyslexie, maar toch wel "hogere opleiding genoten"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 19:28

Ja, ook ik ben dyslectisch. Met de rest van mijn hersens is gelukkig niets mis, en ik ben dan ook gegaan voor wat ik dacht dat haalbaar was, en daarin ook geslaagd: de universiteit (notarieel recht om precies te zijn).

Zijn er meer bokkers zijn die ondanks de dyslexie toch een hogere opleiding volgen, of hebben afgesloten met succes?

Waar zijn jullie tegenaan gelopen, en wat blijkt eigenlijk geen probleem te zijn?

Voor mij was het probleem voornamelijk het goed lezen van de vraag, ik wilde nog wel eens het antwoord op de verkeerde vraag geven, leestekentje over het hoofd gezien enzo... Met extra tijd was dit echter geen probleem meer. Dyslextie had ik zelf al lang het vermoeden toe, maar pas op de universiteit (2e jaar) liep ik er echt vol tegenaan dat ik zonder iets extra's het niet zou redden. Die extra tijd is mijn redding geweest, ik kon de vraag lezen, en daardoor ook het antwoord geven.
Mijn beide broertjes zijn ook dyslextisch, en mijn oudste broer is nooit getest. Als ik niet weet hoe ik iets moet schrijven, ach, dan gooi ik de zin wel om, zodat ik het wel wet...

Wendybrian

Re: Dyslexie, maar toch wel "hogere opleiding genoten"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:33

Ik heb ook dyslexie en volg een opleiding op de open universiteit.
Ik kan wel goed leren,gelukkig.
Maar ik heb veel moeite om een zinsopbouw te maken voor mijn aantekeningen net als samenvattingen geven vind ik lastig.
Had jij dit ook?

Ik hoop dat ik zo door kan gaan, extra aandacht en hulp zit er niet echt in bij de open universiteit.. ik studeer overigens psychologie

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:36

Ik ken een bouwkundig ingenieur die alles heeft geleerd door het te horen. Hij liet zijn moeder, vrienden of vriendin voorlezen en heeft het daarmee gered.

Schrijven en lezen kon hij ook zeker wel, maar de lettertjes dansten altijd voor zijn ogen zei hij. :)

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:39

Ik heb mijn dyslexie verklaring al vanaf groep 7. Het was dus ook al snel duidelijk, hierdoor heb ik redelijk goed geleerd hiermee om te gaan.

Momenteel volg ik HBO opleiding in de Chemie (ben nu bezig met mijn verdiepende minor Biomedische Research). Waar ik het meest tegenaan liep op de havo was het leren van nieuwe talen. Het automatiseren van nieuwe woorden is echt een drama. Als een woord er niet meteen in komt, komt hij er echt niet in (de meest onmogelijk ezelsbruggetjes zijn er voorbij gekomen).
Met mijn huidige studie merk ik net als jij dat ik moeite heb met de gestelde vragen. Ik lees soms iets compleet anders dan dat er staat. Dit gaat beter als ik goed geconcentreerd en rustig de vraag lees. Als ik antwoord heb gegeven lees ik zowel de vraag als mijn antwoord nog een keer over om te kijken of ik de vraag goed gelezen heb en of mijn antwoord wel duidelijk is. Hierdoor kan ik bij tentamens met veel tekst mijn extra tijd wel erg goed gebruiken.

Mijn broertje is ook positief getest op dyslexie.

Ambow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:46

Een van mijn beste vrienden is heel erg dyslectisch maar heeft zijn bachelor geschiedenis aan de UvA (bijna) binnen, inclusief het honoursprogramma. :)
Ik weet van hem dat lezen hem prima afgaat, maar schrijven echt een drama is. Bijna alles wordt fonetisch geschreven. Hij vraagt mij ook vaak om zijn onderzoeken door te lezen voor hij het inlevert of de spelling te controleren voor hij een belangrijk smsje verzendt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 19:52

Ik had/heb ook veel moeite met vreemde talen. Spreken gaat wel, schrijven is een drama. Ik spreek Nederlands (moedertaal), Engels en Duits, maar kan alleen Nederlands schrijven, de rest heb ik google translate bij nodig, dan kan ik de fouten wel herstellen, als ik maar een begin heb...

Samenvattingen ben ik wel goed in, ik werk heel schematisch, en dat schrijft snel en maakt het overzichtelijk.

Met de lessen (hoorcollege's) las ik altijd eerst de stof door. Als ik het begreep, dan bleef ik weg als het een "dit staat er in het boek" college was. Als het meer inhoud had als dat, dat ging ik wel. Als ik niet ging, dan had ik dus tijd om een ander college voor te bereiden. En zo is het altijd gegaan. Dat werkte heel fijn. Begreep ik iets niet na het hoorcollege, dan schreef ik op wat dat was, en zocht het op. Door het niet alleen te lezen, maar te begrijpen kon ik er iets mee.

Aan taal is niets te begrijpen imo, en daar had ik dan ook veel moeite mee (ben van 2 jaar havo-vwo (was ook het advies) terug gegaan naar 3 mavo, dat met gemak afgemaakt, toen MBO (weer niet veel gedaan, wel alles gehaald), toen een jaar HBO (P gehaald), en daarna dus universiteit.

Leuk te lezen dat er meerdere zijn! Ik zat toen altijd nogal eenzaam in het lokaal voor extra tijd, de anderen hadden problemen met lezen (grootschrift was noodzakelijk), of hadden een computer nodig ivm niet lang kunnen schrijven.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:11

Dyslext.. en hbo journalistiek. Wilde graag richting audio en daar mijn studie ook op gericht. Werk inmiddels in een communicatiefunctie waarin ik veel schrijf. En vooralsnog vermoed niemand iets :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:44

Ik had het misschien wel gekunt, maar doordat alle leuke vakken altijd 'saai' geweest zijn en de talen voor mijn gevoel hopeloos ben ik nooit gemotiveerd geweest, daarbij ook niet weten wat ik wou gaan doen heeft ook niet geholpen.

Ik heb fluitend mijn school tijd doorlopen. Iets te fluitend waardoor ik eigenlijk gewoon lui geworden ben. Basis school was een makkie, behalve het oplezen van teksten. Mocht als hoogst geteste van de klas de basis school verlaten. Toen VWO en dyslectisch getest, met 7ens en hoger voor de exacte vakken (terwijl er thuis bijna nooit een boek open geweest is), krappe 6jes voor nl en eng en dikke onvoldiendes voor duits en frans. Dus uit eindelijk MAVO examen gedaan met een extra vak, 8en en 9ens op mn eind lijst (6jes voor eng en nl, en een 4 voor duits). MBO ook thuis amper een boek open gehad, bijna alle vakken werden in t engels gegeven, heb nog 2 vakken (1,5 jaar lessen en huiswerk) thuis binnen 2 weken even bijgeschaafd (gewoon lui, geen zin, maar onder tijdsdruk was het in eens geen probleem) en fluitend mn diploma gehaald tegen verwachting va de leraren in.

En nu? Na een echte praktijk opleiding die mij wel boeide heb ik mn eigen bedrijfje als hoefsmid.
En daarnaast draai ik het bedrijf van mijn vorig jaar overleden vader ook. Een wereldwijde handel in reuk en smaak stoffen, alles in het engels, hard werken, veel eigen inzicht en de verantwoordelijkheid. Zonder enige voorbereiding, maar mag denk ik toch wel zeggen dat ik wel een beetje trots op mij zelf mag zijn dat ik het ' even' doe.
Net als mn vader, die heeft zn middelbare school niet eens afgemaakt, mede door zijn dyslectie, maar wel een mooi bedrijf opgebouwd.

Ik denk dat t een kwestie of je op het juiste moment de juiste hulp krijg. En wat je daar zelf mee doe.
Voor mijn gevoel is het op de basis school bij mij 'fout' gegaan, ik redde t toen zonder hulp waardoor ik verveeld was en daarna op de middelbare school terug gezet kwa nivo ipv dat ik een schop onder mn kont kreeg.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:50

Winged schreef:
Dyslext.. en hbo journalistiek. Wilde graag richting audio en daar mijn studie ook op gericht. Werk inmiddels in een communicatiefunctie waarin ik veel schrijf. En vooralsnog vermoed niemand iets :D

Daar heb ik echt diep respect voor! Na jaren logopedie, zou ik nooit een taalkundige richting uitkunnen.
Ik ben juist blij met mijn wetenschappelijke richting, waar ze minder op taalfouten letten.

Door mijn dyslexie, ben ik wel auditief meer begaafd.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 22:01

Super van jullie! Ik heb geen dyslexie maar ben aardig op de hoogte (door mijn werk en studies) van wat het inhoudt. Helaas vind ik dat te veel mensen (ook mensen die geen dyslexie verklaring hebben) het als een excuus gebruiken. Waar een wil is, is een weg! Dat laten jullie zien. Complimenten voor TS en de volgers hier!

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 22:02

Is het dus vaak zo dat een dyslect op anderen gebieden dan juist sterker is?

mooneyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 22:08

Ik heb geen verklaring omdat ik nooit (erg) in de problemen ben gekomen door mijn dyslexie en mijn moeder dus niet wilde laten testen. Mijn broertje is echter precies hetzelfde wat dat betreft en is positief getest.
Ik studeer Biologie (WO studie dus) en heb geen extra tijd nodig op toetsen, na een x aantal uur is mijn concentratie toch op dus dat heeft geen zin. Qua leessnelheid heeft het geen gevolgen voor mij, al lees ik vaak maar de helft van de woorden in een zin. Wel heb ik moeite met het omzetten van lezen naar uitspreken bij onbekende of lange woorden. Dus niet dat ik het niet kan uitspreken, maar dat ik letters door elkaar gooi wanneer het auditief moet worden (als ik lees in mijn hoofd zie ik het los van 'klanken' en gaat het prima)
Nieuwe talen is ook tricky inderdaad. Als ik een woord eenmaal ken, kan ik alles normaal lezen maar bij nieuwe woorden wil ik nog weleens wat letters omwisselen.

LauraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 22:19

Ik heb ook dyslexie volg op dit moment een HBO opleiding richting de retail. Dit gaat mij redelijk gemakkelijk af, let goed op in de lessen en maak daar ook meteen aantekeningen bij. Engels vind ik nog steeds wel moeilijk maar door elke les te volgen (vorig jaar) heb ik mijn propedeuse in een jaar binnen kunnen halen.

Ik ben getest op dyslexie in groep 8 omdat ik altijd achter bleef op andere kinderen met lezen. Begrijpend lezen was ik dan weer wel goed in wat ik me kan herinneren. Ik heb dus al mijn toetsen vanaf de middelbare met extra tijd mogen maken.(niet dat ik dit overigens nodig heb:P) Van vergrootte versies maak ik nooit gebruik omdat ik het voor mezelf dan alleen maar onoverzichtelijk wordt.
In talen op de middelbare school was ik een ramp, heb deze ook zo snel mogelijk laten vallen. Woordjes kreeg ik er gewoon niet in, vooral in het duits.

Herken veel dingen die jullie schrijven.
Ik heb vooral problemen met voorlezen. Ook vind ik het erg moeilijk als ik een woord hoor wat ik niet ken, op te schrijven. Ik weet dan soms echt niet hoe ik het moet schrijven.

Susanne100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 22:24

Ik heb een verklaring sinds de middelbare school. Heb HBO Chemie gestudeerd en ben nu werkzaam als akoesticus. Heb nog steeds moeite met schrijven maar meestal redt de spellingcontrole me.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:44

Wendybrian schreef:
Is het dus vaak zo dat een dyslect op anderen gebieden dan juist sterker is?

Ik denk het wel

Zelf heb ik dyscalulie en ben ik juist heel sterk in lezen en nieuwe talen leren :j ik doe hier dan de aanname dat het waarschijnlijk andersom ook zo geld?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:47

Bij mij zaten er enkele IQ en gelijkaardige tests in het officiële diagnose onderzoek.
Hierdoor konden ze kijken of je sterker scoorde op andere vlakken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:57

Mijn zoon is dyslectisch. Hij studeert hbo informatica.
Hij misbruikt zijn moeder om rapporten te corrigeren. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 00:20

Hier ook dyslectisch en toch makkelijk mijn havo en vwo behaald. Helaas uitgeloot voor diergeneeskunde, maar nu dan toch een HBO opleiding, waar ik ook fluitend doorheen ga.
Heb wel altijd moeite gehad met talen, zoals Engels... Ik kan dat heel moeilijk schrijven en de grammatica snap ik ook niet goed. Met Nederlands heb ik dat ook soms, maar minder. Moet soms echt goed nadenken hoe ik een woord moet schrijven en zinnen zijn soms ook een raadsel als ik ze terug lees (a)

Waar een wil is, is een weg inderdaad :) waarom dyslexie als excuus gebruiken... Ja ik heb het, maar dan nog zal ook ik gewoon tentamens moeten maken bijvoorbeeld.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 05:51

Echt leuk te lezen dat zoveel bokkers met dyslextie toch het onderste uit de kan halen!

Zelf doe ik nu niets meer met mijn studie, maar dat is los van de dyslextie. Ik heb ervoor gekozen om toch mijn droom achterna te gaan, en heb nu dus een eigen bedrijf (wat goed loopt) (zie onderschrift :D)

Degene die de test met mij deed gaf aan dat het bij mij vooral duidelijk werd met het lezen van niet bestaande woorden, daar kwam ik gewoon niet uit. Ze gaf aan dat dit komt doordat als je slim genoeg bent, je veel woorden opslaat, en ze daarom herkent en kunt gebruiken. Woorden die niet bestaan komen niet in mijn "opslag" voor, en daarom heb ik daar veel moeite mee. Ze gaf aan dat daarom ook vreemde talen zo lastig zijn, ze zitten niet in mijn opslag.

Je kunt ze daar wel in krijgen, maar veel moeilijker als een niet dyslext. Praten gaat bij mij prima, dat pik ik snel op, schrijven blijft een probleem.

Grammatica snap ik in het nederlands niet, en daardoor ook niet in vreemde talen. Een zin ontleden heb ik nooit voor elkaar gekregen, en ik geloof ook niet dat me dat ooit gaat lukken. Ik vervorm gewoon mijn zinnen, en dat werkt het beste.

Met lezen heb ik mezelf aangeleerd om de scannen, de essentie van een tekst kan ik er redelijk vlot uithalen, maar dezelfde tekst voorlezen is een ramp. Blijf ook regelmatig in een woord vasthangen, gewoon omdat ik de klemtoon niet kan vinden..

Leukste aan dyslextie vind ik eigenlijk dingen lezen die er niet staan. Kan echt om mezelf lachen als ik een krantenartikel lees en aan het einde denk "maar de titel gaat over iets heel anders".... blijkt... klemtoon verkeerd of er staat gewoon een heel ander woord :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:28

Vlot lezen lukt mij ook inderdaad goed,maar dat dan ook voorlezen... Hahah nee niet echt..

Grammatica.. tja :+

Maddox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:48

Een vriendin van mij heeft dyslexie, heeft Nederlands recht en fiscaal recht gestudeerd en is nu al bijna 1,5 jaar advocaat.

Mijn vriend heeft dyslexie en heeft HBO afgerond. Hij houdt ook heel erg van lezen (minder van schrijven, maar kan het prima). Hij geeft wel aan dat hij leest in beelden.

Nee hoor, dyslexie maakt het wel lastiger (..kan ik me zo voorstellen) maar zeker niet minder in je kunnen :j

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:51

Het is vooral de commentaar op de taalfouten dat je van andere mensen krijgt.
Ik vind het bijvoorbeeld echt niet fijn, om een verbeterde mail terug te krijgen of in mijn notities (onbelangrijke) aantekeningen te zien.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:56

hier ook een dislect. nou zit ik nog niet op de iniverzieteit, maat ik doe op dit moment wel tweetalig vwo. bij mij zijn de talen echt verschrikkeijk. vooral duits en frans. ik zou op het moment dat ik geen idee heb hoe ik een woord zou moeten schrijven altijd woorden op die precies hetzelfde beteken en waarvan ik wel weet hoe ik ze moet schrijfen. helaas is mijn duitse of franse woordenschat daar niet groot genoeg voor waardoor er echt woorden staan waarvan mijn leeraar totaal niet begrijpt. en dan heb je een 2 voor een toets.....

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:57

Ik heb een lichte vorm van dyslexie, maar wel een erge vorm van dyscalculie (met cijfers i.p.v. letters). Toch doe ik een studie met veel (bedrijfs)economie, statistiek en wiskunde.

De opleiding die ik volg is HBO Commerciële Economie, puur op motivatie, discipline en omdat ik het heel graag wil. Veel bijles (gehad) voor de vakken die ik hierboven noemde. Voor bijna al mijn tentamens heb ik wel extra tijd, wat ik ook echt wel nodig heb. Na de zomervakantie begin ik aan het 4e jaar.

Met dyslexie en/of dyscalculie denk ik dat je heel ver kunt komen en dat een hogere opleiding niet per se in de weg hoeft te staan.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:01

Hier ook een dyslect. Ik volg een studie op de universiteit in leiden (bio-farmaceutische wetenschappen).
Ik merk wel dat ik echt de tijd nodig heb om de vragen op tentamens te lezen. Ik merk ook dat ik eigenlijk de teksten in de boeken niet snel genoeg kan lezen. Ik leer het meeste dus via de hoorcolleges omdat ik het leertempo van het boek eigenlijk niet goed genoeg kan bij houden. Tot nu toe red ik het wel, maar soms met wel ontzettend veel moeite. Ik maak altijd wel gebruik van de extra tijd. Engelse teksten lezen kosten ook wat meer tijd dan nederlandse teksten. Maar ik vind de opleiding leuk, en dat is het belangrijkste.