Uitgeloot, en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Uitgeloot, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:27

Goeiemiddag. :wave:

Om even een beeld bij de situatie te schetsen: Ik zit in havo 5, profiel natuur+gezondheid met aardrijkskunde en filosofie, een vrij breed pakket dus. Ik kwam er na wat oriëntatie achter dat ik graag in de gezondheidszorg wilde werken en heb me ingeschreven voor Medische Hulpverlening, maar hier was een decentrale selectie.
Centrale selectiedag ging prima voor mijn gevoel, maar helaas ben ik 2 plaatsen te laag geëindigd om toegelaten te worden... -O- Nu kunnen er nog mensen uitvallen natuurlijk, maar ik heb geen idee hoe groot die kans is en of dat überhaupt wel vaak gebeurd.

Na avonden lang zoeken naar een alternatief begin ik toch wel aardige hartkloppingen te krijgen, sinds die inschrijfdatum voor de meeste hogescholen 1 mei sluit en ik nog steeds niets heb om op terug te vallen. Vrijwel alles in de gezondheidszorg heeft een numerus fixus, en aangezien ik nog ingeschreven sta bij med. hulpverlening kan ik daar niet aan mee doen.

Zelf kom ik hier niet uit, op school kunnen ze me geen hulp bieden, dus dan maar Bokt. :Y)
Misschien dat iemand hier een idee voor me heeft, dingen die ik in mijn tussenjaar zou kunnen doen (een jaar thuis zitten zie ik echt niet zitten) of suggesties voor studies binnen. Ik sta open om vrijwel alles te bekijken, dus brand maar los. :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-04-14 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:29

Hoeveel studenten zijn er toegelaten? Ik weet wel dat de kans bij universitaire studies met 500 plaatsen best groot zou zijn om nog te worden toegelaten.

Bhodi

Re: Uitgeloot, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:31

Ik vind het een slechte zaak dat school je hierin geen hulp kan bieden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:32

demo_love schreef:
Hoeveel studenten zijn er toegelaten? Ik weet wel dat de kans bij universitaire studies met 500 plaatsen best groot zou zijn om nog te worden toegelaten.

30 zijn toegelaten, van de 61. :j Het is overigens een HBO studie.

_sharonnn schreef:
Ik vind het een slechte zaak dat school je hierin geen hulp kan bieden..

Ik heb al geprobeerd om misschien een overgang van havo 5 naar vwo 5 te regelen, maar ze kunnen me hier tot na mijn examenuitslag geen zekerheid over geven, en dat is gewoon te laat voor mij. :n

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:33

Qua loting zou ik wachten. Zat zelf 3 jaar geleden ook in spanning voor geneeskunde. Er moesten uit mijn lotingsklasse 74 mensen uitvallen voordat ik erin kon. En ja hoor! 3 dagen voor de sluitingsdatum van naplaatsing mocht ik toch nog beginnen *D Dus ik zou de moed niet zomaar opgeven

Ik zou wel goed nadenken of je deze studie wel moet gaan doen. Hebben ze je informatie gegeven over de stage problematiek?

Edit: vind het wel raar dat je nog niet weet of je naar vwo 5 mag. Ik heb ook die overstap gemaakt en wist voor mijn centrale examens al dat ik door mocht, op basis van mijn gemiddelde na 4 perioden. Ik hoefde alleen nog even voor mn havo te slagen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:36

Miriam91 schreef:
Qua loting zou ik wachten. Zat zelf 3 jaar geleden ook in spanning voor geneeskunde. Er moesten uit mijn lotingsklasse 74 mensen uitvallen voordat ik erin kon. En ja hoor! 3 dagen voor de sluitingsdatum van naplaatsing mocht ik toch nog beginnen *D Dus ik zou de moed niet zomaar opgeven

Ik zou wel goed nadenken of je deze studie wel moet gaan doen. Hebben ze je informatie gegeven over de stage problematiek?

Edit: vind het wel raar dat je nog niet weet of je naar vwo 5 mag. Ik heb ook die overstap gemaakt en wist voor mijn centrale examens al dat ik door mocht, op basis van mijn gemiddelde na 4 perioden. Ik hoefde alleen nog even voor mn havo te slagen

Ja, ik weet zeker dat ik deze studie wil doen. Daar hoef ik verder niet meer over na te denken. :) Ik ben op de hoogte van het tekort aan stageplekken.

Dat komt omdat de docenten van 3 vakken mij geen geschikte vwo leerling vinden, maar de rest wel. En dus moet ik wachten tot de laatste bespreking, na de centraal examens.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:37

Oeh lastig.. Maar ik zou je er nog niet té druk om maken. De examens moeten nog komen en er zakken altijd wel een aantal mensen, of mensen switchen nog. Misschien kun je in de tussentijd vrijwilligerswerk doen in de gezondheidszorg, in het buitenland of gewoon in NL? Leer je heel veel van en staat ook mooi op je CV!

Daarnaast zijn er ook een aantal 1-jarige opleidingen (MBO) in de gezondheidszorg, misschien kun je daar nog naar kijken om alvast ervaring op te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:40

Ben maar blij dat je niet naar die opleiding mag, meisje uit mijn klas heeft er gezeten en zei dat de kans op een baan nihil was. Omdat de praktijk er niet op zit te wachten. Zelf heb ik er ook naar gekeken vorig jaar, (ik wilde ambulance of eerste hulp) maar na een keer gesproken te hebben met een ambulancebroeder. Heb ik er vanaf gezien. Hij zei ook dat je vaak heel wat ervaring moet hebben voor je op de ambulance mag, en dat hij zich niet kan voorstellen dat 22/23 jarige die net van een opleiding afkomen, op de ambulance zouden mogen. Daarbij hadden ze vorig jaar, de erkenning, BIG registratie enz. nog niet op orde. Maar geen idee hoe dat nu is.

Is verpleegkunde of hbo VT niet iets voor je?
Je kunt je nu namelijk nog uitschrijven bij de opleiding, en aan een andere numerus fixus mee doen. Alleen maak je dan geen kans meer op een plek door evt. uitvallers. Echter zou ik daar niet al te veel op hopen. Aangezien de selectie best veel werk vergt, en je dat alleen doet als je echt wil.

9 april (as. woensdag) is er een open avond voor HBO VT dat is HBO verpleegkunde en operatie assistent of anesthesie medewerker gecombineerd in 1 opleiding. Dat ben ik nu gaan doen. En dat bevalt heel erg goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:43

Ik ben bang dat als ik me uitschrijf voor deze en meedoe met hbo-V ik nóg een keer uitgeloot word. En de inschrijfdata zijn al voorbij. :\

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:45

Waar de beantwoorders in dit topic wel rekening mee moeten houden is dat je sinds dit jaar vóór 1 mei ingeschreven moet zijn bij een studie. ;)

Lastig probleem TS! Als dit echt is wat je wil zou je eventueel de gok kunnen wagen dat je misschien evengoed nog wordt aangenomen (als je maar twee plaatsen te laag bent geëindigd is die kans best reëel) of anders een tussenjaar te nemen en het volgend jaar nogmaals te proberen? (Of eventueel in een februari instroom als zij die hebben?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:47

Negerzoen schreef:
Waar de beantwoorders in dit topic wel rekening mee moeten houden is dat je sinds dit jaar vóór 1 mei ingeschreven moet zijn bij een studie. ;)

Lastig probleem TS! Als dit echt is wat je wil zou je eventueel de gok kunnen wagen dat je misschien evengoed nog wordt aangenomen (als je maar twee plaatsen te laag bent geëindigd is die kans best reëel) of anders een tussenjaar te nemen en het volgend jaar nogmaals te proberen? (Of eventueel in een februari instroom als zij die hebben?)

En voor studies met een selectie zelfs voor 1 April. -O- Net te laat om me in te schrijven voor verpleegkunde dus. In ieder geval, hier in Nijmegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:50

Boself schreef:
Ik ben bang dat als ik me uitschrijf voor deze en meedoe met hbo-V ik nóg een keer uitgeloot word. En de inschrijfdata zijn al voorbij. :\

Je zult je toch verder moeten orienteren, Want voor nu ben je gewoon niet aangenomen. En de kans dat je alsnog aangenomen word is niet groot.
Daarbij zou ik echt nogmaals nadenken of je die opleiding wel echt wil doen. Tot nu toe heb ik er eigenlijk alleen maar negatieve dingen over gehoord(te kort aan stageplekken, geen baankans, geen BIG).

Deze opleiding doe ik nu, Het voordeel hier aan is is dat ik met mijn HBO V diploma straks kan doorstuderen (tot bijv. ambulance of eerste hulp). Onze opleiding is trouwens volledig erkent.
http://fontys.nl/Studeren/Opleidingen/V ... oltijd.htm

Edit: bij de fontys is het wel nog aanmelden tot 1 mei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:53

Ik hoef geen advies of ik wel of niet deze studie wil gaan doen, wat jullie me vertellen is allang bekend bij me.

En verder: Ik heb zojuist gekeken naar HBO-V maar daar zijn alle inschrijfdata al voorbij. Ik kan me dus niet meer inschrijven omdat HBO-V ook decentraal is.

EDIT: Het probleem is dat ik nog geen 18 ben als ik ga studeren, en op kamers gaan niet echt iets is wat ik me kan bekostigen. Eindhoven is iets te ver weg voor me. :(
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-04-14 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:54

Je zou het eventueel nog kunnen proberen in Rotterdam of Utrecht, maar dat moet je ook maar willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:56

Boself schreef:
Ik hoef geen advies of ik wel of niet deze studie wil gaan doen, wat jullie me vertellen is allang bekend bij me.

En verder: Ik heb zojuist gekeken naar HBO-V maar daar zijn alle inschrijfdata al voorbij. Ik kan me dus niet meer inschrijven omdat HBO-V ook decentraal is.

EDIT: Het probleem is dat ik nog geen 18 ben als ik ga studeren, en op kamers gaan niet echt iets is wat ik me kan bekostigen. Eindhoven is iets te ver weg voor me. :(

Maar je kunt je wel uitschrijven en ergens anders decentraal mee doen. Want bijna alles in de gezondheidszorg is loting.

Een andere optie is een tussen jaar, en volgend jaar opnieuw proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:58

Anoniem schreef:
Boself schreef:

Maar je kunt je wel uitschrijven en ergens anders decentraal mee doen. Want bijna alles in de gezondheidszorg is loting.

Ik denk dat je me niet begrijpt. De inschrijfdata is al voorbij. Ik kan me helemaal niet meer inschrijven bij alle verpleegkunde studies hier in de buurt omdat de inschrijvingen al gesloten zijn.

Tussenjaar zit ik aan te denken inderdaad, al moet ik dan wel iets vinden om mezelf mee bezig te houden in die tijd :+

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:01

Wat vervelend dat je er net buiten gevallen bent! Ik heb ook een tijd gedacht dat ik die studie wilde doen, maar o.a door wat hier eerder al wordt genoemd, er toch vanaf gezien. Maar die keuze is natuurlijk volledig aan jou.

Mijn droom is/was altijd om op de ambulance of spoedeisende hulp te werken, maar omdat de opleiding hbo V mij erg tegenstaat en ik ook de gok niet wil wagen om via VWO naar het geneeskunde te gaan, ben ik ook verder gaan zoeken.

Momenteel twijfel ik nog tussen ergotherapie en bewegingstechnologie. In principe wordt het ergotherapie, maar volgende week ga ik nog naar de opendag van bewegingstechnologie.

Succes in ieder geval. Ik weet hoe lastig het is om iets (anders) te kiezen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:02

Boself schreef:
Anoniem schreef:

Ik denk dat je me niet begrijpt. De inschrijfdata is al voorbij. Ik kan me helemaal niet meer inschrijven bij alle verpleegkunde studies hier in de buurt omdat de inschrijvingen al gesloten zijn.

Dan zul je ergens anders een opleiding moeten zoeken.
Of een tussen jaar doen als je geen geld heb om te reizen. Lastig maar wel realiteit

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:04

Ik lees trouwens net dat je nog geen 18 bent, zie je het dan niet zitten om na je havo, vwo te gaan doen? Dan eventueel geneeskunde proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:05

Anoniem schreef:
Boself schreef:

Dan zul je ergens anders een opleiding moeten zoeken.
Of een tussen jaar doen als je geen geld heb om te reizen. Lastig maar wel realiteit

Makkelijker gezegd dan gedaan. Mijn enige twee opties zijn Leeuwarden en Vlissingen. :') En mijn ouders weigeren dat te ondersteunen. :(

@DewiRox: Dat zie ik zeker zitten, helaas heb ik heel erge moeite met scheikunde op HAVO Niveau, en hierboven geschreven ook enkele problemen met de toelating op vwo...

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:07

Kan je aan de selectie voor deze studie nog een twee keer meedoen, of is het eenmaal decentraal, en daarna voorgoed afgewezen? In het laatste geval, zou ik het zeker nog even afwachten. In het eerste geval zou ik ervoor kiezen om een tussenjaar met vrijwilligerswerk/een baantje in de (thuis)zorg te doen, óf een anderen, oriënterende opleiding in je vakgebied. Op die manier maak je volgend jaar veel meer kans, en kom je er ook achter of het wel echt iets voor je is.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:19

Heel vervelend!
Je kan kijken naar een andere studie, maar als je echt deze studie wilt doen zal je waarschijnlijk geen motivatie vinden. Een tussenjaar(mochten en er geen uitvallers zijn) zou ik wel aanraden! Je bent nog heel jong en je hebt waarschijnlijk wel een goed idee wat je leuk vind, maar er is nog zo veel te ontdekken/ te leren.
Ik was door studie vertraging te laat met inschrijven voor fysiotherapie en had daardoor een tussenjaar. In dat tussenjaar heb ik gewerkt als assistent fysiotherapeut en ben mijn eigen hondenoppas bedrijfje begonnen. Fysiotherapie vind ik nog steeds heel interessant en ontzettend leuk, maar toch heb ik momenteel voor de honden gekozen.
Ik heb ook de boeken in dat jaar aangeschaft en ben al wat begonnen met leren. Ook een cursus/korte opleiding is erg leuk om te doen. Of je rijbewijs, geld verdienen, reizen, verschillende beroepen uitproberen. Er is zoveel te doen!

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:20

Anoniem schreef:
Ben maar blij dat je niet naar die opleiding mag, meisje uit mijn klas heeft er gezeten en zei dat de kans op een baan nihil was. Omdat de praktijk er niet op zit te wachten. Zelf heb ik er ook naar gekeken vorig jaar, (ik wilde ambulance of eerste hulp) maar na een keer gesproken te hebben met een ambulancebroeder. Heb ik er vanaf gezien. Hij zei ook dat je vaak heel wat ervaring moet hebben voor je op de ambulance mag, en dat hij zich niet kan voorstellen dat 22/23 jarige die net van een opleiding afkomen, op de ambulance zouden mogen. Daarbij hadden ze vorig jaar, de erkenning, BIG registratie enz. nog niet op orde. Maar geen idee hoe dat nu is.

Je kunt je nu namelijk nog uitschrijven bij de opleiding, en aan een andere numerus fixus mee doen. Alleen maak je dan geen kans meer op een plek door evt. uitvallers. Echter zou ik daar niet al te veel op hopen. Aangezien de selectie best veel werk vergt, en je dat alleen doet als je echt wil.

9 april (as. woensdag) is er een open avond voor HBO VT dat is HBO verpleegkunde en operatie assistent of anesthesie medewerker gecombineerd in 1 opleiding. Dat ben ik nu gaan doen. En dat bevalt heel erg goed!

Dat is niet waar, ze heeft al meegedaan aan een loting (decentraal welliswaar) dus dan mag je geen andere lotingsstudie meer meedoen!

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:23

Overigens als je 32 bent en er zijn er 30 toegelaten, is de kans nog best aanwezig dat je er alsnog tussenkomt hoor, er zakken ook nog mensen...

Qua alternatief.... Misschien wat DewiRox ook al zei, ergotherapie? MBRT zou ook kunnen, maar is ook loting (al zijn er in Haarlem waarschijnlijk plekken over voor de 2e loting), evt Biometrie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:24

Faya__ schreef:
Anoniem schreef:

Dat is niet waar, ze heeft al meegedaan aan een loting (decentraal welliswaar) dus dan mag je geen andere lotingsstudie meer meedoen!

Dat mag dus wel, Wanneer je je terug trekt. Kun je nog ergens anders mee doen. Maar maak je geen kans meer op een reserve plek. Normaal gesproken krijg je ook pas een uitslag van een decentrale loting ergens in juni. Ver voorbij de inschrijf data iig.

Zelf heb ik namelijk mee gedaan aan de selectie voor medische hulpverlening in utrecht. Hier heb ik me voor terug getrokken, en mee gedaan aan de selectie voor HBO VT.

Echter gaven utrecht en HBO VT pas een uitslag in juni geloof ik. Daarom zou de TS eens goed moeten kijken of het wel echt Decentraal is geweest. Geloof namelijk dat de uitslag altijd pas rond juni komt.