studiefinanciering hbo naar mbo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Barbara_

studiefinanciering hbo naar mbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 19:42

Hai allemaal!

Ik kom hier even om wijze antwoorden vragen, aangezien ik DUO op zaterdag niet kan bereiken en ik (nog) geen reactie heb gehad op mijn mail. Er zitten hier vast wel een aantal ervaringsdeskundigen!

Het zit zo, ik heb inmiddels 2 jaar op HBO gestudeerd. Hiervoor heb ik stufi en studentenreisproduct ontvangen. Ik start (waarschijnlijk) in september aan een MBO-opleiding.

Ik weet dat als ik geen HBO opleiding binnen 10 jaar haal, ik dat moet terugbetalen. Dit is waarschijnlijk van toepassing en daar ga ik voor het gemak ook even vanuit. Wel vraag ik me af, omdat ik alles moet terugbetalen, of ik nu wel vanaf jaar 0 begin met studiefinanciering op het MBO? Het zou voor mij logisch klinken omdat als ik het terugbetaal én geen stufi krijg op MBO, eigenlijk nooit stufi gehad zou hebben? Ik kan het alleen nergens terugvinden..

ik hoop dat jullie mij iets verder kunnen helpen!

Groetjes

Quir

Re: studiefinanciering hbo naar mbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:21

MBO staat los van hbo/wo (die weer niet los staan van elkaar...), echter heb je alleen recht op stufi en ov als je nog geen vier jaar hbo/wo stufi ontvangen hebt.

Dus ja, je hebt nog 4 jaar recht op mbo stufi en ov, maar zonder hbo diploma binnen tien jaar moet je wel je hbo stufi terug betalen. Doordat je mbo studeert begint af betalen van de schuld wel later.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:49

Volgensmij heb je dan nog maar 2 jaar over, lijkt me.. Je hebt 4 jaar recht op stufi, al 2 jaar gehad. Dat is ook zo als je een andere HBO opleiding zou gaan doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:48

imd schreef:
Volgensmij heb je dan nog maar 2 jaar over, lijkt me.. Je hebt 4 jaar recht op stufi, al 2 jaar gehad. Dat is ook zo als je een andere HBO opleiding zou gaan doen..

Dat is niet waar. MBO en HBO stufi staat wat dat betreft volledig los van elkaar. Je hebt inderdaad nog gewoon al het recht op de MBO stufi, maar ook de schuld dat je je stufi terug moet betalen die je op het HBO verbruikt hebt.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:53

Quir schreef:
MBO staat los van hbo/wo (die weer niet los staan van elkaar...), echter heb je alleen recht op stufi en ov als je nog geen vier jaar hbo/wo stufi ontvangen hebt.

Dus ja, je hebt nog 4 jaar recht op mbo stufi en ov, maar zonder hbo diploma binnen tien jaar moet je wel je hbo stufi terug betalen. Doordat je mbo studeert begint af betalen van de schuld wel later.

Dit klopt helemaal. Na 2 jaar HBO, ben ik ook MBO gaan doen en gehaald. Wel verkort,maar ik had wel recht op 4 jaar studiefinanciering en OV.

Ik ben dus nu nog mijn HBO schuld aan het afbetalen.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 13:04

Bedankt voor jullie reacties, enorm fijn om te horen!

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:35

Ik heb voor mijn huidige HBO opleiding, een driejarige MBO opleiding gedaan en ik heb helemaal nergens last van met stufie of m'n Ov. Het is gewoon mogelijk hoor, ;)