Pedagogiek/orthopedagogiek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Pedagogiek/orthopedagogiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 16:16

Hee,

Ik zit dit jaar in havo 4, en zoals het er nu naar uit ziet ga ik zonder problemen over naar havo 5. Ik ben dus al bezig met mezelf te verdiepen in studies. Heb al verschillende dingen geroepen, maar toch altijd iets met mensen. Mensen helpen. Nu ben ik bij de studie pedagogiek uitgekomen. HBO studie, 4 jaar. Ik wil graag weten of er hier mensen zijn die dat studeren of hebben gestudeerd? Hoe jullie het ervaren?
En ik wil graag ook nog ervaring van mensen die na hun propedeuse naar de uni zijn gegaan? Want mijn doel is na het eerste jaar hbo, universiteit te doen en dan orthopedagogiek studeren. Als dat mogelijk is. Ik heb wel gelezen dat je naar je bachelor pedagogiek, een master orthopedagogiek kan doen. Maar dat lijkt me langer duren, dus ga ik liever na mijn eerste jaar naar de uni.

Dus mensen...ervaringen? :)

Sem_

Re: Pedagogiek/orthopedagogiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 16:35

Hou er rekening mee dat je na dit jaar niet meer zo makkelijk met je P naar de uni kan!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 16:36

Sem_ schreef:
Hou er rekening mee dat je na dit jaar niet meer zo makkelijk met je P naar de uni kan!

Oh ships dat veranderen ze natuurlijk net weer. :+

Net als bij mijn geschiedenis examen en rekentoets. Hoor bij de eerste generatie waarbij het geschiedenis examen anders wordt, en rekentoets gehaald moet worden :+

Kan ik ergens de nieuwe eisen vinden? Als je met je P naar de uni wil?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:11

Na hbo bachelor moet je een schakeljaar/pre-master doen, dat gaat heel veel kosten (of ze veranderen het weer over een paar jaar).
Dan is het handig om met je P naar uni te gaan, wel is het zo dat er heel veel uitval is onder de studenten die hbo hebben gedaan. Dat is ook een reden waarom ze het willen/ gaan afschaffen.

Neem anders contact op met de universiteiten om te vragen wat hun plannen precies zijn.

Wat is precies de reden dat je naar uni wil?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 18:14

Ik zit in havo 4. Dus...dit is pas over 3 jaar van toepassing. Ik ga daarvoor nog geen universiteiten raadplegen.
Omdat ik graag orthopedagogiek wil doen.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:23

Als je echt per se orthopedagogiek wilt gaan doen, zou ik nog twee jaar vwo achter je middelbare schoolcarrière plakken en daarna meteen naar de universiteit gaan. Het HBO naar WO traject is aan ontzettend veel veranderingen onderhevig, waardoor het over drie jaar waarschijnlijk een nog veel duurder geintje zal zijn dan het nu al is.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 00:53

mayniac_val schreef:
Als je echt per se orthopedagogiek wilt gaan doen, zou ik nog twee jaar vwo achter je middelbare schoolcarrière plakken en daarna meteen naar de universiteit gaan. Het HBO naar WO traject is aan ontzettend veel veranderingen onderhevig, waardoor het over drie jaar waarschijnlijk een nog veel duurder geintje zal zijn dan het nu al is.

Mmm...ik ben al van mavo naar havo gegaan...weet niet of ik het nu in me heb om naar vwo te gaan.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 00:54

Jij hoeft de rekentoets niet te halen hoor! Dat is pas het jaar na jou.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 01:10

Ik heb een jaar pedagogiek gestudeerd en ik vond het vreselijk! Maar dat lag meer aan de opleiding/school dan aan echt de inhoud (denk ik :p )

Ik zou even goed nagaan bij jezelf of je het in je hebt om dat traject te volgen.. Er wordt net gezegd dat via het vwo wellicht de handigste weg is, maar vervolgens geef je aan dat je twijfelt over dat niveau.. Is het dan wel realistisch om een wo opleiding te gaan doen? Ga er van uit dat je heel zelfstandig moet zijn, goed moet kunnen plannen en over een gigantische hoeveelheid doorzettingsvermogen moet beschikken.. Denk hier goed over na en wees realistisch.. Denk daarnaast ook over het toekomstperspectief van de opleiding (in de pedagogiek zijn vrijwel geen banen te krijgen. Daarnaast heb je het over mensen helpen, maar denk ook na over het onderwijs/de kinderopvang/ buurthuis werk, want de kans dat je daadwerkelijk in iets als jeugdzorg terecht komt is verschrikkelijk klein)

Sorry als ik heel negatief over kom, dat is zeker niet de bedoeling ;)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 12:22

Saintelette schreef:
Ik heb een jaar pedagogiek gestudeerd en ik vond het vreselijk! Maar dat lag meer aan de opleiding/school dan aan echt de inhoud (denk ik :p )

Ik zou even goed nagaan bij jezelf of je het in je hebt om dat traject te volgen.. Er wordt net gezegd dat via het vwo wellicht de handigste weg is, maar vervolgens geef je aan dat je twijfelt over dat niveau.. Is het dan wel realistisch om een wo opleiding te gaan doen? Ga er van uit dat je heel zelfstandig moet zijn, goed moet kunnen plannen en over een gigantische hoeveelheid doorzettingsvermogen moet beschikken.. Denk hier goed over na en wees realistisch.. Denk daarnaast ook over het toekomstperspectief van de opleiding (in de pedagogiek zijn vrijwel geen banen te krijgen. Daarnaast heb je het over mensen helpen, maar denk ook na over het onderwijs/de kinderopvang/ buurthuis werk, want de kans dat je daadwerkelijk in iets als jeugdzorg terecht komt is verschrikkelijk klein)

Ik ga doen wat ik leuk vind. Ik ga niet kijken of er ergens banen in te vinden zijn, want niets is zeker. Misschien trekt over een paar jaar wel die kant bij. En ik zeg dat het waarschijnlijk niet eens mogelijk is dat ik naar vwo ga, omdat ik al van mavo naar havo ben gegaan. Ik ben nu 17. Ik moet nog 2,5 jaar voordat het misschien aan de orde is dat ik naar de wo ga. In die tijd ben ik ouder, wijzer. Heb ik me meer ontwikkeld. Als ik het dan écht wil, en het is mogelijk, ga ik het doen. En ik weet dat jeugdzorg weg bezuinigd wordt. Maar wie zegt dat ik bij jeugdzorg wil werken?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 12:23

VeraPopeye schreef:

Ik doe havo 4, dus ik moet hem halen.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:27

Zertab schreef:
Saintelette schreef:

Ik ga doen wat ik leuk vind. Ik ga niet kijken of er ergens banen in te vinden zijn, want niets is zeker. Misschien trekt over een paar jaar wel die kant bij. En ik zeg dat het waarschijnlijk niet eens mogelijk is dat ik naar vwo ga, omdat ik al van mavo naar havo ben gegaan. Ik ben nu 17. Ik moet nog 2,5 jaar voordat het misschien aan de orde is dat ik naar de wo ga. In die tijd ben ik ouder, wijzer. Heb ik me meer ontwikkeld. Als ik het dan écht wil, en het is mogelijk, ga ik het doen. En ik weet dat jeugdzorg weg bezuinigd wordt. Maar wie zegt dat ik bij jeugdzorg wil werken?

Hoho rustig maar, ik bedoelde het absoluut niet aanvallend ;) meer om goed over na te denken..
Op de opleiding zag ik gewoon vaak dat mensen het te rooskleurig voor zich zagen en daar wilde ik je voor behoeden ;)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 12:28

Op dit moment is alleen de ict rooskleurig...maar daar word ik niet gelukkig van :P

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:30

Zertab schreef:
VeraPopeye schreef:

Ik doe havo 4, dus ik moet hem halen.

Nee huidige havo 3 moet hem halen. Jij moet hem wel maken, maar niet halen. Ik zit ook in HAVO 4, vorig jaar leek het er nog op dat wij hem moesten halen maar dat is dus niet zo.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 12:32

Oh ik dacht van wel. Nja, mijn school is sowieso nergens duidelijk over. Ik heb wel 4 kansen om hem te halen...dus wat gebeurd er dan als ik hem niet haal?

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:33

Hij staat op je examen, maar heeft vrij weinig betekenis.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 12:33

Mmmm...oké ik zal mijn school er eens op aanspreken, dat ze het beter uit moeten leggen. Iedereen gelooft dat je hem moet halen.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:34

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 12:42

_sharonnn schreef:
Voor het examen 2015 is de rekentoets verplicht echter telt de uitslag niet mee.

http://www.examenblad.nl/homepage/2015

Dus als ik een 3 haal voor mijn rekentoets, na de laatste kans, volgen er geen consequenties?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:54

Ik heb t verder niet doorgelezen, maar het zal daar vast wel in staan :j

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 12:58

_sharonnn schreef:
Ik heb t verder niet doorgelezen, maar het zal daar vast wel in staan :j

''Deelname aan de rekentoets VO is in 2015 verplicht voor alle leerlingen die centraal examen afleggen. Het resultaat maakt nog geen deel uit van de uitslagregel.''

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:59

Wat ik zei dus, je zakt niet met en 3 nee

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 12:59

Gelukkig! :)

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:00

ik doe nu pedagogische wetenschappen op de UU in utrecht, de WO opleiding. Bij ons zitten vrij veel mensen die een premaster moeten doen voor hun master orthopedagogiek, ik weet hier niet precies de kosten etc van, maar deze geven wel aan het een zwaar traject te vinden. Als je dat wil doen na je pedagogiek HBO moet je dus wel zeker zijn van je zaak!
ik vind pgw een hele leuke opleiding, maar het is niet te vergelijken met HBO, waar vanaf blok 2 al praktijk in zit en het veel meer praktijk gericht is. Dit moet je aanspreken, ga naar open dagen en doe een meeloopdag is mijn advies!

Succes met kiezen :)

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:33

Ik ben van 4 vwo naar 4 havo gegaan, daarna 2 jaar hbo pedagogiek (HU), daarna bachelor pedagogische wetenschappen (UU) en in september ga ik starten met master orthopedagogiek (UU). Voor mij ging de overstap naar de uni heel makkelijk, maar vooral omdat die manier van opleiden veel beter bij mij past. Op het hbo heb ik na 1 jaar mijn P gehaald en toen twijfelde ik al om over te stappen omdat ik het te weinig uitdagend vond, te weinig diepgang. Na het tweede jaar heb ik de knoop doorgehakt en ben ik naar de uni gegaan. Dat kon toen makkelijk omdat ik mijn P toch al in het eerste jaar had gehaald, nu kan dat niet zomaar meer. Ik weet niet waar je wilt gaan studeren, maar op de website ervan zou je wel moeten kunnen vinden aan welke eisen je moet voldoen (bijv. bij UU: http://www.uu.nl/bachelors/van-hbo-naar-wo).

Ik ken echter ook mensen die juist van de uni naar hbo toe gingen omdat ze de uni te theoretisch vonden. Daarom denk ik dat je heel goed moet bedenken welke manier van leren goed bij jou past. Hbo is heel praktisch: meteen in het eerste jaar stage lopen en vooral praktijkgerichte kennis opdoen. Uni is meer theoretisch en wetenschappelijk, hoewel je op UU wel in je derde jaar een bachelorstage kan doen als je dat wilt. In de master moet je sowieso stage lopen. Je kan na een afgeronde hbo-opleiding een pre-master gaan doen, maar daar zijn ook toelatingseisen voor (bijv. bij UU: http://www.uu.nl/university/masters/NL/ ... fault.aspx) en je kan een beetje overvallen worden door hoe anders de stof aangeboden wordt en de hogere eisen aan je opdrachten en kennisniveau. Dat is tenminste wel wat ik van een aantal studenten heb gehoord die de pre-master deden, vooral statistiek viel sommigen erg zwaar. De overstap van hbo naar uni is dus niet voor iedereen even makkelijk, maar het is natuurlijk aan jou om te bepalen of de uni (of het nou gaat om een bachelor na een hbo-P of een pre-mastertraject) überhaupt iets voor jou is. Open dagen en meeloopdagen van hbo en uni kunnen ook meer inzicht geven in welke richting het beste bij jou past :)

Een advies voor als je op de uni terecht komt: zorg ervoor dat je zo snel mogelijk praktijkervaring op gaat doen met vrijwilligerswerk en/of een bijbaantje, zeker als je de hele bachelor gaat doen. Het staat goed op je cv en het helpt je om een stageplek te krijgen in de masteropleiding want daar is veel concurrentie (wel afhankelijk van het werkveld dat je kiest).