Wat voor werk doen jullie, met welk diploma?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cooper

Wat voor werk doen jullie, met welk diploma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 19:38

Hey bokkers.

Ik heb sinds vorige week ontslag genomen op mijn werk als "kok". Ik werkte in een keuken van een cafetaria op een fabriek. (volgen we nog? :D ) De reden van ontslag is omdat ik geen voltijdse functie kon krijgen, ik als verantwoordelijke werd aangesteld omdat de verantwoordelijke besloot haar werk niet meer te willen doen maar hiervoor wel extra betaald werd, soit, ik vond het niet meer leuk en besloot ermee te stoppen.

Ik heb met mezelf enkele jaren geleden de afspraak gemaakt dat als ik mijn werk niet graag meer deed, ik zou stoppen en ander werk zou zoeken. Dit omdat ik maar een keer leef, en mijn leven niet wil slijten op een plaats waar ik niet wil zijn. Hoe dan ook, de reden van dit topic.

Ik ben afgestudeerd als opvoedster. Helaas maar a2 (hoe dat zit in nederland weet ik niet, maar hier is a2 niet gelijk aan a1) waardoor ik dus niet in de bijzondere jeugdzorg kan werken, maar wel met ouderen of mensen met een beperking, als ik geluk heb nog met kinderen in de opvang.
Ik wil ontzettend graag werken met kinderen/jongeren in de bijzondere jeugdzorg, dit omdat ik gewoon voel dat dit een job is die ik met hart en ziel zou doen. Maar dus, dat is niet mogelijk gezien mijn diploma een graad te laag is. Daarom dus dat werk als kok.

Vorige week vrijdag had ik mijn ontslag, en woensdag kon ik beginnen op een andere plaats. In de productie dus Inpakken. Ik heb twee dagen lang eitjes,ham/kip of zalm en tomaatjes op een schaaltje gelegd waarna ze ingepakt werden door een machine. Bandwerk dus. En ik heb gezegd dat ik geen verlenging wil voor morgen, omdat ik dus gillend gek werd van dat bandwerk. Ik heb ontzettend veel respect gekregen voor mensen die bandwerk doen, want ik kan het écht niet. Constant dezelfde beweging, constant hetzelfde werk, geen andere dingen die je ziet, geen uitdaging.... Ik weet dat er mensen zijn die dit leuk vinden, maar ik begrijp het niet. Gelukkig zijn er wel mensen die dit leuk vind!

Maar dus, dat betekent dat ik dus weer zonder werk zit. Nu heb ik geluk dat ik maandag mag beginnen in een grootkeuken, als kok weer. Hopelijk wordt dat wat :)

De reden van dit topic is eigenlijk dat ik benieuwd ben naar welke jobs de bokkers doen, en welk diploma ze hebben. Ik ben dus officieel opvoedster, maar ik ben dus tewerkgesteld als kok.
Zijn er mensen die "onder" hun diploma werken, en zoja hoe voelen jullie je daarbij? (ik voel me alsof ik méér kan dan ik doe, waardoor ik me nutteloos voel)
en of er bokkers zijn die "hoger" werken dan hun diploma, en zoja, hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen? :)

Ik begin bang te worden dat ik met een heleboel capaciteiten zit maar ze niet in werkelijkheid zal kunnen uitvoeren omdat ik niet voor de nodige diploma's beschik! :)

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:42

Zelf beschik ik over een a2 laborant/chemicus en heb op mijn stage plekken al aanbiedingen gekregen. Maar omdat ik moest studeren van mijn ouders ben ik hier niet op ingegaan. Als ik klaar ben met mijn studies heb ik mijn licentiaat biologie/lo en mag ik les geven van 1kleuter tot 4 middelbaar.

Maar ik ben zeker dat ik met dit diploma niets ga doen en ik gewoon met mijn a2 aan de slag ga gaan. Dat spreekt me meer aan. Ik weet dat er meer werk voor minder geld bij komt kijken maar een labo is nu eenmaal mijn passie :)

Waarom ik dan geen chemie deed als opleiding ? Wel ik wilde verder gaan met mijn andere interesses namelijk biologie en sport ;) Dat ik geen spijt kreeg dat ik deze niet heb gedaan :)

Wel ga ik als ik dan werk (binnen 1,5jaar) bijscholingen/avondschool doen om toch nog wat extra's te halen. Maar wat is nog de vraag :)

Veel succes bij je zoektocht naar nieuw werk :)
Laatst bijgewerkt door Morrow_Less op 03-04-14 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:43

Je kan ook stap voor stap bijscholing volgen (deeltijds), toch? Tot je de diploma's bezit die je denkt nodig te hebben. Je kan ook kijken naar parttime vrijwilligers werk bij een organisatie waar je (betaald) zou willen werken. Zo doe je werkervaring 'in het veld' op en krijg je connecties. Succes.

Ojajoh

Re: Wat voor werk doen jullie, met welk diploma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:48

tja leven kan raar lopen en je diploma's zeggen niet altijd wat

ik heb jaren bij de post gewerkt toen ik een kans kreeg om carriere te maken in de beveiliging. Toen heb ik daar allerlei diploma's in gehaald en ben ik opleider geworden…
Toen gebeurde er wat waardoor ik 3 jaar lang 100% afgekeurd ben geweest, en ook nog moeder ben geworden

en nu werk ik weer bij de post :Y) :+

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 19:52

Ik zit ook te kijken naar opleidingen, maar het "probleem" is dat wat ik wil doen dus sociale sector is, en sociale sector, zeker bijzondere jeugdzorg is nogal delicaat, en ze vereisen daarom altijd een stageperiode , ik kan die stageperiodes financieel niet overbruggen omdat dat een halftijdse tewerkstelling is, en dat is niet combineerbaar met een fulltime job.
Open universiteit, psychologie spreekt me ook énorm aan, maar dat kost handenvol geld, en dat geld moet dus verdiend worden, maar kan dus alleen verdiend worden als ik werk doe dat ik maar even leuk vind. Ik werk graag in bv de horeca, maar ik houd het maar enkele maanden vol. De uitdaging is er dan af, en dan wil ik iets anders. Ik kan mezelf moeilijk motiveren voor een job die wel (een beetje) leuk is, maar niet wat ik écht wil.
Vrijwillig nemen ze je in de bijzondere jeugdzorg ook niet aan, dit omdat het crisissituaties zijn, en een onbekende on-gecertificeerde aannemen terwijl de jongeren of kinderen in crisis zitten doen ze niet, dat risico is te groot. En dat begrijp ik ook :)
Het lijkt dus onmogelijk, maar misschien praat ik mezelf dat ook aan... Ik zie op dit moment alleen maar de vicieuze cirkel, en dat is altijd weer negatief. Maar dankje voor je antwoord! :)

Morrow-Less: Ik vind het wel goed dat je toch voor die andere studie gegaan bent, nu heb je altijd iets achter de hand. Wel fijn dat je goed weet wat je wilt, waar je passie ligt, als je daarin kan werken dan heb je al een grote stap voor om een 'gelukkig' mens te zijn :) Want je werk moet je graag doen :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:53

ik heb eerst dierverzorging gedaan, leuke opleiding, maar geen drol in te verdienen.

Nu studeer ik alweer 3 jaar HBO biomedische laboratorium. Leuke opleiding en wel normaal een baan en salaris mee te krijgen.

Is het niet een idee om te kijken naar een bedrijf waarbij je de mogelijkheid hebt om te werken en te leren?

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:54

LZP -> STW

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:54

Ik ben docent Mens&Maatschappij en Maatschappijleer, ben afgestudeerd als docent geschiedenis en als Amerikanoloog.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:56

Ik heb een MBO niveau 4 diploma apothekersassistente en ook nu nog steeds werkzaam,al bijna 9 jaar. Ik doe nu ook stagebegeleiding bij ons en deel met een paar collega's de regie over een groot project

laliz

Ik zou nooit een baan opzeggen zonder dat er al een ander is of gaat dit in België makkelijker? :)

Ik heb SPW4 en medisch secretaresse en ik werk als dat laatste.

Def

Ik heb HBO SPH (sociaal pedagogische hulpverlening) gedaan, maar mijn huidige baan is meer maatschappelijk werk. Dat is wel alle twee HBO maar als ik mijn werk nu moet inschatten zou ik zeggen HBO +. Ik ben ook dierverzorger geweest, toen werkte ik dus 'onder' mijn diploma. Ik vond het heel erg leuk maar na een tijd wilde ik toch meer en had ik het idee dat ik ook meer kon. Op de lange duur vond ik onder mijn diploma werken dus niet leuk en had het idee dat ik niet alles kwijt kon erin.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:58

Het was overlaatst nog in het nieuws dat 1/4 (of was het 1/3?) van de starters in België onder zijn niveau werkt. Heel erg maar het is voor heel veel mensen zo helaas :\ Ik ben zelf afgelopen juni afgestudeerd en zie bij heel veel van mijn vrienden hoe moeilijk het is om een job op jouw niveau te vinden.

Ik werk wel op het niveau waarop ik afgestudeerd ben. Heb een bachelor Engelse en Franse taal- en letterkunde en een master Culturele Studies. Sinds enkele maanden werk ik bij een kinderboekenuitgeverij op de afdeling foreign rights, waar ik de rechten van onze boeken verkoop naar het buitenland en verantwoordelijk ben voor de volledige Amerikaanse markt (dus bepalen welke boeken worden uitgegeven, drukproces overzien, communicatie en marketing, verdeling etc).

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:01

Ik heb dierverzorging niveau 4, dierverzorger kinderboerderij en nu bezig met beheerder kinderboerderij in juli ben ik klaar. Ik werk als dierverzorger op een kinderboerderij.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 20:03

Lizzle schreef:
Ik zou nooit een baan opzeggen zonder dat er al een ander is of gaat dit in België makkelijker? :)

Ik heb SPW4 en medisch secretaresse en ik werk als dat laatste.

In belgië kan je naar een Interim bureau gaan en daar hebben ze Altijd wel een job voor je (als je bereid bent om dus alles aan te nemen, als je enkel in een bepaalde richting zoekt en die hebben ze niet, dan heb je wel een probleem, maar horeca , industrie is altijd wel werk in hier)

Def: Dat gevoel heb ik dus ook. Nu, ik heb dan wel niet hét diploma, maar ik voel en ik wéét gewoon dat die capaciteiten in me zitten, en het schreeuwt en roept om er iets mee te doen, maarja, hoe? Ik raak in de sector niet binnen omdat ik geen ervaring heb, en ik kan geen ervaring opdoen omdat ze me geen kansen geven. Cirkeltje dus. Want als er een vacature is die me wél de kansen geeft, dan krijg ik te horen dat mijn diploma te hoog is. Ik val dus altijd net overal tussenin.

Yasmine: Ja, dat dus. Het is niet simpel om werk te vinden in de sector waarvoor je gestudeerd hebt. Veel vrienden van me die wel het juiste diploma hebben komen zelfs niet aan de bak omdat er gewoon te weinig plaatsen zijn. Als je dan een contract krijgt is dat vaak maar deeltijds (en in wisselende shiften waardoor je dus niet kan bijwerken door de onregelmatige uren) Of het gaat over een contractje van een maand/twee maand.
Wat jij als werk doet klinkt trouwens mega ingewikkeld, maar wel interessant. Hoe ben je daarin verzeild geraakt? :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:04

Momenteel poets ik in een studentencomplex, bezorg ik post en ben ik voor mezelf begonnen als freelance tekstschrijver/journalist. Ik kijk uiteraard wel rond naar banen binnen mijn eigen branch, maar in de tussentijd kan ik toch lekker geld verdienen en sparen (wil toch graag op mezelf gaan wonen, helaas kan dat nog niet). Ik heb journalistiek gestudeerd overigens.

Ik vind het niet erg om te poetsen en de post te doen. Tuurlijk wil ik dit niet mijn hele leven blijven doen, maar ik vind het belangrijk om bezig te blijven en om niet afhankelijk te zijn van een uitkering oid.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:08

Ik heb een afgeronde bachelor International Business Administration, een onafgeronde master Marketing Management en ben op het moment aan het werk als junior brand manager koffie voor een grote voedselproducent. Gelukkig wel binnen mijn vakgebied dus :)

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:13

Ik heb een afgeronde Bachelor of Health en werk nu 3 jaar en 8 maanden in het notariaat. :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:14

Ik ben maatschappelijk assistent van opleiding. Heb een jaartje hier en daar een beetje kunnen werken met vervangingscontracten, ook als opvoedster. Toen een half jaartje administratie gedaan (op het niveau van: hele dagen niks anders doen dan bakken met papieren klasseren), toen omwille van geen werk in mijn sector via de vdab een cursus gaan bijvolgen in de administratieve richting, en nu werk ik sinds kort als verkoopster. Wel in een groot bedrijf waar het niet alleen maar aan de kassa staan is, ik heb gelukkig nog veel variatie en veel dingen die ik moet leren.

Werken in mijn diploma heb ik gewoon helemaal opgegeven. Ja, ik heb het laatst nog eens geprobeerd. Er waren net geen 190 andere kandidaten voor één functie. En overal ervaring nodig, maar als je nergens kansen krijgt kan je nergens ervaring opdoen. Soms vind ik het gewoon jammer dat ik drie jaar zoveel tijd en geld heb gespendeerd aan een diploma waar ik niks mee ben achteraf.

Dat interimbureaus altijd werk hebben is trouwens ook helemaal niet waar. Dat hangt er ook maar juist vanaf van welke regio en welke vooropleidingen je hebt gehad. Toen ik dringend werk nodig had werd ik op sommige bureaus nog net niet buiten gekeken, want "wat heeft iemand met een diploma maatschappelijk assistent te zoeken bij een job als verkoopster in een winkel/productiearbeiderster?" Er waren altijd wel kandidaten die "beter in het profiel pasten"...

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:19

Ik heb een MBO diploma medische microbiologie (of te wel laboratoriumwerk) eerst als analist, toen senior analist en werk nu als KAM-adviseur 4 schalen hoger als mijn eerste lab functie
hoe ik dat gedaan heb? veel cursussen volgen en je bazen mee hebben ;)
hier zit wel 14 jaar tussen, dus je krijgt het niet kado

succes

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 20:39

Kwanyin schreef:
Ik ben maatschappelijk assistent van opleiding. Heb een jaartje hier en daar een beetje kunnen werken met vervangingscontracten, ook als opvoedster. Toen een half jaartje administratie gedaan (op het niveau van: hele dagen niks anders doen dan bakken met papieren klasseren), toen omwille van geen werk in mijn sector via de vdab een cursus gaan bijvolgen in de administratieve richting, en nu werk ik sinds kort als verkoopster. Wel in een groot bedrijf waar het niet alleen maar aan de kassa staan is, ik heb gelukkig nog veel variatie en veel dingen die ik moet leren.

Werken in mijn diploma heb ik gewoon helemaal opgegeven. Ja, ik heb het laatst nog eens geprobeerd. Er waren net geen 190 andere kandidaten voor één functie. En overal ervaring nodig, maar als je nergens kansen krijgt kan je nergens ervaring opdoen. Soms vind ik het gewoon jammer dat ik drie jaar zoveel tijd en geld heb gespendeerd aan een diploma waar ik niks mee ben achteraf.

Dat interimbureaus altijd werk hebben is trouwens ook helemaal niet waar. Dat hangt er ook maar juist vanaf van welke regio en welke vooropleidingen je hebt gehad. Toen ik dringend werk nodig had werd ik op sommige bureaus nog net niet buiten gekeken, want "wat heeft iemand met een diploma maatschappelijk assistent te zoeken bij een job als verkoopster in een winkel/productiearbeiderster?" Er waren altijd wel kandidaten die "beter in het profiel pasten"...

Hey, dat is echt vervelend , ik heb er ook nog over nagedacht om maatschappelijk werk te studeren maar dan in deeltijds onderwijs, want ook in die richting zou ik zéker willen werken, maar het is zoals je zegt, als er dan een vacature vrijkomt dan is er meteen 150 man dat reageert, en word daar dan maar eens uitgekozen.
Vind je het wel leuk werken in de administratie? Het lijkt me ook wel leuk , maar anderzijds, ik zal me snel vervelen als ik constant alleen maar papierwerk mag doen. Ik moet iets om handen hebben, en dan ook nog iets waarbij ik me nuttig voel, dus het is gewoon niet simpel om iets te kiezen.vinden :P

Het is misschien wel afhankelijk van waar je woont ja. ik weet hier in de omgeving (en dan heb ik het over de kempen) wel redelijk makkelijk een job te vinden, maar we hebben hier dan ook wel een heleboel fabrieken. Maarja ik heb dan ook geen hoog diploma dus ze hebben me nog niet buitengekeken. Ik weet wél dat ik ooit afgewezen ben omdat er op mijn cv staat dat ik opgeleid ben als opvoedster, en dat bedrijf was bang dat ik na enkele maanden zou stoppen als ik een betere jobaanbieding kreeg dus zij namen mij bij voorbaat al niet aan omdat ze wisten dat ik toch niet zou blijven, misschien dat interims daarom wat op je "neerkeken". Lastig is het zeker wel.

Ik vraag me vaak af hoe sommige mensen toch zoveel geld kunnen verdienen, en wat je daarvoor eigenlijk moet doen. Ik wil dat namelijk ook wel :D Maar ik heb het idee dat hoe harder je lichamelijk werkt, (horeca, fabriek, schoonmaak) hoe minder je verdiend, iemand die zijn hersenen gebruikt met boekhouden verdiend vééél meer. Ik vind dat niet evenredig :P

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:46

Ik heb een opleiding dierenverzorging gedaan en honden trimmen. Heb ook even mn eigen trimsalon gehad. Een eigen bedrijf is niet altijd handig. ik ben er door privé omstandigheden mee gestopt.

Nu werk ik in een tandtechnisch laboratorium. Ik heb alles intern geleerd. Ben echt heel blij dat ik die kans kreeg en heb gegrepen.

Daarnaast schrijf ik ook artikelen voor het internet.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:47

Naja een boekhouder zou ik niet willen worden hoor :P . Alleszinds geen hoofd, die best kunnen verdienen. Ik heb op die afdeling nog gewerkt. Geloof me, de stress en druk die bij een hoofdboekhouder erbij komen kijken....Nog veel liever voor een pak minder geld in een job met veel minder verantwoordelijkheid.

En dat van die interims klopt inderdaad, heb ook meermaals te horen gekregen dat "het wel niet de bedoeling is dat ik vertrek als ik iets vindt in mijn diploma". Zelfs te horen gekregen op mijn huidige job, maar aangezien ik daar recent op een andere afdeling een hele goede stage heb gedaan had ik wel een voetje voor. Maar zelfs zo, als er op interimkantoor 30 werklozen komen waarvan er verschillende zijn van het niveau "Jos, 35 jaar, altijd aan de band gestaan", of "Kwanyin, 23-jarig meisje met hoger diploma dat nooit een arbeidersjob heeft verricht", tja wie krijgt dan voorrang op de lijst ;) .

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:51

Ik werk fulltime als gastouder bij een gezin in huis.
De opleiding sociaal pedagogisch medewerker niveau 4 gedaan. Achteraf gezien had ik beter HBO erachteraan kunnen doen :)

Ik heb ook bij een kinderdagverblijf, activiteitencentrum en woning voor mensen met een handicap gewerkt. Allemaal wat bij de opleiding past. Ik werk graag met mensen.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 20:53

Kwanyin schreef:
Naja een boekhouder zou ik niet willen worden hoor :P . Alleszinds geen hoofd, die best kunnen verdienen. Ik heb op die afdeling nog gewerkt. Geloof me, de stress en druk die bij een hoofdboekhouder erbij komen kijken....Nog veel liever voor een pak minder geld in een job met veel minder verantwoordelijkheid.

En dat van die interims klopt inderdaad, heb ook meermaals te horen gekregen dat "het wel niet de bedoeling is dat ik vertrek als ik iets vindt in mijn diploma". Zelfs te horen gekregen op mijn huidige job, maar aangezien ik daar recent op een andere afdeling een hele goede stage heb gedaan had ik wel een voetje voor. Maar zelfs zo, als er op interimkantoor 30 werklozen komen waarvan er verschillende zijn van het niveau "Jos, 35 jaar, altijd aan de band gestaan", of "Kwanyin, 23-jarig meisje met hoger diploma dat nooit een arbeidersjob heeft verricht", tja wie krijgt dan voorrang op de lijst ;) .

Ik ga mezelf sebiet nog gelukkig prijzen dat ik géén hoog diploma heb :P

Nee, maar dat is waar wat je zegt, ik heb ook het geluk dat ik op mijn cv al enkele ervaringen in zo'n jobs heb staan, dat is ook de reden waarom ik op zo'n korte tijd direct ander werk vind in een grootkeuken denk ik :)
Ik zou trouwens die verantwoordelijkheid ook niet willen dragen, hoewel ik wel graag het geld wil hebben :D

Ik wil eigenlijk mijn job gewoon graag doen, en graag blijven doen, dus niet na enkele maanden mezelf naar het werk moeten slepen omdat het wéér hetzelfde is :) Misschien ben ik gewoon een jobhopper en niet gemaakt om jaren hetzelfde werk te doen. Dat kan natuurlijk ook. Maar het idee dat ' ik niks zal worden' houd me daar vooral in tegen. Want 'dat hoort toch zo'? :D
en het is ook niet echt bevorderend voor u pensioen als je steeds bij de interim blijft werken :D

Maar ik zal me moeten schikken naar de werkelijkheid :) en zolang het leuk is doe ik het, en als het niet meer leuk is, stop ik ermee :)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:53

Ik heb 13 jaar in de kassen gewerkt en werk nu bij het zelfde bedrijf in de verpakkingshal.
Dus de dingen die ik eerst in de kas oogste pak ik nu in hahahah.
Dit werk doe ik in totaal nu 15 jaar (3 mei om precies te zijn) en ik vind het nog steeds leuk om te doen.
Moet wel zeggen dat wij in de verpakkingshal veel afwisseling hebben qua producten en manieren van inpakken dus elke dag is weer anders. Het ene werk is natuurlijk leuker dan het andere maar tot nu toe vermaak ik me nog goed.
Scheelt ook dat ik een hele leuke groep collegas heb waar ik mee samen werk.