Veehouderij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

just_amor

Veehouderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 19:38

Zijn er hier ook (vrouwlijke) bokkers die ervaring hebben met een stage op een melkveehouderij, varkenshouderij en/of kippenhouderij?

Ik heb al een MBO diploma voor het werken op een zorgboerderij (met mensen en dieren)
maar wil me verder verdiepen in de grotere landbouwhuisdieren en dan in de perefiri hiervan terecht komen..

Voor de opleiding die dan in september 2014 weer begint moet ik stages op deze veehouderijen lopen, ene kant zie ik hier tegen op, wat staat me te wachten.. Verwachten ze dat ik hele dagen boeren jongens werk ga doen? Zoals trekker rijden etc?

Nu heb ik wel al eens stage gelopen op een melkveebedrijf/zorgboerderij. Maarja daar wordt het werk met de koeien aangepast aan de zorgvragers dus misschien niet vergelijkbaar..

Ja_nineJarig

Re: Veehouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:43

Ik doe dier en veehouderij in Dronten (HBO) en heb ook stage gelopen op melkveebedrijven. Ik deed inderdaad gewoon het dagelijks werk ook trekker rijden, melken, jongvee etc. Nu is bijvoorbeeld trekker rijden voor mij geen probleem. Maar stage is toch juist om te leren en daar horen zulke werkzaamheden ook bij. Als jij bij je stage boer aangeeft wat je wel en niet kan en dat je bereid ben om te leren weten jullie beiden waar je aan toe bent. Daarnaast is werken op de boerderij hartstikke leuk ook al is het soms hard werken.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:46

Ik heb jááren op een melkveehouderij en een kalverhouderij gewerkt. Hierbij deed ik ook al het dagelijkse werk! De stagiaires op deze bedrijven deden vaak alles, behalve het trekkerrijden, omdat de boeren bang waren dat het spul kapot ging :+

Eigenlijk is al het werk op de boerderij wel 'boerenjongenswerk' (lees; zwaar werk), maar wel ontzettend leuk!

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 19:50

Leuk om te horen :) Wat hield het dagelijkse werk bij jullie in?

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:55

Tja, welke opleiding heb je op het oog en wat versta jij onder 'boeren jongens werk'?
Als het om een stage gaat waarbij het doel is een beeld te krijgen van de werkzaamheden op een bepaald bedrijf dan kan je dingen verwachten als; melken, voeren, gezondheidscontroles, berigheidscontrole, inseminatie, assisteren bij geboorte van dieren etc.
Of dat valt onder jouw definitie van 'boeren jongens werk' weet ik natuurlijk niet ;)

Op het ene bedrijf mag je zelf meer doen dan op het andere natuurlijk.

Maargoed de stage is uiteindelijk bedoelt om zoveel mogelijk te leren, zien en doen. Ik ga ervan uit dat je van te voren gewoon contact opneemt met je stage bedrijf en met hun kan doorspreken wat de bedoeling is; wat zijn hun verwachtingen en wat zijn jouw leerdoelen. Op die manier weet je beter wat je kan verwachten en ga je vast leuke stages tegemoet.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:57

Ik heb afgelopen schooljaar ook stage gelopen op een rundvleeshouderij. Deed eigenlijk alle werkzaamheden behalve het trekker rijden omdat ik geen rijbewijs daarvoor heb. Was bij ons vooral voeren, de kraamhokken op strooien, mest van een rand afhalen zodat machinaal weg gehaald kon worden, medicatie spuiten bij kalveren en daarnaast ook werkzaamheden in het land zoals draad/palen opruimen/plaatsen.

Ik vond het werk zelf gedeeltelijk zwaar en dat kwam omdat ik veel meer liep dan ik gewent was, hoewel ik best veel gewent ben (vind ik zelf) Maar verder vond ik het wel meevallen, maar dat is maar net wat ben je gewent.

Ja_nineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:58

s'morgens en/of s'middags melken, kalveren voeren/verzorgen, stalbezigheden zoals de boxen en voeren enz. Overdag gewoon wat er te doen was zomers bijvoorbeeld veel (trekker) werk met het gras ( niet alleen op stage maar ook thuis) en in de winter weer andere dingen. Maar een ding is zeker op een boerderij verveel je je nooit, er is altijd wat te doen! Zeker als het jongvee buiten loopt moet alles toch geteld en gecontroleerd worden enzo