Ziek, loon gewoon doorbetaald?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Omaro

Ziek, loon gewoon doorbetaald?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 14:20

Hoi allemaal,

Ik heb even een vraagje naar aanleiding van een situatie op mijn werk. Ik kom er niet uit op google dus ik dacht ik vraag het gewoon hier, misschien kan iemand hier mij aan een antwoord helpen.

Twee weken geleden werd ik op zondag ziek (buikgriep, kon niks binnenhouden + koorts). Op maandag had ik moeten werken, maar dat ging natuurlijk niet lukken als ik zelfs nog geen slokje water kon binnenhouden. Dus ik op zondagavond mijn collega al op de hoogte gesteld dat het hem waarschijnlijk niet ging worden de volgende dag, en op maandagochtend mezelf officieel ziekgemeld bij haar. (We werken voor een klein bedrijf waar alleen wij twee werknemer zijn. De baas woont in Frankrijk). Op woensdag moest ik weer werken, en ik was redelijk opgeknapt en dus ben ik die woensdag ook gaan werken. In totaal dus gelukkig maar 1 dag afwezig hebben moeten zijn van mijn werk.

Nu komt mijn collega afgelopen maandag naar mij toe met de mededeling dat mijn baas had gezegd dat ik die dag gemist werk wel in kon halen met wat vertaalwerk thuis zodat ze me niet officieel ziek hoeven te melden bij Arbo365 en geen salaris in hoeven te houden. Ik zei tegen mijn collega dat volgens mij ziek gewoon ziek is bij mijn soort contract en dat ik niks hoef in te halen en er ook niks ingehouden zou moeten worden van mijn salaris. Mijn collega zei dat zij ook niet helemaal wist hoe het zat en dat zij dacht dat de eerste 2 dagen ziek niet uitbetaald worden en pas daarna wel.

Ik heb gegoogled om te kijken of ik het juiste antwoord in deze situatie kon vinden, maar ik kan nergens wat vinden over de regels van kort ziekteverzuim. Al wat ik kan vinden zijn pagina's over langdurig ziekteverzuim met ziektewet etc. of van specifieke CAO's voor bijvoorbeeld de bouwsector, kunststof- en rubbersector etc.

Even wat aanvullende informatie:

- Ik werk op basis van een jaarcontract (mijn 2de jaarcontract om precies te zijn) en daarin staat dat ik werkzaam ben voor 13 uur per week (2 dagen van 6,5 uur)

- we hebben geen CAO, voor zover ik weet. (ik doe financieel/admnistratief werk)

- mijn werkgever is verzekerd voor ziekteverzuim.

Weet iemand hoe het zit met dit soort ziekteverzuim? Ik weet dat mijn vriend bij ziekte wel gewoon doorbetaald wordt vanaf dag 1, maar hij heeft een vast contract dus dat is dan misschien anders..

Als je aanvullende informatie wilt, staat vragen natuurlijk vrij :)

butengeweun

Re: Ziek, loon gewoon doorbetaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:22

Dat staat als het goed is ook in je contract, heb tijdelijke contracten gehad met eerste dag voor jezelf en daarna 70% doorbetaald en nu krijg ik vanaf dag 1 gewoon 100%.

Dus lees je contract goed na daar moet het instaan

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:23

Misschien wachtdagen ?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:24

De vraag is en dat vind je in contract, of je wachtdagen hebt bij ziekte.. Zo ja dan heb je pech en krijg je niks betaald. Zo nee dan zou je in principe gewoon uitbetaald moeten krijgen

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:26

Er zijn maximaal 2 wachtdagen, veel branches gebruiken 1 wachtdag. Ik zou even kijken in de algemene branche CAO kijken.

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 14:29

Mm, daar staat niks over in mijn contract.. Wel staat er dat ik gemiddeld 13 uur per week werk en dat geleidelijk verhoogd wordt naar 20 uren gemiddeld per week. (wat nog niet gebeurd is, maar goed dat is een ander verhaal) Maar hieruit zou je kunnen afleiden dat ziektedagen dan voor eigen rekening komen denk ik dan..? Maar ja, dat is ook niet echt duidelijk dan.. Er staat in ieder geval niks specifieks in over verzuim o.i.d.

Edit, dat is een goede ladylay, ik ga daar eens op zoeken inderdaad.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:35

bij ons is het zo dat als je ziek bent dat er dan twee vakantiedagen ingehouden worden.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:36

Als er niks aanwezig is, dan geld artikel 7: 628 lid 9 BW. Dat er maximaal 2 wachtdagen gehanteerd mogen worden.

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 14:45

Bedankt ladylay! Dat is duidelijk dan. Dan zal ik maar eens aan het vertaalwerk gaan :P

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:01

Omaro schreef:
Bedankt ladylay! Dat is duidelijk dan. Dan zal ik maar eens aan het vertaalwerk gaan :P

Geen dank ;)