Doorgaan of toch wat anders??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chantalla

Doorgaan of toch wat anders??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 16:52

Hallo,

Op het moment weet ik het niet meer zo goed met mijn studie...

Ik studeer hbo bouwkunde in Leeuwarden en zit nu in het eerste jaar. Hiervoor heb ik mijn vwo diploma gehaald. De studiekeuze toen is al erg lastig geweest. Wel heb ik een duidelijke keus gemaakt om voor hbo te kiezen in plaats van naar de universiteit te gaan, in verband met de hoeveelheid praktijk en af en toe heb ik toch echt een stok achter de deur nodig. :+
Een paar maanden voor mijn examens bleven er twee studies over om te gaan doen: bouwkunde of toch iets met dieren zoals diermanagement bij Van Hall Larenstein. Bij beide studies heb ik een meeloopdag gehad. De studie diermanagement bleek qua niveau meer op mbo+/hbo- te zitten. Onder andere om deze reden heb ik voor bouwkunde gekozen. Dit om meer te doen met mijn vwo diploma, omdat ik het anders zonde vond.

De eerste en de tweede periode van bouwkunde ben ik fijn doorgelopen, nergens problemen mee gehad, altijd leuk. Maar sinds een paar weken is de lol er toch af. De ene opdracht na de andere, vier projecten tegelijk en de tentamens die er aan komen. De leraar zegt wel dat het komt door de tentamens, maar ik heb tijdens de eerste en tweede periode niet hetzelfde ervaren.

Op dit moment twijfel ik heel erg of dit nog wel de juiste studie is voor mij. De leraar waar ik mee gesproken hebt, zegt wel dat ik wel bleef, maar toch... Er is één project wat op dit moment loopt dat ik leuk vind, maar verder heb ik er geen zin meer in. Om een idee te geven, ik zou nu druk bezig moeten zijn met een rapport.

Zijn er meer bokkers die dit hebben of hebben gehad, of met advies? Ik ben heel benieuwd wat jullie er van vinden en wat jullie zouden doen.

Bedankt voor het lezen!

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 21:55

Helemaal niemand.. -O-

Anoniem

Re: Doorgaan of toch wat anders??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 22:05

Het is heel normaal wat je nu ervaart, dat gebeurt wel vaker als je met een hogere studie begint. Van zodra de werkdruk begint te verhogen, en die is in het hoger onderwijs toch anders dan wat je gewend was, kan de lol er inderdaad snel af zijn.

Nu moet je eerlijk voor jezelf afmaken of het misschien plots te overweldigend is voor je en het even allemaal wat veel lijkt, of dat je gewoon écht niet geïnteresseerd bent in bouwkunde. Bouwkunde is namelijk toch een richting waarvoor je een zekere interesse zal moeten hebben wil je het goed en wel afronden.

Kijk, als het je ergens toch nog wel interesseert zou ik door de zure appel heen bijten, van zodra je een werkwijze hebt ontwikkeld komt het plezier vanzelf wel weer :)

Maar als je nu al zoiets hebt van: dit is het niet, bouwkunde is niet mijn ding, dan mag je heel blij zijn dat je dat al zo vroeg beseft :) er zijn studenten die heel wat meer tijd nodig hebben voor ze doorhebben dat ze in de foute studierichting zitten! Probeer sowieso wel je jaar af te maken, maar als je wil kan je hierna nog heroriënteren, niet?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 22:06

Geen enkele studie is alleen maar leuk, dus mijn eerste advies zou zijn: doorgaan. Zeker als je verder niet weet wat je dán zou willen is de kans klein dat je het bij iets anders veel meer naar je zin hebt want overal moet je in projectgroepen werken en leren voor tentamens, tenminste wel op het HBO. En dierenopleidingen zijn misschien wel leuker maar daar is weinig werk in en zeker geen goedbetaald werk.

Persoonlijk heb ik meerdere opleidingen gedaan en ik vond ze allemaal leuk, ik vind leren gewoon leuk. Vrienden van mij zijn meermaals geswitcht, maar dat helpt alleen als je eerst de verkeerde keuze maakte en vervolgens je 'roeping' vindt.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 22:11

Hier ook een bouwkundige... Ga je niet vertellen dat je juist wel of niet voor het vak moet kiezen maar wat ik je wel aanraad is om je P te halen. Lijkt mij nu op 3/4e van het 1e leerjaar te doen toch? Ook een mooie stok achter de deur. Je kunt nu direct toch niet elders instromen... Dan had ik persoonlijk er zeker nog wat van gemaakt, al is het maar die P. En wie weet valt de studie toch nog wel mee.

Bovendien vond ik het eerste jaar ook niet echt wat. (Deed 1e en 2e in 1 jaar). Tweede leerjaar was de derde en daarna de vierde wel erg leuk.

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 22:21

Bedankt voor de reacties!

Het is zeker waar dat als ik nu zou stoppen, ik ook echt niet weet wat ik moet gaan doen.. Dan zit ik op hetzelfde punt als een jaar geleden.
Er zijn van de 30 inmiddels 11 afgevallen, maar de meesten van hun hebben hiervoor mbo bouwkunde gedaan en zij kunnen daar wat mee. Met alleen een vwo diploma kom ik natuurlijk ook niet zo ver. Behalve dat ik niet mijn propedeuse hoef te halen om naar de universiteit te mogen. Anders kan ik deze in twee jaar halen.
Dierenopleidingen ben ik me van bewust dat er niet veel werk in is. Ook een reden om daar niet voor te kiezen, maar het blijft wel mijn interesse houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 00:02

Ik weet dat het in de maatschappij van tegenwoordig niet meer zo eenvoudig is, maar toch... blijf je hart volgen!! Als je alleen maar aan die dierenopleiding kan blijven denken, en je wil dat echt heel graag doen, doe dat dan gewoon. Waar je later terecht komt etc, wordt met de jaren wel duidelijk :)

maar probeer er voor nu even het beste van te maken en te doen wat je dan

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 00:20

Chantalla schreef:
De eerste en de tweede periode van bouwkunde ben ik fijn doorgelopen, nergens problemen mee gehad, altijd leuk. Maar sinds een paar weken is de lol er toch af. De ene opdracht na de andere, vier projecten tegelijk en de tentamens die er aan komen. De leraar zegt wel dat het komt door de tentamens, maar ik heb tijdens de eerste en tweede periode niet hetzelfde ervaren.

Een studie is er niet voor de lol. Ik denk dat je blij kunt zijn dat je iets hebt gevonden waar je op zich goed in bent. Nu wordt het langzaamaan drukker maar nobody said it was easy.. Doorzetten voor dat papiertje, is van groot belang. :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 00:26

Ik zit op het MBO maar ook hier opeens een stortvloed aan drukte. Ik gok zo dat periode 3 en 4 overal het zwaarste zijn. De stof wordt zwaarder en meer, er moeten meer dingen gedaan en ingeleverd worden etc.

Om nu jaren na je opleiding in de bijstand te zitten of zeer onder je maat te werken.. daar wordt je niet happy van hoor. Helemaal niet met dieren als hobby: dat moet je wel ergens van kunnen betalen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 16:21

Als ik het goed begrijp is de lol eraf, vanwege de werkdruk?

Daar moet je vrees ik toch even doorheen kijken. Elke studie heeft werkdruk, dan maakt het niveau niet eens zo gek veel uit. Als je de vakken en projecten zelf nog wel leuk vindt, en de mogelijkheden die een opleiding Bouwkunde je biedt ook, dan zou ik niet stoppen omdat je de werkdruk niet leuk vindt. Dat hoort nu eenmaal bij studeren...

Als je daadwerkelijk Bouwkunde niet leuk vindt, dus echt de inhoud van vakken/projecten niks aan vindt, dan is het wel slim om eens verder te kijken. Maar mijn advies; stop nooit vlak voor een tentamenperiode. Ik denk dat vlak voor je tentamens of deadlines praktisch iedereen een studie 'vreselijk' vindt. Na je tentamens kun je, terugkijkend, op een veel minder bevooroordeelde manier rustig kijken of je de studie ziet zitten. Sowieso is het op dit punt in het jaar misschien wel zo slim in elk geval je P te (proberen te) halen. Je bent er bijna!

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 14:09

Bedankt voor alle positieve reacties! Dit werkt in ieder geval goed om toch op dit moment goed door te zetten.

*buffelt ondertussen maar door*