Academisch schrijven, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Academisch schrijven, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:38

Oke, academisch schrijven, ik ben er gewoon niet voor in de wieg gelegd.

Heeft er iemand toevallig tips&tricks? Ik bak er gewoon werkelijk waar niets van. Ben slecht in het doen van onderzoek, vind het immens saai, en ik krijg het gewoon niet fatsoenlijk op papier.
Niet alleen het stuk ordenen is problematisch maar ook welke informatie relevant is vind ik lastig.
En als je denkt dat het daarbij blijft; zelfs over mn taalgebruik twijfel ik.

Oh my, help!
(nota bene, ik zit echt aan t eind van mn studies, maar weinig academisch geschreven door de jaren heen. Helaas dus weinig ervaring :( )

Hevonen

Re: Academisch schrijven, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:08

Kun je geen ander afstudeeronderwerp kiezen, dat je leuker vindt? Denk bij het schrijven van je scriptie vooral aan alle bronvermeldingen!

Succes!

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:19

Welke studierichting doe je?

Ik schrijf vrij gemakkelijk en ben nu ook bezig met een scriptie. Een paar dingen die mij helpen:
- Vooraf een raamwerk maken: welke onderwerpen wil je waar aansnijden? En daar dan omheen gaan 'bouwen'.
- Als je een stuk hebt geschreven, even afstand nemen en daarna kritisch lezen. Een ander om feedback vragen op je stukken werkt meestal ook verfrissend ;)
- W.b. inhoudelijke relevantie: vraag je eerst af of je niet aan het herhalen bent en daarna of het stuk van belang is voor de lezer.
- In je taalgebruik afwisselen tussen synoniemen, 'ik' of 'wij' zo veel mogelijk vermijden, niet te lange zinnen maken, correcte spelling gebruiken (bij twijfel googlen naar regels of iemand om hulp vragen).

De RuG heeft ook een aantal pagina's gewijd aan academisch schrijven, handig om eens door te lezen: http://www.rug.nl/education/other-study ... studenten/

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:21

Freemind is een handige applicatie om een structuur te krijgen in wat je wil schrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 18:46

Super fijn, bedankt allen!
Ik kan helaas geen bol.com boeken bestellen omdat ik in het buitenland zit. Maar ik ga met alle andere tips aan de slag.